Connect with us
Advertisement

Economie

Pensiile se mută online. Pensionarii vor avea acces la un spațiu privat virtual cu date despre pensii, talon, bilete de tratament

Publicat

Pensionarii vor avea acces la o platformă ce va fi dezvoltată pentru Casa Națională de Pensii Publice. Este vorba despre o investiție de peste 130 milioane lei, fonduri PNRR, pentru implementarea unui sistem informatic integrat.

Proiectul este aprobat joi de Guvern.

„Avem o veste bună şi pentru pensionari. Introducem un nou sistem informatic performant la Casa Naţională de Pensii Publice, complet integrat. Este o investiţie de peste 130 de milioane de lei din PNRR şi, astfel, vom elimina, de exemplu, cozile la biletele de tratament”, a precizat Marcel Ciolacu, potrivit Agerpres.

Pe agenda şedinţei de Guvern de joi figurează aprobarea, prin hotărâre, a Notei de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Noul Sistem Informatic Integrat al Casei Naţionale de Pensii Publice”.

Platformă electronică pentru pensionari. La ce servicii vor avea acces

Proiectul presupune realizarea unui nou sistem informatic integrat și a infrastructurii hardware necesare în cadrul Casei Naționale de Pensii Publice.

Portalul va funcționa ca o componentă de comunicare cu persoanele interesate, cu rol de a furniza setul actual de servicii electronice, precum și un nou set de funcționalități.

Servicii electronice pentru pensionari

  • servicii electronice în domeniul pensiilor și al altor drepturi de asigurări sociale
  • serviciu electronic pentru completarea cererii de emitere de bilete de tratament, precum și servicii electronice în zona de înregistrare a contribuabililor
  • servicii electronice în domeniul accidentelor de muncă și al bolilor profesionale
  • aplicația „e-Talon” care va genera automat cuponul lunar de pensie, în format electronic și tipărit, pentru toți pensionarii aflați în plată

Platformă electronică pentru pensionari. Cum va funcționa sistemul

Platforma informatică pentru digitalizarea relației cu cetățenii va conține următoarele elemente (o parte vor face obiectul unor alte proiecte ale instituției):

– sistem pentru digitalizarea și automatizarea proceselor interne; platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni sunt:

  • registre publice
  • sistem pentru relația cu cetățenii
    • sistemul va fi unul de tip portal cu identificarea fiecărui utilizator
    • va exista un sistem de management al identităților pentru toți utilizatorii și va putea fi folosită semnătura digitală
    • fiecare cetățean înregistrat în portal va avea un spațiu privat unde vor fi disponibile toate datele acestuia și prin intermediul căruia vor fi transmise toate comunicările electronice
    • în spațiul privat vor fi disponibile datele cetățeanului care sunt gestionate de CNPP, indiferent de sursa de date
    • cetățenii vor avea posibilitatea și să-și completeze documentele
    • prin intermediul portalului vor putea fi făcute și consultări/ simulări ale datelor personale privitoare la pensie
  • platformele software care vor sta la baza acestor funcțiuni
  • sisteme analiză și predicții

Platformă electronică pentru pensionari. Finanțarea proiectului

Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta 8 (Reforma fiscală și reforma pensiilor) Jalonul 240, Investiția 10 și de la bugetul asigurărilor sociale de stat prin CNPP.

Valoarea totală a proiectului de investiții este de 131.282 mii lei inclusiv TVA.

Valoarea eligibilă alocată prin PNRR este de 110.321 mii lei.

Termenul de implementare a proiectului este 17 luni.

Platformă electronică pentru pensionari. Context

PNRR obligă Guvernul României să digitalizeze procesarea cererilor serviciilor oferite de către CNPP. Aducerea tuturor acestor date într-un format digital unitar este obligatorie pentru orice plan de digitalizare al CNPP, care să susțină procesul de reformă/ recalculare al pensiilor.

Această sarcină de digitalizare presupune și dezvoltarea unui sistem informatic central în cadrul CNPP, care va avea capacitatea de a susține reformele și recalculare al pensiilor publice.

Aplicațiile ce alcătuiesc sistemul informatic curent al CNPP sunt bazate pe tehnologii învechite (2011-2012), fără suport producător, ceea ce limitează posibilitățile de adaptare ale acestora la noile cerințe operaționale, notează Guvernul. De asemenea, constituie un risc crescut de securitate cibernetică a sistemului.

Multe date critice în completarea unui dosar se găsesc în format nestructurat, în aplicații și sisteme de baze de date insulare sau chiar analogic (hârtie), îngreunând munca și scăzând eficiența personalului din cadrul CNPP și CJP-urilor.

Pentru demararea programului de modernizare este necesar întocmirea unui studiu de fezabilitate adaptat specificului investiției avute în vedere. Pregătirea studiului de fezabilitate presupune, inițial, o analiză a situației actuale și stabilirea obiectivelor tehnice și funcționale care să fie atinse.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement