Educație
Concursul pentru directorii de școli: MODELE de SUBIECTE la testul scris pentru candidați, publicate de Ministerul Educației
Ministerul Educației a publicat miercuri modele de subiecte pentru examenul scris în cadrul concursului național pentru ocuparea funcțiilor de directori de școli.
Este vorba despre exemple de itemi pentru proba scrisă ce se organizează vineri, 15 octombrie.
Vezi AICI modele de subiecte.
În județul Alba, sunt 142 candidați validați pentru participarea la testul scris și 160 de posturi scoase la concurs, în 127 de unități de învățământ.
În 7 octombrie se afișează lista finală a candidaților validați, după corectarea eventualelor erori, în 8 octombrie vor fi stabilite centrele speciale de desfășurare a probei scrise și în 13 octombrie se face repartizarea candidaților pe centre.
Vezi și Concursul pentru funcțiile de directori de școli 2021: LISTA posturilor vacante în ALBA
Afișarea rezultatelor la proba scrisă (testul grilă) va fi în aceeași zi cu susținerea testării – 15 octombrie. Ulterior pot fi depuse contestații, iar în 20 octombrie vor fi rezultatele finale. Din 21 octombrie se face înregistrarea opțiunilor candidaților pentru unitatea la care candidează iar în perioada 15 noiembrie – 8 decembrie vor fi interviurile.
Concursul pentru ocuparea funcțiilor vacante de director/director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar – 2021
Exemple de itemi
I. Itemi de raționament verbal și numeric
I.1. Raționament verbal, complex
Instructaj:
În acest set de sarcini veți primi un fragment de text, pe care va trebui să îl citiți. Veți primi apoi un set de enunțuri și va trebui să estimați dacă acele enunțuri sunt adevărate sau false, pe baza informațiilor oferite în fragment. Amintiți-vă în fiecare caz și și la fiecare problemă să vă bazați răspunsurile numai pe informațiile oferite în fragment!
”În general, cu cât un profesor rămâne mai mult timp fidel unei instituții de învățământ, cu atât acel profesor este mai valoros. Profesorii cu vechime sunt mai eficienți, cunoscând specificul școlii; au nevoie de mai puțin timp să se adapteze și sunt mai puțin sensibili la schimbări. De asemenea, sunt mai predispuși să aducă noi abordări în clasă. De obicei, profesorii seniori evaluează în notele pe care le dau performanța elevilor pe baza gradului în care elevii înțeleg materia predată, adică evaluările lor reflectă gradul real al abilităților elevilor din clasele lor. Rareori aceștia fac evaluări de suprafață, în care să testeze doar reproducerea de informații de către elevi.”
1. Nota la clasă a unui elev depinde în special de gradul în care poate reproduce materia predată.
a) adevărat
b) fals
c) nu se poate spune
2. Succesul pe termen lung al unui elev depinde în special de gradul în care poate înțelege materia predată.
a) adevărat
b) fals
c) nu se poate spune
3. Profesorii seniori acordă atenția cuvenită nivelului de abilitate dobândit de elevi.
a) adevărat
b) fals
c) nu se poate spune
4. Profesorii cu vechime sunt mai puțin eficienți decât cei fără experiență.
a) adevărat
b) fals
c) nu se poate spune
I.2. Raționament numeric, complex
Instructaj:
În acest set de sarcini veți primi câte un tabel sau grafic ce conține informații cheie pentru rezolvarea exercițiului. Analizați cu atenție tabelul/graficul și apoi răspundeți la întrebările aferente.
5. În care dintre săptămâni Cristian și Daniela au parcurs împreună cea mai mare distanță?
a) săptămâna 1
b) săptămâna 2
c) săptămâna 3
d) săptămâna 4
6. Dacă ambii primesc 35 de bani pe km, câți bani în plus a primit Cristian față de Daniela în săptămâna 5?
a) 61.00 RON
b) 88.55 RON
c) 96.40 RON
d) 105.35 RON
7. Dacă mașina lui Cristian consumă în medie un litru la 33 de km în săptămâna 2, aproximativ câți litri de combustibil a consumat în săptămâna aceea?
a) 10
b) 17
c) 19
d) 21
I.3. Itemi simpli – analogii
8. Instructaj:
În ceea ce urmează, veți vedea o pereche de cuvinte. Trebuie să vă hotărâți prin ce se aseamănă ele și să marcați răspunsul care descrie cea mai importantă asemănare între termeni.
Exemplu:
Prin ce se aseamănă cuțitul și lingura?
a) au forme diferite;
b) cuțitul este mai periculos decât lingură;
c) amândouă cântăresc mai puțin de un kilogram;
d) amândouă sunt folosite pentru a mânca.
9. Instructaj:
În acest grup de sarcini veți primi trei cuvinte. Primul și al doilea cuvânt sunt conectate într-un anumit mod. Sarcina dumneavoastră este de a găsi cuvântul care are o legătură similară cu cel de-al treilea cuvânt, alegând din lista de cuvinte date.
Exemplu:
pădure → copaci = pajiște → …….
a) iarbă
b) fân
c) verde
d) pășune
10. Instructaj:
În acest set de sarcini veți primi o listă de șase cuvinte. Căutați întotdeauna între cele șase acele două cuvinte care împărtășesc similarități esențiale. Dumneavoastră trebuie să decideți pentru care două cuvinte există un termen generic.
Listă de cuvinte:
cuțit
unt
ziar
pâine
țigară
brățară
Răspunsuri:
a) unt-pâine
b) cuțit-pâine
c) cuțit-brățară
d) ziar-țigară
II. Itemi pentru abilități manageriale transversale și cunoștințe manageriale
II.1. Abilități manageriale transversale
Instructaj:
În acest set de sarcini veți primi un scenariu de muncă, pe care va trebui să îl citiți. Veți primi apoi un set de posibile comportamente pe care le puteți manifesta în acea situație. Va trebui să alegeți o singură alternativă, anume comportamentul optim sau cel mai oportun de adoptat în acea situație.
11. La o ședință de echipă pe care o conduceți în calitate de manager aflați că unul dintre membrii echipei, George, nu a fost suficient de atent, comițând o eroare din cauza căreia toată echipa va fi ținută în loc timp de o săptămână. Ce este optim să faceți în această situație?
a) exprimați în mod public nemulțumirea față de George și găsiți o modalitate de a recupera timpul pierdut;
b) comunicați echipei că toate responsabilitățile importante ar trebui retrase de la George;
c) încercați să arătați că George ar trebui înlocuit de îndată – proiectul în mod evident nu poate continua cu el în echipă;
d) nu spuneți nimic. Sunteți prea furios(oasă) ca să spuneți ceva corespunzător – dar țineți minte eșecul lui George pentru când se vor aduna mai multe.
II.2. Cunoștințe manageriale, din bibliografia pentru concurs (răspunsurile corecte sunt marcate cu litere îngroșate)
12. Conform documentului Repere pentru proiectarea și actualizarea curriculumului național, aprobat prin OME 3239/05.02.2021, profilul de formare la finalul diferitelor niveluri de studiu, reprezintă:
a) o evaluare inițială a intrărilor în sistem, la diferitele niveluri de studiu;
b) o componentă reglatoare a curriculumului național;
c) finalitățile generale ale învățământului;
d) o măsură a impactului curriculumului național asupra societății.
13. Conform Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, dreptul la inițiativă profesională constă și în:
a) conceperea activității profesionale și realizarea obiectivelor educaționale ale disciplinelor de învățământ, prin metodologii care respectă principiile psihopedagogice;
b) centrarea procesului didactic pe conținuturi relevante pentru examenele și evaluările naționale;
c) selectarea setului de competențe specifice ce urmează a fi dezvoltate la fiecare disciplină prin corelarea acestora cu specificul colectivelor de elevi;
d) utilizarea bazei materiale și a resurselor învățământului, în scopul realizării de activități non-profesionale care contribuie la asigurarea veniturilor proprii ale școlii.
14. La Colegiul Național ”Astrum”, pe lângă directorul și directorul adjunct, funcționează 40 de cadre didactice, dintre care 34 cu norma de bază în unitate. La o ședință a Consiliului profesoral participă directorii și alte 23 de cadre didactice cu norma de bază în unitate. În această situație:
a) ședința este statutară și se pot adopta hotărâri;
b) ședința este nestatutară;
c) ședința este statutară dar nu se pot adopta hotărâri;
d) nu există reglementări cu privire la cvorumul de ședință.
15. Conform lui J. Hattie, la nivelul școlii este cel mai important să fie împărtășite:
a) experiențele individuale ale fiecăruia;
b) erorile, succesele și pasiunea de a preda;
c) țintele strategice asumate de management;
d) nevoile esențiale ale elevilor și ale profesoril
Calendarul concursului:
14 septembrie – Anunțarea concursului (publicarea funcțiilor vacante pentru care se organizează concursul și a bibliografiei). Constituirea comisiei naționale, a comisiilor de organizare la nivel județean și a comisiilor de evaluare a documentelor de înscriere
15-26 septembrie – Depunerea dosarelor de înscriere la proba scrisă pe platforma informatică dedicată
27-29 septembrie – Evaluarea dosarelor de înscriere
30 septembrie – Afișarea listei candidaților admiși la evaluarea dosarelor
1 octombrie – Depunerea solicitărilor de analiză a cauzelor și remedierea eventualelor erori la etapa de înscriere în platforma informatică
4-6 octombrie – Remedierea eventualelor erori la etapa de înscriere
7 octombrie – Afișarea listei candidaților admiși la evaluarea dosarelor
8 octombrie – Stabilirea centrelor speciale de desfășurare a probei scrise
13 octombrie – Repartizarea candidaților pe centre
15 octombrie – Desfășurarea probei scrise
15 octombrie – Afișarea rezultatelor la proba scrisă
15 – 17 octombrie – Depunerea contestațiilor la proba scrisă
18 – 20 octombrie – Soluționarea contestațiilor la proba scrisă
20 octombrie – Afișarea rezultatelor finale la proba scrisă
21-27 octombrie – Înregistrarea opțiunilor candidaților pentru unitatea la care candidează și depunerea documentelor pentru unitățile de învățământ care necesită avize suplimentare
28-29 octombrie – Transmiterea solicitărilor de desemnare a membrilor comisiilor de interviu din partea consiliilor profesorale, autorităților locale și companiilor/ universităților
1-10 noiembrie – Constituirea comisiilor pentru proba de interviu
12 noiembrie – Publicarea graficului de desfășurare a interviurilor
15 noiembrie – 8 decembrie – Desfășurarea probei de interviu
16 noiembrie – 10 decembrie – Depunerea și soluționarea contestațiilor la proba de interviu
13 decembrie – Exprimarea opțiunilor candidaților declarați admiși pentru mai multe funcții/unități de învățământ
14-17 decembrie – Consultarea grupurilor parlamentare/reprezentanților cultelor religioase si obtinerea avizului motivat.
17 decembrie – Validarea rezultatelor finale
20–22 decembrie – Emiterea deciziilor de numire (cu aplicare de la 10 ianuarie 2022).
Probele de concurs pentru candidații la funcțiile de directori de școli
Probele din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct din unitățile de învățământ sunt următoarele:
a) Proba scrisă – rezolvarea de către candidați, în maximum 120 de minute, a unui test standardizat cu 50 de itemi, cu un singur răspuns corect, prin care se evaluează capacități și competențe relevante pentru activitatea de management educațional:
– capacități cognitive;
– competențe de management și leadership.
Fiecare item corect rezolvat se notează cu două puncte. Nota se obține prin împărțirea la 10 a sumei punctajelor obținute. Nu se admit diferențe de notare între membrii comisiei de evaluare a probei scrise.
Evaluarea testului standardizat se face în prezența candidatului și a observatorilor. Notele obținute la proba scrisă se pot contesta în termen de 48 de ore de la afișarea rezultatelor.
Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație asigură elaborarea testelor standardizate, în colaborare cu experți în domeniul științelor educației, selectați în baza unei proceduri proprii și numiți prin ordin al ministrului educației. Colectivul de elaborare a testelor standardizate și toate persoanele care au dreptul de a opera cu acestea, semnează acord de confidențialitate privind conținutul testelor. Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație este responsabil și de transmiterea testelor standardizate către centrele speciale, în condiții de securitate informatică.
Interviul cu durata de 60 de minute pentru fiecare candidat, în cadrul căruia se evaluează:
– competențele de management strategic, operațional și de comunicare, prin prezentarea unei strategii de dezvoltare a unității de învățământ pentru care candidează
– abilitățile de rezolvare a unor situații-problemă, prin raportare la contextul și specificul unității de învățământ pentru care candidează;
– competențele digitale, pe baza utilizării calculatorului.
Desfășurarea probelor de concurs la care participă candidații se inregistrează audio-video.
Strategia de dezvoltare a unității de învățământ va conține maximum 5 pagini și va fi pusă la dispoziția membrilor comisiei de evaluare a probei de interviu la prezentarea candidatului pentru susținerea probei.
Interviul este evaluat cu punctaje exprimate prin numere întregi de la 1 la 10 de către fiecare membru al comisiei, punctajul final fiind media aritmetică a punctajelor acordate de către cei cinci membri ai comisiei de evaluare.
Punctajele se înregistrează în borderoul de notare conform anexei nr. 2 la prezenta metodologie. Nu se admit diferențe mai mari de trei puncte între oricare doi evaluatori. În cazul diferențelor mai mari de trei puncte, președintele comisiei are obligația să medieze divergențele de punctaj între evaluatori. În urma medierii, evaluatorii pot acorda alte punctaje decât cele inițiale și se întocmește un nou borderou de punctaj, în care evaluatorii își motivează, în scris, punctajul acordat.
Notele minime pentru candidații la posturile de director de școală
Este declarat ”admis” la proba scrisă candidatul care a obținut cel puțin nota 7. Pot participa la proba de interviu doar candidații declarați admiși la proba scrisă.
Este declarat ”admis” la proba de interviu candidatul care a obținut cel puțin 7 puncte.
În conformitate cu borderourile de notare și situația centralizatoare cuprinzând toți candidații și toate punctajele obținute de aceștia, comisia de organizare a concursului calculează nota finală conform formulei de la art.13 alin (3) și realizează ierarhia candidaților.
Este declarat ”reușit” candidatul care a obținut nota cea mai mare dintre candidații care optează pentru aceeași funcție.
În cazul obținerii de note egale de către candidații pentru aceeași funcție, se aplică, în ordine, următoarele criterii de departajare:
a) Punctajul la proba de interviu. Este declarat ”reușit” candidatul care are punctajul cel mai mare la proba interviu.
b) Unitatea de învățământ la care este titular. Este declarat ”reușit” candidatul care este titularul unității pentru care candidează.
c) Gradul didactic. Este declarat ”reușit” candidatul care are gradul didactic cel mai înalt.
Componența comisiilor de evaluare
Comisia de evaluare a probei scrise, constituită prin decizie a inspectorului școlar general, având următoarea componență:
1) președinte – inspector şcolar general adjunct/director CCD/inspector școlar;
2) membri – inspectori școlari/metodiști, câte 2 pentru maximum 30 de candidați;
3) secretari – informaticieni/cadre didactice cu abilități de operare pe computer, câte 1 pentru maximum 30 de candidați;
c) Comisia de evaluare a probei de interviu, pentru fiecare unitate de învățământ, constituită prin decizie a inspectorului școlar general, având următoarea componență:
1) președinte – un inspector școlar;
2) membri:
a) doi reprezentanți ai unității de învățământ, dintre cadrele didactice titulare ale unității de învățământ, aleși prin vot secret de către consiliul profesoral. Consiliile profesorale din unitățile de învățământ vor desemna cei doi membri titulari în comisie și un membru supleant. În cazul centrelor județene de excelență, inspectorul școlar general desemnează două cadre didactice titulare cu performanțe profesionale deosebite la concursuri și olimpiade școlare.
b) un reprezentant al consiliului local, desemnat prin hotărâre a consiliului local, respectiv un reprezentant al consiliului județean/ consiliului local al sectorului municipiului București, desemnat prin hotărâre a consiliului județean/local al sectorului, în cazul unităților de învățământ special, centrelor școlare pentru educație incluzivă și CJRAE/CMBRAE.
În cazul în care, în termen de 10 zile de la data solicitării, autoritățile locale nu-și desemnează reprezentantul, atunci membru de drept al comisiei de evaluare a interviului devine cadrul didactic desemnat ca membru supleant de către consiliul profesoral al unității de învățământ.
c) un reprezentant al departamentului de resurse umane din cadrul companiilor mijlocii, mari și foarte mari sau un reprezentant al unei companii specializate în recrutarea resurselor umane sau un cadru didactic din învățământul superior cu competențe în management instituțional și/sau management educațional.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News