Connect with us
Publicitate

Actualitate

Proiect ANRE: Persoanele cu venituri reduse sau probleme de sănătate vor fi consideraţi consumatori de gaze vulnerabili

Publicat

gazConsumatorii casnici de gaze, care au venituri reduse și cei care din motive de vârstă sau sănătate necesită continuitate în alimentarea cu gaze naturale vor fi considerați clienți vulnerabili. Prevederea este inclusă într-un proiect de ordin al Autorităţii Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

Ordinul este în dezbatere publică până la 19 februarie 2016. Consumatorii incluşi în categoria “clienţi vulnerabili” sunt singurii care vor mai plăti tarife reglementate după liberalizarea completă a pieței, restul consumatorilor casnici urmând să își negocieze singuri tarifele cu furnizorii.

Regulamentul privind furnizarea gazelor naturale la clienţii finali stabileşte cadrul de reglementare pentru desfăşurarea activităţii de furnizare a gazelor naturale la clienţii finali, respectiv relaţiile dintre furnizori şi clienţii finali de gaze naturale, precum şi relaţiile conexe cu operatorii economici, titulari de licenţe de operare, referitoare la derularea contractului de furnizare a gazelor naturale.

Potrivit proiectului de Ordin ANRE, clientul final aparţinând categoriei de clienţi casnici este înregistrat drept client vulnerabil dacă îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele condiţii:

– are venituri reduse, stabilite de instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale;

-) la locul de consum locuieşte o persoană care din motive de sănătate/vârstă necesită continuitate în alimentarea cu gaze naturale sau alte condiţii speciale referitoare la activitatea de furnizare a gazelor naturale.

Dacă un client vulnerabil îndeplineşte ambele condiţii, acesta beneficiază de facilităţile corespunzătoare fiecărei categorii.

Criteriile de încadrare a unui client casnic în categoria clientului vulnerabil din motive de venituri reduse, facilităţile şi modalităţile de implementare a acestora sunt stabilite de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale şi se comunică furnizorului de către acestea.

Criteriile de încadrare a unui client casnic în categoria clientului vulnerabil din motive de sănătate/ vârstă se realizează de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale şi se comunică furnizorului de către acestea.

În urma comunicărilor primite de la instituțiile statului cu atribuții în domeniul protecției sociale, furnizorul întocmeşte situaţia centralizatoare privind clienții vulnerabili din motive de venituri reduse şi situaţia centralizatoare privind clienții vulnerabili din motive de sănătate/vârstă pe care le comunică în timp util operatorului.

Tipurile de facilităţi specifice, asigurate clienţiilor vulnerabili din motive de venituri reduse, sunt următoarele:

– acordarea de ajutoare financiare de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale, care stabilesc cuantumul acestora, limita de venit pentru care se acordă aceste ajutoare, precum şi modalităţile de implementare a acestei facilităţi;

– facturarea lunară a consumului de gaze naturale de către furnizor, pe baza citirii directe de operator/autocitirii de clientul vulnerabil a indexului echipamentului de măsurare, în perioada pentru care se acordă ajutoare financiare de către instituţiile statului cu atribuţii în domeniul protecţiei sociale.

Tipurile de facilităţi specifice, asigurate clienţiilor vulnerabili din motive de sănătate/ vârstă, sunt următoarele:

– facturarea lunară a consumului de gaze naturale de către furnizor pe baza citirii directe de operator/autocitirii de clientul vulnerabil a indexului echipamentului de măsurare;

– asigurarea de către furnizor a accesului la centrul de relaţii cu clienţii prin modalităţi specifice adaptate necesităţilor tuturor categoriilor de clienţi vulnerabili din motive de sănătate/vârstă, în aceleaşi condiţii comerciale oferite majorităţii clienţilor finali;

– transmiterea gratuită, la cererea clientului vulnerabil, a condiţiilor comerciale de furnizare a gazelor naturale, a facturilor, a notificărilor, a plângerilor sau a oricăror materiale informative, prin mijloace electronice, dacă se solicită astfel, într-un format care este compatibil cu majoritatea programelor de citire a documentelor, culoarea fonturilor utilizate trebuind să fie în contrast cu cea a fondului;

– la solicitarea clientului vulnerabil, furnizorul/operatorul convine ca relaţia cu acesta (autocitirea indexului echipamentului de măsurare, transmiterea facturii pe numele şi adresa de corespondenţă a persoanei respective, notificări, plângeri etc.) să se desfăşoare prin intermediul unei terţe persoane, împuternicită de titularul locului de consum;

  1. e) reducerea la minimum a limitărilor şi/sau întreruperilor planificate de operator;

Clienţii finali protejaţi care nu pot fi deconectaţi în situaţii critice şi clienţii înteruptibili de siguranţă care prin reducerea consumului până la oprire contribuie la menţinerea securităţii în aprovizionarea cu gaze naturale în situaţii critice sunt stabiliţi de ministerul de resort.

Furnizarea gazelor naturale pe piaţa concurenţială cuprinde furnizarea în regim negociat, în baza unui contract de vânzare-cumpărare, la preţul de furnizare şi în condiţiile comerciale stabilite între furnizor şi clientul final de gaze naturale, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

Toţi clienţii finali au dreptul să-şi exercite eligibilitatea şi să-şi aleagă furnizorul cu care să încheie un contract comercial aferent furnizării gazelor naturale în regim negociat, se mai arată în document.

Dacă şi-au exercitat dreptul de eligibilitate, clienţii finali nu mai au dreptul să încheie un contract comercial aferent furnizării gazelor naturale în regim reglementat.

Pe piaţa concurenţială, furnizarea gazelor naturale se face în regim negociat, pe baza contractului de vânzare-cumpărare, la preţul de furnizare şi în condiţiile comerciale stabilite între furnizor şi clientul final de gaze naturale

În vederea încheierii unui contract comercial aferent furnizării gazelor naturale în regim negociat, clientul final se adresează unui furnizor de gaze naturale şi negociază cu acesta condiţiile comerciale şi preţul de furnizare sau acceptă o ofertă-tip publicată de către acesta, ori recurge la selectarea furnizorului prin procedee specifice de licitaţie/achiziţie publică.

Clientul final poate încheia contractul comercial aferent furnizării gazelor naturale în regim negociat în următoarele variante:

– cu servicii reglementate incluse, situaţie în care deţinerea contractelor pentru prestarea acestor servicii revine furnizorului, iar preţul de furnizare a gazelor naturale include şi tarifele reglementate de ANRE aferente serviciilor prestate;

– fără servicii reglementate incluse, numai pentru cantitatea de gaze naturale contractată, situaţie în care deţinerea contractelor pentru prestarea acestor servicii revine clientului final, iar preţul de furnizare este preţul gazelor naturale contractate şi nu include tarifele reglementate de ANRE aferente acestor servicii

Fiecare operator are obligaţia de a realiza, până la data de 30 iunie 2017, un sistem de codificare la nivel naţional a tuturor locurilor de consum alimentate din conducta/ sistemul din zona proprie de licenţă de operare, prin care i se alocă fiecărui loc de consum în parte un cod de identificare denumit CLC.

În vederea deosebirii codurilor de identificare atribuite de un operator de codurile de identificare aferente locurilor de consum din zona de licenţă a altor operatori, ANRE stabileşte şi publică pe pagina proprie de internet, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, o listă în care se specifică codul de identificare al fiecărui operator, format din caractere tip litere; lista va fi actualizată de ANRE ori de câte ori va fi necesar.

Operatorul are obligaţia de a pune la dispoziţia clientului final care are montat la locul de consum un contor inteligent, date de consum detaliate în funcţie de perioada de utilizare pentru fiecare zi, săptămână, lună şi an. Aceste date se pun la dispoziţia clientului final prin intermediul unei aplicaţii web sau al interfeţei contorului, pentru o perioadă de cel puţin 24 de luni anterioare sau pentru perioada scursă de la începutul contractului de furnizare sau de la data montării contorului inteligent, dacă acestea din urmă sunt mai mici de 24 de luni. Termenul pentru introducerea CLC este 1 ianuarie 2018.

Vezi integral Ordin pentru aprobarea Regulament furnizare gaze naturale

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate