Eveniment
AUTOSTRADA SEBEŞ-TURDA: Lucrări cu încetinitorul pe loturile 1 şi 2. Situaţia altor tronsoane din ţară
Stadiul lucrărilor pe primele două loturi ale Autostrăzii Sebeş-Turda, adică tronsonul Sebeş – Alba Iulia – Aiud, este în jur de 50%, potrivit datelor CNAIR actualizate în august. Avansul în teren este mic însă, diferenţa faţă de luna precedentă fiind doar de 1-2 procente.
Reamintim că în 30 iulie au fost date în folosinţă loturile 3 şi 4 ale Autostrăzii Sebeş-Turda. Acestea ar fi trebuit terminate acum doi ani, potrivit planurilor iniţiale.
Lucrările se desfăşoară cu viteza melcului nu doar în cazul autostrăzii din judeţul Alba, ci şi la celelalte sosele de mare viteză din ţară.
Potrivit statisticilor CNAIR, pe loturile 3-4, de la Aiud la Turda, fizic al lucrărilor era de 100%, însa plăţile, stadiul financiar era 88,98%, respectiv 93,05%.
Pe lotul 1, lucrările au avansat de la 48,7% la 50,50%.
Pe lotul 2, avansul lucrărilor a fost de la 44,56% la 45,69%.
Autostrada Sebeş-Turda, situaţia pe loturi:
Lot 1 (17 km de la Sebeş la Sântimbru): stadiu lucrări 50,50% (august 2018, faţă de 48,7% – iulie 2018)
Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcţii SRL, 541.739.137,21 lei fără TVA (460.478.266,63 lei – Fondul de Coeziune 85% şi 81.260.870,58 lei – Guvernul României 15%). Data de începere lucrări potrivit contract: 2.12.2014, cu 4 luni realizare proiect tehnic şi 18 luni execuţie lucrări. Termen de finalizare lucrări iniţial 2.10.2016, perioada de garanţie, 48 luni.
Contract supervizare: inginer Egis Romania SA (5.156.196 lei fără TVA).
Lucrările au fost oprite (octombrie 2015), apoi în 28 iunie a fost dată autorizaţia de construire pe secţiunea A şi abia în octombrie 2017 s-a dat şi autorizarea de construire pentru nodul Alba Iulia Nord (secţiunea B din lotul 1, „Secțiunea B – km 14+000 – km 17+000″), respectiv în februarie 2018 autorizarea de construire pentru nod rutier Sebeş. Avansul lucrărilor pe 2017 a fost de circa 20%. La începutul anului trecut, stadiul lucrărilor era la 16,2%.
Proiectul prevede două noduri rutiere în zona oraşului Alba Iulia, la sud – km 8 şi la nord – km 16, poduri de traversare a râului Mureş şi a râului Ampoi, supratraversări de drum judeţean şi cale ferată. Mai este şi nodul rutier în zona Lancrăm, care va asigura legătura cu Autostrada Orăştie – Sibiu.
Lot 2 (24,25 km, km 17+000 – km 41+250, de la Sântimbru la Aiud-Rădeşti) – stadiu lucrări 45,69% (în august 2018, faţă de 45,4% în iulie 2018)
Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (AKTOR SA) – S.C. EuroConstruct Trading 98 S.R.L. (549.332.493,62 lei fără TVA, din care 466.932.619,58 – lei Fonduri Coeziune 85% şi 82.399.874,04 lei Guvernul României 15%). Data începere lucrări din contract 2.12 2014, perioada execuţie iniţială: 4 luni pentru realizarea Proiectului Tehnic, pana la data de 2.04.2015, 18 luni pentru execuţie, până la 2.10.2016. Perioada de garanţie: 48 luni. Contract supervizare inginer Asocierea SC KAPPA – Arhchitects & Engineers SRL – SALFO & Associates SA (5.719.331,21 lei fără TVA).
Pe lotul 2, anul trecut, avansul de lucrări a fost de aproape 30%. La începutul anului 2017, lucrările erau la stadiu de 15% şi în decembrie ajunseseră la 44%.
Proiectul include nod rutier la Teiuş (km 26).
Lot 3 (12,45 km Aiud, Mirăslău/Decea, km 41+250 – km 53+700) – 100%
Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA (420.511.921,44 lei fără TVA din care 357.435.133,22 lei – fonduri coeziune 85% şi 63.076.788,22 lei – Guvernul României 15%). Data începere lucrări conform contract: 20 mai 2014, cu termene iniţiale 4 luni pentru realizarea proiectului tehnic, până la 20 septembrie 2014, 18 luni pentru execuţia lucrărilor, până la 19 martie 2016. Perioada de garanţie: 48 luni. Contract supervizare: DRDP Cluj – Inginer FIDIC Temporar.
Pe acest tronson sunt două noduri rutiere, inclusiv bretele de acces, la Aiud (km 44+700) şi Unirea (km 53+200).
Lot 4 (16,3 km, zona Mirăslău – Turda: de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda; km 53+700 – km 70+000) – 100%
Contract lucrări (tip Fidic Galben): antreprenor Asocierea PORR Construct SRL – PORR Bau GmbH (470.004.894,83 lei fără TVA din care 399.504.160,60 lei – fonduri coeziune 85% şi 70.500.734,23 lei – Guvernul României 15%). Data începere lucrări conform contract: 20 mai 2014, cu 4 luni proiect tehnic până la data 20 septembrie 2014, 18 luni pentru execuţie, până la 20 martie 2016 (date iniţiale). Perioada de garanţie: 48 luni. Contract supervizare: inginer Asocierea TECNIC Consulting Engineering România S.R.L. – SPEA Ingegneria Europea SpA (3.980.826,20 lei fără TVA).
A primit autorizaţiile de construire pe sectoare, ultima în august 2016.
Pe acest lot este inclusă joncţiunea între A10 şi Autostrada Transilvania (A3).
Situaţia altor autostrăzi în lucru din ţară
Tronsonul Câmpia Turzii – Gilău, ce include un pod peste râul Someşul Mic, parte din Autostrada Braşov – Borş, a ajuns la 74% grad de execuţie în august, de la 55% în iulie. Porţiunea are mai puţin de un kilometru, iar termenul estimat pentru finalizarea lucrării este sfârşitul lunii octombrie. Valoarea contractului încheiat cu Tirrena Scavi este de aproximativ 26 de milioane de lei, potrivit ziare.com.
Lotul 2 al tronsonului Târgu Mureş – Ogra (Autostrada Braşov – Borş) este la stadiu de 76,35% (69,11% în iulie), pe cei 10 km. Contractul a fost semnat de Strabag, valoarea lucrărilor fiind de 251,35 milioane de lei. Termenul de finalizare este luna octombrie a acestui an. Primul lot se află în procedura de relicitare, încă nu au început lucrările.
Pe lotul 1 Ogra-Câmpia Turzii lucrează Asocierea Geiger Transilvania SRL – Wilhelm Geiger Gmbh – Co.KG, fiind la stadiul de 82% (75,8% în iulie). Tronsonul are 3,6 km, valoarea contractului este de 55,78 milioane de lei, cu termen de finalizare septembrie 2018.
La lotul 2 al acestui tronson lucrează Asocierea Astaldi SpA – Max Boegl România SRL – Astalrom S.A. – Consitrans SRL – Ogra Campia Turzii, cu grad de execuţie în august de 45,75% (37% în iulie). Valoarea contractului este 437 de milioane de lei pentru cei aproape 18 km. Termenul de finalizare a ramas trimestrul al doilea din 2019.
Lotul 3 din Ogra-Câmpia Turzii, constructor Asocierea Straco Grup SRL & Specialist Consulting SRL & Total Road SRL, gradul de executie a ajuns la 15,30%, de la 12,84%. Autostrada Lugoj-Deva: lotul 2 (Asocierea Salini Impregilo SpA si S.E.C.O.L. – Societa Edile Construzioni e Lavori – S.A – SECOL Societa Edile Construzioni Opere e Lavori S.P.A.) apare cu lucrări la stadiul de 95,8% (tronsonul km 27+620 – km 42+070 este finalizat), dar se renegociază realizarea unei secţiuni, cu termen finalizare 2021. Valoarea contractului pentru cei 28,6 km este de peste 562 de milioane de lei.
Pe lotul 3 (constructor Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. – Comsa S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A.), stadiul lucrărilor este de 84,50%, de la 83%. Costul total ajunge la 579 milioane de lei pentru 21 km.
Pe lotul 4 (constructor Asocierea Tehnostrade SRL – Spedition UMB SRL), avansul este la 88,94%, de la 84%, Termenul de finalizare este trimestrul IV 2018. Costul total ajunge la 419 milioane de lei pentru cei 22 km.
surse: cnadnr.ro, ziare.com
foto: arhivă
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News