Economie
În primele 7 zile din 2021, ANAF a șters datoriile pentru o parte din contribuabili. Cine a beneficiat de facilitatea fiscală
Începutul de an cu vești bune pentru mulți dintre români. Datoriile fiscale mai mici de 40 de lei, aflate în evidența ANAF la data de 31 decembrie 2020, au fost șterse automat în primele șapte zile ale anului 2021.
Astfel, „creanțele fiscale restante administrate de organul fiscal central, aflate în sold la data de 31 decembrie a anului, mai mici de 40 lei, se anulează. Plafonul se aplică totalului creanțelor fiscale datorate și neachitate de debitori”, prevede Codul de procedură fiscală la articolul 266.
Costurile de executare, în aceste cazuri, sunt mai mari decât sumele care ar trebui recuperate.
Măsura s-a aplicat automat în cazul a mii de cetățeni și acoperă restanțele de până la dată de 31 decembrie 2019.
Anularea datoriilor mici este prevăzută în Codul Fiscal, la articolul 266. Prin excepție, în cazul datoriilor fiscale locale, autoritățile pot stabili un plafon mai mic de 40 de lei pentru anularea automată la început de an.
Termenul de șapte zile pentru ștergerea datoriilor fiscale sub 40 de lei este prevăzut în Ordinul ANAF nr. 727/2019.
În esență, anularea acestor mici datorii se face pentru că cheltuielile de executare silită sunt mai mari decât sumele ce trebuie recuperate de ANAF.
Creanțele fiscale sunt, în esență, impozitele, taxele și contribuțiile sociale, precum și dobânzile, penalitățile sau majorările aferente acestora.
În luna decembrie 2020, ANAF spunea că firmele cu datorii acumulate vor putea apela la o cerere de eșalonare a datoriilor.
Astfel, din momentul în care este aprobată cererea, compania va avea un termen de 12 luni să plătească integral datoria.
”Contribuabilii persoane fizice și juridice puteau accesa eșalonarea la plata simplificată: pe o perioada de cel mult 12 luni, pentru obligațiile fiscale principale și accesorii datorate după data declarării stării de urgență.
Pentru a accesa eșalonarea la plata simplificata firmele trebuiau să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiții:
a) să fi depus o cerere până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sancțiunea decăderii. La cerere, se putea anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
b) să nu fi înregistrat obligații fiscale restante la data declarării stării de urgență”, arată OUG 181/2020.
Din 11 ianuarie ANAF are acces la conturile românilor
Potrivit unei ordonanţe emise în vara anului trecut, ANAF începe astfel operaţionalizarea Registrului Fiscal Electronic pentru conturi bancare şi conturi de plăţi identificate prin IBAN.
La ce informații va avea acces ANAF prin intermediul registrului:
a) pentru titularul de cont-client, persoanele care deţin dreptul de semnătură pentru conturile deschise şi orice persoană care pretinde că acţionează în numele clientului: numele, însoţit de celelalte date de identificare;
b) pentru beneficiarul real al titularului de cont-client: numele, însoţit de celelalte date de identificare;
c) pentru contul bancar sau de plăţi: numărul IBAN şi data deschiderii şi închiderii contului;
d) pentru casetele de valori: numele concesionarului, însoţit de celelalte date de identificare şi durata perioadei de concesionare.
Informaţiile sunt păstrate pentru o perioadă de 10 ani de la încetarea relaţiei de afaceri dintre bănci şi clienţi.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News