Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Guvernul anulează Măsura 3 din granturile pentru investiții și mută banii la măsura 2. Eșec mascat în suspiciuni de fraudă

Publicat

Măsura 3 – Granturi de investiții va fi anulată, iar banii neutilizați vor fi mutați către Măsura 2. 

Banii provin din ajutorul de stat de aproape un miliard de euro destinat firmelor care au avut de suferit de pe urma epidemiei de coronavirus.

Timp de mai multe luni, pe parcursul cărora s-au înregistrat mai multe episoade de o birocrație dusă la extrem și maximă incoerență în comunicare, autoritățile s-au pierdut în modificări succesive, uneori chiar contradictorii, ale documentelor, spre disperarea beneficiarilor și a consultanților.

În această perioadă, guvernele care s-au succedat au schimbat criteriile de eligibilitate, au introdus reguli noi în timpul jocului, rezultatul fiind eșecul final al măsurii. Guvernul a pasat însă responsabilitatea, sub pretextul unor suspiciuni de fraudă.

Măsura 3 să fie ulterior relansată cu sume provenite din REACT – EU, arată un proiect de ordonanță de urgență elaborat de Ministerul Fondurilor și Investițiilor Europene, potrivit căruia aplicanții la Măsura 3 trebuie să redepună cererea, dacă vor să aibă șansa la fonduri, potrivit Economedia.ro.

„Schimbările preconizate urmăresc anularea în forma actuală a Măsurii 3 pentru a permite realocarea sumelor de la Măsura 3 la Măsura 2 pentru satisfacerea tuturor cererilor de finanțare eligibile depuse în acest moment, inclusiv cu sumele provenite din REACT-EU.

De asemenea, Măsura 3 va fi relansată cu sume provenite din REACT – EU. Beneficiarii care au depus cereri de finanțare în cadrul Măsurii 3, care va fi anulată, nu vor fi restricționați prin criterii de eligibilitate să își redepună aplicația în vederea obținerii de granturi”, arată proiectul de ordonanță al Ministerului Investițiilor.

În cadrul Măsurii 3 au fost depuse 27.736 cereri. Potrivit Ministerului Proiectelor Europene, din cauza inexistenței unor criterii clare de departajare, peste 80% dintre proiecte au primit punctajul maxim (100 din 100), ceea ce depășește alocarea financiară aferentă acestei măsuri (207.091.094 euro FEDR, conform POC).

Măsurile 1, 2 și 3 sunt parte dintr-un pachet de măsuri implementate de stat în perioada pandemiei, în sensul menținerii pe piață a IMM-urilor a căror activitate curentă a fost afectată de răspândirea virusului SARS-CoV-2 sau a căror activitate a fost interzisă ori redusă prin ordonanţe militare pe perioada stării de urgenţă şi/sau pe perioada stării de alertă.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ECONOMIE

Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică proiectul privind modificarea Codului Fiscal. Toate schimbările propuse

Publicat

foto: Ministerul Finanțelor/ facbook

Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică proiectul de ordonanță privind modificarea Codului Fiscal. Modificări ale impozitului pe dividende și pe veniturile microîntreprinderilor, în zona impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii, precum și a TVA, printre schimbări.

În cazul impozitului pe profit se propune extinderea facilității privind scutirea de impozit a profitului investit și pentru investițiile în active utilizate în activitatea de producție și procesare, activele reprezentând retehnologizare, pentru stimularea contribuabililor de a dezvolta noi capacități de producție, și de a le moderniza pe cele existente.

Majorarea cotei impozitului pe dividende, de la 5% la 8%

Se propune majorarea cotei impozitului pe dividende, de la 5% la 8%, pentru dividendele distribuite/plătite între persoane juridice române, precum și pentru cele distribuite/plătite nerezidenților.

Totodată, pentru evitarea declanșării procedurii de infringement împotriva României, din perspectiva nerespectării principiului nediscriminării prevăzut de TFUE, se propuneo serie de modificări menite să asigure un regim național de scutire, egal și echitabil, pentru dividendele interne și transfrontaliere, plătite de un rezident român, în situații comparabile.

Modificări la sistemul de impozit pe veniturile microîntreprinderilor

Modificările sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor promovate prin proiectul de ordonanță sunt:

  • reducerea plafonului veniturilor obținute în anul precedent, de la 1 000 000 euro la 500 000 euro;
  • instituirea condiției ca microîntreprinderea să aibă cel puțin un salariat, situație în care este necesară eliminarea cotei de impozitare de 3%;
  • instituirea unei condiții de deținere de titluri de participare de către același acționar/asociat la cel mult trei microîntreprinderi, în cazul acționarilor asociaților care dețin mai mult de 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot;
  • limitarea la 20% a veniturilor obținute din consultanță și management;

excluderea din sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor a persoanelor juridice care desfășoară activităţi:

  • în domeniul bancar,
  • în domeniul asigurărilor şi reasigurărilor,
  • al pieţei de capital, inclusiv activităţi de intermediere în aceste domenii,
  • în domeniul jocurilor de noroc,
  • precum și a persoanelor juridice române care desfăşoară activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale;
  • eliminarea posibilității de opțiune pentru aplicarea impozitului pe profit în situația în care erau îndeplinite condițiile legate de valoarea capitalului social și a numărului de salariați;
  • menținerea cotei de impozitare de 1%; efectuarea unor corelări tehnice pentru integrarea noilor condiții de încadrare în regulile fiscale în vigoare;

În cazul impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale obligatorii se propune abrogarea prevederii potrivit căreia persoanele fizice care desfășoară activități sezoniere dintre cele prevăzute la art. 1 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, în cursul unui an sunt scutite la plata impozitului pentru veniturile realizate din salarii și asimilate salariilor, având în vedere atât abrogarea Legii nr. 170/2016 la data de 1 ianuarie 2023, cât și faptul că din analiza efectelor aplicării măsurii, a rezultat faptul că aceasta nu a condus la atingerea obiectivului estimat, fiind aplicată pentru un număr redus de contribuabili.

Revizuirea reglementării privind acordarea facilităților fiscale în construcții, agricultură și în industria alimentară

Se propune revizuirea reglementării privind acordarea facilităților fiscale în sectorul construcții, precum și în sectorul agricol și în industria alimentară în sensul în care vor beneficia de facilitățile fiscale, numai persoanele fizice care obţin venituri din salarii şi asimilate salariilor realizate în baza contractelor individuale de muncă încheiate cu angajatori care se încadrează în condiţiile prevăzute la art. 60 pct. 5 și pct. 7 din Codul fiscal.

Prevederea intră în vigoare la data 1 ianuarie 2023 și se aplică începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.

Se propune revizuirea reglementării privind acordarea facilităților fiscale în sectorul construcții, în ceea ce privește condiția referitoare la calculul cifrei de afaceri, în sensul în care raportarea are în vedere doar informații/date din anul curent.

Astfel, se are în vedere principiul conform căruia facilitățile fiscale se acordă în perioada în care se realizează efectiv activitățile menționate la codurile CAEN precizate în actul normativ, urmărindu-se ca salariații care contribuie în perioada de raportare într-un procent semnificativ la realizarea a minim 80% din cifra de afaceri totală reprezentând activități de construcții să beneficieze de scutiri, respectiv calculul să fie realizat în timp real și nu având la bază date istorice.

Se propune modificarea plafonului până la care se acordă facilitățile fiscale în domeniul construcțiilor, sectorul agricol şi în industria alimentară, respectiv de la 30.000 lei lunar la 10.000 lei lunar, inclusiv.

Pentru partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 10.000 lei nu se aplică facilităţile fiscale.

Se propune reglementarea regimului fiscal aplicabil indemnizaţiilor acordate potrivit legii pentru îngrijirea pacientului cu afecțiuni oncologice, similar cu cel aplicabil indemnizaţiilor pentru risc maternal, maternitate, îngrijirea copilului bolnav, respectiv, acest tip de indemnizație reprezintă venit neimpozabil și nu se cuprinde în baza de calcul al contribușiei de asigurări sociale de sănătate, fiind datorată numai contribuția de asigurări sociale.

Modificarea plafonului pentru contribuabilii care determină venitul pe bază de norma de venit

Se propune modificarea plafonului până la care contribuabilii pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit, respectiv de la 100.000 euro la 25.000 euro.

Modificarea are în vedere contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente, altele decât venituri din profesii liberale obţinute din prestarea de servicii cu caracter profesional, potrivit actelor normative speciale care reglementează organizarea şi exercitarea profesiei respective.

În cazul veniturilor din salarii și asimilate salariilor se propune introducerea unui plafon lunar de venit neimpozabil și care nu se cuprinde în bazele de calcul ale contribuțiilor sociale obligatorii, de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, în condițiile stabilite prin lege, pentru următoarele:

  • a) prestaţiile suplimentare primite de salariaţi în baza clauzei de mobilitate potrivit legii, în limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizaţia de delegare/detașare, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităţilor şi instituţiilor publice;
  • b) contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajații proprii astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi, prevăzută la data acordării, în conformitate cu legislația în vigoare;
  • c) cazarea și contravaloarea chiriei pentru spațiile de cazare/de locuit puse de către angajatori la dispoziţia angajaților proprii, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, în limita unui plafon neimpozabil de 20 % din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată /lună/persoană, în anumite condiții prevăzute de lege;
  • d) contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajaţii proprii şi membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă, regulamentul intern, sau primite în baza unor legi speciale şi/sau finanţate din buget, în limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentând nivelul unui câştig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate;
  • e) contribuţiile la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi cele reprezentând contribuţii la scheme de pensii facultative, calificate astfel în conformitate cu legislaţia privind pensiile facultative de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, administrate de către entităţi autorizate stabilite în state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, suportate de angajator pentru angajaţii proprii, în limita a 400 euro anual pentru fiecare persoană;
  • f) primele de asigurare voluntară de sănătate, precum şi serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajator pentru angajaţii proprii, astfel încât la nivelul anului să nu se depăşească echivalentul în lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoană;
  • g) sumele acordate angajaţilor care desfăşoară activităţi în regim de telemuncă pentru susţinerea cheltuielilor cu utilităţile la locul în care angajaţii îşi desfăşoară activitatea, precum electricitate, încălzire, apă şi abonamentul de date, şi achiziţia mobilierului şi a echipamentelor de birou, în limitele stabilite de angajator prin contractul de muncă sau regulamentul intern, în limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzător numărului de zile din luna în care persoana fizică desfăşoară activitate în regim de telemuncă.

Pentru partea care depășește plafonul neimpozabil lunar de 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, se datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii.

Se propune revizuirea sistemului de acordare a deducerilor personale în cazul contribuabililor care realizează venituri din salarii la locul unde se află funcţia de bază.

Impozitarea veniturilor din jocuri de noroc

În cazul veniturilor obținute din jocuri de noroc, se propune menținerea modalității de determinare a impozitului pe venit prin aplicarea unui barem de impunere cu tranșe de venit asupra fiecărui venit brut, cu cote de impunere cuprinse între 10% și 40%.

Totodată, baremul de impunere propus cuprinde și modificarea tranșelor de venit.

În cazul veniturilor obţinute ca urmare a participării la jocurile de noroc caracteristice cazinourilor, cluburilor de poker, slot-machine şi lozuri se propune modificarea plafonului neimpozabil la nivelul a 600 lei, inclusiv, pentru fiecare fiecare venit brut primit de contribuabil.

Se propune modificarea prevederilor privind transferul dreptului de proprietate şi al dezmembrămintelor acestuia, prin acte juridice între vii asupra construcţiilor de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, în sensul în care contribuabilii datorează un impozit care se calculează la valoarea tranzacției prin aplicarea următoarelor cote:

a) 3% pentru construcţiile de orice fel şi a terenurilor aferente acestora, precum şi asupra terenurilor de orice fel fără construcţii, deținute o perioadă de până la 3 ani inclusiv;

b) 1% pentru imobilele descrise la lit. a), deținute o perioadă mai mare de 3 ani. De asemenea se propune eliminarea plafonului neimpozabil de 450.000 lei reprezentând deducere din valoarea tranzacției la stabilirea venitului impozabil.

Modificări pentru persoanelor care realizează venituri din activităţi independente venituri și din drepturi de proprietate intelectuală

Se propune modificarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale, în cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente venituri și/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuală, din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, a căror valoare cumulată este cel puţin egală cu 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice

Se propune modificarea bazei anuale de calcul al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, în cazul persoanelor care realizează venituri din

  • activităţi independente,
  • venituri din drepturi de proprietate intelectuală,
  • venituri din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit prevederilor titlului II sau titlului III,
  • venituri din cedarea folosinţei bunurilor,
  • venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură,
  • venituri din investiţii și venituri din alte surse, din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, a căror valoare cumulată este cel puţin egală cu 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice

Excluderea facilităților pentru alcool și sucuri cu adaos de zahăr

Se propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2023, să se excludă din sfera de aplicare a facilității cotei reduse de TVA de 9%, pe lângă excepția prevăzută deja pentru băuturi alcoolice, impusă de Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, și băuturile nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202 10 00 și 2202 99, respectiv a băuturilor nealcoolice care conțin adaos de zahăr sau alți îndulcitori sau aromatizate.

Această măsură are în vedere descurajarea consumul de băuturi racoritoare îndulcite cu zahăr, băuturi energizante etc., cu impact important asupra sănătăţii consumatorilor.

Față de alimentele cu adaos mare de zaharuri, produsele lichide, precum băuturile răcoritoare îndulcite cu zahăr, ar avea un impact mai mare asupra sănătăţii, deoarece consumatorul nu are imaginea concretă a cantităţii de calorii ingerate, spre deosebire de produsele zaharoase solide asupra cărora percepţia calorică este bine cunoscută.

TVA mai mare pentru servicii de catering și cazare

Totodată, se propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2023, să se aplice aceeași cotă de TVA, respectiv cotă redusă de 9%, atât pentru livrarea de alimente, inclusiv băuturi (cu excepția băuturilor alcoolice și a celor nealcoolice care conțin adaos de zahăr sau alți îndulcitori sau aromatizate), destinate consumului uman şi animal, cât și pentru serviciile de restaurant şi de catering și pentru activitățile de cazare hotelieră.

În acest sens, se are în vedere faptul că serviciile de restaurant şi de catering, pentru care în prezent se aplică o cotă redusă de TVA de 5%, reprezintă servicii care constau, în fapt, în furnizarea de produse alimentare şi/sau de băuturi, preparate sau nepreparate, pentru consumul uman, care intră sub incidența cotei reduse de TVA de 9%.

Restrângerea aplicării TVA de 5% pentru locuințe

De asemenea, se propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2023, să se restrângă sfera de aplicarea a cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea de locuințe către persoane fizice, ca parte a politicii sociale, în sensul în care persoanele fizice să beneficieze de această facilitate o singură dată, respectiv să achiziționeze, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă a cărei valoare nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 5%.

Creșterea accizei pentru țigarete și băuturi alcoolice

Se propune creșterea nivelului accizei totale pentru țigarete, începând cu 1 august 2022, de la 563,97 lei/1.000 țigarete la 594,97 lei/1.000 țigarete, precum și adoptarea unui nou calendar de creștere graduală a nivelului accizei totale pentru țigarete ținând cont de necesitatea respectării legislației unionale în domeniul produselor din tutun, securizarea veniturilor bugetare și asigurarea predictibilității fiscale necesară sectorului.

Se propune majorarea nivelului accizelor pentru alcool și băuturi alcoolice, începând cu 1 august 2022, având în vedere că nivelul accizelor pentru aceste produse nu a mai fost actualizat de la rescrierea Codului fiscal.

Un nou mod de calcul a valorii impozabile pentru clădirile nerezidențiale

Se propune un nou mod de calcul a valorii impozabile pentru clădirile nerezidențiale pe baza valorilor cuprinse în ” Studiile de piață referitoare la valorile orientative privind proprietățile imobiliare din România”, administrate de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România, publicate anual pe pagina de internet a U.N.N.P.R. și a cotelor de impozitare respective.

Abrogarea unor prevederi privind plata impozitului specific

Se propune abrogarea, începând cu data de 1 august 2022, a prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 14 octombrie 2016, cu completările ulterioare.

Persoanele care au datorat impozit specific unor activități, vor fi obligate la plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, indiferent de îndeplinirea condițiilor de aplicare a acestui sistem de impunere și/sau a impozitului pe profit pentru veniturile realizate din alte activități decât cele corespunzătoare codurilor CAEN specifice.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Exponatul lunii iulie la Sala Unirii din Alba Iulia: medaliile Încoronării Regilor României Mari

Publicat

La Sala Unirii din Alba Iulis vor fi prezentate marți, 5 iulie, de la ora 11.00, în cadrul exponatului lunii iulie, medaliile Încoronării Regilor României Mari.

Evenimentul prin care regele Ferdinand și regina Maria au fost încoronați la Alba Iulia (15 octombrie 1922) și sărbătoriți apoi timp de două zile (16-17 octombrie 1922) la București, nu putea fi lipsit de emiterea medaliilor oficiale și populare. Amânarea ceremoniei și schimbarea componenței membrilor Comisiei de Încoronare au avut ca rezultat realizarea mai multor proiecte/propuneri de medalii în anii 1920 și 1921, la care ulterior s-a renunțat. În 1922 a fost aprobate și comandate în număr mare modele noi, cu alte compoziții.

Doi artiști au fost implicați în desenarea acestora: Mihail Kara, un sculptor ceh stabilit la Oradea și Constantin Kristescu, ofițer al armatei române și gravor cu studii la Paris, transmit reprezentanții muzeului.

Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia deține câteva dintre aceste proiecte de medalii: medaliile cu portretele familiei regale realizate de Mihail Kara (medalii separate cu reprezentarea regilor Ferdinand și Maria și ale principeselor Elisabeta și Mărioara), dar și o insignă – un model simplificat dintr-o machetă mai amplă, cu redarea regilor însoțiți de regalii, toate turnate în bronz, medalia realizată de Constantin Kristescu, bătută în atelierul din Paris al lui Arthus Bertrand, dar și două medalii nesemnate, dintre care una simplă, destinată publicului obișnuit, realizată din aluminiu în care pe avers sunt redați cei doi regi ai României Mari. Pe revers evenimentul pentru care a fost creată: În amintirea Încoronărei M.L.L. Suveranilor României Mari /Alba Iulia 1922.

Evenimentul este organizat de Consiliul Județean Alba și Muzeul Național al Unirii Alba Iulia.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Doar unu din doi copii înscrişi în clasa I acum 12 ani ajung să ia Bac-ul. Restul ajung la muncă necalificată. Analiză ZF

Publicat

Doar unu din doi copii înscrişi în clasa I ia Bac-ul. Restul ajung să facă muncă necalificată în țară şi în străinătate.

Doar 45% dintre cei care au intrat în clasa I în urmă cu 12 ani au luat bacul. Însumate pentru o perioadă de cinci ani, datele arată că, din cei peste un milion de elevi care s-au înscris în clasa I în România în perioada 2006-2010, doar 450.000 au ajuns în clasa a XII-a şi au promovat examenul de bacalaureat, potrivit zf.ro.

Doar în 2022 au absolvit bacalaureatul circa 91.000 de elevi, însă în anul şcolar 2009/2010, când ei erau în clasa I, numărul total de elevi înscrişi la clasa I era de peste 200.000 de copii, de peste două ori mai mare.

Potrivit zf.ro, cauza este reprezentată de 30 de ani de subfinanţare a sistemului de învăţământ, atât la nivelul salariilor profesorilor, cât şi la nivelul infrastructurii şcolare.

Un profesor cu studii superioare, ca debutant, câştigă 2.500 de lei net pe lună, cât un angajat de la Lidl, pe când un medic rezident câştigă 5-6.000 de lei net, iar un ofiţer de poliţie debutant câştigă 7- 8.000 de lei net, mai scrie sursa citată.

Degradarea competenţei corpului profesoral s-a produs din cauza salariilor mici şi neglijarea investiţiilor în infrastructura şcolară.

În acest context, cei care nu iau Bacalaureatul ajung să lucreze ca spălători de mașini, chelneri sau casieri.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Fenomen spectaculos pe cer în iulie: Cometa uriașă K2 trece pe lângă Pământ. Când va putea fi observată

Publicat

O cometă observată pentru prima dată în urmă cu 5 ani trece în luna iulie pe lângă Pământ. Este vorba de cometa K2, un corp ceresc foarte important pentru astronomii din lume. Fenomenul este așteptat de astronomi, cometa fiind una dintre cele mai mari descoperite până acum.

Cometa, pe numele ei complet,  C/2017 K2 (PANSTARRS) sau pe scurt – K2, a fost considerată cea mai îndepărtată cometă activă reperată vreodată, atunci când a fost descoperită.

Anul trecut a pierdut acest titlu în fața  alte noi comete uriașe descoperite:  Bernardinelli-Bernstein.

Cometa a început să scuipe gaz și praf în Sistemul Solar îndepărtat, iar acum corpul înghețat se apropie în sfârșit de Pământ.

Momentul de maximă apropiere de Terra va fi pe 14 iulie, iar cel mai aproape de Soare va fi pe 19 decembrie.

Cometa poate fi observată cu ajutorului unor telescoape obișnuite, consideră specialiștii de la EarthSky.

„Ar trebui să se lumineze până la magnitudinea 8 sau chiar 7, încă prea slabă pentru ochiul liber”, afirmă specialiștii.

Cu cât cerul va fi mai întunecat, cu atât contrastul va fi mai bun pentru observarea cometei.

Astronomii așteaptă cu nerăbdare, pentru că pe măsură ce cometa se apropie de noi, observatoarele profesioniste ar putea fi capabile să își dea seama cât de mare este dimensiunea ei și, mai ales, nucleul său.

Coada uriașă a cometei K2 a impresionat astronomii

Cometa K2 este masivă, cu o coadă de peste 130.000 km, de zece ori mai mare ca diametrul Pământului și cel puțin la fel de mare ca diametrul planetei gigant Jupiter.

Primele observații ale Telescopului Canada-Franța-Hawaii au arătat că nucleul lui K2 ar putea avea o lățime cuprinsă între 30 și 160 de kilometri.

Observațiile Telescopului Spațial Hubble au estimat că ar putea avea cel mult 18 km.

În 2017, imaginile Hubble au ajutat oamenii de știință să concluzioneze că atmosfera cometei include probabil oxigen, azot, dioxid de carbon și monoxid de carbon, toate transformându-se din solide în gaz pe măsură ce cometa s-a încălzit, scrie și Space.

K2 este cel mai probabil activă din 2013, poate și mai devreme, când se afla între orbitele lui Uranus și Neptun, a precizat NASA la vremea respectivă.

Astronomii au estimat că spectaculoasa cometă a călătorit timp de 3 milioane de ani din Norul Oort. În iulie 2022, se va afla la 277 milioane de km distanță de Pământ.

Cometa poate fi observată cu ajutorul unui telescop de mici dimensiuni, în emisfera nordică și va rămâne vizibilă până în luna septembrie, când va putea fi observată din emisfera sudică.

sursa foto: Earthsky.org

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax