Actualitate
Statul construieşte locuinţe de serviciu pentru militari şi alţi bugetari. Condiţii de utilizare şi termen de finalizare a apartamentelor
Statul va construi locuinţe de serviciu pentru funcționarii publici și angajați de la instituții publice centrale și locale. Apartamentele vor fi închiriate, însă chiriaşii nu le vor putea şi cumpăra, aşa cum au posibilitatea tinerii care primesc locuinţe prin ANL. Condiţiile din programul guvernamental se regăsesc într-un proiect de lege pus în dezbatere de către Ministerul Dezvoltării Regionale (MDRAP).
Reamintim că la Alba Iulia, Primăria şi Ministerul Apărării Naţionale au încheiat protocol de colaborare pe 10 ani pentru construirea a aproximativ 700 de locuinţe ANL, din care cel puţin 250 vor fi închiriate militarilor. Investiţia se va face pe un teren al unităţii militare din zona Schit, de pe strada Lalelelor. Practic, Primăria primeşte parţial imobilul Armatei şi „la schimb” asigură condiţiile pentru construirea de locuinţe ANL în locaţia respectivă, de care vor beneficia şi angajaţi MApN.
Vezi şi Înţelegere oficială între Primăria Alba Iulia şi MApN. Administraţia locală preia un teren din zona Schit pentru construcția de locuinţe ANL
Citeşte şi Directorul ANL, George Stan, la Alba Iulia. Demersuri pentru construirea a 700 de apartamente, pe terenul unităţii militare de pe strada Lalelelor
Programul „Construcţia de locuinţe de serviciu” aflat în stadiu de proiect are în vedere construcţia de locuinţe de serviciu, pe baza propunerilor primite de către ANL, de la instituțiile administraţiei publice locale / centrale.
Beneficiarii programului vor putea fi numai funcționarii publici și angajații din instituții publice centrale și locale sau structuri aflate în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea acestora, care nu dețin sau nu au deținut în proprietate, individual sau în comun, împreună cu soții lor, o locuință în localitatea în care își desfășoară activitatea, indiferent de modul în care a fost dobândită, cu excepţia cotelor-părţi din locuinţe dobândite prin moştenire. Totodată, aceștia nu vor avea voie să achiziționeze, după data repartizării unei locuințe de serviciu, o altă locuinţă în localitatea în care îşi desfăşoară activitatea, indiferent de modul de dobândire.
Potrivit documentaţiei, programul se dezvoltă pe terenuri proprietate publică a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale, puse la dispoziţia ANL de către autorităţile publice locale / centrale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Terenurile proprietate publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale se preiau de ANL în folosinţă gratuită, în condiţiile legii, pe perioada realizării investiţiilor după ce autoritățile publice centrale/locale fac dovada dreptului de proprietate și numai în condiţiile în care sunt viabilizate până la limita exterioară a perimetrului destinat construcțiilor, sunt lipsite de sarcini şi rămân în folosinţa gratuită a ANL până la finalizarea lucrărilor de construcţie a locuinţelor respective, astfel încât regimul juridic al acestora să asigure categoria de folosinţă prevăzută în planurile urbanistice şi în studiile de fezabilitate aprobate pentru promovarea Programului.
În vederea cuprinderii în Program a obiectivelor de investiţii, autoritățile administrației publice locale/centrale, după caz, transmit ANL anual sau ori de căte ori este necesar, solicitarea de includere în Program, transmisă împreună cu un inventar al obiectivelor noi de investiţii propuse precum și o notă justificativă pentru fundamentarea realizării investițiilor prin care se va stabili necesitatea şi oportunitatea realizării construcţiilor de locuinţe de serviciu.
În cadrul Programului pot fi incluse și construcţii aflate în diverse stadii de execuţie ori finalizate şi neexploatate. In acest caz autorităţile administraţiei publice locale / centrale care solicită realizarea locuințelor de serviciu au obligația de a realiza, evaluarea acestor construcții, inclusiv a unei expertize tehnice şi energetice, după caz, de către experţi tehnici şi auditori energetici autorizaţi conform legii.
În situația în care autoritățile administrației publice locale/ centrale solicită includerea în Program a mai multor obiective de investiții, acestea vor fi transmise prioritizate, în baza unor criterii proprii, ale fiecărei autorități ale administrației publice locale/ centrale.
Pentru obiectivele de investiții care se finanțează în cadrul Programului, pe terenurile puse la dispoziție de autoritățile publice locale, ANL va întreprinde demersurile necesare şi va încheia contracte cu autorităţile administraţiei publice locale pentru punerea la dispoziţie, cu titlu de folosinţă gratuită, a unor terenuri din proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale, destinate construcţiei de locuințe de serviciu, precum şi pentru realizarea lucrărilor tehnico-edilitare aferente în vederea asigurării utilităţilor publice.
Pentru dezvoltarea construcţiei de locuinţe de serviciu, se are în vedere promovarea unor soluţii arhitecturale moderne. În situaţia repetitivităţii soluţiilor alese, se are în vedere individualizarea ansamblurilor de locuinţe prin planuri urbanistice zonale şi prin adaptarea respectivelor soluţii la condiţiile pedoclimatice existente în amplasament.
Locuințele de serviciu construite prin Program se repartizează personalului propriu al instituțiilor care solicită realizarea acestora.
Instituțiile publice locale / centrale pot încheia protocoale de colaborare prin care stabilesc ca locuințele de serviciu să fie repartizate personalului din mai multe instituții.
Chiriaşul are obligaţia de a preda locuinţa în termen de 30 de zile de la data la care încetează a-şi mai desfăşura activitatea în considerarea căreia locuinţa a fost închiriată în localitatea respectivă.
În cazul în care locuințele de serviciu construite prin Program devin vacante, acestea se pot repartiza şi închiria ca locuințe de serviciu pentru alte persoane care își desfășoară activitate în instituții publice pe o perioadă determinată, până la apariţia unor noi cereri din partea personalului instituției care administrează locuințele de serviciu.
Locuințele de serviciu construite prin Program nu pot fi vândute, se arată în proiectul pus în dezbatere pe site-ul MRDAP.
În vederea soluţionării cererilor privind repartizarea locuințelor de serviciu construite prin Program, autorităţile administraţiei publice locale / centrale vor stabili măsurile necesare pentru luarea în evidenţă şi pentru examinarea solicitărilor primite. Se vor constitui comisii de examinare a solicitărilor de locuințe de serviciu şi se vor stabili şi da publicităţii, prin afişare la sediul acestora, actele justificative necesare care însoţesc cererea şi locul de primire a cererilor. În cazul în care există mai multe cereri, autorităţile vor stabili ordinea de repartizare și modalitățile de diferențiere.
Locuințele de serviciu construite prin Program vor fi repartizate personalului propriu al instituțiilor care solicită realizarea acestora, fiind accesorii contractului de muncă sau raportului de serviciu. Instituțiile publice locale / centrale pot încheia protocoale de colaborare prin care stabilesc ca locuințele de serviciu să fie repartizate personalului din mai multe instituții.
În nota de fundamentare a programului se arată că identificarea celei mai stringente nevoi de construire a locuințelor de serviciu a fost justificată de Ministerul Apărării Naţionale care a informat, încă din anul 2015, că alocă anual fonduri de la bugetul de stat pentru personalul specific cu nevoi de locuinţe determinate de mobilitatea obligatorie a lucrătorilor în desăvârșirea pregătirii profesionale și a dezvoltării unei cariere solide, cheltuieli care, în timp, ar putea fi reduse prin realizarea de locuinţe de serviciu aflate în proprietatea publică a statului şi administrarea acestei instituţii.
Această situație este valabilă și pentru funcţionari publici, precum şi angajaţi din instituţii publice centrale şi locale, în domenii care implică mobilitatea acestora în instituții publice centrale sau locale.
Necesarul de locuinţe de serviciu pentru Ministerul Apărării Naționale, la nivel național, este de 14.929 în 53 localități. Valoarea compensației pentru chirie pentru un an este de 135.474.700 lei pentru 20.366 persoane în plată (cadre militare în activitate, soldați și gradați profesioniști).
Iniţiatorii proiectului susţin că efectele preconizate ale programului ar fi reducerea şomajului, menținerea locurilor de muncă existente şi crearea de noi locuri de muncă pentru persoanele fără ocupaţie (atât personal necalificat, cât şi specialişti), deoarece activitatea în acest domeniu (construcţia de locuinţe) presupune o componentă semnificativă în ceea ce priveşte manopera, adică implicarea preponderentă a factorului uman în comparaţie cu alte domenii de activitate din industrie sau chiar din alte tipuri de construcţii, unde ponderea mai mare o au utilajele.
De asemenea, se aşteaptă la revigorarea sectorului cel mai afectat de criza economică şi financiară şi susţinerea creşterii economice prin încurajarea investiţiilor, respectiv a sectorului construcţiilor, dar şi a sectoarelor şi industriilor conexe.
Mai sunt luate în calcul utilizarea eficientă a resurselor financiare puse la dispoziţie deoarece majoritatea furnizorilor anterior menţionaţi sunt furnizori locali – plătitori de taxe şi impozite către statul român şi dezvoltarea durabilă a zonelor urbane mici din România prin asigurarea stabilităţii specialiştilor din diverse domenii, cu prioritate profesori şi medici, şi prin crearea condiţiilor de dezvoltare a societăţilor mici şi mijlocii, având în vedere că poate fi promovat un număr foarte mare de investiţii pentru fiecare regiune a ţării.
Până în anul 2021, cu aproximativ 1 miliard de lei de la bugetul de stat, ar urma să fie contractate 8.500 de locuințe de serviciu pentru funcționari. Apartamentele vor avea 81 mp şi cost unitar circa 500 Eur/mp.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News