Connect with us
Publicitate

Actualitate

Propunere MAI: Reguli mai stricte pentru eliberarea actelor de identitate şi primirea în spaţiul locativ

Publicat

Potrivit unui proiect de lege supus dezbaterii publice de Ministerul de Interne, eliberarea actelor de identitate şi primirea în spaţiu se vor face prin respectarea unor condiţii mai stricte, iar cei care încalcă prevederile legale vor fi sancţionaţi cu amenzi mai mari sau pedepsiţi cu închisoarea.

Cetăţenii români au dreptul să îşi stabilească şi să îşi schimbe reşedinţa atât în ţară, cât şi în străinătate, menţinându-se prevederea conform căreia „cetăţenii români nu pot avea în acelaşi timp decât un singur domiciliu şi/sau o singură reşedinţă”, iar „în cazul în care aceştia deţin mai multe locuinţe, îşi pot stabili domiciliul sau reşedinţa în oricare dintre ele”, se arată în proiectul de lege.
O nouă prevedere priveşte „restrângerea exerciţiului acestui drept”, care „se poate realiza de către instanţa de judecată, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, în scopul apărării securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor, desfăşurarea instrucţiei penale, prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav”.

În condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date (DEPABD) şi serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor constată intenţia unor persoane de stabilire sau schimbare a domiciliului din orice împrejurări de fapt.
În cazul primirii în spaţiu, din declaraţia scrisă a găzduitorului, persoana fizică sau juridică, trebuie să rezulte consimţământul acestuia, precum şi numărul de persoane care locuiesc efectiv la adresă.

Găzduitorul care şi-a exprimat consimţământul pentru primirea în spaţiu are totodată obligaţia de a anunţa organele de poliţie sau serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul unde este situat imobilul, dacă persoana pentru care şi-a exprimat consimţământul şi căreia i s-a eliberat actul de identitate nu mai locuieşte efectiv la adresa imobilului respectiv, în termen de cel mult 30 de zile de la data luării la cunoştinţă a situaţiei de fapt.

În cazul în care, cu prilejul desfăşurării activităţilor specifice pentru stabilirea sau schimbarea domiciliului şi eliberarea actului de identitate sau pentru înscrierea reşedinţei (locuinţa secundară, alta decât cea de domiciliu), lucrătorul de evidenţă a persoanelor constată că există indicii vădite privind nerealitatea datelor, acesta va face verificări sau va solicita organelor de poliţie competente efectuarea de verificări, în vederea evitării înregistrării unor date nereale în Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor (RNEP). Procedurile în aceste situaţii se stabilesc prin hotărâre a Guvernului în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a proiectului de lege.

Termenul maxim de efectuare a verificărilor şi soluţionare a cererii de stabilire sau schimbare a domiciliului sau de înscriere a reşedinţei este de pâna la 30 de zile, în cazul domiciliului acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de către şeful Serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor.

În cazul constatării unor indicii vădite privind nerealitatea datelor, lucrătorul de evidenţă a persoanelor poate refuza înregistrarea în RNEP a datelor declarate şi emiterea actului de identitate, respectiv a înscrierii menţiunii privind stabilirea reşedinţei în actul de identitate, elaborând în acest sens un document justificativ ce va fi înmânat persoanei în cauză. Dacă prin aceasta, persoana în cauză se consideră vătămată, ea se poate adresa instanţei în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Totodată, în cazul refuzului eliberării actului de identitate, persoanei titulare a unui act de identitate care nu mai este valabil ori care a fost pierdut, furat sau distrus, i se eliberează o carte de identitate provizorie.

Menţiunea privind stabilirea ori schimbarea domiciliului sau a reşedinţei îşi încetează valabilitatea în cazul în care, ulterior înregistrării acesteia în RNEP, se constată că datele declarate de persoana fizică nu sunt reale. Această situaţie poate rezulta din procesul-verbal întocmit de către lucrătorul de evidenţă a persoanelor sau de către organele de poliţie competente, ori din declaraţia proprietarului imobilului de la adresa în cauză, prin care se constată nerealitatea datelor declarate de persoana fizică referitoare la domiciliu sau reşedinţă.

În această situaţie, lucrătorii serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor ori ai DEPABD, după caz, actualizează în mod corespunzător RNEP, în sensul radierii prin trecerea în istoric a menţiunii privind stabilirea ori schimbarea domiciliului/ reşedinţei şi sesizează instanţa competentă în vederea anulării domiciliului/reşedinţei din actul de identitate al persoanei fizice şi, pe cale de consecinţă, a actului de identitate.

Actul de identitate anulat prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă se retrage, potrivit procedurii stabilită prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a proiectului de lege.

Totodată, proiectul de act normativ cuprinde şi reglementări privind pedepsirea persoanelor care declară date nereale când solicită eliberarea actului de identitate sau înscrierea menţiunii privind stabilirea reşedinţei sau când, în calitate de găzduitor, depun declaraţia necesară primirii altor persoane în spaţiu, ambele constituind infracţiuni.

Declararea de date nereale privind numele, domiciliul şi reşedinţa, atât de către solicitant, cât şi de către găzduitor, constituie infracţiunea prevăzută şi pedepsită de art. 292 Cod penal, cu închisoare de la trei luni la doi ani sau cu amendă.

Totodată, promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori de alte foloase în scopul determinării găzduitorului de a da declaraţia necesară pentru primirea în spaţiu, precum şi primirea acestora de găzduitor, în acelaşi scop, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la trei luni la doi ani, mai prevede proiectul de lege.

De asemenea, cresc amenzile pentru contravenţiile prevăzute în legea în vigoare.

Astfel, vor fi sancţionaţi cu amendă de la 50 la 100 de lei, în loc de 25 – 50 de lei, cei care găsesc un act de identitate şi nu îl depun sau trimit, în 24 de ore, la cea mai apropiată unitate de poliţie sau la cel mai apropiat serviciu public comunitar de evidenţă a persoanelor, titularii care îşi declară pierdut sau furat actul de identitate şi, găsindu-l ulterior, nu îl predau în termen de 48 de ore la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor unde a fost declarat evenimentul, cei care nu iau măsuri pentru a evita deteriorarea, distrugerea, pierderea sau furtul actelor de identitate, serviciile publice de asistenţă socială care nu îşi îndeplinesc obligaţia de a solicita eliberarea actelor de identitate pentru minorii care la împlinirea vârstei de 14 ani se găsesc internaţi în centre specializate şi responsabilii de cărţi de imobil care nu respectă obligaţia să înscrie, pe baza actului de identitate, persoanele care domiciliază sau au reşedinţa în imobilul respectiv şi să o prezinte, la cerere, poliţiştilor sau lucrătorilor serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor.

Amenda ajunge la sume între 80 şi 160 de lei, dubându-se de asemenea cuantumul prevăzut anterior, pentru minorii care nu solicită serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor eliberarea actului de identitate, prezentând documentele necesare, în termen de 15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani, înscrierea oricăror modificări, adăugari sau menţiuni, altele decât cele prevăzute de lege, în actul de identitate, nerespectarea obligaţiei ca, în termen de cel mult 180 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate, dar nu mai puţin de 15 zile, titularul sau reprezentantul legal al acestuia să solicite serviciului public comunitar de evidenţă a persoanelor eliberarea unei noi cărţi de identitate, nesolicitarea unei noi cărţi de identitate în termen de 15 zile de la producerea unor evenimente (modificarea numelui sau prenumelui titularului, prenumelui părinţilor, datei sau locului naşterii, schimbarea domiciliului, schimbarea denumirii sau rangului localităţilor sau străzilor, înfiinţarea de noi localităţi sau străzi, renumerotarea imobilelor sau rearondarea imobilelor, atribuirea unui nou CNP, deteriorarea, distrugerea, pierderea sau furtul actului de identitate, când fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului, schimbarea sexului titularului, anularea actului de identitate), persoanele care nu solicită înscrierea în cartea de imobil la noua locuinţă în termen de 15 zile de la mutare, prezentând actul de identitate, proprietarii sau administratorii de hoteluri şi alte locuri de cazare în comun care nu efectuează înscrierea celor cazaţi în cartea de imobil la sosirea acestora.

Cele mai mari creşteri ale amenzilor, de la 75 – 150 de lei la 200 – 500 de lei, sunt cele prevăzute pentru reţinerea actului de identitate al unei persoane fizice în alte condiţii decât cele prevăzute prin lege şi darea, primirea sau solicitarea actului de identitate drept garanţie pentru prestarea unor servicii, pentru încredintarea unor bunuri şi valori, pentru plata datoriilor sau în alte scopuri, de către persoanele neautorizate, persoanele care găzduiesc o altă persoană, în mod neîntrerupt, pe o perioadă mai mare de 30 de zile, fără a anunţa poliţia sau serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul unde este situat imobilul, şi găzduitorul care nu anunţă organele de poliţie sau serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor de la locul unde este situat imobilul dacă persoana pentru care şi-a exprimat consimţământul şi căreia i s-a eliberat actul de identitate nu mai locuieşte efectiv la adresa imobilului respectiv, în termen de cel mult 30 de zile de la data luării la cunoştinţă a situaţiei.

Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români a fost postat pe site-ul Ministerului Administraţiei şi Internelor (MAI).

sursă: realitatea.net

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Cristi V

    miercuri, 12.09.2012 at 15:49

    =)) si eu vreau sa fiu primit in spatiu :))

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate