Eveniment
TollRO, o nouă rovinietă pe drumurile din România. Taxele pentru transportatori cresc de 7 ori din 2026. Simulări de cost
O nouă taxă de drum și un nou mod de calcul al vinietei îi așteapăt pe transporatorii români în viitor. Este vorba despre scumpiri și de 7 ori în prima perioadă, din 2026, și de 15 ori din 2035, față de nivelul actual.
„TollRO” va fi noua denumire a taxei de drum pe care o vor plăti transportatorii de mărfuri. Proiectul a fost lansat în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor.
Când va intra în vigoare TollRo: Noua vinietă va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, conform jalonului din PNRR, iar rovinieta s-ar putea scumpi chiar și de șase ori, de la 1.210 euro, în prezent, la 7.000 de euro pentru camioane la un parcurs de 100.000 km/an pe autostradă.
Cum va fi calculată TollRO: Noua vinietă pentru transportatori va fi calculată în funcție de distanța parcursă, de timpul de staționare și de clasa de emisii poluante și nu de perioadă, ca până acum.
TollRO se stabilește în funcţie de: tariful unitar și de distanța parcursă pe un sector de drum exprimată în kilometri. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă, iar cuantumul va fi stabilit, de asemenea prin ordin de ministru.
TollRO: cum vor crește prețurile la taxele de drum
Simulări de cost ale taxelor de drum pe care le-a prezentat Ministerul Transporturilor în martie 2023:
- Car Euro VI: cost 2023 – 28 de euro, cost 2026 – 38,98 de euro, cost 2035 – 46.47 de euro.
- LGV – Euro VI: cost 2023 – 96 de euro, cost 2026 – 133,64 de euro, cost 2035 – 159,34 de euro
- HGV – C Euro VI: cost 2023 – 320 de euro, cost 2026 – 1.815 euro, cost 2035 – 4.125 de euro la 80.000 de km pa
- HGV – F Euro VI: cost 2023 – 1.210 euro, cost 2026 – 7.050 de euro, cost 2035 – 16.275 de euro
Pentru drumul național, taxa se reduce cu 50%.
Nivelul rovinietei se va aproba prin ordin al ministrului transporturilor si infrastructurii.
TollRo: Ce se întâmplă dacă ești prins fără noua rovinietă
”Fapta de a circula fără rovinietă valabilă constituie contravenţie continuă şi se sancţionează cu amendă.
În scopul descurajării circulației fără rovinietă valabilă, amenda prevăzută la alin. (1) se stabilește între un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni și un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni”, precizează ministerul Transporturilor.
„TollRo se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone.
Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.
Pentru colectarea TollRo prin STRR se introduce sistemul de tarifare rutieră electronică în Româania, denumit STRR.
STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE, complementar STRR. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE.
TollRo se va percepe pentru utilizarea domeniului SETRE România, care este reprezentat de reţeaua de drumuri naţionale din România, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea, pentru utilizarea căreia tariful de trecere datorat este colectat prin intermediul unui sistem de tarifare rutieră electronică.
- TollRO se stabileste în funcţie de un tariful unitar si de distanța parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE Romania exprimată în unități întregi de kilometri. Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe care au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii și cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic, în conformitate cu Directiva 1999/62/CE. TollRo se calculează prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă. Categoriile și nivelul tarifului unitar se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii”.
Proiectul de Lege pe care Guvernul îl va trimite pentru dezbatere Parlamentului este în dezbatere publică până la 23 mai. Termenul din PNRR pentru modificarea legislației pentru taxa de drum este vara acestui an.
Detalii despre cum vă puteți implica în dezbaterea privin noua rovinietă TollRO, găsiți pe siteul Ministerului Transporturilor, AICI.
Rovinieta pentru autovehiculele de până la 3,5 tone
Pentru autoturisme și autovehicule de până la 3,5 tone taxa de drum se va numi tot rovinietă și se va achita, de asemenea în funcție de perioadă (durata de parcurs), de staționare și norma de poluare, pe principiul „poluatorul plătește”.
„Rovinieta se va achita anterior utilizarii reţelei de drumuri naţionale din România si este structurata în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile si 12 luni.
Tariful zilnic nu depășește 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depășește 12 % din tariful pentru 12 luni, tariful lunar nu depășește 19 % din tariful pentru 12 luni iar tariful pe două luni nu depășește 30 % din tariful pentru 12 luni.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News