Economie
TRANSALPINA: Administratorii de pensiuni din Alba, Hunedoara, Gorj şi Vâlcea, dispuşi să protesteze. Experţi de la Drumuri verifică lucrările
Proprietarii şi administratorii de pensiuni şi hoteluri din zona Transalpina sunt nemulţumiţi de faptul că şoseaua cea mai înaltă din România este în continuare închisă şi sunt dispuşi să protesteze în zilele următoare. Însă în această perioadă, se fac verificări în teren de către echipe de la Drumuri, pentru a vedea stadiul lucrărilor şi, cel mai probabil, pentru a da o decizie clară privind statutul acestuia. În funcţie de concluziile autorităţilor, administratorii de pensiuni şi hoteluri din zonă vor decide dacă vor continua cu proteste.
Alba24 a contactat o parte dintre administratorii de pensiuni din judeţul Alba din zona Transalpina, care au precizat că încă nu se cunosc detalii organizatorice, însă sunt foarte nemulţumiţi de oprirea circulaţiei pe cea mai înaltă şosea din România şi că această situaţie le afectează serios afacerile. Dacă anul trecut aveau camerele pline de turişti, atât din mai multe zone din ţară, cât şi din străinătate, acum nu ştiu ce să le răspundă acestora când sună să întrebe dacă se circulă pe Transalpina, aşa că deocamdată aşteaptă.
Mai mult, o parte dintre aceştia au şi continuat investiţiile în pensiuni de-a lungul Transalpinei, bazându-se pe dezvoltarea turismului în această regiune. În judeţul Alba, de exemplu, pe tronsonul DN67C, sunt deschise pensiuni ca „Valea Frumoasei” în Şugag sau, în zona Oaşa, Cabana Oaşa şi Cabana „Cerbul”, iar posibilităţi de cazare mai sunt în zona Luncile Prigoanei – Poarta Raiului, o locaţie pentru care sunt planuri mari de dezvoltare.
Citeşte şi Planuri pentru dezvoltarea unei staţiuni turistice în Luncile Prigoanei. Cum ar putea arăta complexul din Munţii Sebeşului
Citeşte şi Cele mai frumoase locuri care merită văzute în judeţul Alba. Peisaje spectaculoase, istorie, mister, arhitectură şi tradiții
Surse din rândul administratorilor de pensiuni ne-au confirmat că vineri, în zona Transalpina, o echipă de „experţi de la Drumuri” verifică situaţia din teren, adică evaluează cât s-a construit până acum, unde mai trebuie turnat covor asfaltic, care sunt segmentele fără balustrade, unde mai trebuie montate plase pe versanţi pentru a preveni căderi de pietre şi aluviuni, astfel încât, cel mai probabil, să fie posibilă e evaluare a situaţiei drumului aflat încă în şantier. Alba24 a contactat şi departamentul Relaţii Publice de la CNADNR, însă reprezentanţii companiei nu au confirmat verbal prezenţa vreunei echipe a companiei în zonă.
Iniţiativa protestelor pentru deschiderea Transalpina aparţine cabanierilor din staţiunea montană Rânca (judeţul Gorj), însă aceştia spun că sunt dispuşi să participe şi reprezentanţi din judeţele Alba, Hunedoara şi Vâlcea. Liderul protestatarilor este Constantin Pănescu şi acesta a declarat pentru Alba24 că aşteaptă încă răspuns din partea autorităţilor judeţene privind situaţia şoselei. În funcţie de concluziile acestora, proprietarii de pensiuni şi hoteluri vor hotărî dacă protestează sau nu.
Reamintim că ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a declarat la Alba Iulia, în 11 iulie, că Transalpina “este deschisă cu statut de drum în lucru” şi cu restricţii de rigoare, însă într-un comunicat CNADNR se arăta că DN 67C este închis pe sectorul cuprins între Rânca (Gorj) şi Obârşia Lotrului, la limita judeţelor Vâlcea şi Alba, din cauza lucrărilor de modernizare.
„M-au sunat că, dacă facem vreun protest la sfârşitul săptămânii, Alba vine cu în jur de 5-10 microbuze şi câteva maşini mici. Hunedoara vine cu 5 microbuze şi alte maşini mici. Vâlcea, cu 10-20 de microbuze şi 40 de maşini mici, plus am primit de la două asociaţii, crescători de animale şi de obşti de aici din Rânca, oameni care au şi dat cu titlu o parte pe unde s-a construit Transalpina către stat şi acum nu pot să îl folosească”, a declarat Constantin Pănescu, reprezentantul cabanierilor şi concesionarilor de la Rânca, citat de presa locală.
Pentru Alba24.ro, Constantin Pănescu a spus că Transalpina ar trebui să constituie, alături de Transfăgărăşan şi nu în concurenţă cu acest tronson, baza turismului românesc, având în vedere potenţialul turistic atât în sezonul de vară, cât şi de iarnă şi interesul turiştilor pentru zona montană românească. „E loc pentru toată lumea”, susţine Pănescu.
A amintit că există solicitări din partea unor turişti din Norvegia, Finlanda, Suedia, dar şi din alte zone care doresc să vină şi să se cazeze pe traseul Transalpinei şi aşteaptă şi ei un răspuns privind situaţia oficială.
Potrivit organizatorilor, aproximativ 5.000 de oameni sunt afectaţi de blocarea circulaţiei în zona cu atracţie turistică.
În ceea ce priveşte situaţia carosabilului, potrivit celor care au fost deja în zonă anul acesta, pe DN67 C, de la Sebeş până la Tău drumul „este bun”, însă mai sunt porţiuni în lucru, mai sus, până la Oaşa. De asemenea, pe segmentul alpin, după Obârşia Lotrului, starea asfaltului este bună, cu mici excepţii în zona Păpuşa şi sunt montate indicatoare rutiere.
Potrivit CNADNR, lucrările de reabilitare a şoselei nu sunt finalizate, iar pe o porţiune sunt abandonate, după ce constructorul, Romstrade, a intrat în insolvenţă, iar CNADNR nu reuşeşte să rezilieze contractul. CNADNR a precizat anterior că pe acel segment de drum lucrările sunt semnalizate în următoarele zone: km. 34+500 – Rânca (GJ); 59+800 – intersecţie cu DN 7A km. 82+385 Obârşia Lotrului (Vl.) ; km. 61+160 – intersecţie cu DN 7A km. 81+025 Obârşia Lotrului (Vl.) .
Conform sursei citate, de la Obârşia Lotrului şi până la Sebeş, unde de asemenea se lucrează, se circulă în regim de şantier.
Lucrările de reabilitare pe Transalpina au început în 2008, valoarea contractului fiind de peste 350 de milioane de euro. Lucrările au fost oprite în anul 2013, după ce firma care le executa, Romstrade, a intrat în insolvenţă.
Directorul CNDANR, Narcis Neaga, afirma, la sfârşitul lunii iunie, că CNDNR nu reuşeşte să rezilieze contractul încheiat cu firma Romstrade, astfel că Transalpina rămâne închisă.
Neaga mai spunea, în urma unei vizite făcute în zonă, că turiştii care se aventurează dincolo de staţiunea Rânca pentru a vedea peisajele montane fac acest lucru pe cont propriu, CNADNR neasumându-şi nicio responsabilitate.
“Acest drum nu aparţine CNADNR, ci constructorului, dar Romstrade e în insolvenţă. Noi am făcut demersuri pentru a rezilia contractul, în contract existând o prevedere conform căreia rezilierea se poate face doar pe cale judiciară. Am făcut o notificare către casa de insolvenţă, care nu a fost de acord cu rezilierea contractului. În consecinţă, noi nu am putut prelua nicio parte din drum pentru a începe lucrările de întreţinere şi să continuăm ceea ce nu s-a făcut până acum”, afirma Neaga.
Directorul general al CNADNR afirma că, în prezent, compania pe care o conduce îşi calculează pagubele şi va apela la instanţă pentru a obţine inclusiv rezilierea contractului încheiat cu Romstrade, firma respectivă începând lucrările de modernizare a şoselei în 2007, muncitorii fiind retraşi însă de pe Transalpina în 2012, după arestarea patronului Nelu Iordache.
Conform acestuia, lucrările la Transalpina sunt finalizate în proporţie de 75-80%, însă şoseaua nu are elemente de siguranţă, de genul parapetelor de protecţie, al indicatoarelor rutiere sau chiar al marcajelor.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Dorin Albu
vineri, 25.07.2014 at 14:01
INCREDIBIL ! IA AUZI: „Directorul general al CNADNR afirma că, în prezent, compania pe care o conduce îşi calculează pagubele şi va apela la instanţă pentru a obţine inclusiv rezilierea contractului încheiat cu Romstrade, firma respectivă începând lucrările de modernizare a şoselei în 2007, muncitorii fiind retraşi însă de pe Transalpina în 2012, după arestarea patronului Nelu Iordache.”
2014-2012- 2 ANI !!!
DACA DUPA 2 ANI SE GANDESC SA SE APUCE DE CALCULE SI DE CONSTATARI, OARE CATI ANI LE TREBUIE SA FINALIZEZE TRANSALPINA ???!!!