Actualitate
Propunere legislativă: Timbrul de mediu, plătit în funcţie de tipul maşinii şi norma de poluare, odată cu rovinieta
Parlamentarii propun o modalitate diferită de impunere a timbrului pentru poluarea mediului, mai simplificată, orientată către toți poluatorii, fiind diferențiată în funcţie de tipul autovehiculului şi norma de poluare. Potrivit inițiatorului, astfel ar fi stimulate autovehiculele noi, electrice şi hibrid, motorizate Euro 6 şi taxate superior, autovehiculele cu motorizări care emit cantităţi superioare de CO2, în special motorizările non-euro. De asemenea, timbrul de mediu se va plăti odată cu tariful de utilizare și tariful de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România.
Potrivit inițiativei depusă la Senat de deputatul UNPR Gheorghe Florin, noul timbru pentru mediu va fi plătit de toate maşinile care poluează, care utilizează drumurile din ţară sau le tranzitează, maşinile înmatriculate în România sau înmatriculate în alte state.
„Taxa pentru poluarea produsă mediului de către autovehicule este atât o componentă importantă de finanțare a politicilor de protecție a mediului, cât și o necesitate stringentă de a adapta legislația românească la dreptul comunitar.
Din păcate, modul în care această taxă a fost reglementată în ultimii 9 ani, fie că a fost vorba despre taxa de primă înmatriculare, fie că a fost vorba despre timbrul de mediu, nu a produs efectele scontate. Mai mult, principiul „poluatorul plătește” nu este respectat întocmai, dacă luăm în considerare că un autovehicul care a plătit taxa/timbrul pe toată durata sa de viață poate fi casat doar în câteva luni sau unul care nu a plătit niciodată poate funcționa încă zece ani, tot mai mulți români au evitat să plătească taxa/timbrul, prin înmatricularea autovehiculelor în statele UE din vecinătate”, se precizează în expunerea de motive.
Inițiatorul face referire și la numeroasele decizii CEDO care au obligat statul să schimbe legile şi să achite sume mari cetăţenilor le-au reclamat ca fiind ilegale, spre exemplu taxa de primă înmatriculare, taxă de poluare sau timbrul de mediu.
Legea pentru taxarea poluării produsă de autovehiculele utilizate în România prevede ca timbrul de mediu să se plătească odată cu tariful de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale (rovinietă).
Potrivit documentului, „pentru autovehiculele care nu utilizează reţeaua de drumuri naţionale şi autostrăzi, timbrul de mediu se poate achita în mod independent, fără plata tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale”. De asemenea, „valoarea timbrului de mediu se exprimă în moneda unică europeană şi se calculează în funcţie de categoria autovehiculului şi tipul de motorizare”.
Totodată, timbrul de mediu s-ar putea plăti pentru un an sau pentru fracţiuni dintr-un an, după cum urmează: 1 zi, 7 zile, 30 zile, 90 zile, 12 luni.
Astfel, pentru auturismele Euro 5, valoarea timbrului de mediu ar urma să fie de 3 euro pentru o zi, 12 euro pentru 30 de zile și 20 de euro pentru 12 luni. În cazul vehiculelor de transport marfă Euro 5 cu MTMA mai mare sau egal cu 12 tone, cu minim 4 axe (inclusiv), timbrul de mediu va costa 40 de euro pe zi, 160 de euro pe 30 de zile și 300 de euro pentru 12 luni.
Documentul prevede și un coeficientul de creștere a tarifului pentru timbrul de mediu în funcție de norma de poluare a vehiculului, astfel:
Euro 6: -10%
Euro 5: 0%
Euro 4: +10%
Euro 3: +25%
Euro 2: +50%
Euro 1: +75%
Non-Euro: +100%
Sancţiunile propuse pentru cei care nu plătesc timbrul pentru mediu merg de la amendă până la reţinerea certificatului de înmatriculare a maşinii, până la achitarea taxei.
Dacă va fi adoptată, legea îşi propune să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2017. Pentru cei care au plătit timbrul pentru mediu pentru acea perioadă se prevăd restituirile sumelor.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News