Economie
Avertizare RAR: Șoferii care folosesc în perioada iernii cauciucuri ”All Season” ar putea fi sancționați
Registrul Auto Român (RAR), anunță că șoferii trebuie să folosească anvelopele potrivite sezonului rece și să renunțe iarna la cauciucurile all season pe timp de iarnă, din cauză că acestea nu sunt omologate.
Șoferii sunt avertizați de Registrul Auto Român (RAR) să nu folosească anvelopele all season iarna, deoarece acestea nu omologate pentru sezonul rece.
Astfel, RAR precizează că, odată cu apropierea sezonului rece, șoferii trebui să-și doteze mașinile cu anvelope care să aibă inscripţionate pe ele literele „M”, de la „mud” – (n. trad. – noroi), şi „S”, de la „snow” (zăpadă).
Registrul Auto Român subliniază că anvelopele all season -cauciuri folosite pentru toate anotimpurile – sunt acceptate dar nu iarna.
Când sunt obligatorii cauciucurile de iarnă
Conform prevederilor cuprinse în Codul Rutier, anvelopele de iarnă sunt obligatorii în momentul apariției zăpezii, a poleiului și a înghețului.
În art. 102, alin. 1, punctul 28, se stipulează următoarele:
„Constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevazută în clasa a IV-a de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de persoane fizice:
conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpada, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar in cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante certificate”.
Anvelopele „All seasons”
Anvelopele de tipul all-seasons nu sunt o variantă fiabilă, întrucât acestea nu sunt asimilate anvelopelor de iarnă, potrivit Registrului Auto Român.
Pentru a te asigura că achiziționezi anvelopele potrivite din punct de vedere legal, dar și din punctul de vedere al siguranței, trebuie să fii informat cu privire la următoarele inscripțiuni:
- „M” („mud” provenit din limba engleză, adică „nămol”);
- „S” („snow” provenit din limba engleză, adică „zăpadă”).
Astfel, te poți asigura că, în calitate de șofer, îți montezi anvelope omologate și legale.
„Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG nr. 5 /2011”- Registrul Auto Român
Amenzi prevăzute de Codul Rutier
Abaterile de la prevederile legale menționate mai sus atrag consecințe transpuse în amenzi înscrise în clasa a IV-a de sancțiuni.
Amenzile pentru șoferii care nu sunt informați și nu respectă legislația în vigoare sunt cuprinse între 9 și 20 de puncte de amendă, altfel spus, între 1.305 și 2.900 de lei.
Pe lângă acestea, șoferii riscă să rămână fără certificatul de înmatriculare al mașinii, acesta fiind înlocuit cu o dovadă înlocuitoare, fără drept de circulație.
Etichetele anvelopelor – la ce trebuie să fii atent?
În demersurile sale de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră, Uniunea Europeană a introdus pentru consumatori, o nouă metodă de etichetare a anvelopelor.
Noua eticheta are menirea de a te „îndruma” către alegerea unor anvelope de iarnă mai calitative din punct de vedere al siguranței și, în același timp, mai prietenoase cu mediul.
Pe lângă simbolurile ce indică dacă anvelopele sunt potrivite pentru zăpadă, ori pentru drumuri acoperite cu gheață, noua etichetă UE aduce în atenția și pentru protecția consumatorilor:
Aderența anvelopei pe carosabilul ud – se măsoară pe o scală de la A la E (de la mic la mare) și îți conferă informații cu privire la gradul mare sau mic la care mașina se va opri pe drumuri ude, în cazul frânării bruște
Zgomotul la rulare – reducerea zgomotului la rulare contribuie la reducerea impactului condusului asupra mediului; se măsoară pe o scală de la A la E (de la mic la mare)
Impactul asupra consumului de combustibil – alegerea unor anvelope potrivite înseamnă parcurgerea unui număr mai mare de kilometri și reducerea emisiilor de CO2.
Poți scana codul QR prezent în partea din dreapta-sus a etichetei, care te va redirecționa către baza de date EPREL (European Product Registry for Energy Labelling), unde îți este pusă la dispoziție fișa de produs a anvelopei respective.
Ce șancțiuni riscă șoferii care se abat de la această regulă
„Apariţia sezonului rece (…) reprezintă (…) demararea procesului de înlocuire a anvelopelor de vară, cu unele mai potrivite vremii – anvelopele de iarnă. (…) ‘All seasons’, dar nu iarna! Anvelopele de tipul all-seasons nu sunt o variantă fiabilă, întrucât acestea nu sunt asmilate anvelopelor de iarnă. Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG nr. 5 /2011”, potrivit Registrului Auto Român.
Dacă șoferii încearcă să fenteze legea, aceștia pot fi sancționați cu amenzi cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei, dar și 9 până la 20 de puncte de amendă. Mai mult, există posibilitatea ridicării certificatului de înmatriculare a maşinii.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
De la Vale
vineri, 08.10.2021 at 15:26
Intr o zi o sa zica rarul ca iti trebuie volan cu o spita!
george
sâmbătă, 13.11.2021 at 18:26
Pai daca se numesc „all seasons” adicaltea „toate sezoanele” de ce interpretarea imbecila ca pentru unul din sezoane (iarna) nu sunt valabile. Deci traducerea ar fi toate sezoanele cu exceptia iernii. Parlamentari idioti, care clocesc legi idioate.