Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Factura la curent ar putea fi mai mică cu până la 10%, până la sfârşitul anului. Ce se întâmplă cu ajutorul de stat pentru energiile regenerabile

Publicat

Factura la energie electrică ar urma să fie mai mică cu până la 10 la sută, potrivit precizărilor ministrului delegat pentru Energie, Constantin Niţă. Acesta susţine că are în plan micşorarea unor taxe şi tarife din sectorul energetic, precum şi găsirea unor măsuri de sprijin pentru consumatorii industriali şi cei casnici. Totodată, ordonanţa de urgenţă care modifică schema de sprijin pentru energia regenerabilă se aplică din 1 iulie, deşi actul normativ nu a fost notificat Comisiei Europene.

„Vom umbla şi la taxa de cogenerare, şi la tariful de transport, mai ales pentru consumatorii întreruptibili, să vedem cum le putem scădea. La finele anului factura la energie electrică va fi mai mică cu 7-10%. Mă gândesc şi la alte soluţii de micşorare a facturii la energie”, a afirmat Niţă într-o conferinţă pe teme energetice.

El a adăugat că vrea preţuri cât mai mici la energie, suportabile pentru consumatori şi care să facă produsele româneşti mai competitive.

„Pe bună dreptate, multe companii sunt nemulţumite de preţul energiei, îl compară cu cel din UE. Trebui să găsim măsuri de sprijin pentru populaţie şi pentru industriali. Măcar pentru perioade limitate”, a continuat Niţă.

El a spus că România a început „mai greu” liberalizarea preţurilor, ceea ce duce la apariţia unor probleme.

Proiectul de strategie energetică naţională va fi realizat de o firmă selectată prin licitaţie la sfârşitul lunii august sau începutul lunii septembrie, aceasta urmând să asigure „un punct de vedere neutru”, potrivit ministrului delegat pentru Energie, Constantin Niţă.

Prevederile ordonanţei de urgenţă care modifică schema de sprijin pentru energia regenerabilă se aplică din 1 iulie, deşi actul normativ nu a fost notificat Comisiei Europene, ministrul delegat pentru Energie, Constantin Niţă, afirmând că o notificare informală a fost trimisă Consiliului Concurenţei.

„Am trimis notificare informală în 17 iulie către Consiliul Concurenţei, dar să vedem dacă notificăm toată legea sau doar partea care vizează marii consumatori. Notificarea presupune un volum de muncă foarte mare, nu este o hârtie care se face într-o zi”, a declarat joi Niţă, într-o conferinţă pe teme de energie.

Guvernul nu a notificat Comisia Europeană în legătură cu schimbarea legii energiei regenerabile, deşi Niţă spunea în luna mai că „în mare” Comisia a fost de acord cu schimbările legislative.

„Până acum nu a fost primită nicio astfel de prenotificare”, potrivit unui document al CE, datat 24 iunie.

Reprezentanţii Comisiei spun că anunţul făcut de Niţă în luna mai este incorect, lipsind notificarea.

„Comisia Europeană a apreciat că legea a fost în dezbatere, că ne-am consultat cu ei, în mare a fost de acord cu propunerile noastre”, a spus Niţă la 23 mai.

Totodată, CE a cerut Guvernului să transmită informaţii „consolidate” privind legislaţia care prevede ajutorul de stat pentru energiile regenerabile, datele nefiind însă comunicate.

Guvernul a decis, la începutul lunii iunie, să amâne acordarea unui certificat din cele două alocate producţiei de energie eoliană până în 2017. Decizia a nemulţumit investitorii în astfel de unităţi de producţie a electricităţii.

Energia produsă din surse regenerabile este sprijinită de guvern prin schema certificatelor verzi. Fiecare producător primeşte gratuit de la Transelectrica un anumit număr de certificate verzi pentru energia pe care o produce şi o livrează în reţea.

Mai departe, producătorii vând aceste certificate verzi către furnizori, care sunt obligaţi prin lege să le cumpere, scopul fiind ca o anumită parte din consumul final de energie să fie asigurată de sursele regenerabile. Furnizorii îşi recuperează costurile cu achiziţia certificatelor verzi prin includerea în tarife a acestor cheltuieli.

sursa: mediafax

Vezi AICI investiţiile în energie regenerabilă din Alba.

Proiectul de strategie energetică naţională va fi realizat de o firmă selectată prin licitaţie la sfârşitul lunii august sau începutul lunii septembrie, aceasta urmând să asigure „un punct de vedere neutru”, potrivit ministrului delegat pentru Energie, Constantin Niţă.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ECONOMIE

Ghid chirii 2022: Ce obligații fiscale au cei care realizează venituri din închirierea imobilelor sau a camerelor în scop turistic

Publicat

Cetățenii care realizează venituri din închirierea imobilelor sau a camerelor situate în locuințe proprietate personală, în scop turistic, au obligația să declare veniturile respective, să plătească impozit și contribuții la stat.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a actualizat recent Ghidul fiscal al contribuabililor persoane fizice care realizează venituri din închirierea și subînchirierea bunurilor mobile și imobile și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală.

Vezi AICI – Ghid chirii 2022 (.PDF)

Potrivit documentului, veniturile din cedarea folosinței bunurilor sunt veniturile, în bani și/sau în natură, provenind din cedarea folosinței bunurilor mobile și imobile, obținute de către proprietar, uzufructuar sau alt deținător legal, altele decât veniturile din activități independente.

În această categorie de venit se cuprind veniturile din:

  • închirieri și subînchirieri de bunuri mobile și imobile din patrimoniul personal;
  • arendarea bunurilor agricole, din patrimoniul personal;
  • închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, indiferent de numărul de locuinţe în care sunt situate acestea.

Veniturile obținute din închirieri și subînchirieri de bunuri imobile sunt cele din cedarea folosinței locuinței, a caselor de vacanță, garajelor, terenurilor și altele asemenea, a căror folosință este cedată în baza unor contracte de închiriere/subînchiriere, uzufruct, arendare și altele asemenea, inclusiv a unor părți din acestea, utilizate în scop de reclamă, afișaj și publicitate.

Închirierea în scop turistic de către proprietari a camerelor situate în locuinţele proprietate personală, altele decât cele care constituie structuri de primire turistică, potrivit legislaţiei specifice, reprezintă oferirea posibilităţii de şedere pentru o perioadă de minimum 24 de ore şi maximum 30 de zile într-un an calendaristic oricărei persoane care călătoreşte în scop turistic în afara mediului său obişnuit de viaţă.

Închirieri și subînchirieri de bunuri mobile și/sau imobile din patrimoniul personal

Venitul brut realizat din contractele de închiriere de bunuri din patrimoniul personal reprezintă totalitatea sumelor în bani și/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură stabilite potrivit contractului încheiat între părți, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul încasării acestora.

Pentru stabilirea venitului brut, la sumele reprezentând chiria în bani și/sau la echivalentul în lei al veniturilor în natură se adaugă, dacă este cazul, și valoarea cheltuielilor ce sunt, conform dispozițiilor legale sau înțelegerii contractuale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deținător legal, dar sunt efectuate de cealaltă parte contractantă.

Reprezintă venit brut și valoarea investițiilor la bunurile mobile și imobile ale proprietarului, uzufructuarului sau ale altui deținător legal, care fac obiectul unor contracte de cedare a folosinței bunurilor, inclusiv al contractelor de comodat, și care sunt efectuate de cealaltă parte contractantă.

În termen de 30 de zile de la finalizarea investițiilor, partea care a efectuat investiția este obligată să comunice proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal valoarea investiției. Proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal are obligația să declare la organul fiscal competent valoarea investiției, în declarația privind venitul realizat.

În situaţia în care chiria reprezintă echivalentul în lei al unei valute, începând cu anul 2021, venitul brut anual se determină pe baza chiriei lunare evaluate la cursul de schimb mediu anual al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a României, din anul de realizare a venitului.

În vederea stabilirii venitului net anual se utilizează următoarele regimuri fiscale:

  • regimul de impozitare pe baza cotelor forfetare se aplică în toate cazurile dacă la data de 31 decembrie a anului anterior celui de impunere se aflau în derulare un număr de până la 5 contracte de închiriere, inclusiv, precum și în cazul în care contribuabilii nu au optat pentru determinarea venitului net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
  • regimul de impozitare în sistem real, pe baza datelor din contabilitate se aplică:

– în cazul depăşirii numărului de 5 camere de închiriat în cursul anului fiscal, pentru anul fiscal următor;

– optional de către contribuabilii care aplică regimul de impozitare pe baza cotelor forfetare de cheltuieli.

  • regimul de impozitare pe baza normelor de venit

Acest regim se aplică numai în cazul închirierii în scop turistic a camerelor situate în locuinţe proprietate personală, indiferent de numărul de locuinţe în care sunt situate acestea.

Veniturile din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală

Veniturile realizate din închirierea în scop turistic a unor camere situate în locuinţele proprietate personală se încadrează în categoria veniturilor din cedarea folosinței bunurilor.

Regimul fiscal aplicabil acestor venituri este cel de impunere pe baza normei anuale de venit pentru închirierea în scop turistic din locuințele personale a unui număr de până la 5 camere, inclusiv.

În situația în care în cursul anului se depășește numărul de 5 camere, în anul următor regimul de impunere este cel în sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

Impozitul anual datorat se calculează de către contribuabil, pe baza datelor din declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice prin aplicarea cotei de 10% asupra normei anuale de venit, impozitul fiind final.

Plata impozitului se efectuează la bugetul de stat până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului.

Cine datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS)?

Contribuabilii care realizează venituri din cedarea folosinței bunurilor, indiferent de regimul fiscal de impozitare aplicabil, datorează CASS dacă realizează pentru anul curent venituri, altele decât venituri din salarii și asimilate salariilor sau venituri din pensii, a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 12 salarii minime brute pe țară în vigoare la data depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate.

Încadrarea în plafonul anual de cel puțin 12 salarii minime brute pe țară se efectuează prin cumularea veniturilor nete din cedarea folosinței bunurilor cu veniturile nete realizate din activități independente, drepturi de proprietate intelectuală, asocierea cu o persoană juridică, activități agricole, silvicultură și piscicultură, investiții, precum şi din alte surse, care se estimează a se realiza în anul curent.

Cota de contribuție de asigurări sociale de sănătate este de 10%.

Baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate o reprezintă echivalentul a 12 salarii minime brute pe țară în vigoare la data depunerii declarației.

Exemple de calcul al impozitului pe venit anual datorat și al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate

  • Exemplu privind regimul de impozitare pe baza cotelor forfetare în situația în care nu se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate:

O persoană fizică realizează venituri dintr-un contract de închiriere, cu chiria exprimată în lei, care începe la 01.01.2022 și se încheie la 31.12.2022. Pentru declararea venitului anual estimat, persoana fizică depune Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

  • Chiria lunară menționată în contractul de închiriere = 2.500 lei/ lună.
  • Stabilirea venitului brut estimat = 2.500 lei x 12 luni = 30.000 lei
  • Determinarea cheltuielilor forfetare = 30.000 x 40% = 12.000 lei
  • Stabilirea venitului net estimat = 30.000 lei – 12.000 lei = 18.000 lei
  • Calculul impozitului pe venit estimat datorat = 18.000 lei x 10% = 1800 lei

Persoana fizică nu datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS), întrucât venitul net anual este sub plafonul minim de 12 salarii minime brute pe țară, respectiv sub 30.600 lei (2.550 lei x 12 luni = 30.600 lei). Salariul minim brut pe țară pentru anul 2022 este în sumă de 2550 lei.

Plata impozitului pe venit se va realiza până la data de 25 mai a anului următor celui de realizare a venitului.

  • Exemplu privind regimul de impozitare pe baza cotelor forfetare în situația în care chiria este exprimată în valută și se datorează CASS:

O persoană fizică a realizat în anul 2021 venituri dintr-un contract de închiriere, în care chiria reprezintă echivalentul în lei a unei valute. Contractul a fost valabil în perioada 01.03.2021-31.12.2021 (10 luni).

Chiria lunară menționată în contractul de închiriere = 1000 euro/ lună.

În anul 2021, persoana fizică a avut obligaţia depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II. Date privind
impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate, în termen de 30 de zile de la data 01.03.2021. Astfel, persoana fizică a depus
acestă declaraţie la data de 10 martie.

  • Stabilirea venitului brut estimat = 1000 euro x 10 luni x 4,8849= 48.849 lei

* 4.8849 este cursul de schimb al pieței valutare, comunicat de Banca Națională a României, din ziua precedentă celei în care se depune Declarația unică, respectiv din data de 09.03.2021.

  • Determinarea cheltuielilor forfetare = 48.849 lei x 40% = 19.540 lei
  • Stabilirea venitului net estimat = 48.849 lei – 19.540 lei = 29.309 lei
  • Calculul impozitului pe venit estimat datorat = 29.309 lei x 10% = 2.931 lei

Întrucât venitul net anual estimat pentru anul 2021 a fost peste plafonul minim de 12 salarii minime brute pe țară (2.300 lei x 12 = 27.600 lei) persoana fizică în cauză a datorat şi
contribuția de asigurări sociale de sănătate.

* 2.300 lei reprezintă salariul minim brut pe țară pentru anul 2021

Contribuția de asigurări sociale de sănătate se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra bazei de calcul ce reprezintă echivalentul a 12 salarii minime brute pe țară, contribuția
datorată fiind: 2.760 lei (27.600 lei x 10% = 2.760 lei).

Depunerea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice – formular 212

Contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor, în cursul anului fiscal, sunt obligaţi să depună la organul fiscal competent Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru venitul estimat a se realiza în fiecare an fiscal, indiferent dacă în anul fiscal anterior au înregistrat pierderi, până la data de 25 mai, inclusiv, a fiecărui an.

Contribuabilii care încep o activitate în cursul anului fiscal sunt obligaţi să depună declaraţia de mai sus în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Contribuabilii pentru care cheltuielile se determină în sistem forfetar şi care au optat pentru determinarea venitului net în sistem real depun Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice completată corespunzător, până la data de 25 mai, inclusiv, a fiecărui an.

Declarația se depune, împreună cu anexele completate, dacă este cazul, astfel:

a) prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv:

  • prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual”, disponibil pe www.anaf.ro;
  • pe site-ul www.e-guvernare.ro.

Formularul electronic poate fi descărcat gratuit de pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, la adresa www.anaf.ro, secțiunea Servicii online, subsecțiunea Declarații
electronice – Descărcare declarații.

b) în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poștă, prin scrisoare recomandată, cu confirmare de primire.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Eveniment organizat de Arhiepiscopia Ortodoxă de Alba Iulia, de 1 Iunie, Ziua Internațională a Copilului. Program

Publicat

parc aventura copii

Arhiepiscopia Ortodoxă de Alba Iulia anunță evenimentul „Sărbătorile copilăriei”, organizat cu prilejul Zilei Internaționale a Copilului – 1 Iunie. În acest an, organizatorii invită copiii din Alba Iulia și din împrejurimi să ia parte la acest eveniment special dedicat lor.

În vederea participării la „marea sărbătoare copilărească din Cetatea Marii Uniri”, copiii trebuie să fie familiarizați cu pașii de dans ai flashmob-ului realizat de voluntarii noștri, cu melodia și cu versurile cântecului copilăriei (atașament media).

De asemenea, participanții vor purta un tricou de culoare albă. Invitația organizatorilor este adresată tuturor copiilor ce pot veni individual la eveniment alături de părinții lor, dar și claselor de elevi și grupurilor parohiale ce vor fi însoțite de profesori coordonatori sau de preoți.

Copiii participanți vor fi întâmpinați în incinta complexului Catedralei Încoronării de către voluntarii proiectului, care îi vor coordona pe parcursul derulării evenimentului.

Acest eveniment dedicat copiilor este organizat de către Asociația Filantropia Ortodoxă Alba Iulia.

În acest an, organizația a implicat în activități și tinerii voluntari ai Departamentului de tineret al Arhiepiscopiei Alba Iuliei, ai Asociației Emanoil și ai ASCOR Alba Iulia.

Programul evenimentului „Sărbătorile copilăriei”

9:30 – Întâmpinarea copiilor de către voluntari în curtea Catedralei
Încoronării

10:00 – Rugăciune arhierească pentru copii la Catedrala Încoronării

10:30 – Defilarea copiilor în sunet de fanfară pe un traseu prestabilit

11:30-12:00 – Flashmob „Dansul copilăriei”, pe esplanada dintre nCatedrala Romano-Catolică și Catedrala Ortodoxă

12:30 – Vânătoare de comori în Cetatea Marii Uniri, organizată de Departamentul de tineret al Arhiepiscopiei Alba Iuliei

15:00 – Tir cu arcul și alte activități recreative organizate de Asociația Emanoil, în Parcul de Aventură „Dynamis” din Alba Iulia

17:00 – Program de animație socio-educativă pentru copii, organizat de Asociația Studenților Creștini Ortodocși Români (ASCOR) Alba Iulia

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Thermomix, ajutorul de încredere în bucătăria ta. Preparate variate și sănătoase, gătite simplu și rapid (P)

Publicat

Vrei să gătești preparate sănătoase și gustoase, să ai acces la rețete noi și să-ți mai rămână și timp liber pentru familie? De acum poți avea un ajutor de încredere în bucătărie.

De ce Thermomix?

  • Gătești simplu și rapid
  • Te bucuri de rețete variate și sănătoase
  • Ești masterchef la tine acasă
  • Câștigi spațiu în bucătărie
  • Ai timp pentru tine și familia ta
  • Economisești energie și bani

Sună bine, nu?

Mă numesc Ioana Maria Ciortea, sunt Consultant Thermomix în Alba Iulia și îmi face deosebită plăcere să îți povestesc despre Thermomix.

Ce este și la ce mă ajută?

Thermomix este un robot de bucătărie, produs în Germania, care întrunește peste 25 de funcții într-un singur aparat: cântărește, amestecă, frământă aluaturi, mărunțește, paseaza, fierbe, rade, bate creme, toacă, emulsionează, mixează, găteste pe abur, face înghețată, găteste pe vid și multe altele. Asta înseamnă că te ajută să economisești spațiu, înlocuind cu brio 25 de aparate.

Ce pot găti cu Themomix?

De toate! Pâine, prăjituri, sosuri, paste, tocănițe, supe, aperitive, ciorbe, gemuri, iaurturi, pateuri, înghețată, meniuri complete și foarte multe altele. Avantajul tău: te ajută să economisești bani, facând totul în casă, având controlul alimentelor pe care le folosești.

Ce are Thermomix diferit față de alte aparate de bucătărie?

Funcția de gătire ghidată. Ce înseamnă asta? Încorporează o aplicație care te ghidează pas cu pas, garantând succesul rețetelor pe care le alegi. Ai acces la o colecție impresionantă de rețete, peste 80.000, din toată lumea.

Avantajul tău este că poți diversifica meniul, poți călători în jurul lumii prin intermediul rețetelor internaționale, deci nu mai rămâi în pană de idei atunci când vine vorba de următoarele mese și ai certitudinea că orice ai găti îti va ieși garantat.

Cui se adresează?

Se adresează atât celor care vor să gătească sănătos, celor care nu au mult timp de petrecut în bucătărie, celor care nu știu să gătească sau celor care își doresc să fie mai eficienți.

În egală măsură, se adresează și celor care iubesc să gătească, bucătarilor profesioniști cu experiență.

Practic, nu există limite. Ce îți poți dori mai mult?

Cum pot afla dacă mi se potrivește?

Pe cât sună de complex, pe atât este de simplu de folosit, așa că te invit să îl vezi și să îl testezi în cadrul unei prezentări, unde vom găti împreună. Astfel faci cunoștință cu Thermomix, discutăm despre toate avantajele pe care le aduce în viața ta și ne bucurăm împreună de câteva preparate gustoase.

Oferă-ți șansa să experimentezi o modalitate simplă, modernă și eficientă de a găti!

Mă găsești la număr de Whatsapp 0751331028

Facebook: Viața cu Thermomix Alba Iulia

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Președintele Academiei Regale de Limbă și Literatură Franceză din Belgia lansează joi o carte la Lancrăm

Publicat

Președintele Academiei Regale de Limbă și Literatură Franceză din Belgia, Yves Namur, își lansează joi o carte la Lancrăm, la Casa Memorială „Lucian Blaga”.

 

Evenimentul are loc joi, începând cu ora 11. În cadrul său, vor susține alocuțiuni Horia Bădescu și Yves Namur.

Organizatorii evenimentului sunt: Primăria Municipiului Sebeș, Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș și Editura Școala Ardeleană.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax