Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

INTERVIU: Radu Afrim despre ”Wolfgang”, un spectacol extraordinar care va ajunge la Alba Iulia, în orașul fără teatru


Publicat

Publicul din Alba Iulia va avea ocazia să vadă, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru ”Povești”, unul dintre cele mai interesante spectacole care sunt jucate, în prezent, în România. Este vorba despre ”Wolfgang”, regizat de Radu Afrim și jucat de actorii de la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț.

Piesa ”Wolfgang”, scrisă de Yannis Mavritsakis, are la bază o știre de presă: într-un orăşel din Austria, Natascha Kampusch a fost ţinută captivă într-o pivniţă, timp de 8 ani, de către Wolfgang Priklopil, care a răpit-o pe când ea avea zece ani.

”Dincolo de evenimentul real care a uimit lumea, miza spectacolului este aceea de a problematiza modurile diferite în care oamenii societăţii de astăzi îşi caută ieşiri de salvare dintr-un mediu standardizat, conformist, în care nu îşi (mai) găsesc locul. Unii recurg la gesturi de o violenţă extremă ce bulversează întreaga comunitate, alţii sunt nevoiţi să treacă printr-o experienţă radicală pentru a înţelege mecanismele profunde ce au declanşat această violenţă. Mai mult decât eliberarea fizică, această înţelegere îi redă libertatea totală victimei, inclusiv libertatea de a-şi ierta abuzatorul” este descrierea spectacolului, de pe siteul Teatrului din Piatra Neamț.

„Acest spectacol ne arată cât de fragili suntem, dar vorbeşte şi despre captivitate, care nu e neapărat un beci, un portbagaj, ci poate fi propria familie, propriul oraş, ţara, cu care dezvolţi o relaţie de dragoste şi ură; interoghează care sunt limitele suportabilităţii noastre şi dacă nu cumva în loc să ne salvăm preferăm o coabitare nocivă“ – Radu Afrim.

Regizorul Radu Afrim a oferit ziarului Alba24 un scurt interviu despre spectacolul pe care îl vor vedea albaiulienii, despre publicul din provincie și despre inexplicabila lipsă a unor instituții teatrale în orașe importante din Transilvania, cum este și Alba Iulia (unde există un teatru de păpuși, dar nu și unul pentru adulți).

Reporter: Am văzut cum ați readus la viață ”Pădurea spânzuraților”, am văzut cum ați replasat mizele tragice ale acelei povești, așa că am o curiozitate legată de spectacolul de la Alba Iulia, ”Wolfgang”. Cum ați ajuns la textul lui Yannis Mavritsakis? Autorul lui a plecat de la un caz real petrecut în Austria, a realizat o documentare artistică a unei povești de presă, o poveste paralizantă despre captivitate, minciună, obsesie, vulnerabilitate… Ce ați simțit când ați văzut acest text pentru prima dată?

Radu Afrim: Dincolo de faptul divers, de povestea atroce, m-a interesat ideea de captivitate. Noi toți suntem captivii cuiva, ai unei idei, ai unei țări, ai unor prejudecăți, ai unor politicieni care ne-au indus ideea că suntem captivii lor.

Și întrebarea pe care mi-o pun eu în spectacol este:  cât luptăm să ne eliberam și cât ne complacem închiși  acolo. În ce măsură intervine obișnuința? Sau resemnarea…

E o poveste violentă, aproape incredibilă, dat fiind faptul că fetița aceea a stat închisă într-o pivniță ani de zile (în spectacolul meu e inchisă într-un trabant vechi). Am vrut să explicitez faptul că cineva poate să sufere la doi pași de tine și tu să-ți trăiești calm viața lângă el fără măcar să bănuiești că el  suferă.

w

Trabantul poate sta liniștit în curtea unei vile extravagante, cu gard viu. E o metaforă. Autorul nu construiește personaje negative și personaje de pus în ramă. Asta se întamplă în telenovele. Am încercat și eu să rămân obiectiv, din respect pentru spectatori.

Reporter: Ce v-a determinat să alegeți din nou Teatrul Tineretului de la Piatra Neamț?

Radu Afrim: Venirea Gianinei Cărbunariu acolo și convingerea mea că ea va restarta acel teatru. Nu cunoșteam trupa tânără de acolo, nu călcasem de ani buni în teatrul acela, de aceea am folosit în Wolfgang doar tinerii. Pentru a-i testa.

Chiar acum lucrez un alt proiect acolo și am luat actori din toate generațiile. E mai sănătos așa. Pe de alta parte nu mi s-a întâmplat vreodată să refuz vreun teatru care dorea să facă o treabă profesionistă. Mi s-a întâmplat să plec din vreo două teatre pentru că mi-am dat seama că lumea nu se ia în serios pe-acolo.

Reporter: Cred că publicul din Alba Iulia a mai văzut ”Herr Paul”. Acum vor vedea ”Wolfgang”… Spectacolul dumneavoastră este despre captivitate, libertate, despre ambele sau despre nici una dintre aceste lucruri? La ce trebuie să se aștepte publicul din Alba Iulia?

Radu Afrim: Da, n-am mai avut de multă vreme un spectacol în Alba. Cred că au fost și unele făcute la Odeon (nu doar Herr Paul -n.red.). Acum să se aștepte la o poveste coerentă, tensionată, cu suspans, bine jucată.

w

Nu e cel mai funny spectacol al meu, dar nu e lipsit deloc de umor. E un thriller pe scenă. Și arde la foc mic.

Începe calm, într-o zi însorită în curtea unei familii middle class, un tată pasionat mai degrabă de părerea vecinilor despre gardul lui viu, decât de fiica lui și o mamă alcoolică. Personaj absent la autor și inventat de mine. Vecinii lor, văduva ciudată a unui rock star și fiul lor Wolfgang, care o pândește pe fiica vecinilor chiar prin gardul viu. Cam atât vă spun.

Reporter: Simțiți o diferență de receptare a spectacolelor, atunci când se joacă în provincie vs. atunci când se joacă în București? Vă întreb pentru că de există această percepție a unui public mai naiv, care merge mai rar la teatru…

Radu Afrim: E o întrebare bună. N-aș împărți publicul în naiv versus public versat. Există în București teatre unde vine un public foarte prost. Pentru că în acele teatre s-a făcut întotdeauna un teatru prost. Și spectatori care nu calcă în acele teatre pentru că așteptările lor sunt altele.

Când în provincie merge în turneu unul dintre aceste spectacole proaste, dar în care joacă actori populari, e clar că publicul e cam același ca și atunci când merge în turneu un spectacol de top sau unul mai puțin comercial.

Și într-un caz și în celălalt, unii din spectatorii din provincie ar putea fi debusolați: unii pentru că au primit prea puțin, alții pentru că li s-a dat prea mult.

Faptul că există în Ardeal orașe importante ca Alba Iulia sau Bistrița fără teatru este pentru mine greu de înțeles. Pentru că publicul de teatru se formează în timp. E o muncă imensă. Eu lucrez foarte rar în București – e o strategie a mea – și dacă aș considera că publicul din provincie e ”naiv”, aș face niște spectacole ”naive”. Și nu cred că e așa…

Reporter: Aveți un actor preferat? Ce așteptați de la un actor, în general?

Radu Afrim: Nu am așa ceva. Am avut în diferite perioade de lucru. S-a întâmplat să duc cu mine dintr-un oraș în altul anumiți actori pentru că mi se părea că fără ei spectacolul ar fi incomplet. Fac acest lucru din ce în ce mai rar.

Cred că trebuie puși în valoare actorii acelor trupe mai degraba. De la un actor aștept și fac tot posibilul să vină cu mine până în pânzele albe. Care sunt alea nici eu nu știu, dar mereu ni le punem în față, undeva departe, cât mai departe. Și aștept să nu-și pună opreliști înainte de a se arunca în joc.

w

Actorii care se autocenzurează nu mă inspiră. Și dacă nu mă inspiră există un perete între mine și el și rolul lui nu e printre cele mai interesante din spectacol. Aș zice că nu e interesant deloc, cel puțin pentru mine.

Să te arunci cu capul înainte, fără teama de penibil! Asta să faci ca actor! În fond teatrul nu e un joc atât de periculos pe cât încearcă unii actori să spună prin interviuri.

Reporter: Ce credeți că se poate face în România pentru ca oamenii care trăiesc în orașe mai mici să aibă totuși acces la teatru?

Radu Afrim: Să se investească în cultură; evident, nu sunt cele mai bune vremuri pentru asta, din păcate. Așteptăm și luptăm pentru o schimbare.

Vezi și: Festivalul de Teatru POVEŞTI 2019 la Alba Iulia, PROGRAMUL complet, în perioada 19-25 mai. Detalii despre bilete

Distribuție: Cătălina Bălălău, Florin Hriţcu, Andrei Merchea Zapotoţki, Mircea Postelnicu, Loredana Grigoriu, Emanuel Becheru, Cristina Mihăilescu, Valentin Florea, Sabina Brânduşe.

Foto: fotografii din spectactol: teatrultineretului.ro, Radu Afrim: Mihaela Jipa (via facebook Radu Afrim)

Video: Teatrul Tineretului – youtube.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

„Casa Verde fotoltaice”, la bloc: Extinderea programului pentru asociațiile de locatari, pe masa ministrului Mediului

Publicat

Reprezentanții Asociației Municipiilor din România au propus ministrului Mediului extinderea programului „Casa Verde” și pentru asociațiile de proprietari. 

Locatarii ar putea avea astfel posibilitatea montării de panouri fotovoltaice pe acoperișurile blocurilor, iar banii încasați ulterior din energia vândută ar putea fi folosiți pentru costurile necesare întreținerii. 

Potrivit primarului municipiului Alba Iulia, Gabriel Pleșa, propunerea a fost făcută luni, în cadrul unei întâlniri de lucru a reprezentanților Asociației Municipiilor din România, Asociației Orașelor din România și Asociației Comunelor din România cu ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, secretari de stat din Ministerul Mediului și președintele Administrației Fondului pentru Mediu.

Principalele probleme abordate în cadrul întâlnirii

„Printre cele mai importante probleme abordate au fost:

  • Prezentarea programelor de finanțare implementate prin AFM pentru anul 2022;
  • Reducerea termenelor pentru obținerea acordului de mediu pentru investiții finanțate din fonduri europene;
  • Introducerea unui program pentru subvenționarea panourilor solare, pentru încălzirea apei, având în vedere creșterea prețurilor la gaze; Am propus un program național, prin implicarea primăriilor, astfel încât să fie redusă cât mai mult birocrația și timpii de implementare;
  • Sprijin pentru autoritățile publice locale în vederea implementării sistemelor de gestionare a deșeurilor biodegradabile compostabile;
  • Subvenționarea platformelor pentru colectarea deșeurilor, în orașe și municipii;
  • Apele pluviale: Problema separării apelor pluviale de cele menajere este vitală pentru un viitor mai curat – în majoritatea localităților, chiar și în Alba Iulia, apele pluviale sunt introduse în stațiile de epurare, neavând sistem de canalizare dual (apa de ploaie separată de apa menajeră);
  • Mobilitate verde: orașele din România au nevoie urgentă de investiții în acest domeniu, iar un program național de mobilitate verde trebuie și poate fi pus în armonie cu programe la nivel local. Astfel, a fost propusă eliberarea unor tichete, la predarea autoturismelor vechi, și achiziționarea, în acestora, de mijloace de transport nepoluante (biciclete, trotinete ori mașini nepoluante). Cred cu tărie că inclusiv trotinetele și bicicletele pot deveni alternative extrem de importante la traficul din orașele aglomerate, așa cum este și cazul orașului Alba Iulia.

Am convingerea că multe dintre ideile discutate astăzi, de către reprezentanții celor mai importante administrații din România, își vor regăsi ecou în programele guvernamentale, astfel încât să putem pune în aplicare, și la Alba Iulia, cât mai multe astfel de idei și oportunități”, a scris primarul Gabriel Pleșa, pe pagina de Facebook.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO PERCHEZIȚII în Alba și Cluj: Mai multe persoane ar fi falsificat documente, permise de conducere și certificate

Publicat

În această dimineaţă, poliţiştii Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice din cadrul din Inspectoratului de Poliție Județean Alba, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Alba Iulia, efectuează 23 de percheziţii domiciliare, în județele Alba și Cluj, la persoane bănuite de fals, uz de fals, fals în înscrisuri sub semnătură privată și complicitate la fals material în înscrisuri oficiale.

Din cercetări a reieșit că persoanele bănuite ar fi întocmit, în fals, diverse documente, precum permise de conducere și certificate de competență profesională, pe care le-ar fi pus la dispoziția unor persoane, contra unor sume de bani.

Vor fi puse în executare 22 de mandate de aducere, persoanele urmând a fi conduse la sediul Inspectoratului de Poliție Județean Alba, pentru audieri.

Activitățile se desfășoară cu sprijinul polițiștilor Serviciului de Ordine Publică, Serviciului de Investigații Criminale, Serviciului pentru Acțiuni Speciale, Biroului pentru Protecția Animalelor din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Alba.

Totodată, la acțiuni participă și polițiști ai Serviciului de Investigare a Criminalității Economice din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Cluj.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Bărbați din Zlatna și Blaj, cercetați de polițiști. Au condus sub influența băuturilor alcoolice și fără permis

Publicat

Doi bărbați din Zlatna și Blaj sunt cercetați de polițiști după ce au condus autoturisme fiind sub influența băuturilor alcoolice sau fără permis. 

Potrivit IPJ Alba, la data de 17 ianuarie 2022, în jurul orei 11.00, polițiștii rutieri din Alba Iulia au depistat un bărbat, de 34 de ani, din Zlatna, în timp ce conducea un autoturism, pe B-dul. Republicii din Alba Iulia, fiind sub influența băuturilor alcoolice.

În urma testării conducătorului auto cu aparatul etilotest, a rezultat valoarea de 0,46 mg/l alcool pur în aerul expirat, motiv pentru care a fost condus la spital unde i-au fost recoltate mostre de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

Față de conducătorul auto, cercetările sunt continuate, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

La data de 17 ianuarie 2022, în jurul orei 21.00, polițiștii din Blaj au depistat un bărbat, de 34 de ani, din Blaj, în timp ce conducea un autoturism, pe raza localității Mănărade, fiind sub influența băuturilor alcoolice și fără să dețină permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.

În urma testării conducătorului auto, cu aparatul etilotest, a rezultat valoarea de 0,83 mg/l alcool pur în aerul expirat, motiv pentru care a fost condus la spital unde i-au fost recoltate mostre de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

Față de conducătorul auto, cercetările sunt continuate sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de conducere sub influența alcoolului și conducere fără permis.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Reacția premierului Nicolae Ciucă la acuzația că și-a plagiat teza de doctorat

Publicat

Guvernul a transmis joi o declarație legată acuzația potrivit căreia premierul Ciucă și-a plagiat teza de doctorat. Acesta neagă că și-ar fi plagiat lucrarea și face apel la experiența sa în domeniul științelor militare. 

Precizare de presă a Prim-ministrului Nicolae-Ionel Ciucă

Ca urmare a interesului manifestat public față de teza de doctorat „Dimensiunea angajării armatei României în operațiuni întrunite multinaționale”, pe care am susținut-o în anul 2003, la Universitatea Națională de Apărare (UNAp), am decis să solicit analizarea lucrării de către Comisia de Etică a UNAp – Instituția Organizatoare de Studii de Doctorat în care s-a susținut teza de doctorat care are un pronunțat caracter specific domeniului Științe Militare.

Alegerea tematicii tezei de doctorat s-a bazat predominant pe experiența personală acumulata in misiunile internaționale la care am participat nemijlocit, individual sau împreună cu Batalionul 26 Infanterie: misiunea ONU de menținere a păcii din Angola (1996-1997), misiunea NATO din cadrul rezervei strategice a SACEUR pentru Balcanii de Vest (2000-2001) și misiunea de tip coaliție din Afganistan (2002).

Așadar, teza mea de doctorat înglobează, pe lângă cercetarea științifică și studiul teoretic, experiența acumulată în misiunile reale și exercițiile la care am participat, aceasta constituindu-se, în mod evident, contribuția originala proprie unei teze de doctorat corect elaborata.

În calitatea de militar, indiferent de poziția pe care am fost încadrat, mi-am îndeplinit întotdeauna atribuțiile, respectând principiile, legile și regulamentele militare care guvernează activitatea Armatei Române.

În acuzele publice se reclamă că unele referiri din notele de subsol nu apar și în lista bibliografică. Acest lucru nu arată altceva decât faptul că lucrarea a fost elaborată onest, fiind menționata cel puțin într-un loc sursa bibliografică.

Acuzațiile publice nu se pot susține științific in niciun fel, fapt ce poate fi dovedit si de raportul oricărei metodologii de depistare a similitudinii, corect și profesionist utilizată.

Sintagme si formulări standardizate specifice domeniului tezei de doctorat (gen “pilon de stabilitate” etc) nu trebuie ocolite atunci când tratezi un subiect sensibil – precum geopolitica – unde semantica trebuie neaparat să fie precisă, motiv pentru care anumite sintagme/formulări este obligatoriu să fie standardizate.

Din anul 2003, după susținere, teza mea de doctorat este publică și a putut și poate fi consultată la Biblioteca Universității Naționale de Apărare și la Biblioteca Națională.

Consider că am realizat lucrarea conform cerințelor legale existente la acea vreme și, în consecință, am inițiat solicitarea de verificarea a acesteia de către Comisia de Etica a UNAp – Instituția Organizatoare de Studii de Doctorat, în acord cu prevederile legale în vigoare, in spiritul OMEC Nr. 5229/2020 din 17 august 2020.

În măsura în care vor mai exista semne de întrebare, UNAp va fi îndreptățită sa solicite verificarea de către CNATDCU – Comisia 26 – Științe politice, studii de securitate, ştiinţe militare, informaţii și ordine publică.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate