Economie
Taxe noi pentru firmele mari, IMM-uri și PFA-uri, pentru finanțarea unei asociații. Scandal cu mize uriașe, în jurul unei legi
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) respinge introducerea de noi taxe printr-o nouă inițiativă legislativă.
CNIPMMR solicită Senatului și Camerei Deputaților să respingă inițiativa, ”care se înscrie în ciclul de propuneri reluate în mod suspect și constant, prin care se acordă unei asociații private atribuții de natura autorităților publice și introducerea de taxe publice exclusiv pentru interesul privat al acesteia”, potrivit unui comunicat al asociației.
La Senat a fost înregistrată inițiativa legislativă nr. B 254/2022 prin care se propune introducerea de noi taxe pentru toate societățile din România și noi sarcini administrative, cu costurile corespunzătoare, toate în favoarea unei asociații private.
Inițiativa reia propuneri mai vechi care au fost respinse sau declarate neconstituționale, într-o formulare aproape identică, cu Plx nr. 452/2020 (cunoscută pentru propunerea de a transfera gratuit terenurile ROMEXPO către o asociație privată).
Propunerea legislativă prevede introducerea de noi obligaţii birocratice şi taxe pentru toți întreprinzătorii
Întreprinzătorii ar avea obligația de a se înscrie într-un registru, Catalogul Firmelor, realizat de o asociație, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii, de a plăti o taxă anuală aferentă acestei înscrieri și de a raporta orice modificare a actelor constitutive.
Nivelul taxelor propuse este stabilit astfel:
- 100 de euro/an pentru întreprinderi mari;
- 75 de euro/an pentru întreprinderi mijlocii;
- 50 de euro/an pentru întreprinderi mici;
- 20 de euro/an pentru microîntreprinderi;
- 10 de euro/an pentru persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale.
Întreprinzătorii ar avea și obligativitatea de a obține un certificat de competențe pentru administrarea propriei activități contra cost, în primul an de la înființare.
Proiectul încearcă, într-o formă mascată, să substituie Oficiul Național al Registrului Comerțului cu o asociație privată:
- prin acordarea dreptului de a ține evidența tuturor profesioniștilor și a oricăror modificări ale actelor constitutive ale acestora (art. I pct. 3 din proiect, lit. m2-m5) și ținerea unui registru al administratorilor (art. I pct. 5 , referitor la art. 41 alin. 5);
- obligarea ONRC de a pune la dispoziție cu titlul gratuit a înscrierilor din registrul comerțului, pentru a fi corelate cu Catalogul Firmelor, în fapt transferul bazei de date (pct. 3 din proiect, lit. m8).
Reprezentanții IMM-urilor remarcă faptul că se acordă competențe exclusive unei asociații, contra cost
Se propune sancționarea societăților prin introducerea obligației ca depunerea situațiilor financiare anuale să fie condiționată de achitarea taxelor pentru înscriere în Catalogul Firmelor (art. II din proiect) și obținerea certificatului de competență (art. IV din proiect).
De asemenea, se propune extinderea atribuțiilor prin ”implicarea în realizarea de proiecte (…) de dezvoltare urbană durabilă menită să susțină mediul de afaceri” (art. I pct. 10 din proiect).
În acest mod se încearcă să se dea o acoperire legală rolului de dezvoltator imobiliar, în legătură cu un presupus transfer gratuit al terenurilor ROMEXPO, fără nicio legătură cu obiectul de activitate al niciunei camere de comerț din Europa.
Probleme indentificate în cadrul inițiativei legislative
CNIPMMR a reacționat în mod constant asupra acestor inițiative care propuneau fie transferul registrului comerțului la o asociație privată, fie introducerea de taxe pentru întreprinzători în folosul unei asociații private sau acordarea gratuită a terenurilor ROMEXPO.
Inițiativa legislativă are aceleași probleme ca cea anterioră, după care a fost copiată (Plx nr. 452/2020):
- Proiectul încalcă dreptul constituțional la liberă asociere, obligând profesioniștii: societăți comerciale, PFA, întreprindere individuale și familiale, să se înscrie în Catalogul firmelor
- Nu poate fi obligată o persoană juridică să se înscrie într-un registru realizat de către o structură asociativă și să achite și o taxă pentru acest lucru, care nu reprezintă un serviciu prestat în folosul acelei firme ci îndeplinirea unuia dintre obiectivele camerelor de comerț, pe care aceasta ar trebui să și-l realizeze prin mijloace proprii și nu prin forța coercitivă a unei legi
- Taxele reprezintă obligații fiscale ale persoanelor juridice care se achită numai în contraprestație cu un serviciu executat de către o autoritate publică
- Se încalcă dispozițiile Constituției privind libertatea și dreptul de a exercita o activitate economică, prin obligarea obţinerii unui “certificat de competenţă” contra cost, iar potrivit proiectului în lipsa acestui certificat de competenţă, nu mai pot fi depuse situaţiile financiare la unităţile Ministerului Finanţelor Publice
- În Legea 31/1990 și în Codul Civil nu există nicio prevedere conform căreia persoana care administrează o persoană juridică de drept privat trebuie să îndeplinească anumite criterii de competență, pentru desemnarea reprezentantului legal fiind suficient acordul de voință al persoanelor care constituie persoana juridică
- În majoritatea IMM-urilor, persoana asociatului unic se confundă cu persoana administratorului, prin urmare acesta nu poate fi obligat să dețină anumite competențe deoarece, odată cu învestirea propriilor fonduri în funcționarea firmei, el este singurul responsabil de eșecul sau reușita acelei afaceri
- O asociație privată, indiferent de scopul declarat şi denumire, dobândeşte prin proiect avantaje din partea statului prin introducerea de taxe obligatorii, în afara Codului Fiscal.
Sunt evidente problemele de constituţionalitate ale proiectului
Proiectul de lege are un caracter individual, fiind conceput nu pentru aplicarea la un număr nedeterminat de cazuri concrete, ci unui singur subiect de drept – o asociație privată – caz prestabilit expres.
Se încalcă principiul egalităţii prevăzut de art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât are caracter discriminatoriu în raport cu alte subiecte de drept privat pentru oferirea de servicii întreprinzătorilor, o zonă în care primează libertatea comerţului şi concurenţa loială.
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a fost înfiinţat în anul 1992 şi este o confederaţie patronală reprezentativă la nivel național, cu personalitate juridică, independentă, non-profit şi apolitică.
sursa foto: facebook CNIPMMR
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Marius
joi, 28.04.2022 at 14:41
La negru și nu plătim nici o taxă 😏
Să ne …… pe legile și conducătorii ………. 🖕