Connect with us
Advertisement

Eveniment

Nemulțumiri legate de SUMAL. Companiile din industrie acuză blocaje și erori ale aplicației, activiștii lipsa controalelor

Publicat

La doar câteva zile după ce autoritățile au anunțat că SUMAL, programul care ar trebui să reducă exploatarea ilegală a pădurilor românești, apar și nemulțumirile, de ambele părți.

Sunt nemulțumiți atât activiștii, cât și reprezentanții industriei, în timp ce Ministerul Mediului nu reacționează public în nici un fel. 

SUMAL este, sau ar trebui să fie o bază de date integrată care să ofere în timp real informații esențiale din domeniul silvic: ce se taie din păduri, unde se taie, unde pleacă lemnul, cine îl depozitează și cum este comercializat.

Fostul senator Mihai Goțiu, un activist cunoscut în domeniul mediului, a postat pe contul său de Facebook un mesaj în care precizează că Garda Forestieră, Poliția și Jandarmeria, sunt puse în imposibilitate de a verifica legalitatea transporturilor de lemne!

”La începutul săptămânii trecute, m-am bucurat că noul sistem de urmărire a materialului lemnos, SUMAL 2.0, a fost dat în folosință, după lungi și repetate amânări. Doar că trăim în România, unde în spatele fiecărei vești bune se ascunde o problemă. Sau mai multe.

Faptul că SUMAL 2.0 nu e conectat la aplicația Inspectorul Pădurii, cea prin care cetățenii pot verifica online legalitatea transporturilor de lemne, a fost deja reclamat și s-a promis, ca termen ferm, data de 10 februarie, pentru rezolvarea problemei. Să vedem…

Mai grave, însă, sunt semnalele pe care le-am primit din partea unor angajați din Jandarmerie, Poliție și Garda Forestieră, care m-au contactat în ultimele zile. Potrivit acestora, nici ei nu au primit parole pentru a putea face verificări în SUMAL 2.0!

Informațiile (neoficiale) spun că nu ar fi definitivată aplicația de control! Angajații Gărzilor Forestieră sunt ținuți ”de permanență” la call-center (!), să ofere asistență operatorilor economici despre cum se utilizează SUMAL 2.0!

Practic, de o săptămână (și pe un termen nedefinit), ce s-a tăiat în ultimele zile, săptămână și (poate) chiar luni în pădurile României, poate fi transportat fără posibilitatea unui control real, nici instituțional, nici din partea cetățenilor!

Înainte de a publica această postare, l-am sunat pe ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Tanczos Barna, pentru a-i reclama situația și pentru a solicita un termen de rezolvare. Momentan nu mi-a răspuns la telefon (are numărul meu de telefon în agendă, din perioada în care am fost colegi în Senat). Când voi primi informații de la el, voi reveni”.

De cealaltă parte, reprezentanții industriei sunt și ei nemulțumiți.

Constantin Tobescu este președintele Asociația Industriei Lemnului – Prolemn. Potrivit acestuia, industria este grav afectată de modul în care funcționează SUMAL, sau mai bine spus, nu funcționează.

”Din informații neoficiale, de la operaționalizarea SUMAL 2.0, din 31 ianuarie, au fost emise 29.000 de avize, aproximativ 25-30% din numărul de avize față de perioada corespondentă de anul trecut.

Realitatea este evidentă: sectorul forestier și industria lemnului funcționează la maxim 30 % din activitatea normală, ca rezultat al pregătirii defectuoase a implementării SUMAL 2.0, problemelor de funcționalitate a aplicațiilor și concepției greșite a sistemului SUMAL 2.0” a scris acesta pe Grupul Forestierilor Fordaq (Facebook).

Atât Goțiu cât și Tobescu citează surse neoficiale, în condițiile în care Ministerul Mediului nu comunică pe acest subiect. Instituția nu a răspuns nici solicitărilor noastre.

Surse din cadrul Direcției Silvice Alba au spus că sistemul funcționează foarte greu și are erori mari, în timp ce nici pădurarii și nici angajații firmelor din domeniu nu știu să îl folosească.

De exemplu, vorbim despre erori de localizare în teren de până la 10 kilometri.

De asemenea, reprezentanții companiilor din industrie se plâng că emiterea avizelor durează foarte mult, iar sistemul nu oferă răspunsuri la unele situații întâlnite în practică și afectează inclusiv exporturile.

Pe grupurile de Facebook ale acestora, sunt foarte multe exemple.

  • ”O firmă a emis un aviz către un depozit temporar de la societatea noastră. Menționez transportul este naval, din stocul lui cantitatea respectivă s-a scăzut, transportul apare în tranzit la noi dar noi nu îl putem recepționa la noi în depozit, nu se încarcă, sistemul dă eroare. Apăsam pe ecranul telefonului acceptă și dă eroare, apare mesajul reîncercați. După 9 ore de încercări am reușit” – reprezentantul unei companii de procesare a lemnului.
  • ”Am următoarea situație: trebuie să transport către o firmă din Franța. Partenerii noștri au birourile în centrul orașului, și depozitele la margine. Eu introduc datele firmei și teoretic trebuie să duc marfa la birouri, acolo unde este adresa. Cum rezolv?” – reprezentant companie de transport.

Asociația Industriei Lemnului – Prolemn a transmis într-un comunicat de presă că a derulat, cu suportul de comunicare al Fordaq – Comunitatea Forestierilor, un sondaj de opinie în sectorul forestier și industria lemnului prin care să colecteze feedback-ul utilizatorilor confruntați cu implementarea iminentă a SUMAL 2.0. Sondajul a fost făcut public cu câteva zile înainte de data la care SUMAL a intrat în funcțiune.

”La chestionar au răspuns 339 de profesioniști ai lemnului de pe întregul lanț valoric: ocoale silvice (32%), operatori din sectorul de exploatare forestieră (27%), industria de prelucrare a lemnului (24%), transportatori (3%), operatori din lanțul de comercializare și utilizatori de materiale lemnoase (14%)” se arată în comunicat.

Rezultatele sondajului:

  • 79% dintre respondenți consideră că pregătirea implementării este haotică, în lipsa metodologiei de populare a bazelor de date și de instruire a utilizatorilor.
  • 60% dintre respondenți evaluează aplicațiile SUMAL Avize și SUMAL Registru Electronic inaplicabile în puncte esențiale, prin lipsa recepțiilor, a neclarității completării avizelor pentru cherestea, lipsa stabilității aplicațiilor și resetarea frecventă cu pierderea datelor.
  • 83% dintre operatori spun că vor avea blocaje semnificative în activitate: 49% dintre respondenți estimează o afectare a activității în proporție de 10-50% pe 1-3 luni, 34% estimează o afectare a activității de peste 50% și blocaje pe termen lung cu efecte sistemice asupra industriei lemnului.

Cătălin Tobescu, președintele AIL – Prolemn, a declarat: „Răspunsurile conturează o realitate simplă și nefardată, pe care Ministerul de resort refuză să o vadă. Astfel de evaluări simple de impact ar trebui să însoțească fiecare măsură legislativă cu un impact atât de mare asupra unui întreg sector economic.”

Ce este SUMAL

Greanpeace România descrie SUMAL drept o bază de date integrată care, atunci când funcționează cum trebuie, conține informații esențiale din domeniul silvic: ce se taie din păduri, unde se taie, unde pleacă lemnul, cine îl depozitează și cum este comercializat.

La acest sistem sunt conectați obligatoriu toți actorii din domeniu, de la administratori de păduri, de stat și privați, organisme de control și operatori economici, până la simplul cetățean interesat de soarta pădurilor.

România a implementat un astfel de sistem încă din 2014, punând în practică Regulamentul European privind Comerțul cu Lemn. Ulterior, autoritățile au renunțat să mai plătească imaginile satelitare care ar fi permis urmărirea exactă și transmiterea de alarme către Garda Forestieră privind posibile tăieri ilegale. Chiar și Inspectorul Pădurii, aplicația care permitea oricărui cetățean să verifice validitatea unui transport de lemn, a rămas fără mentenanță în lipsa prelungirii contractului cu furnizorii ei.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement