Administrație
Românii vor avea cărți de identitate digitale. Care sunt serviciile de care vor beneficia și cum vor fi utilizate
Românii vor avea cărți de identitate digitale. Guvernul a aprobat joi un proiect prin care se promovează digitalizarea cărților de identitate. Aceste acte vor putea fi stocate pe telefoanele mobile.
Este vorba despre proiectul de investiţii ,,D4eID -Digitalizare pentru promovarea cărţii de identitate electronice”. Investiția este de 380 de milioane de lei, bani din PNRR.
Proiectul are ca obiectiv general sprijinirea tranziției și adoptării cărții de identitate electronice de către cetățenii români.
Vor fi dezvoltate și lansate în mediul online 11 servicii publice electronice.
Se va organiza și campanie de încurajare a utilizării la scară largă a cărții de identitate electronice.
Cele 11 servicii publice online vor fi accesibile prin utilizarea cărții de identitate electronice, cu un nivel de sofisticare de cel puțin „3”. Aceste servicii publice online vor include:
- infrastructură IT&C pentru dezvoltarea, furnizarea și continuitatea sporită a serviciilor accesate prin intermediul unei cărți de identitate electronice
- soluții de virtualizare pentru îmbunătățirea disponibilității infrastructurii în vederea asigurării accesului la serviciile electronice
- extinderea actualei „copii de rezervă și recuperare în caz de dezastru” cu soluții modulare
Cărțile de identitate electronice. Cum vor putea fi folosite
Cu cărțile de identitate electronice, românii se vor putea autentifica în sistemele informatice ale administrației publice, inclusiv cel al Casei de sănătate.
Printre serviciile oferite se vor număra, potrivit hotnews.ro:
- înregistrarea reşedinţei
- eliberarea automată a certificatului de domiciliu în România
- eliberarea automată a certificatului de domicilii anterioare în România
- schimbarea adresei de domiciliu
- primirea cererilor pentru modificarca/corectarea datelor personale
- transmiterea și primirea acordurilor specifice (ex, acordul de consimțământ pentru luarea in spațiu)
- verificarea valabilități documentelor de identitate
- verificarea datelor personale inclusiv istoricul datelor stocate in Registrul național de evidență a persoanelor
- programarea online (pentru consumarea diverselor servicii)
- reînnoirea certificatului digital de autentificare/semnătură electronică avansată
- dematerializarea cărții electronice de identitate (crearea unui act digital care să poată fi prezentat cu un dispozitiv mobil).
Primele servicii electronice ar urma să fie disponibile la începutul anului 2025.
Deocamdată, implementarea cărților de identitate electronice este în teste. În țară, se derulează proiectul pilot la Cluj-Napoca.
Beneficii ale cărților de identitate electronice
- acces rapid, facil și îmbunătățit la serviciile publice: cetățenii vor putea accesa serviciile publice administrative de oriunde și oricând, adaptate nevoilor proprii
- securitate și confidențialitate: cartea de identitate electronic oferă un nivel ridicat de securitate și protecție a datelor personale, reducând riscul de fraudă și acces neautorizat la datele cetățenilor
- incluziune digitală: promovarea utilizării tehnologiilor digitale va încuraja alfabetizarea digitală și va facilita integrarea tuturor categoriilor sociale în societatea digitală modernă
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News