Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

Unii cu tableta, alții cu WC în curte. Zeci de școli din Alba, nepregătite pentru elevi. Fără apă și cu igienă precară


Publicat

Fără apă curentă, cu toaletă în curte, degradate sau în plină renovare. Așa își vor primi elevii peste 70 de unităţi de învăţământ din județul Alba, în prima zi de școală. Majoritatea unităților care au astfel de probleme se află în zonele rurale, în special la munte, însă există și câteva cazuri unde astfel de școli aparțin administrativ primăriilor de orașe, printre care Câmpeni, Zlatna, Abrud, Sebeș, Ocna Mureș, Cugir sau Baia de Arieș. 

În era tehnologiei, unde totul este la un click distanță și părinții își pot verifica copiii de pe tabletă ori telefon, încă mai există școli în România și în Alba unde elevii și profesorii sunt nevoiți să se ducă la WC în fundul curții, nu au apă să se spele pe mâini sau se încălzesc în şcoală, iarna, la focul făcut chiar de ei în soba din sala de clasă.

Noul an școlar nu începe cu bucurie pentru toți elevii din județul Alba. În jur de 1.000 de elevi și preșcolari, din cei 50.000, vor merge la școală în clădiri improprii, ce nu dețin autorizație sanitară.

Lipsa apei curente și a grupurilor sanitare proprii, curți neamenajate și neîmprejmuite corespunzător, pavimente, pardoseli, interioare și clădiri degradate, iluminarea artificială a claselor, igienizări necorespunzătoare și funcționarea în spații comune a unităților de învățământ diferite (de exemplu, școală gimnazială și grădiniță fără circuite separate) sunt motivele pentru care 79 de unități de învățământ din județ NU sunt autorizate sanitar. Cu toate acestea, ele funcționează, deoarece sunt sigurele școli și grădinițe unde acești copii pot merge mai aproape de casă.

Multe dintre clădirile în care sunt unitățile de învățământ nu au nici autorizație de securitate la incendiu. Din totalul de 537 clădiri unde există săli de clasă, doar  67 au autorizația. Aici învață 38.057 de copii.

Printre școlile care nu sunt pregătite să-și primească elevii sunt:

Școala Primară și Grădinița cu Program Normal GHIRBOM – lipsa apei curente și a grupurilor sanitare cu apa curentă, curte neamenajată și neîmprejmuită corespunzator, exterioare și pavimente degradate

Grădinița cu Program Normal BUCERDEA VINOASĂ – lipsa unui grup sanitar propriu

Școala Gimnazială IGHIEL – corp de clădire cls. I-IV autorizat în septembrie 2014; corp de clădire cls. V-VIII nu poate fi autorizat din cauza lipsei unui grup sanitar propriu și necesităţii unor consolidări exterioare

Grădinița cu Program Normal SĂLIȘTEA DEAL – lipsa unui grup sanitar propiu (în prezent se folosește cel de la școală)

Școala Primară MĂRGINENI – în școală există apă curentă la chiuvete, însă grupurile sanitare sunt necorespunzătoare

Școala Primară și Grădinița cu Program Normal CĂPUD (Teiuș) – există apă curentă în curte, grupuri sanitare și iluminat artificial necorespunzătoare

Școala Primară VALEA MICĂ (Zlatna) – se execută lucrări de reabilitare, 90% din lucrări sunt finalizate

Grădinița cu Program Normal VALEA MICĂ – se execută lucrări de reabilitare; unitate mutată la Pătrânjeni

Grădinița cu Program Normal TĂU (Blaj) – lipsa apei curente și a canalizării; grupuri sanitare și curte necorespunzătoare (există grup sanitar la exterior cu apă curentă și dotare corespunzătoare, dar care necesită faianțare și gresiere)

Grădinița cu Program Prelungit  SÎNMICLĂUȘ – alimentația colectivă în sistem catering (mâncare și veselă); spălare lenjerie (contract externalizat); grupuri sanitare degradate cu 3 WC-uri pentru copii și un WC cadre (necesită modernizare)

Grădinița cu Program Prelungit BĂLCACIU – alimentația colectivă în sistem catering (mâncare şi veselă); spălare lenjerie (contract externalizat); există apă curentă în holul unității (3 chiuvete) și în oficiu porționare mâncare; grupuri sanitare în curte (necorespunzatoare); locația va fi reabilitată

Școala Primară CIUGUDU de JOS (comuna Unirea) – pardoseli, iluminat artificial, curte, încălzire, tencuieli și zugraveli necorespunzătoare; grupuri sanitare nefuncționale, fără plan de școlarizare (anul acesta nu va avea elevi, situație în care se află mai multe unități de învățământ din județ)

Școala Primară și Grădinița cu Program Normal DEAL – există apă curentă și chiuvete în sălile de clasă; grupurile sanitare, curtea, pavimentele, pardoselile, iluminatul artificial și igienizarea sunt necorespunzătoare

Școala Primară MUGEŞTI – lipsă apă curentă și grupuri sanitare necorespunzătoare

Școala Primară și Grădinița BĂCĂINȚI – lipsă racord apă reţea

Școala Primară COBLEŞ – apa adusă lângă școală; grupuri sanitare necorespunzătoare (grup sanitar nou în construcție)

Școala Primară OCOALE – nu exista apă în unitate, grup sanitar necorespunzător

Școlile primare din: NEGEŞTI, RUNC, LUMINEŞTI, PELEŞ, GOIEŞTI – nu au apă curentă, iar grupurile sanitare sunt necorespunzătoare.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. pilu

    vineri, 07.09.2018 at 15:57

    Nu apare in articol cine este de vina pentru situatia asta ? Ca sa comentam, nu de alta.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

WhatsApp a lansat o funcție nouă pentru aplicația de PC. Începând de astăzi se pot primi și pe desktop apeluri audio și video

Publicat

Începând de astăzi pe aplicaţia WhatsApp pentru PC-uri cu macOS şi Windows, se vor putea primi apeluri vocale şi video, a anunţat compania, oferind apeluri criptate end-to-end către alţi utilizatori WhatsApp, atât pe computere, cât şi pe dispozitive mobile.

Apelurile vocale şi video pentru WhatsApp erau până acum funcționale pe telefoane cu Android şi iOS, iar WhatsApp a început să lanseze funcţia de apelare de pe desktop către un grup mic de utilizatori la sfârşitul anului trecut.

Apeluri vocale și video pe Whatsap – încă nu se pot face apeluri de grup pe PC

Funcţia de apeluri vocale și video este acum disponibilă pentru toţi utilizatorii WhatsApp de PC.

Apelurile de pe desktop au aceeaşi criptare end-to-end ca şi mesajele scrise, ceea ce înseamnă că WhatsApp şi Facebook nu vă pot vedea sau auzi apelurile.

Singura caracteristică lipsă este că, cel puţin pentru început, aplicaţia desktop nu acceptă apelurile de grup.

WhatsApp promite că se va extinde pentru a include şi apelurile de voce şi video de grup, dar nu a precizat un termen.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Ministrul Educației: Posturile de directori de școli vor fi scoase la concurs. Titularizarea profesorilor, pe durată determinată

Publicat

Posturile de directori la toate școlile din țară vor fi scoase la concurs iar titularizarea profesorilor va fi pe durată determinată.

Ministrul Educației Sorin Câmpeanu, a declarat joi, 4 martie la Europa FM, că este nevoie de o evaluare a cadrelor didactice.

„Trebuie să ai conduceri în școli selectate pe criterii relevante și obiective. Pentru asta trebuie să ai organizate concursuri pentru directorii de școli. Este un element esențial, dacă vrei să faci evaluare.

Evaluarea cadrelor didactice pe criterii de performanță

Pentru că, în orice sistem, directorul unei școli va fi implicat în evaluarea cadrelor didactice pe criterii de performanță, legate de criteriile de performanță ale elevilor”, a transmis Câmpeanu.

Cîmpeanu speră ca posturile de director și de director adjunct să fie scoase la concurs înainte de vacanța de vară. ”Directori, directori adjuncți, pe structura director educațional-manager sau orice altă structură care va rezulta din dezbaterile care trebuie să fie profunde și rapide, pentru că până în vară nu mai este mult. În cel mai rău caz aceste concursuri ar trebui să se deruleze în lunile octombrie – noiembrie.”

În plus, ministrul a declarat că „există voință politică” pentru a se trece de la titularizare pe perioadă nedeterminată la perioadă determinată.

Cîmpeanu a mai precizat că ar fi de acord cu o evaluare a tuturor profesorilor pe criterii de performanță.

„Nevoia de evaluare a cadrelor didactice pe criterii de performanță, indisolubil legată de performanța elevilor este un lucru foarte clar. Asta este marea provocare, lucrurile trebuie schimbate…

”Trebuie să ai și cu cine pentru că sunt 220.000 de profesori, iar asta nu este o scuză, ci este doar o explicație.

Problema nu poate fi tratată și rezolvată fiind scoasă din context, dacă e scoasă din context e egal cu zero, oricât de bine ar suna.

Întâi trebuie să clarificăm la nivel macro, managementul de sistem: relația dintre minister – inspectorate – autorități locale – școli .”

 

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Ministerul Sănătății: Lămpile UV nu sunt recomandate pentru dezinfecția în școli sau pentru uz casnic

Publicat

Ministerul Sănătății atrage atenția că lămpile cu ultraviolete nu sunt recomandate pentru dezinfecția în școli și nici pentru locuințe. Mai mult, radiațiile UV sunt cancerigene și pot produce și alte afecțiuni.

Potrivit specialiștilor Ministerului Sănătății nu este recomandată folosirea lămpilor UV pentru efectuarea dezinfecției în școli sau acasă.

Pe lângă cancerul de piele, radiațiile ultraviolete pot produce cataractă, conjuctivite sau alte reacții la nivelul ochilor, motiv pentru care este contraindicat să fie folosite în încăperi în care sunt persoane și este contraindicat să fie folosite pentru dezinfecția mâinilor, arată specialiștii într-o postare pe Facebook.

„De asemenea, ozonul produs de lămpile UV este dăunător pentru căile respiratorii, fiind un puternic iritant, și poate produce crize de astm la persoanele astmatice. Din aceste motive, nu se recomandă folosirea lor de utilizatori casnici, ci doar de personal calificat și instruit în acest sens”, au mai arătat aceștia.

De asemenea, și Institutului Național de Sănătate Publică (INSP) a arătat că lămpile UV nu sunt recomandate a fi utilizate decât de personalul calificat și nu reprezintă o opțiune pentru sălile de clasă.

„Lămpile UV sunt, în esență, becuri speciale pline cu vapori de mercur care, odată expuși unui curent electric, produc radiație ultravioletă care distruge germenii direct, prin distrugerea ADN-ului și a ARN-ului acestora, și indirect, prin producerea de ozon„, arată specialiștii.

Astfel de lămpi sunt folosite în spitale și în laboratoarele medicale pentru a steriliza anumite încăperi sau zone, însă nu trebuie utilizate ca unică metodă de dezinfecție.

În ceea ce privește activitatea radiației UV față de virusuri, mai multe studii au demonstrat că aceasta poate distruge virusuri gripale, adenovirusuri sau coronavirusuri atât de pe suprafețe, cât și din aer, atât prin alterarea materialului lor genetic, cât și prin alterarea proteinelor de suprafață, virusurile fiind astfel inactivate.

Foto: Arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Incidența COVID în fiecare localitate din județul Alba și situația internărilor. Ministerul Sănătății publică datele în premieră

Publicat

La mai bine de un an de la debutul pandemiei de coronavirus, Ministerul Sănătății a publicat toate datele legate de testarea COVID-19 pe județe și incidența în fiecare localitate din țară.

Datele au fost publicate pe portalul Guvernului pentru seturile de date deschise livrate de autoritățile și instituțiile administrației publice și pot fi consultate și descărcate de orice persoană.

Documentul poate fi descărcat de AICI: transparenta COVID_martie_2021

„Datele actualizate zilnic în acest format sunt extrase din aplicațiile Corona Forms, Alerte MS și RENV și publicate automat în format brut. Din acest motiv ele pot conține inadvertențe”, se precizează pe portalul guvernului.

Informațiile sunt actualizate zilnic, începând cu 1 martie.

Incidenta la 14 zile la nivel de UAT
UAT01-03-202102-03-202103-03-2021
ALBAC0,500,500,50
ALMAŞU MARE000
ARIEŞENI000
AVRAM IANCU000
BERGHIN3,642,603,12
BISTRA0,870,870,87
BLANDIANA1,081,091,09
BUCERDEA GRÂNOASĂ0,870,430,43
BUCIUM000
CÂLNIC0,490,490,49
CENADE000
CERGĂU1,221,221,22
CERU-BĂCĂINŢI7,097,270
CETATEA DE BALTĂ000
CIUGUD3,062,752,44
CIURULEASA000
CRĂCIUNELU DE JOS2,792,802,80
CRICĂU3,492,992,49
CUT1,561,561,56
DAIA ROMÂNĂ1,591,591,27
DOŞTAT2,933,913,91
FĂRĂU000
GALDA DE JOS1,111,111,11
GÂRBOVA0,930,930,93
GÂRDA DE SUS1,301,301,30
HOPÂRTA000
HOREA000,51
IGHIU1,131,561,56
ÎNTREGALDE000
JIDVEI0,180,370,56
LIVEZILE2,462,462,46
LOPADEA NOUĂ2,292,301,92
LUNCA MUREŞULUI1,932,703,09
LUPŞA0,670,680,34
METEŞ1,051,071,07
MIHALŢ6,107,067,36
MIRĂSLĂU0,500,501,51
MOGOŞ000
MUNICIPIUL AIUD1,651,651,77
MUNICIPIUL ALBA IULIA5,925,835,86
MUNICIPIUL BLAJ1,391,491,25
MUNICIPIUL SEBEŞ3,463,223,12
NOŞLAC1,091,091,09
OCOLIŞ1,781,791,79
OHABA000
ORAŞ ABRUD0,940,950,95
ORAŞ BAIA DE ARIEŞ0,520,260,26
ORAŞ CÂMPENI0,670,670,67
ORAŞ CUGIR1,321,361,32
ORAŞ OCNA MUREŞ1,351,351,42
ORAŞ TEIUŞ3,573,162,47
ORAŞ ZLATNA0,370,370,50
PIANU2,502,232,50
POIANA VADULUI000
PONOR5,855,915,91
POŞAGA000
RĂDEŞTI2,302,312,31
RÂMEŢ000
RIMETEA0,990,991,99
ROŞIA DE SECAŞ0,610,610,61
ROŞIA MONTANĂ000
SĂLCIUA0,690,690
SĂLIŞTEA0,830,840,84
SÂNCEL0,380,761,14
SÂNTIMBRU1,971,641,31
SĂSCIORI1,381,221,22
SCĂRIŞOARA000
ŞIBOT2,052,462,46
SOHODOL000,59
ŞONA1,832,283,43
ŞPRING11,3811,4411,44
STREMŢ0,810,810,81
ŞUGAG1,041,041,04
UNIREA2,222,833,43
VADU MOŢILOR0,740,740,74
VALEA LUNGĂ1,892,532,53
VIDRA0,640,640,64
VINŢU DE JOS0,720,900,54

Situația internărilor în spitale

Număr persoane spitalizate / spital / zi
Spital01-03-202102-03-202103-03-2021
Spital Orasenesc Cugir121415
Spitalul Municipal Sebeș141415
Spitalul Municipal Blaj192017
Spitalul Judetean de Urgenta Alba Iulia393639
Spitalul de Pneumoftiziologie Aiud272729

Pe 21 februarie, ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu, a anunţat că a pornit deja demersurile pentru transparentizarea datelor despre evoluţia pandemiei de COVID-19, solicitată de mai multe organizaţii din societatea civilă potrivit libertatea.ro

Ce solicitau organizaţiile din societatea civilă:

  • Incidența la 14 zile la nivel de UAT;
  • Numărul de persoane externate vindecate/județ/zi;
  • Numărul de persoane externate/județ/zi;
  • Numărul de persoane decedate/județ/zi;
  • Numărul de persoane COVID-19 spitalizate în secțiile ATI/județ/zi și numărul total de pacienți ATI/județ/zi;
  • Numărul de cazuri active/județ/zi; Numărul de persoane aflate în carantină instituționalizată/județ/zi;
  • Numărul de persoane aflate în autoizolare/județ/zi;
  • Numărul de persoane testate/județ/zi;
  • Tipul de teste utilizate (RT-PCR, teste rapide) – proporție din pacienții testați județ/zi;
  • Durata de timp între recoltarea de probe biologice-rezultat (zile) – exprimată ca mediană dacă nu se poate mai detaliat;
  • Proveniența persoanelor testate (autoizolare, carantină, testare voluntară, testare la prezentarea la spital pentru acordarea de îngrijiri medicale, testare de rutină la locul de muncă) – exprimată în numere absolute, defalcate pe județ;
  • Raportul dintre numărul de persoane testate pozitiv/numărul de persoane testate/zi;
  • Numărul de pacienți confirmați, dar asimptomatici sau cu forme foarte ușoare;
  • Proveniența persoanelor testate pozitiv (autoizolare, carantină, testare voluntară, testare la prezentarea la spital pentru acordarea de îngrijiri medicale, testare de rutină la locul de muncă) – exprimată în numere absolute;
  • Perioada între rezultatul pozitiv și spitalizare (ore) – exprimată ca mediană, dacă nu se poate mai detaliat; Numărul de persoane spitalizate/județ/zi(ideal pe spital);
  • Tipul de transmitere pentru fiecare caz (comunitar/instituțional/focar cunoscut sau nou/internațional/etc.);
  • Caracteristici ale persoanelor spitalizate/decedate (grupa de vârstă/vârsta, sex, afecțiuni preexistente/tipul afecțiunilor – cu asigurarea faptului că pacienții nu pot fi identificați pe baza acestor informații) Numărul de persoane reinfectate/județ/zi;
  • Informații cu privire la focare (județ, locație, tip focar, număr de persoane confirmate, numărul potențial de persoane ce pot fi afectate);
  • Informații cu privire la centrele rezidențiale (informații la nivel de centru: total rezidenți, infectați, vindecați, decedați);
  • Raportarea corecțiilor efectuate la nivel de număr de cazuri/decese pe județe/zi;
  • Numărul de persoane testate/județ/zi, defalcate pe persoane vaccinate/persoane vaccinate cu rapel și tip de vaccin; Numărul de persoane programate pentru vaccinare și care nu se prezintă la centrul de vaccinare/județ/zi;
  • Numărul de persoane adăugate ad-hoc pentru că au mai rămas doze/județ/zi; Numărul total de reacții adverse înregistrate la nivelul centrelor de vaccinare/județ/zi, defalcate pe reacții comune/minore și reacții majore;
  • Numărul de doze de vaccinuri livrate/județ, defalcate pe tip de vaccin.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate