Eveniment
„REVOLUȚIE în TRAFIC”, la Alba Iulia: Sens unic pe Bulevardul Ferdinand, giratoriu anulat și reorganizarea unor intersecții
Mega-proiectul de reabilitare a infrastructurii de transport public urban continuă la Alba Iulia cu bulevardele din zona centrală a municipiului și mai multe străzi din cartierele Partoș și Bărăbanț.
Printre cele mai importante schimbări prevăzute în proiect se numără:
- reorganizarea intersecțiilor între B-dul Ferdinand I și B-dul Încoronării (zona Gară) și între B-dul Ferdinand I – strada Bucovinei – strada Olteniei (zona Consiliul Județean Alba / Prefectura Alba)
- reorganizarea traficului pe B-dul Ferdinand I, între intersecția din zona Gară și Piața I. C. Brătianu – sens unic din Centru către Sebeș. Traficul rutier din direcția Sebeș – Centru va fi deviat, din zona Gării, pe străzile Iașilor, Plevnei și Olteniei (două benzi în sens unic), iar circulația din Centru către Sebeș se va desfășura pe o singură bandă pe Bulevardul Ferdinand (două benzi vor fi dedicate transportului urban) cât și pe strada Bucovinei și strada Traian (două benzi în sens unic).
- semaforizarea unor treceri de pietoni (ex: zona Piața I. C. Brătianu, Piața Alessandria / IPJ Alba) și montarea de camere de supraveghere
- anularea unui sens giratoriu aflat pe B-dul Tudor Vladimirescu (zona Penny Market) și amenajarea unei intersecții semaforizate
- montarea de dispozitive de depistare a depășirii limitei de viteză admise (radar), de depistare a trecerii pe culoarea roșie a semaforului și pentru depistarea încălcării interdicției privind accesarea benzilor dedicate transportului public de către vehiculele neautorizate
- benzi dedicate exclusiv transportului local
- amplasarea a 3 stații de încărcare pentru vehicule electrice
- amplasarea a 6 stații de închiriere biciclete (cu câte 10 biciclete)
Vezi și FOTO: MEGA-PROIECT la Alba Iulia. Trei bulevarde importante, RASE și REFĂCUTE de la zero. SCHIMBĂRI majore în transportul urban
Primăria Alba Iulia a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație pentru elaborarea documentațiilor tehnico economice fazele III și IV conform HG907/2016 aferente proiectului „Reabilitare infrastructură rețea majoră de transport public urban din municipiul Alba Iulia” – Lotul 1.
Valoarea totală estimată a contractului este de 1.650.483 de lei, fără TVA.
Vezi și FOTO: Marea transformare a traficului din Alba Iulia. Proiect de modificare a trecerilor de pietoni si a statiilor de autobuz
Prin proiect au fost stabilite următoarele soluții tehnice:
– Strada Regimentul V Vânători este o stradă principală cu lungimea de 944 m, al cărei traseu se suprapune peste DN 1. Pe această stradă se vor amenaja două benzi marginale dedicate exclusiv transportului local și una, respectiv două benzi pentru transportul urban, piste de biciclete și trotuare pe ambele părți și acolo unde există spațiu zone verzi.
– Bulevardul Ferdinand I are lungimea de 1.657 m. Va avea 4 respectiv 3 benzi de circulație, piste de biciclete și trotuare pe ambele părți și un spațiu verde cu lățime variabilă. De asemenea, se va amenaja o stație de închiriere biciclete de tip bike sharing.
– Strada I. C. Brătianu are lungimea de 430 m. Va avea 4 benzi de circulație, două dedicate exclusiv transportului local și două pentru transportul privat. Pe partea stângă se va amenaja o pistă de biciclete cu dublu sens și un trotuar cu lățimea minimă de 1,20 m. De asemenea, se va amplasa și o stație pentru încărcarea autovehiculelor electrice.
– Strada Ardealului este în continuarea străzii I. C. Brătianu până la intersecția semaforizată cu strada Calea Moților și are o lungime de 279 m. Va avea 4 benzi de circulație, două dedicate exclusiv transportului local și două pentru transportul privat. Pe partea stângă se va amenaja o pistă de biciclete cu dublu sens și un trotuar cu lățimea minimă de 1,20 m.
– Bulevardul Tudor Vladimirescu – tronson cuprins între strada Petru Dobra până la podul peste râul Ampoi, are lungimea de 1.414 m. Strada se va amenaja cu 4 benzi de circulație, două marginale dedicate exclusiv transportului local și două pentru transportul privat. Se vor amenaja stații pentru închirieri biciclete și stații pentru încărcarea vehiculelor electrice.
– Strada Turnătoriei – de la strada Mureșului până la strada Cabanei, cu o lungime de 1.250 m. Va fi amenajată cu două benzi de circulație și trotuare pe ambele părți
– Strada Cabanei – de la intersecția cu strada Corniștei până la Turnătorie, are o lungime de 575 m.Va avea două benzi de circulație și trotuare pe ambele părți.
Detalii tehnice
Strada Regimentul V Vânători
Strada Regimentul V Vânători este o stradă principală care se suprapune cu drumul național DN 1 (E81), având lungimea de 944 m. Aceasta pornește de la podul peste râul Mureș și continuă până la baza rampei pasajului peste calea ferată, în același punct fiind și intersecția cu șoseaua de centură a municipiului Alba Iulia.
De la podul peste râul Mureș, km 0+000 – km 0+260 strada se va amenaja cu două benzi de circulație, cu lățimea de 3,5 metri fiecare, și care se vor moderniza și suprapune cu transportul urban. Pe partea stângă se va proiecta un trotuar cu lățimea de 1,5 metri. Pe partea dreaptă se va proiecta o pistă de cicliști cu două benzi de circulație (câte una pe sens), cu lățimea de 2 metri, un trotuar cu lățimea de minim 1,5 metri și un spațiu verde cu lățime variabilă.
De la km 0+260 – 0+944 strada are 4 benzi de circulație, care se vor moderniza. Benzile marginale vor fi dedicate exclusiv traficului local de călători și vor avea lățimea de 3,5 metri fiecare, iar benzile centrale vor avea lățimea de 3 metri fiecare.
Pe ambele părți ale carosabilului se va proiecta un spațiu verde cu lățime variabilă, o pistă de cicliști cu lățimea de 1 metru și un trotuar cu lățimea minimă de 1,25 metri până la limita de proprietate. În unele zone pistele de cicliști se vor suprapune cu trotuarele, urmând ca pe aceste sectoare să se desfășoare un trafic mixt.
Spațiul verde va fi delimitat de partea carosabilă prin borduri. Pistele de cicliști vor avea îmbrăcăminte asfaltică de culoare roșie și se vor delimita de trotuare prin borduri denivelate cu 5 cm față de acestea. Trotuarele se vor pava cu pavaje din piatră sau din beton de ciment antiderapante care imită piatra.
Pe toată lungimea străzii s-a propus plantarea sau înlocuirea a 10 arbori. Pentru a împiedica parcarea autovehiculelor pe zona verde se vor prevedea stâlpișori la marginea bordurii pe toată lungimea străzii. Se vor amenaja stațiile de transport în comun.
După terminarea lucrărilor la autostrada Sebeș – Turda, traficul foarte greu și o parte din traficul de tranzit care străbate strada pentru a ajunge la centura ocolitoare se va deplasa pe autostradă, rezultând un trafic în scădere în zona acestei străzi.
Astfel, pe sectorul de la km 0+260 – 0+944 banda marginală de pe fiecare sens de circulație va fi dedicată transportului în comun din orașul Alba Iulia. Banda dedicată transportului în comun se va delimita de partea carosabilă cu separatoare de sens și se va marca corespunzător.
Bulevardul Ferdinand I
Bulevardul Ferdinand I pornește de la baza rampei pasajului CF, din zona intersecției cu strada Viilor și se continuă până la intersecția cu străzile Basarabiei și Olteniei, având lungimea de 1.657 m. De la km 0+000 – 0+520 strada va fi proiectată cu 4 benzi de circulație cu lățimea de de 3,5 metri fiecare, benzile marginale fiind dedicate traficului local de călători. Benzile dedicate traficului local de călători se delimitează de benzile centrale cu separatoare de sens și se vor marca corespunzător.
La marginea părții carosabile, pe fiecare parte se va proiecta un spațiu verde cu lățime variabilă, maxim 2 metri, o pistă de biciclete cu lățimea de 1 metru și un trotuar cu lățimea de maxim 1,5 metri.
De la km 0+273 – 0+463, pe partea dreaptă se va proiecta o parcare, aceasta se va amenaja pe lățimea de 2,3 metri, pe toată lungimea cu pavaj din calupuri. Pe parcare se va amenaja o platformă de încărcare pentru vehiculele electrice, cu două locuri.
De la km 0+563 – 1+657 (intersecție Gară – intersecție strada Basarabiei), strada va fi proiectată cu 3 benzi de circulație.
Benzile marginale vor fi dedicate traficului local de călători, vor avea lățimea de 3,5 metri, se vor delimita de banda centrală cu separatoare de sens și se vor marca corespunzător. Banda centrală se va proiecta cu lățimea de 3,5 metri, circulația desfășurându-se într-un singur sens – pe direcția Cluj-Napoca – Sebeș.
S-au proiectat piste de cicliști pe ambele părți cu lățimea de 1 metru și trotuare cu lățimea variabilă de minim 1,5 metri până la limita de proprietate. Având în vedere că pe unele zone nu avem o lățime corespunzătoare pentru piste de cicliști și trotuare, pistele de cicliști se vor suprapune cu trotuarele, urmând ca pe aceste tronsoane să se desfășoare un trafic mixt.
Trotuarele se vor pava cu pavaje din piatră sau din beton de ciment antiderapante care imită piatra și vor fi separate cu borduri de pistele de biciclete, de spațiu verde și de proprietăți.
Pentru siguranța bicicliștilor dar și a pietonilor, la marginea pistelor sau a trotuarelor se vor proiecta stâlpișori.
Se vor reamenaja stațiile de transport în comun și se va proiecta o stație de închiriere biciclete de tip bike sharing. Pe toată lungimea străzii s-a propus plantarea sau relocarea unui număr de 20 de arbori.
Analiza modului de organizare a circulației în intersecția Bulevardul Ferdinand – Bulevardul Încoronării (zona Gară)
Ca urmare a introducerii benzilor dedicate pentru transportul public pe ambele sensuri pe Bulevardul Ferdinand, datorită lățimii reduse a zonei ce poate fi utilizată pentru realizarea străzii, se mai poate asigura numai o singură bandă pentru traficul general. Această bandă va asigura traficul vehiculelor private dinspre Centru spre Sebeș.
Pentru asigurarea tranzitului / fluxului de vehicule aferente traficului general se propune o reorganizare a traficului pe străzile din zonă, prin utilizarea sensurilor unice.
Astfel, fluxul de vehicule dinspre Sebeș către Centru va fi direcționat pe strada Iașilor, strada Plevnei, strada Olteniei (două benzi în sens unic), iar circulația din Centru către Sebeș se va desfășura atât pe banda rămasă ca urmare a reorganizării tramei stradale pe B-dul Ferdinand I cât și pe strada Bucovinei și strada Traian (2 benzi în sens unic).
Acest lucru a condus la necesitatea reorganizării intersecțiilor Bulevardul Ferdinand I – Bulevardul Încoronării (zona Gară) și Bulevardul Ferdinand I – strada Bucovinei – strada Olteniei.
Potrivit documentației, cea mai eficientă soluție este realizarea unei intersecții semaforizate organizată în conformitate cu noile fluxuri rezultate ca urmare a reorganizării circulației pe sensuri unice. Prin introducerea acestei intersecții în sistemul central de management al traficului ea poate beneficia de un program de semaforizare adaptiv, crescând în acest fel nivelul de serviciu al acesteia.
Strada I. C. Brătianu
Strada I. C. Brătianu este în continuarea Bulevardului Ferdinand și pornește de la intersecția cu străzile Basarabiei și Olteniei, având lungimea de 430 metri.
Strada va fi proiectată cu 4 benzi de circulație din care două marginale dedicate traficului local de călători cu lățimea de 3,5 metri fiecare și două benzi centrale cu lățimea de 2,75 m. Benzile dedicate traficului local de călători se vor delimita de partea carosabilă cu separatoare de sens și se vor marca corespunzător. Pe partea stângă, la marginea părții carosabile se va proiecta o pistă de cicliști cu lățimea de 2 metri (două sensuri de circulație) și un trotuar cu lățimea minimă de 1,2 metri, până la margine de proprietate.
La intersecția cu strada Basarabiei s-a prevăzut o platformă de încărcare dedicată vehiculelor cu motor electric, cu două locuri de parcare.
Pe partea dreaptă, de la km 0+048 – 0+280 se va proiecta un spațiu verde cu lățimea variabilă până la 3,3 metri și un trotuar până la marginea de proprietate. De la km 0+296 – 0+417 strada se învecinează cu o zonă verde care aparține parcului. În această zonă nu se va interveni.
Pistele de cicliști vor avea îmbrăcăminte asfaltică de culoare roșie și se vor delimita de trotuare cu borduri denivelate cu 5 cm față de acestea. Pentru siguranța cicliștilor, la marginea pistei se vor proiecta stâlpișori. Trotuarele se vor pava cu pavaje din piatră sau din beton de ciment antiderapante care imită piatra.
Pe toată lungimea străzii s-a propus plantarea sau înlocuirea unui număr de 12 arbori.
Se vor reamenaja stațiile de transport în comun.
Strada Ardealului
Strada Ardealului este în continuarea străzii I. C. Brătianu, având lungimea de 279 m. Strada se termină la marginea insulei de la intersecția giratorie semaforizată cu strada Calea Moților.
Strada va fi proiectată cu 4 benzi de circulație din care două marginale dedicate traficului local de călători cu lățimea de 3,5 metri fiecare și două benzi centrale cu lățimea de 2,75 m. Pe partea stângă, la marginea părții carosabile se va proiecta o pistă de cicliști cu lățimea de 2 m (două sensuri), un spațiu verde cu lățimea variabilă și un trotuar cu lățimea minimă de 1,2 metri, până la limita de proprietate. Benzile dedicate traficului local de călători se vor delimita de partea carosabilă cu separatoare de sens și se vor marca corespunzător.
Pistele de cicliști vor avea îmbrăcăminte asfaltică de culoare roșie și se vor delimita de trotuare cu borduri denivelate cu 5 cm față de acestea. Pentru siguranța cicliștilor, la marginea pistei se vor proiecta stâlpișori. Trotuarele se vor pava cu pavaje din piatră sau din beton de ciment antiderapante care imită piatra.
Se vor reamenaja stațiile de transport în comun. Pentru stimularea folosirii mijloacelor alternative de transport se vor proiecta 3 stații de închiriere biciclete, de tip bike sharing.
Pe toată lungimea străzii s-a propus plantarea sau înlocuirea unui număr de 20 de arbori.
Bulevardul Tudor Vladimirescu
Bulevardul Tudor Vladimirescu – tronsonul de stradă începe din intersecția cu strada Petru Dobra și continuă până la rampa de acces pe podul peste râul Ampoi, având lungimea de 1.414 m.
Strada va fi proiectată cu 4 benzi de circulație, două marginale dedicate traficului local de călători cu lățimea de 3,5 metri fiecare și două benzi centrale cu lățimea de 3 metri de la km 0+820 – 1+100 și 3,5 metri pe restul străzii. Benzile marginale dedicate traficului de călători se vor delimita de benzile centrale cu separatoare de sens.
Pe lungimea străzii pe ambele părți se va proiecta o pistă de cicliști cu lățimea de 1 metru, un trotuar cu lățimea minimă de 1 metru până la limita de proprietate și spații verzi.
Pistele de cicliști vor avea îmbrăcăminte asfaltică de culoare roșie și se vor delimita de trotuare cu borduri denivelate cu 5 cm față de acestea. Pentru siguranța cicliștilor, la marginea pistei se vor proiecta stâlpișori. Trotuarele se vor pava cu pavaje din piatră sau din beton de ciment antiderapante care imită piatra.
Se vor reamenaja stațiile de transport în comun.
Pentru stimularea folosirii mijloacelor alternative de transport se vor proiecta 2 stații de închiriere biciclete, de tip bike sharing.
De la km 1+187 – 1+217 pe partea dreaptă se va proiecta o parcare. Aceasta se va amenaja pe lățimea de 2,3 metri, pe toată lungimea cu pavaj din calupuri.
La km 0+120 pe partea stângă se va amenaja o platformă de încărcare pentru autovehiculele cu motor electric, cu două locuri de parcare.
Potrivit planșelor, sensul giratoriu aflat în intersecția zona supermarketului Penny Market din cartierul Ampoi I va fi înlocuit cu semafoare.
Pe toată lungimea străzii s-a propus plantarea sau înlocuirea unui număr de 312 arbori.
Lucrări și pe străzile Turnătoriei și Cabanei din cartierul Bărăbanț
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Mircea+(+Tony)+Achim
joi, 02.07.2020 at 19:16
Nu stiu cine-i desteptul care a condus proiectul- ar trebui sa il mai gineasca si se consulte cu locuitorii!
Adrian
vineri, 03.07.2020 at 08:27
Ar trebui sa fie si strada Cetatii cu sens unic, deoarece sunt tot timpul masini parcate si se circula foarte greu. Pe sensul celalalt, se poate circula lejer pe Blvd. Incoronarii, care nu e atat de aglomerat. De asemenea, sa se planteze mai multi arbori, sa se gandeasca si la pietoni si la copii care sunt nevoiti sa mearga prin soare, cu greu gasesti putina umbra!