Aiud
AUTOSTRADA SEBEŞ-TURDA: Stadiul lucrărilor la finalul lunii februarie 2018, pe loturi
Pe drumuri aglomerate şi acoperite de zăpada din ultimele zile, mai ales la primele ore ale dimineţii, şoferii care circulă în zona Alba şi Cluj aşteaptă veşti bune despre Autostrada Sebeş-Turda. O variantă care, pe lângă faptul că ar scurta considerabil timpul de deplasare, le-ar asigura şi condiţii mai sigure, comparativ cu zonele periculoase de pe DN1 Alba Iulia – Cluj-Napoca.
În ceea ce priveşte primele două loturi ale autostrăzii, până la finalul iernii 2018 au fost mici avansuri în lucrări, dar termenul de finalizare este încă îndepărtat. De la Aiud la Turda, cel puţin teoretic, s-ar putea circula pe autostradă, dacă reprezentanţii CNAIR ar putea debloca situaţia privind neconformităţile pe care susţin că le-au descoperit pe tronsoanele finalizate şi lucrările de ultimă oră ce ar mai trebui făcute. Potrivit Asociaţiei „Pro Infrastructură”, loturile 3 şi 4 sunt de fapt finalizate şi ar putea fi deschise circulaţiei.
Vezi VIDEO: Drive test pe Autostrada Sebeş-Turda, pe tronsoanele pe care CNAIR nu vrea să le deschidă
Din datele CNAIR până la sfârşitul lunii februarie, au fost raportate avansări ale lucrărilor pe loturile constructorilor Porr (lot 4) şi Aktor-Euroconstruct (lot 2), însă din monitorizarea şantierelor reiese că au fost „mişcări” şi pe celelalte tronsoane.
Săptămâna trecută a fost montată prima grindă la podul peste râul Mureș, pe lotul 1 a Autostrăzii Sebeș – Turda, în zona localității Limba, comuna Ciugud. Pe acest lot, în 16 februarie 2018 a fost emisă autorizaţia de construire a nodului rutier Sebeş, ce va face legătura dinspre Autostrada Deva- Sibiu şi DN1. Lucrările sunt estimate la valoarea de 75 de milioane lei şi ar trebui să dureze 18 luni.
Citeşte FOTO Autostrada Sebeș-Turda: Prima grindă, montată la podul de peste râul Mureș, lângă Alba Iulia
CNAIR a mai publicat săptămâna trecută imagini cu lucrări şi pe lotul 4:
Citeşte FOTO: AUTOSTRADA Sebeş-Turda. Ce se mai face pe lotul 4, pentru care este amânată recepţia
Recepţia lucrărilor pe lotul 4 ar urma să se facă în martie. Chiar şi aşa, nu se va deschide circulaţia decât atunci când va fi preluat oficial şi lotul 3, astfel încât traficul rutier să fie posibil între Aiud şi Turda.
Aşa au precizat reprezentanţii CNAIR, la începutul acestui an, pentru Alba24: „Traficul rutier se va putea desfăşura pe o lungime de 25,30 km, între Nodul Aiud şi Nodul Turda, imediat după recepţia lucrărilor de către Comisiile desemnate”. Atunci, aceştia anunţau că „pentru lotul 4 se preconizează întrunirea Comisiei în a doua parte a lunii februarie, în funcţie de condiţiile meteorologice”.
Autostrada Sebeş-Turda, situaţia pe loturi, potrivit CNAIR (citată de economica.net):
Lot 1 (17 km de la Sebeş la Sântimbru): stadiu lucrări 39,5%, la fel ca în ianuarie şi decembrie. Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Impresa Pizzarotti & C SPA Pomponio Construcţii SRL, 541.739.137,21 lei fără TVA (460.478.266,63 lei – Fondul de Coeziune 85% şi 81.260.870,58 lei – Guvernul României 15%). Data de începere lucrări potrivit contract: 2.12.2014, cu 4 luni realizare proiect tehnic şi 18 luni execuţie lucrări. Termen de finalizare lucrări iniţial 2.10.2016, perioada de garanţie, 48 luni.
Contract supervizare: inginer Egis Romania SA (5.156.196 lei fără TVA).
Lucrările au fost oprite (octombrie 2015), apoi în 28 iunie a fost dată autorizaţia de construire pe secţiunea A şi abia în octombrie 2017 s-a dat şi autorizarea de construire pentru nodul Alba Iulia Nord (secţiunea B din lotul 1, „Secțiunea B – km 14+000 – km 17+000″), respectiv în februarie 2018 autorizarea de construire pentru nod rutier Sebeş. Avansul lucrărilor pe 2017 a fost de circa 20%. La începutul anului trecut, stadiul lucrărilor era la 16,2%.
Proiectul prevede două noduri rutiere în zona oraşului Alba Iulia, la sud – km 8 şi la nord – km 16, poduri de traversare a râului Mureş şi a râului Ampoi, supratraversări de drum judeţean şi cale ferată. Mai este şi nodul rutier în zona Lancrăm, care va asigura legătura cu Autostrada Orăştie – Sibiu.
Lot 2 (24,25 km, km 17+000 – km 41+250, de la Sântimbru la Aiud-Rădeşti) – stadiu lucrări: 44,47%, cu 0,47% mai mult faţă de ianuarie şi decembrie (44%).
Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (AKTOR SA) – S.C. EuroConstruct Trading 98 S.R.L. (549.332.493,62 lei fără TVA, din care 466.932.619,58 – lei Fonduri Coeziune 85% şi 82.399.874,04 lei Guvernul României 15%). Data începere lucrări din contract 2.12 2014, perioada execuţie iniţială: 4 luni pentru realizarea Proiectului Tehnic, pana la data de 2.04.2015, 18 luni pentru execuţie, până la 2.10.2016. Perioada de garanţie: 48 luni. Contract supervizare inginer Asocierea SC KAPPA – Arhchitects & Engineers SRL – SALFO & Associates SA (5.719.331,21 lei fără TVA).
Pe lotul 2, anul trecut, avansul de lucrări a fost de aproape 30%. La începutul anului 2017, lucrările erau la stadiu de 15% şi în decembrie ajunseseră la 44%.
Proiectul include nod rutier la Teiuş (km 26).
Lot 3 (12,45 km Aiud, Mirăslău/Decea, km 41+250 – km 53+700) – stadiu lucrări: 99%, la fel ca în ianuarie şi decembrie.
Contract lucrări (tip Fidic Galben), antreprenor Asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA (420.511.921,44 lei fără TVA din care 357.435.133,22 lei – fonduri coeziune 85% şi 63.076.788,22 lei – Guvernul României 15%). Data începere lucrări conform contract: 20 mai 2014, cu termene iniţiale 4 luni pentru realizarea proiectului tehnic, până la 20 septembrie 2014, 18 luni pentru execuţia lucrărilor, până la 19 martie 2016. Perioada de garanţie: 48 luni. Contract supervizare: DRDP Cluj – Inginer FIDIC Temporar.
Pe acest tronson sunt două noduri rutiere, inclusiv bretele de acces, la Aiud (km 44+700) şi Unirea (km 53+200).
Lot 4 (16,3 km, zona Mirăslău – Turda; de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda; km 53+700 – km 70+000) – stadiu lucrări: 98%, cu 2% mai mult faţă de ianuarie (96%). În decembrie era la 94%.
Contract lucrări (tip Fidic Galben): antreprenor Asocierea PORR Construct SRL – PORR Bau GmbH (470.004.894,83 lei fără TVA din care 399.504.160,60 lei – fonduri coeziune 85% şi 70.500.734,23 lei – Guvernul României 15%). Data începere lucrări conform contract: 20 mai 2014, cu 4 luni proiect tehnic până la data 20 septembrie 2014, 18 luni pentru execuţie, până la 20 martie 2016 (date iniţiale). Perioada de garanţie: 48 luni. Contract supervizare: inginer Asocierea TECNIC Consulting Engineering România S.R.L. – SPEA Ingegneria Europea SpA (3.980.826,20 lei fără TVA).
A primit autorizaţiile de construire pe sectoare, ultima în august 2016.
Pe acest lot se va face joncţiunea între A10 şi Autostrada Transilvania (A3)
sursă foto: Facebook (Asociaţia „Pro infrastructură”)
Ofelia PĂUNACHE
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News