Economie
Ce facem dacă primim facturi prea mari la energie electrică și gaz. În ce situații se aplică penalități pentru neplată
Războiul cu băieţii deştepţi din energie este unul greu de câştigat. Mii de oameni au primit facturi uriașe la curent iar autoritățile par a fi depășite de situație.
Vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege, a explicat, la Antena 3, ce face Autoritatea Reglementare în Domeniul Energiei în acest caz.
Creșterea prețului la energie a generat facturi prea mari pentru consumatorii casnici, unele dintre ele chiar absurde.
Vicepreședintele ANRE: Facturile, chiar dacă sunt eronate ar trebui plătite
Mihai Culeafă, președintele ANPC, și Zoltan Nagy-Bege, vicepreședintele ANRE, au explicat cum trebuie să procedeze oamenii care se confruntă cu situații neplăcute. Pentru început, aceștia au precizat că, deși eronate, facturile ar trebui plătite scrie wall-street.ro
”Sunt situații și situații…în primul rând, facturile ar trebui plătite. Sunt familii care își permit facturi de 300 de lei, iar la recalculare, banii în plus revin familiei în cauză.
Dar sunt și facturi de zeci de mii de lei, unde, în mod cert, există erori. Astfel de sume nu pot fi achitate, iar oamenii ar trebui să se adreseze furnizorului, pentru început, pentru o rezolvare amiabilă”, a declarat Nagy-Bege, vicepreședintele ANRE, într-o intervenție la Digi24.
În asemenea cazuri, răspunsul de la furnizor ar trebui să revină în maximum 15 zile. În lipsa acestui răspuns, oamenii se pot îndrepta către ANRE.
ANRE controlează principalii furnizori dacă au aplicat plafonarea
ANRE a demarat acţiuni de control la principalii furnizori de energie electrică şi gaze naturale pentru a verific dacă aceştia au respctat obligaţiile privind plafonarea preţului final şi a consumului aferent peroadei de acordare a compensaţiei.
„Sunt 7 furnizori, pe energie electrică și la gaze naturale. Dar controalele nu vizează neapărat numai Legea 259. În cursul anului 2021 au fost multe contracte semnate în piață concurențială și schimbări de furnizori”, a precizat Zoltan Nagy-Bege, la Antena 3.
„Regulamentul prevede că, la cel mult 42 de zile după schimbarea furnizorului, furnizorul vechi trebuie să emită o factură de decont și să închidă toate socotelile cu fostul sau client. Verificăm dacă furnizorii respectă acest termen.
Cum ne putem da seama că beneficiem de compensare sau plafonare
Vicepreședintele ANRE a precizat că înainte de a se adresa furnizorului pentru facturi fără compensare și plafonare, consumatorul ar trebui să se asigure că se încadrează în aceste măsuri.
Compensarea semnifică 29 de bani/ KWh și se aplică unui consum între 30 și 330 KWh.
Plafonarea apare în momentul în care prețul pentru un KWh, cu toate componentele lui, depășește valoarea unui leu.
”Consumatorii ar trebui să fie atenți la secțiunea energie activă, care nu ar trebui să sară de 52 de bani/KWh”, a explicat vicepreședintele ANRE.
În ce situații se aplică penalități pentru neplata facturilor
Mihai Culeafă, președintele ANPC, a precizat că, Guvernul pregătește o OUG prin care penalitățile nu vor fi trecute în factură. Până la acel moment, Nagy Zege a lămurit care sunt etapele cheie ale plății unei facturi.
”Sunt circa 40% dintre consumatorii din România care au rămas în piața universală, unde regulile plății facturilor sunt stabilite de ANRE. Pentru cei care au ales piața concurențială, aceste norme sunt stabilite prin contract”, a explicat acesta.
Reprezentantul ANRE a menționat că termenul pentru plata facturii este de 15 zile, după care urmează o perioadă de grație de 30 de zile, fără penalități.
Practic, sunt 45 de zile în care consumatorul are timp să achite factura. Din cea de-a 46-a zi intervine un preaviz de debranșare de 20 de zile lucrătoare (aproximativ o lună), timp în care intervin penalitățile.
La finalizarea acestui termen, alimentarea cu energie va fi întreruptă.
Guvernul pregătește o Ordonanță de Urgență cu reguli pentru furnizorii de energie
Decontarea către furnizori a sumelor rezultate din aplicarea schemei de sprijin se va realiza de către Agenția Națională de Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) pentru clienții casnici și de către Ministerul Energiei pentru IMM-uri, cabinete medicale individuale și alte profesii liberale, indiferent de forma de organizare, conform unui proiect pregătit de autorități.
ANRE va trebui să verifice corectitudinea întocmirii situațiilor de plată de către furnizori.
ANPIS, care va primi rezultatul verificărilor, va dispune, după caz, recuperarea de la furnizor a eventualelor sume primite necuvenit.
ANRE va transmite valorile aferente compensărilor către Ministerul Energiei, iar acesta efectuează plata către furnizori a sumelor reprezentând valoare compensării în termen de 15 zile de la data primirii documentelor.
Condiții trebuie să îndeplinite pentru a beneficia de compensare clienții casnici
Clienții casnici beneficiari ai schemei de compensare aferente consumului de energie electrică trebuie sa îndeplinească următoarele condiții:
- consumul realizat nu trebuie să depășească consumul lunar maxim prevăzut și nici consumul maxim stabilit pentru întreaga perioadă de aplicare a compensării;
- consumul de energie electrică din perioada de facturare să nu fie mic de 1 kWh pe zi.
Clienții casnici beneficiari ai schemei de compensare aferente consumului de gaze naturale trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- consumul realizat nu trebuie să depașească consumul lunar maxim prevăzut și nici consumul maxim stabilit pentru întreaga perioadă de aplicare a compensării;
- consumul de gaze naturale din perioada de facturare să nu fie mai mic de 7 kWh pe zi.
Limita maximă a consumului pentru care se aplică compensarea, aferentă întregului interval noiembrie 2021-martie 2022, este de:
- 1500 kWh energie electrică, alocat în tranșe lunare;
- echivalentul în kWh a 1000 m3 de gaze naturale la un factor de conversie de 10.6 kWh per m3, alocat în tranșe lunare.
Consumurile maxime lunare sunt cele de mai jos:
Față de limitele maxime de consum de mai sus se acceptă o abatere în plus de 10% în favoarea beneficiarului compensației.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News