Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

Concursul pentru directorii de școli: MODELE de SUBIECTE la testul scris pentru candidați, publicate de Ministerul Educației

Publicat

examen profesor

Ministerul Educației a publicat miercuri modele de subiecte pentru examenul scris în cadrul concursului național pentru ocuparea funcțiilor de directori de școli.

Este vorba despre exemple de itemi pentru proba scrisă ce se organizează vineri, 15 octombrie.

Vezi AICI modele de subiecte.

În județul Alba, sunt 142 candidați validați pentru participarea la testul scris și 160 de posturi scoase la concurs, în 127 de unități de învățământ.

Vezi și LISTA: Concursul pentru funcțiile de directori de școli în Alba. 142 de candidați din județ validați la înscrieri

În 7 octombrie se afișează lista finală a candidaților validați, după corectarea eventualelor erori, în 8 octombrie vor fi stabilite centrele speciale de desfășurare a probei scrise și în 13 octombrie se face repartizarea candidaților pe centre.

Vezi și Concursul pentru funcțiile de directori de școli 2021: LISTA posturilor vacante în ALBA

Afișarea rezultatelor la proba scrisă (testul grilă) va fi în aceeași zi cu susținerea testării – 15 octombrie. Ulterior pot fi depuse contestații, iar în 20 octombrie vor fi rezultatele finale. Din 21 octombrie se face înregistrarea opțiunilor candidaților pentru unitatea la care candidează iar în perioada 15 noiembrie – 8 decembrie vor fi interviurile.

Concursul pentru ocuparea funcțiilor vacante de director/director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar – 2021

Exemple de itemi

I. Itemi de raționament verbal și numeric

I.1. Raționament verbal, complex

Instructaj:

În acest set de sarcini veți primi un fragment de text, pe care va trebui să îl citiți. Veți primi apoi un set de enunțuri și va trebui să estimați dacă acele enunțuri sunt adevărate sau false, pe baza informațiilor oferite în fragment. Amintiți-vă în fiecare caz și și la fiecare problemă să vă bazați răspunsurile numai pe informațiile oferite în fragment!

”În general, cu cât un profesor rămâne mai mult timp fidel unei instituții de învățământ, cu atât acel profesor este mai valoros. Profesorii cu vechime sunt mai eficienți, cunoscând specificul școlii; au nevoie de mai puțin timp să se adapteze și sunt mai puțin sensibili la schimbări. De asemenea, sunt mai predispuși să aducă noi abordări în clasă. De obicei, profesorii seniori evaluează în notele pe care le dau performanța elevilor pe baza gradului în care elevii înțeleg materia predată, adică evaluările lor reflectă gradul real al abilităților elevilor din clasele lor. Rareori aceștia fac evaluări de suprafață, în care să testeze doar reproducerea de informații de către elevi.”

1. Nota la clasă a unui elev depinde în special de gradul în care poate reproduce materia predată.

a) adevărat

b) fals

c) nu se poate spune

2. Succesul pe termen lung al unui elev depinde în special de gradul în care poate înțelege materia predată.

a) adevărat

b) fals

c) nu se poate spune

3. Profesorii seniori acordă atenția cuvenită nivelului de abilitate dobândit de elevi.

a) adevărat

b) fals

c) nu se poate spune

4. Profesorii cu vechime sunt mai puțin eficienți decât cei fără experiență.

a) adevărat

b) fals

c) nu se poate spune

I.2. Raționament numeric, complex

Instructaj:

În acest set de sarcini veți primi câte un tabel sau grafic ce conține informații cheie pentru rezolvarea exercițiului. Analizați cu atenție tabelul/graficul și apoi răspundeți la întrebările aferente.

5. În care dintre săptămâni Cristian și Daniela au parcurs împreună cea mai mare distanță?

a) săptămâna 1

b) săptămâna 2

c) săptămâna 3

d) săptămâna 4

6. Dacă ambii primesc 35 de bani pe km, câți bani în plus a primit Cristian față de Daniela în săptămâna 5?

a) 61.00 RON

b) 88.55 RON

c) 96.40 RON

d) 105.35 RON

7. Dacă mașina lui Cristian consumă în medie un litru la 33 de km în săptămâna 2, aproximativ câți litri de combustibil a consumat în săptămâna aceea?

a) 10

b) 17

c) 19

d) 21

I.3. Itemi simpli – analogii

8. Instructaj:

În ceea ce urmează, veți vedea o pereche de cuvinte. Trebuie să vă hotărâți prin ce se aseamănă ele și să marcați răspunsul care descrie cea mai importantă asemănare între termeni.

Exemplu:

Prin ce se aseamănă cuțitul și lingura?

a) au forme diferite;

b) cuțitul este mai periculos decât lingură;

c) amândouă cântăresc mai puțin de un kilogram;

d) amândouă sunt folosite pentru a mânca.

9. Instructaj:

În acest grup de sarcini veți primi trei cuvinte. Primul și al doilea cuvânt sunt conectate într-un anumit mod. Sarcina dumneavoastră este de a găsi cuvântul care are o legătură similară cu cel de-al treilea cuvânt, alegând din lista de cuvinte date.

Exemplu:

pădure → copaci = pajiște → …….

a) iarbă

b) fân

c) verde

d) pășune

10. Instructaj:

În acest set de sarcini veți primi o listă de șase cuvinte. Căutați întotdeauna între cele șase acele două cuvinte care împărtășesc similarități esențiale. Dumneavoastră trebuie să decideți pentru care două cuvinte există un termen generic.

Listă de cuvinte:

cuțit

unt

ziar

pâine

țigară

brățară

Răspunsuri:

a) unt-pâine

b) cuțit-pâine

c) cuțit-brățară

d) ziar-țigară

II. Itemi pentru abilități manageriale transversale și cunoștințe manageriale

II.1. Abilități manageriale transversale

Instructaj:

În acest set de sarcini veți primi un scenariu de muncă, pe care va trebui să îl citiți. Veți primi apoi un set de posibile comportamente pe care le puteți manifesta în acea situație. Va trebui să alegeți o singură alternativă, anume comportamentul optim sau cel mai oportun de adoptat în acea situație.

11. La o ședință de echipă pe care o conduceți în calitate de manager aflați că unul dintre membrii echipei, George, nu a fost suficient de atent, comițând o eroare din cauza căreia toată echipa va fi ținută în loc timp de o săptămână. Ce este optim să faceți în această situație?

a) exprimați în mod public nemulțumirea față de George și găsiți o modalitate de a recupera timpul pierdut;

b) comunicați echipei că toate responsabilitățile importante ar trebui retrase de la George;

c) încercați să arătați că George ar trebui înlocuit de îndată – proiectul în mod evident nu poate continua cu el în echipă;

d) nu spuneți nimic. Sunteți prea furios(oasă) ca să spuneți ceva corespunzător – dar țineți minte eșecul lui George pentru când se vor aduna mai multe.

II.2. Cunoștințe manageriale, din bibliografia pentru concurs (răspunsurile corecte sunt marcate cu litere îngroșate)

12. Conform documentului Repere pentru proiectarea și actualizarea curriculumului național, aprobat prin OME 3239/05.02.2021, profilul de formare la finalul diferitelor niveluri de studiu, reprezintă:

a) o evaluare inițială a intrărilor în sistem, la diferitele niveluri de studiu;

b) o componentă reglatoare a curriculumului național;

c) finalitățile generale ale învățământului;

d) o măsură a impactului curriculumului național asupra societății.

13. Conform Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, dreptul la inițiativă profesională constă și în:

a) conceperea activității profesionale și realizarea obiectivelor educaționale ale disciplinelor de învățământ, prin metodologii care respectă principiile psihopedagogice;

b) centrarea procesului didactic pe conținuturi relevante pentru examenele și evaluările naționale;

c) selectarea setului de competențe specifice ce urmează a fi dezvoltate la fiecare disciplină prin corelarea acestora cu specificul colectivelor de elevi;

d) utilizarea bazei materiale și a resurselor învățământului, în scopul realizării de activități non-profesionale care contribuie la asigurarea veniturilor proprii ale școlii.

14. La Colegiul Național ”Astrum”, pe lângă directorul și directorul adjunct, funcționează 40 de cadre didactice, dintre care 34 cu norma de bază în unitate. La o ședință a Consiliului profesoral participă directorii și alte 23 de cadre didactice cu norma de bază în unitate. În această situație:

a) ședința este statutară și se pot adopta hotărâri;

b) ședința este nestatutară;

c) ședința este statutară dar nu se pot adopta hotărâri;

d) nu există reglementări cu privire la cvorumul de ședință.

15. Conform lui J. Hattie, la nivelul școlii este cel mai important să fie împărtășite:

a) experiențele individuale ale fiecăruia;

b) erorile, succesele și pasiunea de a preda;

c) țintele strategice asumate de management;

d) nevoile esențiale ale elevilor și ale profesoril

Calendarul concursului:

14 septembrie – Anunțarea concursului (publicarea funcțiilor vacante pentru care se organizează concursul și a bibliografiei). Constituirea comisiei naționale, a comisiilor de organizare la nivel județean și a comisiilor de evaluare a documentelor de înscriere

15-26 septembrie – Depunerea dosarelor de înscriere la proba scrisă pe platforma informatică dedicată

27-29 septembrie – Evaluarea dosarelor de înscriere

30 septembrie – Afișarea listei candidaților admiși la evaluarea dosarelor

1 octombrie – Depunerea solicitărilor de analiză a cauzelor și remedierea eventualelor erori la etapa de înscriere în platforma informatică

4-6 octombrie – Remedierea eventualelor erori la etapa de înscriere

7 octombrie – Afișarea listei candidaților admiși la evaluarea dosarelor

8 octombrie – Stabilirea centrelor speciale de desfășurare a probei scrise

13 octombrie – Repartizarea candidaților pe centre

15 octombrie – Desfășurarea probei scrise

15 octombrie – Afișarea rezultatelor la proba scrisă

15 – 17 octombrie – Depunerea contestațiilor la proba scrisă

18 – 20 octombrie – Soluționarea contestațiilor la proba scrisă

20 octombrie – Afișarea rezultatelor finale la proba scrisă

21-27 octombrie – Înregistrarea opțiunilor candidaților pentru unitatea la care candidează și depunerea documentelor pentru unitățile de învățământ care necesită avize suplimentare

28-29 octombrie – Transmiterea solicitărilor de desemnare a membrilor comisiilor de interviu din partea consiliilor profesorale, autorităților locale și companiilor/ universităților

1-10 noiembrie – Constituirea comisiilor pentru proba de interviu

12 noiembrie – Publicarea graficului de desfășurare a interviurilor

15 noiembrie – 8 decembrie – Desfășurarea probei de interviu

16 noiembrie – 10 decembrie – Depunerea și soluționarea contestațiilor la proba de interviu

13 decembrie – Exprimarea opțiunilor candidaților declarați admiși pentru mai multe funcții/unități de învățământ

14-17 decembrie – Consultarea grupurilor parlamentare/reprezentanților cultelor religioase si obtinerea avizului motivat.

17 decembrie – Validarea rezultatelor finale

20–22 decembrie – Emiterea deciziilor de numire (cu aplicare de la 10 ianuarie 2022).

Probele de concurs pentru candidații la funcțiile de directori de școli

Probele din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ sunt următoarele:

a) Proba scrisă – rezolvarea de către candidați, în maximum 120 de minute, a unui test standardizat cu 50 de itemi, cu un singur răspuns corect, prin care se evaluează capacități și competențe relevante pentru activitatea de management educațional:

– capacități cognitive;

– competențe de management și leadership.

Fiecare item corect rezolvat se notează cu două puncte. Nota se obține prin împărțirea la 10 a sumei punctajelor obținute. Nu se admit diferențe de notare între membrii comisiei de evaluare a probei scrise.

Evaluarea testului standardizat se face în prezența candidatului și a observatorilor. Notele obținute la proba scrisă se pot contesta în termen de 48 de ore de la afișarea rezultatelor.

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație asigură elaborarea testelor standardizate, în colaborare cu experți în domeniul științelor educației, selectați în baza unei proceduri proprii și numiți prin ordin al ministrului educației. Colectivul de elaborare a testelor standardizate și toate persoanele care au dreptul de a opera cu acestea, semnează acord de confidențialitate privind conținutul testelor. Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație este responsabil și de transmiterea testelor standardizate către centrele speciale, în condiții de securitate informatică.

Interviul cu durata de 60 de minute pentru fiecare candidat, în cadrul căruia se evaluează:

– competențele de management strategic, operațional și de comunicare, prin prezentarea unei strategii de dezvoltare a unității de învățământ pentru care candidează

– abilitățile de rezolvare a unor situații-problemă, prin raportare la contextul și specificul unității de învățământ pentru care candidează;

– competențele digitale, pe baza utilizării calculatorului.

Desfășurarea probelor de concurs la care participă candidații se inregistrează audio-video.

Strategia de dezvoltare a unității de învățământ va conține maximum 5 pagini și va fi pusă la dispoziția membrilor comisiei de evaluare a probei de interviu la prezentarea candidatului pentru susținerea probei.

Interviul este evaluat cu punctaje exprimate prin numere întregi de la 1 la 10 de către fiecare membru al comisiei, punctajul final fiind media aritmetică a punctajelor acordate de către cei cinci membri ai comisiei de evaluare.

Punctajele se înregistrează în borderoul de notare conform anexei nr. 2 la prezenta metodologie. Nu se admit diferențe mai mari de trei puncte între oricare doi evaluatori. În cazul diferențelor mai mari de trei puncte, președintele comisiei are obligația să medieze divergențele de punctaj între evaluatori. În urma medierii, evaluatorii pot acorda alte punctaje decât cele inițiale și se întocmește un nou borderou de punctaj, în care evaluatorii își motivează, în scris, punctajul acordat.

Notele minime pentru candidații la posturile de director de școală

Este declarat ”admis” la proba scrisă candidatul care a obținut cel puțin nota 7. Pot participa la proba de interviu doar candidații declarați admiși la proba scrisă.

Este declarat ”admis” la proba de interviu candidatul care a obținut cel puțin 7 puncte.

În conformitate cu borderourile de notare și situația centralizatoare cuprinzând toți candidații și toate punctajele obținute de aceștia, comisia de organizare a concursului calculează nota finală conform formulei de la art.13 alin (3) și realizează ierarhia candidaților.

Este declarat ”reușit” candidatul care a obținut nota cea mai mare dintre candidații care optează pentru aceeași funcție.

În cazul obținerii de note egale de către candidații pentru aceeași funcție, se aplică, în ordine, următoarele criterii de departajare:

a) Punctajul la proba de interviu. Este declarat ”reușit” candidatul care are punctajul cel mai mare la proba interviu.

b) Unitatea de învățământ la care este titular. Este declarat ”reușit” candidatul care este titularul unității pentru care candidează.

c) Gradul didactic. Este declarat ”reușit” candidatul care are gradul didactic cel mai înalt.

Componența comisiilor de evaluare

Comisia de evaluare a probei scrise, constituită prin decizie a inspectorului școlar general, având următoarea componență:

1) președinte – inspector şcolar general adjunct/director CCD/inspector școlar;

2) membri – inspectori școlari/metodiști, câte 2 pentru maximum 30 de candidați;

3) secretari – informaticieni/cadre didactice cu abilități de operare pe computer, câte 1 pentru maximum 30 de candidați;

c) Comisia de evaluare a probei de interviu, pentru fiecare unitate de învățământ, constituită prin decizie a inspectorului școlar general, având următoarea componență:

1) președinte – un inspector școlar;

2) membri:

a) doi reprezentanți ai unității de învățământ, dintre cadrele didactice titulare ale unității de învățământ, aleși prin vot secret de către consiliul profesoral. Consiliile profesorale din unitățile de învățământ vor desemna cei doi membri titulari în comisie și un membru supleant. În cazul centrelor județene de excelență, inspectorul școlar general desemnează două cadre didactice titulare cu performanțe profesionale deosebite la concursuri și olimpiade școlare.

b) un reprezentant al consiliului local, desemnat prin hotărâre a consiliului local, respectiv un reprezentant al consiliului județean/ consiliului local al sectorului municipiului București, desemnat prin hotărâre a consiliului județean/local al sectorului, în cazul unităților de învățământ special, centrelor școlare pentru educație incluzivă și CJRAE/CMBRAE.

În cazul în care, în termen de 10 zile de la data solicitării, autoritățile locale nu-și desemnează reprezentantul, atunci membru de drept al comisiei de evaluare a interviului devine cadrul didactic desemnat ca membru supleant de către consiliul profesoral al unității de învățământ.

c) un reprezentant al departamentului de resurse umane din cadrul companiilor mijlocii, mari și foarte mari sau un reprezentant al unei companii specializate în recrutarea resurselor umane sau un cadru didactic din învățământul superior cu competențe în management instituțional și/sau management educațional.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Vot în comisii: Primarii, președinții consiliilor județene și bugetarii din administrație vor avea salarii mai mari

Publicat

Primarii, președinții consiliilor județene și restul angajaților din administrația publică vor beneficia de salarii mai mari, nu însă și demnitarii. 

Comisiile reunite de muncă şi buget finanţe au dat, marţi, raport favorabil proiectului de lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.115/2022 pentru completarea art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.

Liderul deputaților PSD, Alfred Simonis, a cerut ca cele două comisii să se întrunească în şedinţă şi să respingă amendamentul cu privire la creşterea indemnizaţiilor demnitarilor.

Și celelalte grupuri parlamentare au anunțat că susțin eliminarea majorării salariilor parlamentarilor, inclusiv cei din opoziție, care i-au acuzat pe cei din PSD-PNL că sunt ipocriți.

După aproape o oră de discuţii aprinse, deputaţii au votat pentru renunţarea la majorarea salariilor demnitarilor, cu 25 de voturi „pentru” şi 12 „împotrivă”.

Raportul trebuie să primească votul plenului Camerei Deputaţilor – for decizional – el figurând pe ordinea de zi a şedinţei de marţi, potrivit Agerpres.

Deputaţii au votat un amendament care priveşte creşterea salariilor, la nivelul anului 2021, pentru administraţia publică locală, respectiv pentru primari, viceprimari, preşedinţi şi vicepreşedinţi de Consilii Judeţene.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

PROGRAM play-off, Cupa României. Când se joacă meciurile și unde pot fi urmărite

Publicat

În următoarele zile se desfășoară meciuri din play-offul Cupei României. Sunt opt echipe din prima ligă intră 15 din Liga 2, opt din Liga 3 și una din Liga 4.

Partidele se dispută pe terenul echipei mai slab clasate în sezonul precedent și sunt într-o singură manșă.

Dacă, după 90 de minute de joc, este egalitate, se procedează la prelungiri şi, după caz, la executarea loviturilor de departajare, potrivit ziare.com.

PROGRAM meciuri play-off Cupa României

Marți, 27 septembrie

  • ora 14.30 CSC Dumbrăvița – Politehnica Iași – FRF.tv/ Stadion: ”Ștefan Dobay” (Dumbrăvița – Timiș)
  • ora 16.00 Ripensia Timișoara – ”FC U” Craiova – DigiSport, PrimaSport, OrangeSport, FRF.tv / Stadion: Electrica (Timișoara – Timiș)
  • ora 16.30 Șoimii Lipova – Gloria Buzău / Stadion: Comunal (Lipova – Arad)
  • ora 18.45 Steaua – Chindia Târgoviște – DigiSport, PrimaSport, OrangeSport, FRF.tv / Stadion: Mioveni
  • ora 19.00 Axiopolis Cernavodă – Minaur Baia Mare – FRF.tv / Stadion: Ideal (Cernavodă – Constanța)

Miercuri, 28 septembrie

  • ora 16.00 Jiul Petroșani – SC Oțelul Galați – DigiSport, PrimaSport, OrangeSport, FRF.tv / Stadion: ”Petre Libardi” (Petroșani – Hunedoara)

ora 16.30

  • Foresta Suceava – UTA Arad – FRF.tv / Stadion: Areni (Suceava – Suceava)
  • CSM Reșița – CS Mioveni / Stadion: ”Mircea Chivu” (Reșița – Caraș-Severin)
  • CS Ocna Mureș – CSM Slatina / Stadion: Soda (Ocna Mureș – Alba)
  • Gloria Bistrița Năsăud – Unirea Slobozia / Stadion: ”Jean Pădureanu” (Bistrița – Bistrița Năsăud)
  • ora 18.45 CS Comunal Șelimbăr – Petrolul Ploiești – DigiSport, PrimaSport, OrangeSport, FRF.tv / Stadion: Gaz Metan (Mediaș – Sibiu)
  • ora 21.30 CS Afumați – Rapid – DigiSport, PrimaSport, OrangeSport, FRF.tv / Stadion: Giulești

Joi, 29 septembrie

  • ora 16.00 FC Brașov – FC Hermannstadt – DigiSport, PrimaSport, OrangeSport, FRF.tv / Stadion: Tineretului (Brașov – Brașov)
  • ora 16.30 CSM Alexandria – FK Miercurea Ciuc / Stadion: CSS Peco (Alexandria – Teleorman)
  • ora 18.45 Concordia Chiajna – Universitatea Cluj – DigiSport, PrimaSport, OrangeSport, FRF.tv / Stadion: Concordia 2 (Chiajna – Ilfov)
  • ora 21.30 Viitorul Pandurii Târgu Jiu – Dinamo – DigiSport, PrimaSport, OrangeSport, FRF.tv / Stadion: Municipal (Târgu Jiu – Gorj)

sursă: ziare.com

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Controale de amploare la rețelele de farmacii. Consiliul Concurenței vrea să vadă de ce nu au acces pacienții la unele medicamente

Publicat

Consiliul Concurenţei a declanşat o anchetă sectorială pe piaţa de retail farmaceutic din România, cu scopul de a identifica elementele care pot limita accesul pacienţilor la medicamentele eliberate prin farmacii.

Informația a fost anunțată într-un comunicat al autorităţii de concurenţă, remis, marţi, AGERPRES.

Astfel, vor fi analizate atât relaţiile de aprovizionare la nivel de farmacii şi circuitul medicamentelor de la punerea pe piaţă până la consumator, cât şi legislaţia relevantă din domeniu pentru a se identifica reglementările care pot afecta concurenţa pe piaţă.

De asemenea, se va analiza în detaliu disponibilitatea medicamentelor pentru pacienţi şi vor fi identificate metode de îmbunătăţire a acesteia.

Pe parcursul desfăşurării analizei pieţei de retail farmaceutic din România, autoritatea de concurenţă poate solicita informaţii şi documente tuturor actorilor implicaţi, companii sau autorităţi.

Consiliul Concurenței poate propune măsuri

În urma analizei, Consiliul Concurenţei poate propune recomandări, respectiv măsuri în vederea remedierii, atenuării şi prevenirii oricăror efecte negative asupra concurenţei şi, implicit, asupra consumatorilor, iar în cazul în care descoperă încălcări ale legii, iniţiază procedurile necesare pentru a le sancţiona.

În acest context, Consiliul Concurenţei doreşte să colaboreze atât cu instituţiile publice, cât şi cu companii, care pot trimite orice informaţii relevante.

Autoritatea de Concurenţă a derulat mai multe analize privind piaţa farmaceutică în urma cărora a făcut o serie de recomandări care au fost preluate de Ministerul Sănătăţii în legislaţia din domeniu.

Astfel, pacienţii plătesc sume mai mici pentru anumite medicamente în urma recomandării emise de scădere a preţurilor medicamentelor inovative al căror brevet a expirat la acelaşi nivel cu preţurile genericelor.

De asemenea, la propunerea Consiliului Concurenţei, s-a introdus obligaţia de a asigura stocuri de medicamente atât producătorilor, cât şi distribuitorilor, iar farmaciile au obligaţia de a transmite distribuitorilor comenzi justificate şi de a le onora către pacienţi în termen de 24/48 ore.

În plus, la propunerea Autorităţii de Concurenţă a fost eliminat criteriul geografic care împiedica deschiderea de noi farmacii, fapt care a condus la îmbunătăţirea accesibilităţii pacienţilor la servicii farmaceutice.

Recent, Autoritatea de Concurenţă a făcut o serie de recomandări astfel încât clienţii să poată face diferenţa mai uşor între medicamentele eliberate fără prescripţie medicală (OTC – Over The Counter) şi suplimentele alimentare.

De asemenea, Consiliul Concurenţei a sancţionat cu 71 milioane euro cinci companii (Baxalta Gmbh, Elveţia, CSL Behring Gmbh, Germania, Biotest AG, Germania, Kedrion Spa, Italia, Octapharma AG, Elveţia) furnizoare de imunoglobuline şi alte medicamente derivate din plasma umană, precum şi asociaţia reprezentativă a sectorului producătorilor de terapii cu proteine plasmatice – PPTA (Belgia) pentru limitarea şi, chiar, întreruperea aprovizionării pieţei româneşti cu imunoglobuline.

În luna mai, Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie pe piaţa echipamentelor medicale de tipul ecografelor, având indicii privind existenţa unei înţelegeri pentru a limita comercializarea echipamentelor de ultrasonografie (ecografe) marca Esaote pe teritoriul României.

De asemenea, Autoritatea de Concurenţă are în derulare o investigaţie privind un posibil abuz al companiei Boehringer Ingelheim RCV Gmbh&CO KG pentru blocarea concurenţilor pe piaţa românească a comercializării medicamentelor anticoagulante orale şi a celor destinate tratamentului bronhopenumopatiei cronice obstructive.

În ceea ce priveşte tranzacţiile din domeniul farmaceutic, Consiliul Concurenţei a impus unele condiţii în situaţiile în care a avut îngrijorări privind efectele asupra pieţei. De exemplu, Grupul Penta/Dr. Max a trebuit să cesioneze 18 farmacii Arta din Bucureşti şi Timişoara pentru a prelua A&D Pharma Holdings.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Prognoza meteo pentru iarna 2022- 2023. Fenomenul care influențează vremea în toată Europa. Ce spun meteorologii despre ninsori

Publicat

centru trafic

Prognoza meteo pentru iarna 2022-2023: Previziunile legate de ninsori pentru iarna 2022/2023, le arată meteorologilor un semnal climatic global influențat de La Nina, activ pentru al treilea an consecutiv, ceea ce este neobișnuit. 

Meteorologii spun despre despre iarna 2022-2023 că țara noastră va avea parte de o iarnă relativ obișnuită, cu temperaturi ușor peste valorile medii înregistrate în ultimii ani. Meteorologii mai spun și că vremea va fi una foarte urâtă, iar zilele însorite vor fi foarte rare.

De asemenea, se estimează că cea mai mare parte a continentului va avea mai puține ninsori decât în mod normal. În ce privește ninsorile din țara noastră, există condiții pentru a se înregistra ninsori din ianuarie până în aprilie, dar cu slabe șanse în noiembrie și decembrie.

Astfel, în lunile noiembrie și decembrie, temperaturile vor fi cu un grad și jumătate mai ridicate decât media valorilor perioadei, dar fluctuațiile de temperatură vor face acest lucru insesizabil pentru oameni.

Țara noastră va avea în luna decembrie o temperatură medie care va oscila între 3,8°C (38,8°F) și -2,6°C (27,3°F).

În aceste ultime două luni ale anului, ninsorile sunt semnalate doar la munte și pe alocuri în regiunile deluroase, unde însă nu se va depune strat de zăpadă.

Meteorologii europeni mai remarcă, totodată, și un indice UV scăzut în Europa și în țara noastră, în special în lunile decembrie și ianuarie, atunci când valoarea indicelui UV va fi sub 1.

Vremea în ianuarie 2023 – zilele cu ploaie și ninsoare

Specialiștii atrag atenția că lipsa soarelui reprezintă un risc pentru sănătate, în special pentru persoanele meteo-sensibile. Cerul va fi tot timpul acoperit de nori, iar perioadele în care va fi senin vor fi destul de rare. În luna ianuarie, în România ne mai putem aștepta și la aproximativ 4 zile de ploaie în luna ianuarie și în jur de 8 zile de ninsoare.

Fenomenul care influențează iarna în Europa

La Nina schimbă vremea la nivel global, nu doar la nivelul Americii de Nord. Este influențată și Europa, potrivit severe-weather.eu.

Iarna 2022-2023: La Nina faza rece, El Nino faza caldă

Meteorologii consideră La Nina drept principalul motor meteorologic global în următoarele sezoane.

Analizând sistemele globale de prognoză meteo pe termen lung și din analiza datelor istorice, meteorologii au emis primele previziuni de ninsoare pentru iarna viitoare.

ENSO este prescurtarea pentru „El Niño Southern Oscillation”. Această regiune a Oceanului Pacific ecuatorial se schimbă între fazele calde și reci. De obicei, există o schimbare de fază la fiecare 1-3 ani.

Faza rece se numește La Nina, iar faza caldă se numește El Nino. Ne aflăm în prezent într-o fază La Nina, în cel de-al treilea an consecutiv, o întâmplare rară.

Cum influențează vremea la nivel global

ENSO influențează semnificativ precipitațiile tropicale, modelele de presiune și schimbul complex dintre ocean și atmosferă. Aceste schimbări afectează circulația aerului în restul lumii, cu o oarecare întârziere.

În acest fel, ENSO are un impact semnificativ asupra precipitațiilor tropicale și tiparelor de presiune. În acest fel, modifică semnificativ sistemul de feedback atmosferă-ocean.

Prin acest sistem de feedback, influența ENSO se răspândește la nivel global, în special temperatura de iarnă și tiparele de zăpadă.

Meteorologii folosesc aceste anomalii generate de La Nina, ca un „indicator” pentru a cunoaște starea actuală a sistemului climatic global.

Primul eveniment La Nina s-a produs în 2020 și al doilea la sfârșitul anului 2021. Un eveniment similar din cel de-al treilea an se dezvoltă acum și se preconizează că va ajunge la maturitate pentru iarna 2022/2023.

Iarna 2022 – 2023: cum va fi zăpada

În primul rând, uitându-ne la imaginea medie pentru Europa, putem vedea o prognoză destul de slabă de zăpadă. Se estimează că cea mai mare parte a continentului va avea mai puține ninsori decât în mod normal.

În noiembrie și decembrie va fi cu un grad, un grad și jumătate mai cald decât media, însă fluctuațiile de temperatură vor face acest lucru insesizabil pentru oameni.

Pentru mai multe detalii, citiți: Prognoza meteo pentru iarna 2022-2023 în România. Radiația solară scăzută poate afecta persoanele meteo-sensibile

Specialiștii de la severe-weather.eu au realizat o analiză a șanselor de precipitații sub formă de ninsoare ale iernii care urmează. Analiza vizează tendințele globale, dar și pe regiuni.

După ce au analizat foarte multe date, au ajuns la concluzia că zăpada va fi o raritate în Europa, în această iarnă, chiar mai mult decât în ultimii ani scrie Alba24.ro

Directorul ANM despre cum va fi vremea la începutul lunii octombrie

Elena Mateescu, directorul ANM spune că luna octombrie vine cu temperaturi de vară în multe zone ale ţării , potrivit Antena3. În aceasta săptămână vremea va fi mai caldă decât normalul perioadei, cu maxime care vor atinge chiar şi 32 de grade Celsius.

Meteorologul anunță o săptămână mai caldă chiar decât ar fi normal pentru această dată, având în vedere că maximele vor ajunge sâmbătă la 29-32 de grade Celsius.

„Într-adevăr, o săptămână mai caldă decât în mod obişnuit şi pentru un final de lună septembrie, dar şi debut de lună octombrie, pentru că temperaturile vor fi în creştere de la o zi la alta.

Pentru ziua de miercuri, joi, 19-30 de grade, iar sâmbătă, prima zi a lunii octombrie, valori chiar de 31, posibil izolat în Lunca Dunării, 32 de grade.

Aşadar, o vreme mai caldă decât în mod obişnuit, dar şi fenomene de instabilitate vor fi prezente. Vorbim de perioade cu averse şi cantităţi de apă care pot depăşi 25-30 l/mp, la nivel local 40-50 l/mp, a anunţat Elena Mateescu, director ANM,

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax