Connect with us
Advertisement

Actualitate

Guvernul a aprobat ordonanţa pentru proiectele de infrastructură: Autorizare pe tronsoane pentru autostrăzi şi norme pentru ieşiri spre oraşe

Publicat

Autostrada Sebes Turda_martie 2016 Guvernul a adoptat miercuri ordonanţa cu măsuri pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană. Scopul noilor reglementări este să scurteze termenele și să simplifice procesul de autorizare a lucrărilor de construcții și, implicit, să elimine unele blocaje în implementarea proiectelor care asigură interconectivitatea între rețeaua de transport de interes național/regional cu cea europeană, potrivit Executivului.

Actul normativ are în vedere următoarele aspecte referitoare la realizarea lucrărilor la proiectele de infrastructură de transport transeuropeană:

Simplificarea procesului de emitere a autorizațiilor de construire prin:

– scurtarea termenelor pentru emiterea avizelor/acordurilor sau, după caz, a avizelor de amplasament prevăzute în certificatele de urbanism;

– simplificarea procedurilor de scoatere a terenurilor situate pe coridorul de expropriere din circuitul agricol/forestier; terenurile agricole aflate în extravilan vor fi înscrise direct în Cartea Funciară, cu încadrarea directă în categoria de folosinţă pentru care au fost achiziţionate, cu îndeplinirea ulterioară a condiţionalităţilor de către beneficiarul proiectului; acest proces se va realiza pe loc şi nu în termen de 6 luni, aşa cum se desfăşoară în prezent; avizele de principiu pentru scoaterea terenurilor împădurite din circuitul forestier vor putea fi eliberate în termen de 10 zile de la data depunerii cererii de eliberare, dacă aceste terenuri sunt situate pe amplasamentul proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană; obligaţia pentru constructor rămâne de a obţine avizul final prevăzut de lege.

– asigurarea valabilității certificatelor de urbanism/avizelor/acordurilor/autorizațiilor până la recepția finală a lucrărilor;

– îmbunătățirea cerințelor prevăzute de lege privind urbanismul și documentațiile urbanistice în cazul traseelor infrastructurii transeuropene, incluse în rețeaua TEN-T Core și de pe rețeaua TEN-T Comprehensive.

Citeşte şi FOTO-VIDEO: AUTOSTRADA SEBEŞ-TURDA. Stadiul lucrărilor în zona Decea – Aiud, la începutul lunii martie

Sumele aferente disputelor rezultate din contractele de execuţie a lucrărilor vor putea fi achitate în baza unor scrisori de garanţie bancară. Această măsură are scopul să conducă la evitarea blocajului proiectelor, determinat de amânarea plăţilor până la obţinerea deciziilor definitive şi irevocabile.

Plăţile în avans, efectuate şi nejustificate prin bunuri livrate, lucrări executate şi servicii prestate până la sfârșitul anului, în condițiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate de către beneficiar şi restituite bugetului. Recuperarea acestor sume de către beneficiar se va face cu perceperea de dobânzi, majorări sau penalități de întârziere.

Vezi şi STADIUL lucrărilor de modernizare a căii ferate în judeţul Alba, tronson din Coridorul IV Pan-European. Întârzieri în proiecte de sute de mii de euro

Asigurarea cadrului legal privind continuitatea procesului de realizare a documentațiilor tehnico-economice aferente infrastructurii de transport transeuropeană, prin includerea la finanțare cu prioritate a serviciilor de elaborare a acestor documentații. Se are în vedere faptul că aceste investiții au caracter multianual.

AICI, proiectul de act normativ.

Vezi şi FOTO: Ministrul Transporturilor a verificat lucrările la Autostrada SEBEŞ-TURDA. Costescu: Simplificăm procedura pentru autorizaţii

Dan Costescu a declarat, după şedinţa de Guvern că adoptarea acestei ordonanţe este “unul din cele mai importante momente din mandatul meu ca ministru al transporturilor”.

Prin acest sistem, se va economisi foarte mult timp din proiecte, consideră ministrul. “După cum ştiţi, proiectele noastre sunt foarte lungi, de patru-cinci ani, câteodată chiar mai lungi. Mare parte din acest timp era consumat în trecut cu obţinerea avizelor şi a autorizaţiilor de construire. Acest lucru a fost constatat şi de echipele noastre care au început analiza pe motivele întârzierilor în noiembrie. Am făcut o listă cu probleme, cu blocaje; toată această perioadă, în care s-a lucrat intens, s-au găsit soluţii. Majoritatea soluţiilor se referă tocmai la scurtarea acestor timpi. Ca să intru în concret, practic din cele cinci-şase luni, câte se pierdeau în medie cu obţinerea autorizaţiilor, câteodată chiar doi ani, în mare parte veneau de la scoaterea din circuitul agricol. Acest lucru acum este rezolvat prin faptul că terenul se înscrie direct în Cartea funciară, imediat după dobândirea dreptului de proprietate, fără a mai aştepta acele şase luni, de care era nevoie înainte. Avem avizele pentru utilităţi, pentru gaze şi pentru electricitate. S-a schimbat complet filozofia, nu se mai aşteaptă pentru a depune documentaţia de autorizaţie de construire, ci se obţine un aviz de principiu în doar zece zile. S-a făcut aici o economie bună, de câteva luni. Avem, similar, scoaterea din circuitul forestier, care, la fel, se bazează acum pe un aviz preliminar, obţinut în zece zile. Ceea este important de spus pentru aceste avize este că ele nu au fost eliminate, noi respectăm în continuare legislaţia, numai că le-am împărţit în două, cele preliminare, care o dată obţinute nu mai condiţionează autorizaţia de construire, şi cele finale, a căror derulare îşi urmează cursul şi continuă după obţinerea autorizaţiei de construire”.

A spus şi că de acum există posibilitatea autorizării de construcţie pe tronsoane şi că vor fi şi norme de proiectare speciale, care vor obliga proiectanţii să facă acele ieşiri pe autostradă în dreptul tuturor reşedinţelor de judeţ, oraşelor importante, actorilor economici.

Avem posibilitatea în acest moment să dăm autorizaţia de construire pe tronsoane, deci nu pe toată secţiunea la care se lucrează. În acest fel, dacă mai sunt anumite zone cu probleme în care nu se pot obţine avizele foarte repede, le evităm, deschidem frontul de lucru pe zonele unde se poate lucra şi câştigăm iar acel timp după care, iată, fugim acum când ne grăbim şi vrem să recuperăm arieratele de anul trecut în infrastructură.

Vom avea şi norme de proiectare speciale, care vor obliga proiectanţii să facă acele ieşiri pe autostradă în dreptul tuturor reşedinţelor de judeţ, oraşelor importante, actorilor economici, nu ca până acum, când totul era o problemă de lobby, trebuia să vii să convingi compania să îţi facă o ieşire la oraş. Nu, din acest moment totul devine reglementat oficial după toate regulile pe care le practică şi omologii noştri din alte ţări”, a spus Costescu.

În ceea ce priveşte banii pe companiile de stat îi datorau constructorilor, “acum avem posibilitatea să plătim prin companiile noastre aceste datorii, cu scopul de a nu bloca proiectele şi de a putea să evităm şi acumularea accesoriilor şi a penalităţilor. Am găsit acest mecanism, el este foarte simplu: pentru aceste sume, primim în contrapartidă o scrisoare de garanţie bancară de la partenerii noştri. În cazul în care sentinţa definitivă este în favoarea noastră, noi executăm garanţia şi practic ne recuperăm banii plătiţil; în cazul în care constructorul câştigă, îi vom returna fără să mai executăm garanţia; îi vom returna şi va rămâne în posesia lor, aşa cum a decis instanţa – repet, evitând perioada în care se acumulau penalităţi şi accesorii care de multe ori dublau sau triplau cuantumul iniţial al disputei anunţate”, potrivit ministrului.

Citeşte şi Șeful Companiei de Drumuri: Lucrările de refacere a tronsonului demolat din autostrada Orăştie-Sibiu încep în aprilie și vor fi făcute de CNADNR

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement