Actualitate
Părinţii copiilor cu handicap vizual grav înscrişi în sistemul de învăţământ special nu primesc bani de la stat pentru îngrijirea acestora. Precizări de la Ministerul Muncii
Ministrul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, Claudia Ana Costea, a explicat care este situația copiilor și tinerilor cu cerințe educaționale speciale (CES), școlarizați în unitățile de învățământ special sau de masă, inclusiv cei școlarizați în alt județ decât cel de domiciliu. Potrivit ministrului, aceștia beneficiază de asistență socială, constând în asigurarea alocației zilnice de hrană, a rechizitelor școlare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei și a încălțămintei în cuantum egal cu cel pentru copiii aflați în sistemul de protecție a copilului, precum și de găzduire gratuită în internate sau centrele de asistare pentru copiii cu CES din cadrul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului.
De asemenea, în situația în care copilul este supravegheat și îngrijit în cadrul unei instituții de învățământ special, ministerul Muncii apreciază că menținerea contractului de muncă între primărie și părintele copilului cu handicap grav vizual nu este posibilă.
Senatorul PNL de Alba, Alexandru Pereș, a adresat ministrului Muncii o întrebare privind șansa la educație a copiilor încadrați în grad grav de handicap vizual și menținerea unui sprijin financiar în timpul școlarizării. Potrivit senatorului, în România trăiesc peste 3.000 de copii cu handicap vizual, iar dintre aceștia peste 1.000 sunt încadrați în grad grav de handicap. În sprijinul lor vin cele șapte școli și licee speciale care funcționează la nivelul întregii țări. Alexandru Pereș susține că, odată înscriși copiii în aceste unități de învățământ, părinții acestora nu mai încasează banii care sunt acordați de stat pentru creșterea și îngrijirea acestora.
Conform prevederilor legale în vigoare, copilul are dreptul de a primi o educație care să îi permită dezvoltarea, în condiții nediscriminatorii, a aptitudinilor și personalității sale. Potrivit principiilor care fundamentează drepturile copilului, toți părinții, deci inclusiv cei care au în îngrijire copii cu handicap vizual, „au cu prioritate dreptul de a alege felul educației care urmează să fie dată copiilor lor și au obligația să înscrie copilul la școală și să asigure frecventarea cu regularitate de către acesta a cursurilor școlare”.
Potrivit ministrul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, calitatea de asistent personal a copilului cu handicap grav presupune supravegherea, acordarea asistenței și îngrijirii copilului, în baza unui contract de muncă încheiat între părintele copilului cu handicap grav vizual și primărie. În situația în care copilul este supravegheat și îngrijit în cadrul unei instituții de învățământ special, ministerul Muncii apreciază că menținerea contractului de muncă nu este posibilă.
Totodată, potrivit Legii nr. 1/2011 – legea educației naționale, învățământul special se organizează, după caz, în unități de învățământ special și în unități de învățământ de masă, copilul cu handicap grav având dreptul să urmeze, în funcție de gradul de handicap și de certificatul de orientare școlară, o formă de învățământ special sau de masă. De asemenea, potrivit actului normativ, copiii, elevii și tinerii cu cerințe educaționale speciale (CES), integrați în învățământul de masă, beneficiază de suport educațional prin cadre didactice de sprijin și itinerante, de la caz la caz. Organizarea serviciilor de sprijin educațional se face de către CJRAE/CMBRAE și se reglementează prin metodologii specifice elaborate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului.
Copiii și tinerii cu cerințe educaționale speciale (CES), școlarizați în unitățile de învățământ special sau de masă, inclusiv cei școlarizați în alt județ decât cel de domiciliu, beneficiază de asistență socială constând în asigurarea alocației zilnice de hrană, a rechizitelor școlare, a cazarmamentului, a îmbrăcămintei și a încălțămintei în cuantum egal cu cel pentru copiii aflați în sistemul de protecție a copilului, precum și de găzduire gratuită în internate sau centrele de asistare pentru copiii cu CES din cadrul direcțiilor generale județene/a municipiului București de asistență socială și protecția copilului.
În ceea ce privește sursa de finanțare, drepturile de care beneficiază copiii și tinerii cu CES se asigură din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat prin bugetele locale ale consiliilor județene și ale sectoarelor municipiului București, indiferent de locul de domiciliu al copiilor, prin contract managerial.
De asemenea, elevii cu handicap beneficiază de condiții de egalizare a șanselor la susținerea examenelor de evaluare națională, respectiv bacalaureat, prin:
– asigurarea posibilității de comunicare prin utilizarea sistemului Braille, la elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficiențe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat),
– mărirea cu 1 – 1,5 ore a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către candidații cu deficiențe motorii sau neuro – motorii, care îi împiedică să scrie normal, sau de către cei cu deficiențe vizuale grave,
– asigurarea scrisului cu caractere mărite la candidații ambliopi
– transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficiențe, a informațiilor corespunzătoare subiectelor de examen afișate / prezentate vizual
– realizarea probei scrise prin dictarea conținutului acesteia, de către candidatul cu deficiențe, către un profesor asistent, de o altă specialitate decât cea la care se desfășoară proba respectivă.
Ministrul Muncii, Claudia Ana Costea, a menționat că Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități are în vedere prin Planul Operațional de Implementare a Strategiei Naționale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilități” 2016 – 2020, promovarea educației și formării profesionale favorabile incluziunii la toate nivelurile și a învățării de-a lungul vieții pentru persoanele cu dizabilități. În acest sens, a fost stabilit printre indicatori și creșterea numărului de elevi cu dizabilități școlarizați în unități de învățământ de masă în comunitățile de domiciliu.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News