Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

ADMITERE LICEU 2019: Calendar EXAMENE, înscriere, repartizare și MODELE DE SUBIECTE la Evaluare Națională


Publicat

Evaluare Nationala

Calendarul admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2019 – 2020 a fost aprobat prin Ordinul MEN 4829/2018, intrat în vigoare din septembrie. Repartizarea computerizată a absolvenţilor clasei a VIII-a în învăţământul liceal de stat se face într-o singură etapă.

Calendar școlar anul școlar 2018-2019

Semestrul I: 18 săptămâni (10 septembrie 2018 – 1 februarie 2019)

Cursuri: luni, 10 septembrie 2018 – vineri, 21 decembrie 2018

În perioada 27 octombrie – 4 noiembrie 2018, clasele din învățământul primar și grupele din învățământul preșcolar sunt în vacanță.

Vacanța de iarnă: sâmbătă, 22 decembrie 2018 – duminică, 13 ianuarie 2019

Cursuri: luni, 14 ianuarie 2019 – vineri, 1 februarie 2019

Vacanța intersemestrială: sâmbătă, 2 februarie 2019 – duminică, 10 februarie 2019

Semestrul al II-lea: 16 săptămâni (11 februarie 2019 – 14 iunie 2019)

Cursuri: luni, 11 februarie 2019 – vineri, 19 aprilie 2019

Vacanța de primăvară: sâmbătă, 20 aprilie 2019 – duminică 5 mai 2019

Cursuri: luni, 6 mai 2019 – vineri, 14 iunie 2019

Vacanța de vară: sâmbătă, 15 iunie 2019 – duminică, 15 septembrie 2019

Pentru clasele terminale din învățământul liceal, anul școlar are 32 de săptămâni de cursuri și se încheie în data de 31 mai 2019.

Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are 33 de săptămâni de cursuri și se încheie în data de 7 iunie 2019.

Admitere LICEU 2019

Candidaţii care au participat la repartizarea computerizată şi care, din diferite motive, nu au fost repartizaţi computerizat pot fi repartizaţi pe locurile rămase libere, în perioada de rezolvare a situaţiilor speciale, respectându-se, în toate cazurile, criteriul referitor la media de admitere, fără a depăşi numărul maxim de 30 de elevi la clasă.

Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial, se calculează ca medie ponderată între media generală la evaluarea naţională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a, care are o pondere de 80%, şi media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a, care are o pondere de 20% în calculul mediei de admitere.

Candidații care au urmat cursurile gimnaziale în limba maternă și au susținut Evaluarea Națională la limba și literatura maternă respectivă pot opta pentru stabilirea mediei la evaluarea naţională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă şi literatură maternă. În acest sens, părinții sau reprezentanții legali ai acestor candidați completează o declarație, semnată de părinte sau reprezentat legal şi de candidat, care însoțește fișa de înscriere în vederea repartizării computerizate. Aceşti candidați, care au optat pentru stabilirea mediei la evaluarea naţională fără a lua în calcul rezultatul la proba de limbă şi literatură maternă, nu pot fi înscriși în învăţământul liceal sau profesional în clase cu predare în limbile minorităților naționale.

La înscrierea în unităţi de învăţământ liceal a candidaţilor declaraţi admişi în urma repartizării computerizate, cartea de identitate (dacă este cazul) şi certificatul de naştere se depun în copie certificată în conformitate cu originalul de către angajatul unităţii de învăţământ învestit cu astfel de competenţe.

Absolvenţii clasei a VIII-a din serii anterioare care au participat la procesul de admitere în anii precedenţi şi au fost înmatriculaţi într-o unitate de învăţământ, în învăţământul liceal sau profesional, care s-au retras, au întrerupt studiile, au fost declaraţi repetenţi sau doresc să se transfere de la învăţământul profesional la învăţământul liceal sau, în cadrul aceluiaşi tip de învăţământ, de la o/un filieră/domeniu de pregătire/specializare/ calificare profesională la alta/altul, nu participă la procesul de admitere în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2019 – 2020. Pentru continuarea studiilor de către aceşti absolvenţi se aplică prevederile Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar.

Se recunosc şi se echivalează rezultatele obţinute pentru limbile moderne, examenele şi instituţiile menţionate în Lista examenelor cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine care pot fi recunoscute şi echivalate cu proba de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal. De asemenea se recunosc şi se echivalează rezultatele obţinute la examenele care conferă nivelul de competenţă lingvistică A2, organizat de instituţiile prevăzute în lista menţionată, pentru limba modernă la care fiecare instituţie are deja examene prevăzute în listă.

Evaluare Națională 2019: MODELE DE SUBIECTE

Examenul de Evaluare Naţională 2019 pentru absolvenţii de clasa a VIII-a începe în 18 iunie, iar primele rezultate vor fi cunoscute în 25 iunie. Înscrierea candidaţilor la examen se face în perioada 3 – 7 iunie 2019. Cursurile pentru clasa a VIII-a se vor incheia vineri, 7 iunie 2019.

EVALUARE NAŢIONALĂ clasa a VIII-a, MODELE de SUBIECTE publicate de Ministerul Educaţiei:

Limba şi literatura română:

EN_limba_romana_2019_var_model

EN_limba_romana_2019_bar_model

Matematică:

EN_matematica_2019_var_model_LRO

EN_matematica_2019_bar_model_LRO

Vezi şi modele de subiecte din 2018

EVALUARE NAŢIONALĂ 2018, clasa a VIII-a: Reguli pentru examen, calendarul probelor şi modele de subiecte

SUBIECTE MATEMATICĂ Evaluarea Națională 2018. Ce exerciții au avut de rezolvat elevii de clasa a VIII-a

EVALUARE NAŢIONALĂ 2018: SUBIECTELE la proba de Limba şi literatura română. Text despre Cetatea Alba Carolina

Prima proba scrisă este programată în 18 iunie, la Limba şi literatura română. Următoarea probă scrisă, la Matematică, se va desfăşura în 20 iunie, iar ultima – de limba şi literatura maternă (pentru elevii care au studiat aceasta disciplină) – în 21 iunie.

Primele rezultate vor fi cunoscute în 25 iunie, iar cele finale, pe 29 iunie.

În perioada 3 – 7 iulie, absolvenţii clasei a VIII-a şi părinţii acestora, asistaţi de diriginţii claselor a VIII-a, vor completa opţiunile din fişele de înscriere pentru admiterea la liceu. Vor parcurge aceeaşi procedură şi absolvenţii clasei a VIII-a care doresc să fie admişi în licee din alt judeţ.

Citește și EVALUARE NAŢIONALĂ 2019, clasa a VIII-a: MODELE de SUBIECTE pentru examen. Calendar şi detalii pentru candidaţi

Repartizarea computerizată în învăţământul liceal de stat a absolvenţilor clasei a VIII-a este programata vineri, 12 iulie 2019.

Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenţilor învăţământului gimnazial, se calculează ca medie ponderată între media generală la Evaluarea Naţionala (80%) şi media generală de absolvire a claselor V-VIII (20%).

CALENDAR Evaluare Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a, în anul școlar 2018-2019

3-7 iunie 2019: înscrierea la evaluarea națională

7 iunie 2019: încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a

18 iunie 2019: Limba și literatura română – probă scrisă

20 iunie 2019: Matematica – probă scrisă

21 iunie 2019: Limba și literatura maternă – probă scrisă

25 iunie 2019: Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 12.00)

25 iunie 2019: Depunerea contestațiilor (orele 14.00 – 20.00)

26-28 iunie 2019: Soluționarea contestațiilor

29 iunie 2019: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Candidaţilor, care, în clasa a VII-a/ a VIII-a, au obţinut premiul I, al II-lea, al III-lea sau menţiune la etapa naţională a olimpiadei de limba engleză/ franceză/ germană/ italiană/ spaniolă/ rusă, li se recunosc rezultatele obţinute la olimpiadă, în baza diplomei emise de Ministerul Educaţiei Naţionale. Acestora li se echivalează cu nota 10 la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă pentru admiterea în clasele a IX-a cu program bilingv de predare a unei limbi moderne de circulaţie internaţională.

Candidaţii cărora li se recunosc şi li se echivalează rezultatele obţinute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine, conform prevederilor prezentului ordin primesc nota 10 la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă pentru admiterea în clasele a IX-a cu program bilingv de predare a unei limbi moderne de circulaţie internaţională.

CALENDARUL ADMITERII ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL LICEAL DE STAT pentru anul şcolar 2019-2020

Pregătirea admiterii

1 februarie 2019: elaborarea planului de măsuri judeţean pentru pregătirea şi organizarea admiterii

28 februarie 2019: anunţarea, de către inspectoratele şcolare, a metodologiei de organizare a probei de verificare a cunoştinţelor de limbă maternă. Transmiterea de către Comisia Naţională de Admitere a modelului fişei de înscriere în clasa a IX-a şi a anexei acesteia, pentru elevii care doresc să participe la probele de aptitudini sau la probe de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă

13 mai 2019: afişarea ofertei de şcolarizare/ofertei de formare profesională, concretizată în profiluri, domenii şi calificări profesionale, pentru învăţământul liceal, filiera tehnologică. Stabilirea codurilor pentru fiecare unitate de învăţământ liceal sau profesional pe filiere, profiluri, specializări/domenii de pregătire, limbă de predare; crearea bazei de date la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ gimnazial şi la nivel judeţean. Acestea trebuie să cuprindă datele personale ale elevilor de clasa a VIII-a, în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR), prin verificarea și corectarea, după caz, a informațiilor privind elevii și formațiunile de studiu la care aceștia sunt asociați. Rtipărirea broşurii care cuprinde informaţiile despre admitere

15 – 24 mai 2019: transmiterea în unităţile de învăţământ gimnazial a broşurilor cuprinzând informaţiile legate de admitere. Transmiterea de către inspectorate la şcolile gimnaziale a listei centrelor de înscriere, precum şi a şcolilor arondate fiecărui centru. Afişarea în unităţile de învăţământ gimnazial a graficului şedinţelor de completare a opţiunilor de către absolvenţii clasei a VIII-a şi părinţii acestora

31 mai 2019: transmiterea la Ministerul Educației Naționale a broşurilor de admitere ale fiecărui judeţ, în versiune electronică şi tipărită

20 mai – 7 iunie 2019: şedinţe de instruire cu părinţii şi elevii pentru prezentarea procedurilor de admitere şi a planului de şcolarizare

11 iunie 2019: transmiterea de către fiecare unitate de învăţământ gimnazial către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti a bazei de date cuprinzând mediile generale de absolvire ale absolvenţilor clasei a VIII-a, precum şi a listei elevilor corigenţi, repetenţi, cu situaţia neîncheiată sau exmatriculaţi, prin completarea acestor informații în aplicația informatică centralizată

12 iunie 2019: transmiterea de către comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti către Comisia Naţională de Admitere a bazei de date cuprinzând mediile generale de absolvire ale absolvenţilor clasei a VIII-a. Aceasta se va face prin confirmarea finalizării operațiunilor specifice completării acestor date în aplicația informatică centralizată

2 iulie 2019: transmiterea de către Comisia Naţională de Admitere către comisiile judeţene a bazei de date cu mediile de admitere şi a ierarhiei judeţene prin activarea, în aplicația informatică centralizată, a secțiunilor și rapoartelor specifice

3 iulie 2019: completarea de către secretariatele şcolilor a fişelor de înscriere cu numele/codul unităţii de învăţământ gimnazial, cu datele personale ale absolvenţilor claselor a VIII-a, cu mediile generale de absolvire, cu notele şi mediile obţinute la evaluarea naţională din clasa a VIII-a, cu mediile de admitere, prin tipărirea acestora din aplicația informatică centralizată. Anunţarea ierarhiei la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti a absolvenţilor claselor a VIII-a, conform procedurii stabilite de Comisia Națională de Admitere

Probele de aptitudini

8-9 mai 2019: eliberarea/transmiterea anexelor fişelor de înscriere pentru elevii sau absolvenţii care doresc să participe la probe de aptitudini

13-14 mai 2019: înscrierea pentru probele de aptitudini

15-17 mai 2019: desfăşurarea probelor de aptitudini

20 mai 2019: comunicarea rezultatelor la probele de aptitudini; depunerea contestaţiilor la probele de aptitudini (dacă există prevederi metodologice privind contestarea probelor)

24 mai 2019: comunicarea rezultatelor finale, în urma contestaţiilor, la probele de aptitudini; transmiterea, în format electronic şi în scris, către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti a listei candidaţilor declaraţi admişi la probele de aptitudini, prin completarea acestora în aplicația informatică centralizată

11 iunie 2019: transmiterea de către comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti către unităţile de învăţământ liceal care au organizat probe de aptitudini a listei elevilor corigenţi, repetenţi, cu situaţia neîncheiată sau exmatriculaţi, prin activarea rapoartelor specifice în aplicația informatică centralizată. Actualizarea de către comisiile din unitățile de învățământ liceal vocațional a listelor candidaţilor declaraţi admişi la probele de aptitudini, prin eliminarea candidaţilor corigenţi, repetenţi, amânaţi sau exmatriculaţi, în aplicația informatică centralizată

2 iulie 2019: transmiterea de către comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti către unităţile de învăţământ liceal care au organizat probe de aptitudini a bazei de date judeţene cuprinzând mediile de admitere, prin confirmarea finalizării operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată

3 iulie 2019: validarea de către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti a listei candidaţilor admişi la liceele/clasele la care s-au susţinut probe de aptitudini şi comunicarea rezultatelor în unitatea de învăţământ liceal respectivă, prin tipărire din aplicația informatică centralizată

4 iulie 2019: ridicarea/ transmiterea de la liceele vocaţionale a fişelor de înscriere ale candidaţilor care nu au fost admişi la clasele pentru care au susţinut probe de aptitudini. Transmiterea, în format electronic, către Centrul Naţional de Admitere a listei candidaţilor declaraţi admişi, în fiecare judeţ, la clasele pentru care s-au susţinut probe de aptitudini, prin confirmarea încheierii operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată

Probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă

8-9 mai 2019: eliberarea/ transmiterea anexelor fişelor de înscriere pentru elevii sau absolvenţii care doresc să participe la probe de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă

13-14 mai 2019: înscrierea candidaţilor pentru probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă (*)

15-17 mai 2019: desfăşurarea probelor de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă

20 mai 2019: comunicarea rezultatelor la probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă; depunerea contestaţiilor la probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă (dacă există prevederi metodologice privind contestarea probelor)

24 mai 2019: comunicarea rezultatelor finale, după contestaţii, la probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă. Transmiterea către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti a listelor cu rezultatele finale la probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă, prin completarea acestora în aplicația informatică centralizată

27-29 mai 2019: ridicarea/ transmiterea anexelor fişelor de înscriere de la unităţile la care candidaţii au susţinut probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă

4 iunie 2019: depunerea/ transmiterea anexelor fişelor de înscriere ale candidaţilor care au participat la probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă, la unităţile de învăţământ gimnazial absolvite

5 iunie 2019: transmiterea de către comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, în format electronic, către Centrul Naţional de Admitere a listei candidaţilor care au promovat probele de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă şi a rezultatelor acestora la probe, prin introducerea și confirmarea finalizării introducerii acestora în aplicația informatică centralizată

Admiterea candidaţilor pe locurile speciale pentru romi şi a candidaţilor pentru învăţământul special

15 mai 2019: afişarea locurilor speciale pentru candidaţii romi

10 – 14 iunie 2019 -Primirea cererilor de înscriere a candidaţilor pe locurile speciale pentru romi (*)

9 – 10 iulie 2019 -Repartizarea candidaţilor pe locurile speciale pentru romi, utilizând aplicația informatică centralizată

9 – 10 iulie 2019 -Înscrierea şi repartizarea candidaţilor pentru învăţământul special, utilizând aplicația informatică centralizată

REPARTIZAREA COMPUTERIZATĂ

Etapa de repartizare computerizată și admitere în învăţământul liceal de stat pentru candidaţii din seria curentă, precum şi pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2019-2020

3-7 iulie 2019: completarea opţiunilor în fişele de înscriere de către absolvenţii clasei a VIII-a şi de către părinţii acestora, asistaţi de diriginţii claselor a VIII-a. Completarea fişelor de înscriere de către absolvenţii clasei a VIII-a care doresc să participe la admitere în alt judeţ și depunerea/transmiterea fișelor, conform procedurii stabilite de Comisia Națională de Admitere

3-7 iulie 2019: introducerea în baza de date computerizată (în aplicația informatică centralizată) a datelor din fişele de înscriere

4-8 iulie 2019: verificarea de către părinţi şi candidaţi a fişelor editate de calculator, corectarea greşelilor în baza de date computerizată şi listarea fişelor corectate din calculator, operațiuni ce se vor realiza utilizând aplicația informatică centralizată

8 iulie 2019: termenul-limită pentru transmiterea bazei de date de la centrele de înscriere la centrul judeţean de admitere/al municipiului Bucureşti, precum şi a listei absolvenţilor care nu participă la repartizarea computerizată, prin confirmarea operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată. Predarea de către comisia din centrul de înscriere a fişelor de opţiuni originale la centrul de admitere judeţean/al municipiului Bucureşti

9 iulie 2019: transmiterea bazei de date de la centrele de admitere judeţene/al municipiului Bucureşti la Centrul Naţional de Admitere prin confirmarea, de către acestea, a finalizării operațiunilor specifice, în aplicația informatică centralizată

10 iulie 2019: verificarea şi corectarea bazelor de date de către Comisia Naţională de Admitere şi comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti, transmiterea modificărilor la comisia naţională

10-11 iulie 2019: corectarea erorilor şi confirmarea încheierii modificărilor în aplicația informatică centralizată

12 iulie 2019: repartizarea computerizată în învăţământul liceal de stat a absolvenţilor clasei a VIII-a care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2019 – 2020

12 iulie 2019: comunicarea rezultatelor candidaților repartizați în învățământul liceal de stat, conform procedurii stabilite de Comisia Națională de Admitere; afişarea în unităţile de învăţământ gimnazial a listei cu locurile neocupate în unităţile de învăţământul liceal de stat din judeţ/municipiul Bucureşti

15-18 iulie 2019: depunerea dosarelor de înscriere la şcolile la care candidaţii au fost repartizaţi

18 iulie 2019: transmiterea de către unităţile de învăţământul liceal de stat a situaţiei locurilor rămase libere în urma neînscrierii candidaţilor admişi în această etapă de admitere

19, 22 şi 23 iulie 2019: rezolvarea de către comisia judeţeană de admitere/a municipiului Bucureşti a situaţiilor speciale apărute după etapa de repartizare computerizată. Repartizarea candidaţilor care nu şi-au depus dosarele de înscriere în termen şi a candidaţilor care nu au participat sau au participat, dar nu au fost repartizați în etapa repartizării computerizate

A doua etapă de admitere în învăţământul liceal de stat, pentru candidaţii din seria curentă, precum şi pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2019 – 2020

23 iulie 2019: afişarea situației locurilor rămase libere, a locului de desfăşurare şi a graficului probelor de aptitudini sau de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă ori maternă

24-25 iulie 2019: înscrierea candidaţilor la liceele care organizează probe de aptitudini sau probe de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă

26 şi 29 iulie 2019: desfăşurarea probelor de aptitudini sau de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă

24-30 iulie 2019: primirea cererilor de înscriere a absolvenților clasei a VIII-a care nu au participat sau nu au fost repartizaţi în etapa anterioară, care nu s-au înscris în perioada prevăzută de metodologie sau care şi-au încheiat situaţia şcolară ulterior etapei anterioare

31 iulie-1 august 2019: repartizarea absolvenţilor clasei a VIII-a care nu au participat sau nu au fost repartizaţi în etapa anterioară, care nu s-au înscris în perioada prevăzută de metodologie sau care şi-au încheiat situaţia şcolară ulterior etapei anterioare, utilizând aplicația informatică centralizată

1 august 2019: transmiterea către Centrul Naţional de Admitere a rezultatelor repartizării prin confirmarea încheierii operațiunilor specifice în aplicația informatică centralizată

Admiterea candidaţilor pentru învăţământul seral şi pentru cel cu frecvenţă redusă

10 mai 2019: anunţarea centrului special de înscriere pentru candidaţii din seriile anterioare, care împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2019 – 2020

5 iulie 2019: anunţarea calendarului admiterii la învăţământ seral sau cu frecvenţă redusă pentru candidaţii din seriile anterioare care împlinesc vârsta de 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2019 – 2020

15-18 iulie 2019: înscrierea la învăţământul seral sau cu frecvenţă redusă a candidaţilor din seriile anterioare care împlinesc vârsta de 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2019 – 2020

19, 22 şi 23 iulie 2019: repartizarea candidaţilor din seriile anterioare care au împlinit vârsta de 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2019 – 2020 pe locurile de la învăţământul seral şi cu frecvenţă redusă.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Jurnalistă ProTV, agresată la congresul PNL. Motreanu, Bode și Sighiartău ar fi văzut faza, dar au ignorat-o

Publicat

Iulia Gârbacea, reporter al Știrilor Pro TV, acuză într-o postare pe Facebook că un delegat la Congresul PNL i-a smuls telefonul și a bruscat-o în timp ce filma o îmbrânceală între delegați. 

Aceasta a postat și o filmare, pe contul ei de Facebook, care surprinde momentul în care mai mulți bărbați bruscau o femeie, pe care intenționau să o scoată cu forța de la congres.

Bărbații au reacționat când au văzut că jurnalista filma momentul.

Jurnalista spune că nu a deranjat-o atât că a fost bruscată cât faptul că liderii liberali Robert Sighiartău, Lucian Bode și Dan Motreanu au ignorat scena și nu au intervenit.

”Pentru ca suntem în era pitiponcilor, a oamenilor fără creier și valori, a bărbaților care lovesc femei pt ca pot, va prezint specimenul de PNL.

Este un domn din echipa câștigătoare deranjat teribil ca filmam intr-o zona in care își dorea sa nu fie ochi de jurnalist. M-a prins de mâna, mi-a luat telefonul, l-a dat de pământ și m-a făcut sa ma învârt pe călcâie. Nu asta m-a deranjat.

Nu e o surpriza pentru nimeni ca trăim printre astfel de oameni. M-a surprins însă ca Robert SIGHIARTĂU, sg la pnl și responsabil cu organizarea, a întors spatele și a plecat, la fel cum a făcut și ministrul de interne, Lucian Bode și europarlamentarul Dan Motreanu.

Un mare mulțumesc. Hai PSD în viitoarele alegeri!” este postarea acesteia.

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Simptome asemănătoare: COVID, răceală, gripă sau o altă afecțiune? Perioada de circulație a unor viruși s-a schimbat

Publicat

Coronavirus, răceală gripă, coronavirus sau o altă afecțiune? Există mai multe boli cu simptomatică asemănătoare, ceea ce complică mult diagnosticarea lor de către medicii de familie, mai ales în cazul consultațiilor de la distanță.

Numeroşi copii ajung în această perioadă la camerele de gardă cu enterocolită sau cu virus sinciţial respirator.

În condițiile în care și copiii pot fi afectați de varianta Delta, multe simptome ale bolilor clasice, sunt comune cu cele date de Covid-19, potrivit Adevărul.ro.

În această perioadă, este foarte dificil să facem diferența între principalele 3 amenințări ale sezonului, toate la fel de contagioase: răceală, gripă și infecția cu noul coronavirus.

Cu toate acestea, există câteva diferențe esențiale, care îți arată ce tip de infecție poți avea.

Iată care sunt acestea:

Răceala, gripa și infecția cu noul coronavirus au simptome similare, de aceea devine uneori dificil să faci diferența între ele.

Dar diferențele există, important este ca tu să reușești să monitorizezi foarte bine evoluția simptomelor pentru a ști exact ce tip de afecțiune/ infecție ai contactat.

Iowemed.ro a publicat o serie de lămuriri legate de diferențele între aceste boli și mai ales în ceea ce privește simptomatologia.

Răceala

Răceala debutează treptat, la 1-3 zile de la contactul cu virusul.

Primele simptome pe care le poți resimți sunt acelea de oboseală, durere în gât și congestie nazală. Strănutul și tusea sunt și ele prezente, mai puțin febra, deloc caracteristică unei răceli.

De altfel, lipsa febrei este un prim simptom care poate face diferența în ceea ce privește diagnosticarea rapidă.

Foarte important de ținut minte este și faptul că mucusul nazal își schimbă culoarea de la transparent, alb până la verde.

Simptomele răcelii dispar la interval de 7 zile de la prima manifestare.

Răceala este la fel de contagioasă ca gripa, de aceea este foarte important ca dacă ai răcit, să rămâi acasă, pentru a evita infectarea colegilor de muncă sau a celorlalte persoane din jurul tău.

Gripa

Gripa este o afecțiune foarte contagioasă, produsă de două tipuri de virusuri: virusul gripal A și virusul gripal B.

Aceasta se manifestă preponderent în sezonul rece, când apar epidemii de gripă, datorită răspândirii comunitare exponențiale.

Gripa se instalează brusc ca simptome, aceasta fiind o diferență clară între gripă și răceală.

Apar dureri musculare, febră, frisoane, lăcrimarea ochilor, tuse seacă, durere în gât și congestie nazală. Uneori, aceste simptome vin însoțite și de vărsături.

În momentul în care apar primele simptome specifice gripei, pacientul trebuie să stea acasă și să contacteze medicul de familie, pentru a i se recomanda un tratament corespunzător.

Atâta vreme cât pacientul strănută și tușește, este recomandat să rămână acasă, izolat.

COVID-19 vs gripă, doar testul PCR face diferența

În contextul pandemiei COVID-19, infecția cu noul coronavirus poate fi ușor confundată cu gripa sezonieră.

Simptomele sunt incredibil de asemănătoare, diferența fiind faptul că gripa sezonieră este produsă de virusul gripal A sau virusul gripal B, iar COVID-19 este produsă de infecția cu SARS CoV-2.

Infecție respiratorie acută, infecția cu noul coronavirus are tot un debut brusc al simptomelor, evoluția fiind extrem de rapidă.

Tusea seacă, durerile în gât, febra și frisoanele sunt printre primele simptome manifestate, alături de diaree și vărsături, în unele cazuri.

Dificultatea la respirație apare brusc, odată cu eventualele dureri în piept.

De aceea, atunci când manifești simptome de gripă, există o singură soluție pentru a afla dacă afecțiunea de care suferi este gripă sezonieră sau COVID-19.

Aceasta este testarea specifică RT PCR.

Enterocolita la copii

„Acest lucru este dat de un grad de deshidratare destul de mare pe care aceşti copii îl experimentează în urma episoadelor de vărsături, de diaree pe care le au.

Uneori părintele încearcă acasă să-l reechilibreze, copilul tot continuă să verse, să prezinte scaune, şi acest lucru îl face să se deshidrateze, să devină hipoglicemic şi de aici şi starea aceasta de apatie, de leşin, de somnolenţă.

Majoritatea cazurilor spuneam că se manifestă prin vărsături. Părintele nu poate să le controleze acasă , imediat după vărsătură copilul cere apă, să se hidrateze cumva, ceea ce îi provoacă în continuare vărsături.

Ce se întâmplă? Mucoasa stomacului este inflamată, iritată, şi, odată ce tu tot continui să îi dai fie lichide, fie alimente, provoci în continuare vărsături şi nu reuşeşti niciodată să stopezi aceste vărsături, ceea ce pe copil îl deshidratează şi mai tare, şi îl face mai apatic, mai somnolent, fără chef.

De aceea, mulţi dintre părinţi vin la camerele de gardă, aici se fac diferite tratamente pentru a stopa aceste vărsături, protecţie gastrică, medicamente împotriva vărsăturilor, şi, desigur, perfuzii de rehidratare.

După tratamentele care opresc vărsăturile şi după perfuzie, enterocolita nu dispare imediat.

Odată ce am calmat acest cerc vicios care întreţinea vărsăturile, atunci copilul, uşor, uşor, începe să-şi reia aportul oral, deşi propriu-zis enterocolita nu dispare imediat, ea mai persistă câteva zile.

Foarte important este ca aportul oral să fie reluat încet, în cantităţi mici şi dese, nu-i dăm să bea jumătate de litru de apă odată sau 200 de ml de apă odată” afirmă medicul Victor Daniel Miron, de la Institutul de Ocrotire a Mamei şi Copilului „Dr. Alfred Rusescu”,citat de Adevarul.ro.

COVID la copii

Mai ales la copil, COVID se poate manifesta inclusiv cu vărsături şi diaree.

Înainte să debuteze acest val 4 pandemic, adică acum o lună-două, într-adevăr nu prea luam în considerare Covidul.

În momentul de faţă, luăm în considerare şi Covidul şi ne bazăm cumva decizia de a testa sau nu copilul şi pe o anamneză riguroasă pe care trebuie să o facem cu părintele, vedem dacă în familie mai este cineva cu simptome la fel, pentru că, de exemplu, un copil mic ar fi putut să ia Covid după ce îl ia de la cineva din familie sau din grupul în care merge, fie la şcoală, fie la grădiniţă, şi atunci trebuie să facem o anamneză foarte riguroasă, să vedem dacă cineva în jurul lui prezintă semne similare.

Dacă face şi febră, atunci ar trebui să luăm în considerare şi covidul”, spune Dr. Daniel Miron.

Copii de sub un an cu nevoie de oxigen la camerele de gardă.

Virusul sinciţial respirator îmbolnăveşte mulţi copii, deşi acesta nu trebuia să circule în această perioadă.

Cu cât copilul este mai mic, cu atât riscul de a necesita oxigen este mai mare.

Sursă foto: Pixabay

Citeste mai mult
Publicitate

ABRUD

DUMINICĂ 26 septembrie: ”Cu bicicleta în Țara Moților”. De la Abrud la Arieșeni, cu Lucian Mândruță și pasionații de ciclism

Publicat

Primăria din Abrud anunță că duminică, 26 septembrie, de la 09.30, are loc evenimentul „Cu bicicleta în Țara Moților” cu plecare din fața instituției.

Participă și Lucian Mîndruță, alături de pasionații de aventură pe 2 roți.

”Cosmin Pleșsa mi-a arătat azi beciul în care Horea, si Cloșca au fost ținuți înainte de drumul spre judecata, la Alba. Sunt în Abrud – mâine avem tura de aici spre Câmpeni și mai sus, după Albac…

Dar inainte de asta va recomand o vizita la expozitia din Biblioteca Abrudului – unde Daniel Bobar, Cosmin si Cristi Albu (chiar primarul) au adus și arta și au făcut si un spatiu pentru activitati cu copiii.

Au pus pasiune aici, si respect pentru istoria locului. Și da, se bucură de oaspeți.

Chiar da, Abrudul merită o dupa amiază din vacanțele voastre viitoare…” a scris pe contul său de Facebook, Lucian Mândruță.

Informații utile pentru participanți

Organizatorii au postat și ei pe pagina evenimentului o serie de informații utile pentru cei care vor să participe la tura cu bicicleta.

„Tura de amatori avansați, cu sprijinul autorităților locale din Abrud. Pe cont propriu, dar în același timp asistată de gazdele noastre. Participarea e libera.

Primăria pune la bataie un microbuz cu platforma pentru cei care obosesc, Crucea Roșie Alba ne asigură primul ajutor la nevoie, iar Poliția Abrud ne ține la distanță de riscurile rutiere. Pentru toate mulțumim anticipat.

Mergem până la Arieșeni și ne întoarcem pe același drum, cu urcări care totalizează cam 1.000 de metri.

Lungimea totală a traseului e 106 kilometri.

Traseul, similar cu cel utilizat în iulie, într-un context asemănător, poate fi vizionat AICI.

Nu e un drum ușor, așa că dacă anul ăsta nu aveți măcar 1000 de km făcuti și 5000 de metri (adunat) urcați, nu îl recomand – cu mențiunea ca îl puteți face doar parțial și vă veți întoarce când simțiți că devine prea greu.

Ritmul e însă lejer: 20 km/h pe plat, 10 pe urcări și limitare la 35 pe coborâri.

Fiecare e responsabil pentru siguranța lui, ca și pentru transportul până la locul de start dimineața, precum și pentru întoarcerea acasă din Abrud, seara.

Ne vedem la 9:30, duminică 26 septembrie, în fata Primăriei Abrud!” au anunțat organizatorii evenimentului.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Norica Câmpean, polițista din Alba cu 3 participări la Jocurile Olimpice. A fost colega de antrenamente a Gabrielei Szabo

Publicat

De la încălțările și echipamentul sportiv și până la uniforma de polițist a fost un singur pas pentru Norica Câmpean, atleta din Alba care a participat la trei ediții ale Jocurilor Olimpice. 

Sâmbătă, 25 septembrie, Norica a fost prezentă alături de fosta sa colegă de antrenamente, multipla campioană a României, Gabriela Szabo, la inaugurarea pistei de atletism de pe stadionul Cetate din Alba Iulia. 

Am stat de vorbă cu Norica Câmpean (Unchiaș după căsătorie) pentru a afla cum a trecut de la sportul de performanță, pe care l-a practicat timp de aproape 18 ani, la uniforma de polițist.

Norica Câmpean a reprezentat cu mândrie CS Unirea Alba Iulia și România

Acum, atleta din Alba este agent de poliție în cadrul biroului rutier al Poliției Municipiului Alba Iulia.

În cei 18 ani de sport de performanță, Norica a participat la trei ediții ale Jocurilor Olimpice: la Atlanta 1996, la Sydney în anul 2000 unde s-a clasat pe locul șase la proba de 20 de kilometri marș și la Atena în anul 2004.

Alături de Gabriela Szabo a fost colegă de antrenamente și cantonamente naționale timp de aproape 10 ani.

Trecerea de la atlet de performanță la om al legii

Trecerea de la sportul de performanță la profesia de polițist a fost una firească pentru atleta din Alba.

”Pentru oricine vine o perioadă când trebuie să lăsăm pantofii de sport deoparte și să ne vedem ce cealaltă parte a vieții, să avem o altă profesie și eu am ales-o pe aceasta”, a declarat pentru Alba24.ro Norica Câmpean.

”Am rămas o iubitoare a sportului, îmi place să fiu alături de copii la competițiile sportive.

Eu personal mai alerg când timpul îmi permite, din păcate mai puțin, dar mă străduiesc.

Trebuie să susținem și să promovăm sportul deoarece avem nevoie de așa ceva”, a mai precizat aceasta.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate