Economie
FOTO: Ministrul Transporturilor a verificat lucrările la Autostrada SEBEŞ-TURDA. Costescu: Simplificăm procedura pentru autorizaţii
Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, promite simplificarea legislaţiei, în vederea urgentării emiterii autorizaţiilor de construcţie şi avizelor pentru autostrăzi. Joi, ministrul, alături de şeful CNADNR, Cătălin Homor, și responsabilii de proiecte din CNADNR au efectuat o vizită de lucru pe şantierele celor patru loturi din Autostrada Sebeş-Turda şi cel al autostrăzii A3 – Transilvania.
Ministrul Dan Costescu a spus că pe două dintre cele patru loturi ale Autostrăzii Sebeş-Turda se va putea circula până la sfârşitul anului 2016. A nominalizat lotul 4, despre care a spus că a primit asigurări de la constructor că lucrările vor fi terminate până la termenul amintit şi s-a referit şi la lotul 3, care ar avea „aceleaşi şanse” să fie finalizat până la sfârşitul anului.
Însă ministrul a fost mai puţin optimist în ceea ce priveşte loturile 1 şi 2 din judeţul Alba, de la Sebeş până la intrarea în Aiud. Potrivit lui Costescu, tronsoanele amintite vor fi reevaluate după promovarea noii legislaţii.
“Suntem înaintea unui nou sezon de construcții. Am lucrat în ultimele luni, împreună cu colegii din companii, la proceduri. Am identificat problemele care au blocat proiecte importante și am încercat să găsim soluții. Aceste soluții s-au materializat într-o ordonanță de urgență care va fi cât mai curând pe masa Guvernului. Vrem să simplificăm legislația astfel încât obținerea autorizației de construire și a avizelor necesare să nu mai întârzie proiectele de infrastructură.
Dacă toată lumea se mobilizează, atât angajații companiei de drumuri, cât și constructorii și consultanții, la finalul acestui an, loturile 3 și 4 din autostrada Sebeș-Turda pot fi finalizate. La fel și tronsonul Gilău-Nădășel”, a declarat ministrul transporturilor, Dan Costescu.
Vezi şi AUTOSTRADA SEBEŞ-TURDA: Cum ar putea fi grăbite lucrările. Se pregătesc reguli noi pentru construirea autostrăzilor
Ministrul a amintit că în prezent, pentru obţinerea autorizațiilor, sunt necesare mai multe avize, printre care scoaterea din circuitul agricol, care durează câteva luni. “Cu noua procedură, nu va mai dura nici măcar o zi, pentru că terenul, odată achiziționat prin diverse forme, va trece în Cartea Funciară, direct pentru destinația pentru care a fost cumpărat”, a spus Costescu.
Şi în ceea ce priveşte avizele pentru electricitate și gaz, în noua variantă, se va scurta perioada. Potrivit ministrului, se va da un aviz de principiu în 15 zile, iar ulterior se va putea emite autorizaţia de construire.
Acelaşi termen de 15 zile va fi şi pentru scoaterea terenurilor vizate din circuitul forestier.
“Va fi o obligație a constructorului să pună la dispoziție avizele finale până la data predării șantierului în formă finalizată, adică data recepției „, a mai spus ministrul Transporturilor.
Modificări de proiect, cerute pentru lotul IV. Localnici din comuna Unirea spun că nu vor mai avea acces direct la terenurile agricole
Recent, au fost semnalate noi probleme de rezolvat în construcţia Autostrăzii Sebeş-Turda. Un grup de 69 de locuitori din satele Dumbrava şi Măhăceni, comuna Unirea, cer construirea unui pod sau a unei subtraversări la viitoarea Autostradă Sebeş-Turda, lotul IV, care să le permită accesul la terenurile agricole. În caz contrar, vor trebui să circule cu animalele circa trei kilometri pe DN1, punând în pericol siguranţa traficului rutier.
Localnicii din zona Dumbrava-Măhăceni au semnat o adresă pe care au transmis-o Primăriei şi apoi Prefecturii Alba, care la rândul său a trimis-o la Ministerul Transporturilor, în care exemplifică cu situaţia a 19 parcele de teren arabil şi păşune, în suprafaţă totală de 852 hectare, la care nu ar mai avea acces, după construirea autostrăzii.
„În urma construirii Autostrăzii Sebeş-Turda, autostradă ce traversează teritoriul administrativ al comunei Unirea, a apărut o situaţie care nu a fost luată în calcul la momentul proiectării respectivului tronson, în sensul că în zona kilometrului 60+650 m aceasta traversează o zonă agricolă, împiedicând astfel accesul cu utilaje agricole sau circulaţia animalelor dintr-o parte în cealaltă. Parcelele care în acest moment sunt utilizate liber de către proprietari nu mai pot fi accesate decât cu unele trasee de ocolire majoră, astfel blocându-se buna utilizare a proprietarilor de drept”, se arată în adresa transmisă de primarul comunei Unirea, Gheorghe Alba, la Prefectură.
În document se explică şi că în zonă există drumul de exploataţie agricolă între localităţile Dumbrava (judeţul Alba) şi Călăraşi (judeţul Cluj), folosit în special la transhumanţa animalelor şi de localnici cu utilaje agricole pentru lucrări la terenuri.
După blocarea accesului la aceste parcele, tranzitarea se va putea face doar pe două drumuri comunale DC 85 – Dumbrava şi DC 86 – Măhăceni, care sunt asfaltate şi legate prin DN1, pe o porţiune de 2,7 km, pe care vor trebui să circule oamenii cu utilaje agricole (tractoare, combine, căruţe) şi animale (oi, vaci, capre), ce implică risc pentru participanţii la trafic, după cum se menţionează în adresă.
Se solicită construirea unui acces subteran sau suprateran care să permită traversarea cu utilaje agricole şi animale, în condiţii sigure, a tronsonului de autostradă în zona km 60+650 m. Primarul din comuna Unirea aminteşte şi că zona Dumbrava are potenţial turistic, dar şi că administraţia locală vrea să acceseze fonduri europene pentru construirea unui drum de exploataţie agricolă între DN1 şi DJ 103G.
Vezi Adresa Primaria Unirea_autostrada
Pe lotul IV al Autostrăzii Sebeş-Turda – tronson al autostrăzii unde este zona vizată, între localităţile Dumbrava şi Măhăceni -, din cele mai recente date ale CNADNR, stadiul lucrărilor este de 42,2%.
Stadiu lucrărilor la Autostrada Sebeş-Turda, la 31 ianuarie 2016:
Lot 1, km 0+000 – 17+000, stadiu fizic: 11%
Lot 2, km 17+000-41+250, stadiu fizic: 7%
Lot 3, km 41+250 – 53+700, stadiu fizic: 45,50%
Lot 4, km 53+700-km 70+000, stadiu fizic: 42,20%
Noutăţi pentru declanşarea exproprierilor pe loturile VI şi III, amplasament suplimentar, la Autostrada Sebeş-Turda
Ministerului Transporturilor a publicat două proiecte de HG privind declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul suplimentar al lucrării de utilitate publică de interes naţional „Autostrada Sebeş-Turda”, Lot III, respectiv pentru lotul IV.
În proiectul pentru exproprierile aferente lotului IV, se precizează că în 9 octombrie 2015, CNADNR a transmis la Ministerul Fondurilor Europene – AM POST, nota justificativă privind angajarea sumei de 778.380,41 lei, înainte de data încheierii unui act adiţional pentru modificarea planului financiar aferent Ordinului Ministerului Transporturilor care să includă suma menţionată pentru proiectul “Construcţia Autostrăzii Sebeş-Turda”.
Prin actul nr. 3723/23.12.2015, Ministerul Fondurilor Europene – AM POIM informează CNADNR SA că avizează de principiu, din perspectiva eligibilităţii, proiectul “Construcţia Autostrăzii Sebeş-Turda” în vederea introducerii în bugetul MT pentru anul 2016, în baza existenţei acestuia în Lista proiectelor eligibile anexată la POIM 2014-2020.
Ministerul Fondurilor Europene – AM POST a returnat în data de 29 decembrie 2015 Nota justificativă privind angajarea sumei de 778.380,41 lei înainte de data încheierii unui act adiţional pentru modificarea planului financiar aferent Ordinului Ministerului Transporturilor care să includă suma menţionată pentru proiectul “Construcţia Autostrăzii Sebeş-Turda” deoarece nu exista un act adiţional încheiat privind exproprierile suplimentare.
Astfel, ţinând cont de faptul că retransmiterea aplicaţiei de finanţare a fost condiţionată de emiterea acordului de mediu revizuit, acord emis în data de 27 noiembrie 2015, Ordinul Ministrului pentru eligibilitatea cheielilor aferente fazei I nu a fost amendat şi, implicit, plata sumei prevăzută în Hotărârea Guvernului nr. 762/2015 nu a putut fi efectuată în cadrul perioadei de eligibilitate POST 2007-2013, a fost necesară promovarea proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea sursei de finanţare.
„Având în vedere cele de mai sus, se impune promovarea prezentului proiect de Hotărâre a Guvernului privind modificarea art. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 762/2015 privind declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată situate pe amplasamentul suplimentar al lucrării de utilitate publică de interes naţional ”Autostrada Sebeş-Turda” – Lot 4.
Prin prezentul proiect de act normativ se propune modificarea art.3 din Hotărârea Guvernului nr. 762/2015 privind sursa de finanţare pentru plata sumelor reprezentând justa despăgubire în cuantum total de 779 mii lei, aferentă unui număr de 772 de imobile, în suprafaţă totală de 1.261.695 mp.”
Datele sunt în rest similare cu proiectul aprobat anterior.
Citește și AUTOSTRADA SEBEȘ-TURDA: EXPROPRIERI de 780.000 de lei pe lotul 4. LISTA beneficiarilor și imobilelor vizate
În ceea ce priveşte amplasamentul suplimentar pentru lucrări de utilitate publică, pe lotul III, exproprierile vizează 915 imobile, în suprafaţă totală de 289.407 mp, pe raza localităţilor Aiud şi Mirăslău.
Sumele individuale estimate de către expropriator, aferente despăgubirii pentru imobilele proprietate privată, situate pe amplasamentul suplimentar al lucrării de utilitate publică de interes naţional ”Autostrada Sebeş – Turda” – Lotul 3, aflate pe raza localităţilor Aiud şi Mirăslău din judeţul Alba, sunt în cuantum total de 1.126 mii lei şi se alocă de la Bugetul de Stat prin bugetul Ministerului Transporturilor.
„Precizăm faptul că o parte din imobilele proprietate privată ce fac obiectul prezentului proiect de act normativ nu au fost înscrise de către proprietari în cartea funciară în conformitate cu Legea nr. 7/1996 a cadastrului şi a publicităţii imobiliare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare”, se arată în proiect.
De asemenea, „pe coridorul de expropriere nu există imobile ce ar putea constitui monumente istorice/zone de protecţie a acestora, în caz contrar se vor aplica prevederile Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare”.
Citește și Autostrada Sebeş-Turda: Guvernul a aprobat exproprierile pe amplasamentul suplimentar, zona Unirea, Miraslău şi din judeţul Cluj
Autostrada Sebeş-Turda – detalii despre contractele încheiate pe loturi
Lotul 1 (judeţul Alba, 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului, km 0+000 – km 17+000, 2 noduri rutiere Alba Iulia Sud la km 8, Alba Iulia Nord la km 16)
Valoare contract: 541.739.137 lei, semnat în 14 noiembrie 2014
Constructor şi proiectant: Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcţii SRL
Consultant: Egis Romania SA
Lucrări începute în 2 decembrie 2014; termen finalizare: 2 octombrie 2016, conform contract
Proiect fazat; finanţare: POS-T+POIM
Lotul 2 (judeţul Alba, 24,25 km – de la Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud, km 17+000 – km 41+250, inclusiv nod rutier la Teiuş, km 26)
Valoare contract: 549.332.493 lei, semnat în 14 noiembrie 2014
Constructor: Asocierea Aktor Technical Societe Anonyme (Aktor SA) – Euro Construct Trading 98 SRL
Proiectant: DP Consult SRL
Consultant: Asocierea Kappa – Architects & Engineers SRL – Salfo & Associates SA
Lucrări începute în 2 decembrie 2014; termen finalizare: 2 octombrie 2016, conform contract.
Proiect fazat. Finantare: POS-T+POIM
Lotul 3 (judeţul Alba, 12,45 km – de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea, km 41+250 – km 53+700, cu două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Aiud la km 44+700, nodul rutier Unirea la km 53+200):
Valoare contract: 420.511.921 lei, semnat în 16 aprilie 2014
Constructor: Tirrena Scavi S.p.A Societa Italiana per Condotte d’Acqua S.p.A
Proiectant: Aecom Ingenieria SRL
Consultant: DRDP Cluj
Lucrări începute în 20 mai 2014; termen finalizare, conform contract, 20 martie 2016.
Proiect fazat. Finanţare: POS-T+POIM
Lotul 4 (judeţele Alba şi Cluj: 16,3 km – de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda, km 53+700 – km 70+000)
Valoare contract: 470.004.894 lei, semnat în 16 aprilie 2014.
Constructor: SC PORR Construct SRL/PORR Bau GMBH
Proiectant: Asocierea Viaponte – Projectos e Consultoria de Engenharia SA – Viponte Rom SRL
Consultant: Asocierea Tecnic Consulting Engineering Romania SRL – SPEA Ingegneria Europea SpA
Lucrări începute în 20 mai 2014; termen de finalizare 20 martie 2016, conform contract.
Proiect fazat. Finantare: POS-T+POIM.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News