Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

Industria HoReCa din Alba Iulia, pusă la pământ de pandemia de COVID-19: Întâlnire între reprezentații industriei și autorități

Publicat

Unul dintre cele mai afectate domenii de activitate de la începutul pandemiei de COVID-19, la nivelul județului Alba, dar în special în Alba Iulia, este cel al ospitalității – HoReCa. 

Fie că vorbim de restaurante, baruri sau cafenele, toate afacerile au suferit pierderi uriașe de când au intrat în vigoare restricțiile pentru limitarea răspândirii virusului Sars-Cov-2. 

Aflați pe ultima sută de metri și cu afacerile puse la pământ, reprezentații HoReCa au chemat autoritățile din Alba și din Alba Iulia la o discuție. 

I-au invitat pe cei din poliție, jandarmerie, oficialități și instituții cu atribuții în domeniu, la o discuție deschisă.

Întâlnirea dintre ”horecari” și autorități a avut loc vineri, 12 martie, la Hotel Cetate, însă doar două instituții au dat curs invitației: au fost prezenți primarul municipiului Alba Iulia, Gabriel Pleșa și directorul DSP Alba, Alexandru Sinea. 

Industria HoReCa pentru a funcționa are nevoie de un element vital, prezența consumatorilor (a clienților), fizic, într-o unitate de consum.

Cum transmiterea virusului se realizează comunitar, de la o persoană la alta, automat, cele mai mari restricții au fost puse în spațiile de consum.

Cea mai mare întrebare a celor din industrie a fost și este una simplă: Există un raport național, dacă nu local, care să detalieze câte infectări s-au produs în structurile de alimentație, de la începutul pandemiei, raport care să arate necesitatea restricțiilor foarte mari?

Răspunsul a fost unu simplu dat de directorul DSP Alba, Alexandru Sinea: Nu, nu există un raport întocmit în acest sens.

Restricțiile impuse ”din cauza” testării masive la nivelul județului Alba

În județul Alba, încă de la începutul pandemei de COVID s-a testat masiv. Automat, o testare masivă înseamnă un număr mare de cazuri zilnic descoperite și raportate.

Un număr mare de cazuri înseamă o incidență ridicată, iar o incidență ridicată înseamnă plasarea unei localiți în scenariul roșu, cum este cazul la Alba Iulia.

În scenariul roșu, unitățile de alimentație pot funcționa doar pe terase deschise. Cum condițiile meteo din ultimele patru luni nu au permis consumul în condiții optime, cei din industrie s-au descurcat cum au putut. Ori s-au axat pe livrări la domiciliu sau la locul de muncă, ori și-au închis afacerile.

Mai exact este aproape imposibil ca la temperaturi negative un client să mânânce și să bea ceva pe o terasă descoperită, iar cei care chiar s-au încumetat și se încumetă nu au petrecut foarte mult timp pe terasa respectivă.

În primă instanță, reprezentații HoReCa din Alba Iulia au încercat să propună Guvernului introducerea numărului de teste ca indicator de care să se țină seama la calculul incidenței.

Spre exemplu, într-o zi, în județul Alba au fost prelucrate 637 de probe, din care a doua zi au fost anunțate 54 ca fiind pozitive. În alte județe din țară, tot în zilele respective, în Caraș-Severin, au fost realizate doar 40 de teste.

CITEȘTE ȘI: Propunere a reprezentanților HoReCa din Alba Iulia: Numărul de teste efectuate să conteze la calcularea incidenței. Motivele

Atunci în județul Alba incidența era de 2,08,  Alba Iulia, 4,22, iar în Caraș-Severin incidența este doar de 0,85.

Adică la Alba Iulia totul era închis la interior, iar în Reșița, HoReCa funcționa la interior cu capacitate redusă.

Propunerea reprezentanților din Alba Iulia a rămas doar la stadiul de propunere: cei de la Guvern nu au dat nici un răspuns în acest sens, chiar dacă o propunere similară a venit și de la Cluj și de la Timișoara.

Ce s-a discutat vineri la întâlnirea HoReCa și autorități

În linii mari s-a prezentat situația în care se află industria în Alba Iulia: adică pusă la pământ.

Controale peste controale, amenzi peste amenzi: asta au reclamat reprezentații HoReCa.

Însă nici reprezentații IPJ Alba sau ai Jandarmeriei nu au fost prezenți pentru a oferi un punct de vedere cu privire la acuzațiile pe care cei din industrie le aduc.

Propunere inedită pentru Gabriel Pleșa

Singura salvare a celor din industrie este venirea sezonului cald și automat deschiderea teraselor.

În aceasta privință, cei din HoReCa au avut o propunere inedită către primarul municipiului Alba Iulia, Gabriel Pleșa: modificarea tarifului de 50 de bani pe metru pătrat, pe zi, la terasele amenajate pe teritoriul public, la doar 1 ban.

În acest fel, prin modificarea tarifului, Primăria Alba Iulia ar susține industria au specificat reprezentații acesteia.

Gabriel Pleșa a răspuns că din punctul său de vedere acest lucru ar fi posibil, însă propunerea trebuie votată în Consilul Local al Municipiului Alba Iulia.

De asemenea aceștia au mai precizat că regulamentul de funcționare al teraselor în Alba Iulia trebuie modificat.

A mai fost adusă în discuție și ideea deschiderii totale a spațiilor de consum, pentru clienții care pot face dovada că s-au vaccinat anti-COVID, sau pot atesta că au fost infectați în trecut și încă au imunitate.

La finalul întâlnirii, ideea a fost una simplă: Reprezentanții din HoReCa trebuie să se unească dacă nu la nivel național, măcar la nivel regional și să pună presiune la Guvernul României în ceea ce privește modul de calcul al incidenței care stabilește ce restricții sunt impuse în fiecare localitate în parte.

sursă foto: arhiva alba24.ro, rol ilustrativ



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Consumator

    sâmbătă, 13.03.2021 at 07:50

    Ba io sunt de acord sa va „deschida” daca semnat si voi un document prin care sa va dati acordul ca faceti pușcărie daca un „oaspete” moare după ce ia virusu in timp ce il „omeniti” voi in „locatia” detinuta.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Securitate și protocol de grad 0 în Cetatea Alba Carolina cu ocazia vizitei oficiale a președintelui Ungariei la Alba Iulia

Publicat

Autoritățile pregătesc cu maximă atenție vizita oficială a președintelui Ungariei la Alba Iulia. Sunt măsuri de siguranță stricte în Cetatea Alba Carolina, în zona Hotelului Medieval și al Parcului Cetății unde sâmbătă vor avea loc festivitățile oficiale.

Paza este destul de strictă, fiind asigurată de reprezentanții SPP și ai serviciul de securitate maghiar.

Aceștia securizează și asigură perimetrul de desfășurare al evenimentelor oficiale, Cetatea fiind patrulată de forțe de securitate civile, inclusiv cu un echipaj de canin care verifică fiecare zonă.

Sunt prezente mașini de jandarmerie, o  ambulanță militară, iar în zona Parcului Cetății se montează un cort care va fi un filtru pentru persoanele care vor avea acces în zona evenimentelor. Va fi amenajată și o scenă.

În perimetrul unde se fac pregătirile a fost prezent șeful Jandarmeriei Alba, col. Marius- Claudiu Giurea, dar și reprezentanți de la alte structuri de securitate.

Pe lângă forțele de ordine, vineri au apărut și mai mulți turiști maghiari care animează Cetatea.

Vezi: Președintele Ungariei, Katalin Novák, vine la Alba Iulia. Participă la dezvelirea statuii principelui Gábor Bethlen. PROGRAMUL

Președintele Ungariei, Katalin Novák, va participa sâmbătă, 21 mai, la dezvelirea statuii principelui Gábor Bethlen în centrul istoric din Alba Iulia.

Este prima vizită oficială, într-o țară străină, în calitate de președinte a Katalinei Novak, care și-a preluat mandatul în 10 mai.

Este foarte posibil ca președintele Ungariei, alături de delegația sa oficială, să fie cazată la Hotel Medieval.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Casa Verde Fotovoltaice 2022: O nouă sesiune de finanțare demarează în iunie. Procedură simplificată, sume și condiții

Publicat

Programul finanțat de stat Casa Verde Fotovoltaice va fi accesibil din nou românilor. Aceștia vor putea aplica pentru finanțare din luna iunie, când va demara o nouă sesiune a programului, potrivit  președintelui Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), Laurențiu‑Adrian Neculaescu. În plus, procedura de finanțare a instalării panourilor fotovoltaice va fi simplificată.

Programul a fost oprit deja de două ori în 2019 și în 2021.

„Estimez că undeva în luna iunie va porni programul cu noua metodologie și, după ce programul va porni, ține de instalatori cât de repede vor reuși să instaleze panourile pe fiecare gospodărie în parte.

Toate cererile care au fost depuse și vor fi declarate eligibile, AFM le va finanța, chiar dacă va depăși un pic bugetul alocat.

Noi am mers pe o contractare de 150%, vom finanța absolut toate cererile care au fost depuse”, a declarat președintele AFM Laurențiu‑Adrian Neculaescu, potrivit Antena 3.

AFM a încercat, în 22 decembrie 2021, să lanseze o nouă ediție a programului Casa Verde Fotovoltaice, însă procedura a fost suspendată după ce aplicaţia a funcţionat cu intermitenţe. Atunci, AFM a anunțat ca oprește pe termen nedefinit programul Casa Verde Fotovoltaice, până ce dezvoltă o nouă aplicație.

Și în anul 2019 Programul Casa Verde Fotovoltaice a fost oprit la numai șase ore după ce a fost lansat, pe fondul suspiciunilor de fraudă la înscrierea unor dosare.

Președintele AFM a anunțat vineri că lucrurile vor merge mult mai rapid deoarece instalatorii se vor ocupa atât de evaluarea proiectului, cât și de instalarea panourilor.

Programul care presupune acordarea unei finanțări în valoare de 20.000 de lei celor care vor să devină prosumatori, adică să-și producă singuri energia electrică, va porni în luna iunie.

„Facem modificări asupra ghidului de finanțare pentru ușurarea programului şi în același timp datorită modificărilor pe care le facem pentru ghidul va trebui modificată şi aplicația informatică noi estimam într-un maxim de 2 săptămâni noua variantă de ghid va fi publicată şi pentru dezbatere publică şi va începe procesul de evaluare.

Prin modificarea ghidului de finanțare estimăm că lucrurile vor merge extrem de rapid deoarece instalatorii vor face ei singuri evaluarea şi vor monta.

În același timp AFM-ul asumându-si un termen de 30 de zile pentru plată după ce vom primi documentele de recepție finală.

Sunt peste 44 de mii de cereri depuse.

Suntem într-o procedura de externalizare a evaluării, suntem în curs cu aceasta procedură şi imediat după ce vom publica noua metodologie din noul ghid lucrurile vor merge mai repede” a mai menționat reprezentantul AFM.

Condiții și finanțare pentru Casa Verde Fotovoltaice 2022

Prin Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, AFM acordă facilităţi de finanţare de panouri solare în limita sumei de 20.000 lei şi respectiv de 25.000 de lei în cazul locuinţelor izolate.

Cheltuielile care pot fi acoperite cu aceşti bani sunt:

  • cheltuielile cu achiziţia sistemului de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3kWp (sistemul de panouri fotovoltaice, invertor, conexiuni, tablou electric)
  • cheltuielile cu montajul şi punerea în funcţiune a sistemului de panouri fotovoltaice (15% din costurile echipamentelor şi instalaţiilor electrice)
  • TVA aferentă cheltuielilor eligibile.

Suma reprezintă 90% din valoarea totală a unui astfel de sistem, iar restul de 10% trebuie plătit de către beneficiarul sistemului.

De exemplu, în situaţia unei investiţii cu valoarea totală de 22.230 lei, finanţarea acordată este de 20.000 lei, iar contribuţia proprie a persoanei fizice este de 2.230 lei.

 Cheltuielile eligibile în cadrul programului Casa Fotovoltaice 2022

a) cheltuielile cu achiziţia sistemului de panouri fotovoltaice cu putere minimă instalată de 3kWp, având ca principale părţi componente: panouri fotovoltaice; invertor/invertoare; structura de susținere a sistemului; tablou electric curent continuu/curent alternativ;

b) cheltuielile cu montajul şi punerea în funcţiune a sistemului de panouri fotovoltaice;

c) TVA aferentă cheltuielilor eligibile.

Sunt considerate eligibile numai cheltuielile efectuate după semnarea contractului de finanţare nerambursabilă încheiat între beneficiarul final şi Autoritate.

Înscrierea solicitantului persoană fizică se va face la unul dintre instalatorii validaţi care au încheiat contract de participare cu AFM, în limita procentului stabilit prin dispoziția președintelui AFM, raportat la sumele alocate regiunii în care se află imobilul pe care se implementează proiectul.

Administrația Fondului pentru Mediu analizează documentele depuse de persoanele fizice la momentul înscrierii și introduse de instalator în aplicația informatică și  publică pe site-ul propriu listele cu persoanele fizice aprobate.

Eliminarea obligativității prezentării Avizului tehnic de racordare, rămânând obligația depunerii certificatului de racordare.

Implementarea proiectului se realizează în termen de cel mult 12 luni de la semnarea contractului de finanțare nerambursabilă, termen în care trebuie realizată instalația și încheiate formalitățile privind recepția sistemului de panouri fotovoltaice și obținerea certificatului de racordare.

Monitorizarea finanţării acordate în cadrul programului, a investiţiilor realizate, precum şi a respectării condiţiilor prevăzute în prezentul ghid se face de către AFM, pe o perioadă de 6 ani de la data obţinerii de către beneficiarul final a certificatului de racordare.

sursa: Antena 3, economedia.ro

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Noul sediu al Tribunalului Alba, un vis îndepărtat, îngreunat de birocrație de aproape 10 ani. Când ar putea începe construcția

Publicat

sediu nou tribunal

Magistrații, avocații, dar și cei care sunt părți în procese mai au de așteptat ani buni, până când să își desfășoare activitatea într-o nouă clădire a Tribunalului Alba: un clasic caz al birocrației din România. 

De aproape 10 ani se tot vorbește și se fac pași mici, pentru o nouă clădire a Tribunalului, însă fără a se finaliza ceva concret. De curând a fost propus un nou termen pentru începerea construcțiilor: undeva în anul 2026.

Momentan clădirea din Piața Iuliu Maniu este împărțită de două Parchete și de două instanțe de judecată. Parchetele de pe lângă Judecătoria Alba Iulia și Tribunalul Alba și respectiv cele două instanțe de judecată.

Procurorii și judecătorii își desfășoară activitatea în birouri mici, undeva la cinci metri pătrați suprafaţă de birou pe persoană.

CITEȘTE ȘI: Construirea noului sediu al Tribunalului Alba ar putea începe în 2019. Se actualizează documentaţia

În cea mai recentă ședință de Consiliu Local al Municipiului Alba Iulia, reprezentații Tribunalului Alba au cerut prelungirea cu încă cinci ani a termenului de începere a construcției.

Este a doua prelungire cerută după ce în 2017 a mai fost solicitată încă o prelungire tot cu cinci ani. Mai exact, în 2015, terenul pe care se va ridica noua clădire a instanței, pe strada Târgului, a fost trecut din domeniul public al Municipiului Alba Iulia, în domeniul public al Statului Român sub administrarea Tribunalului Alba.

Însă a fost pusă o clauză: în caz că nu va fi demarată construcția în termen de doi ani, terenul va reintra în domeniul public al municipiului.

Au existat mai multe etape și licitații pentru mai multe studii, licitații realizate de Compania Națională de Investiții.

CITEȘTE ȘI: Un nou pas pentru construirea sediului Tribunalului Alba. CNI a scos la licitație servicii de proiectare pentru diverse studii

Acum, potrivit documentului care a ajuns pe masa consilierilor locali, banii pentru construcția sediului vor veni prin PNRR.

În acest sens au fost și anunțate mai multe etape și ce termene au:

  • Potrivit documentului citat în iunie 2022, ar urma să fie avizați/aprobați indicatorii tehnico-ecnomici.
  • Derulare procedură achiziție și contractare proiectare și execuție lucrări- octombrie 2022.
  • Elaborare proiect tehnic și obținere autorizație de construire – martie 2023.
  • Avizare documentație tehnică și emitere ordin începere lucrări – aprilie 2023.
  • Execuție lucrări – aprilie 2026.

Când au fost făcute primele demersuri pentru construcția noului Tribunal 2014 – 2022

Demersurile pentru construirea noului sediu au început în 2014, prin transferul terenului în suprafaţă de 14.818 mp, situat pe strada Târgului, FN, din domeniul public al Municipiului Alba Iulia şi administrarea Consiliului Local, în domeniul public al Statului Român, prin hotărâre de Consiliu Local.

Apoi în 2015 într-un proiect la nivel guvernamental a fost introdus și un punct care prevedea construirea clădirii.

sediu nou tribunal

La începutul anului 2015, Ministerul Dezvoltării Regionale a demarat Programul naţional de investiţii în infrastructura instanţelor şi parchetelor din reşedinţele de judeţ, incluzând ”Programul naţional de consolidare a infrastructurii instanţelor de judecată aflate în municipiile reşedinţă de judeţ, ce are ca obiectiv principal îmbunătăţirea infrastructurii sediilor instanţelor prin reabilitarea sediilor instanţelor, dar şi execuţia unor noi sedii.

În anul 2017, Ministerul Justiției a finalizat Tema cadru pentru proiectarea instanțelor, iar în baza acesteia Tribunalul Alba a întocmit și înaintat Ministerului Justiției ”Nota conceptuală pentru construirea Sediului Tribunalului Alba”.

CITEȘTE ȘI: FOTO: Noul sediu al Tribunalului Alba şi extinderea cartierului Anghel Saligny din Alba Iulia. Proiect în consultare publică

Ca urmare a solicitării Companiei Naţionale de Investiţii, s-a întocmit „Tema de proiectare pentru Sediu Tribunalul Alba”, cu respectarea conţinutului cadru prevăzut la anexa 2 la Hotărârea de Guvern nr.907/2016, temă care a fost transmisă şi spre ştiinţă Ministerului Justiţiei în iunie 2018.

În 2019 au fost descoperite mai multe neconcordanţe privind suprafeţele necesare şi apoi demararea licitaţiei pentru proiectare şi construire a noului sediu.

În 2020 au fost remediate și au fost scoase la licitație mai multe studii.

Acum în 2022 s-a mai cerut prelungirea cu încă cinci ani pentru demararea construcției.

sursă foto: arhiva alba24.ro.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

 

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Alba Iulia: Circulația pietonală pe podul de la poarta a VI-a din Cetatea Alba Carolina a fost redeschisă vineri

Publicat

Circulația pietonală pe podul de la poarta a VI-a a fost redeschisă, vineri, în urma finalizării reparațiilor, potrivit primarului Municipiului Alba Iulia.
”Pregătim orașul pentru vară!

Părțile din lemn care erau deteriorate au fost reparate, și a fost aplicat un strat de protecție a lemnului.

Astăzi au fost făcute ultimele retușuri, iar traficului pietonal a fost redeschis” a scris primarul Gabriel Pleșa, vineri, într-o postare pe Facebook.

sursa foto: Facebook Gabriel Pleșa
 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax