Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Activităţile din profesiile libere şi contractele de drepturi de autor vor putea fi reclasificate ca dependente. Hotărâre la Guvern


Publicat

palatul victoria guvernGuvernul a stabilit, prin modificări și completări ale normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate miercuri, că activităţile independente desfăşurate de profesiile libere sau în baza contractelor de drepturi de autor vor putea fi reclasificate în activităţi dependente. Măsura este criticată de patronatul serviciilor private din România, precizând că practic antreprenorii devin astfel salariaţi.

Activitatea dependentă este definită prin Codul Fiscal ca fiind orice activitate desfăşurată de o persoana fizică într-o relatie de angajare. În schimb, activitatea independentă reprezintă orice activitate desfăşurată cu regularitate de către o persoana fizică, alta decât o activitate dependentă.

În cazul reconsiderării ca activitate dependentă, impozitul pe venit şi contribuţiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate şi virate, fiind datorate solidar de către plătitorul şi beneficiarul de venit. În acest caz se aplică regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate în afara funcţiei de bază.

Într-un comunicat al Guvernului referitor la aceste modificări se arată că „actul normativ vizează asigurarea unui tratament fiscal nediscriminatoriu aplicabil veniturilor obținute din activități desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii.

Hotărârea de Guvern elimină excepția de la reconsiderare ca activitate dependentă, a activităților care generează venituri din profesii libere, precum şi a drepturilor de autor şi a drepturilor conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare”.

Documentul abrogă punctul 1 al Normelor de aplicare a Codului fiscal, potrivit căruia: “O activitate poate fi reconsiderată, (…) ca activitate dependentă, în cazul în care raportul juridic în baza căruia se desfăşoară activitatea nu reflectă conţinutul economic al acestuia. Activităţile desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii, care generează venituri din profesii libere, precum şi drepturile de autor şi drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările si completarile ulterioare, nu pot fi reconsiderate ca activităţi dependente”.

Patronatul Serviciilor Private din România (PSPR) respinge măsura de modificare a Normelor de aplicare a Codului fiscal privind transformarea antreprenorilor (profesii liberale şi drepturi de autor) în salariati, se menţionează într-un comunicat al patronatului.

Măsura desfiinţează indirect sensul profesiilor liberale şi drepturilor de autor si rolul lor într-o economie bazată pe competenţă şi profesionalism, considera reprezentantii PSPR.

Mai mult decât atât, eliminarea excepţiei prevazută de punctul 1 din Normele de aplicare a Codului fiscal va genera, în mod cert, un risc major ca profesiile liberale şi drepturile de autor să fie reconsiderate în baza unei interpretari subiective a organului fiscal, cu consecinţa directă a suprimării independenţei acestor profesii, asa cum aceasta este reglementată prin legea specifică şi cum rezultă din natura activităţii care generează venituri din profesii libere şi drepturi de autor, punctează aceeaşi sursă.

Citeşte şi Ministerul Finanţelor vrea criterii în plus, pentru clarificarea separării activităţilor independente de cele dependente. După model american

Orice activitate poate fi reconsiderată ca activitate dependentă, dacă îndeplineşte cel puţin unul dintre următoarele criterii prevăzute în Codul fiscal:

– beneficiarul de venit se află într-o relaţie de subordonare faţă de plătitorul de venit, respectiv organele de conducere ale plătitorului de venit, şi respectă condiţiile de muncă impuse de acesta, cum ar fi: atribuţiile ce îi revin şi modul de îndeplinire a acestora, locul desfăşurării activităţii, programul de lucru;

– în prestarea activităţii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materială a plătitorului de venit, respectiv spaţii cu înzestrare corespunzătoare, echipament special de lucru sau de protecţie, unelte de muncă sau altele asemenea şi contribuie cu prestaţia fizică sau cu capacitatea intelectuală, nu şi cu capitalul propriu;

– plătitorul de venit suportă în interesul desfăşurării activităţii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizaţia de delegare-detaşare în ţară şi în străinătate, precum şi alte cheltuieli de această natură;

– plătitorul de venit suportă indemnizaţia de concediu de odihnă şi indemnizaţia pentru incapacitate temporară de munca, în contul beneficiarului de venit.

Alte modificări aprobate de Guvern

În ceea ce privește titlul “contribuții sociale obligatorii”, actul normativ aduce clarificări asupra modului de stabilire a contribuției de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor care nu se mai încadrează în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, prevăzute la art. 29620 din Codul fiscal.

Completări sunt aduse și în ceea ce privește aplicarea impozitului pe construcții, în sensul că se diminuează baza acestui impozit cu valoarea lucrărilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere la construcţii închiriate, luate în administrare sau în folosinţă, precum și cu valoarea clădirilor din parcurile industriale, științifice și tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri.

De asemenea, actul normativ instituie reguli privind procedura de aplicare a prevederilor referitoare la scutirea de la plata impozitului datorat pentru veniturile din activități independente, veniturile din salarii, veniturile din pensii precum și veniturile din activități agricole, silvicultură și piscicultură, de către persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat. Mai exact, se precizează perioada pentru care se acordă scutirea, potrivit documentelor justificative, în sensul corelării acesteia cu data de la care contribuabilii respectivi sunt încadrați, potrivit documentelor, ca fiind persoane cu handicap grav sau accentuat. De asemenea, se menționează obligativitatea ce revine contribuabilului care beneficiază de această facilitate să prezinte angajatorilor/ plătitorilor/ organului fiscal competent, după caz, documentele care atestă încadrarea în gradul de handicap grav sau accentuat. Documentele vor fi prezentate în original și copie, iar angajatorul/plătitorul/organul fiscal, după caz, vor păstra copia după ce verifică conformitatea cu originalul. Aceste completări sunt necesare în condițiile în care prin OG nr.4/2015 pentru modificarea și completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost instituită scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din activități independente, veniturile din salarii, veniturile din pensii precum și veniturile din activități agricole, silvicultură și piscicultură, realizate de persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat.

surse: Guvern (comunicat de presă), avocatnet.ro, Patronatul Serviciilor Private din România



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Măsuri speciale de SFÂNTA MARIA, în Alba: Mii de credincioși, așteptați la mănăstirile cu hramul Adormirea Maicii Domnului

Publicat

În jur de 3.000 de credincioși sunt așteptați în acest weekend, la mănăstirile din Râmeț, Dumbrava și Oașa, cu ocazia marii sărbători a creștinilor, Sfânta Maria. 

Sărbătoarea este în plină pandemie de coronavirus și, din această cauză, autoritățile, alături de reprezentanții bisericii au impus un set de reguli pentru ca evenimentul să se desfășoare în condiții de maximă siguranță sanitară. 

Citește și MESAJE de Sfânta Maria. Felicitări pentru familie, prieteni și cunoscuți. Urări în versuri, haioase sau serioase

Nicolae Albu, prefectul de Alba, a declarat pentru alba24.ro că 260 de agenți de poliție, alături de jandarmi vor asigura paza și buna desfășurare a evenimentului religios. Aceștia sunt împărțiți la toate lăcașele de cult unde este sărbătorit hramul Adormirii Maicii Domnului.

Potrivit unor estimări, la Mănăstirea Râmeț sunt așteptați în jur de 1.500 de credincioși, la Dumbrava 1000, la biserica din Cugir 150, iar la Oașa în jur de 200.

Vezi și Reguli și condiții la mănăstirile din Alba, de Sfânta Maria. Fără cazare, iar masca de protecție, obligatorie

Slujbele se vor desfășura în aer liber, cu respectarea distanțării fizice între credincioși. Reprezentanții Arhiepiscopiei din Alba Iulia fac un apel către pelerini ca aceștia să respecte distanțarea de 1,5 metri între persoane.

Deoarece slujbele se vor ține în aer liber, nu este obligatorie masca de protecție, dar aceasta va fi obligatorie în interiorul bisericii, dacă credincioșii vor să se roage la icoane. Totuși, purtarea măștii, chiar și în spații deschise, unde sunt adunări mari de oameni este recomandată.

De asemenea, nu vor exista icoane în afara bisericii și nici nu se vor împărți pachete sau iconițe credincioșilor.

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Fiecare român care plătește contribuția la sănătate poate cere toate decontările făcute de CNAS în numele său. Procedura

Publicat

Fiecare român care își plătește asigurarea de sănătate, poate cere de astăzi, 13 august, lista tuturor decontărilor făcute de Casa de Asigurări de Sănătate în numele său.

Totuși, procedura este una încărcată de birocrație și cereri, însă, după formularea cererii, instituția are la dispoziție 45 de zile să răspundă. 

Legea a fost adoptată în septembrie 2019, în Parlamentul României, dar după aproape un an are și norme de aplicare.

Plătitorii de asigurări de sănătate pot solicita date privind decontările făcute în numele lor pentru serviciile medicale, îngrijiri la domiciliu, medicamente, materiale sanitare și dispozitive medicale, tehnologii și dispozitive asistive prevăzute în pachetul de bază, precum și servicii medicale, medicamente, materiale sanitare specifice, dispozitive medicale și altele asemenea acordate în cadrul programelor naționale de sănătate curative decontate din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate.

Verificarea decontărilor la sănătate – de unde descarci cererea

În vederea obținerii informațiilor, asiguratul completează o cerere al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.

Cererea este pusă la dispoziția asiguratului pe site-ul caselor de asigurări de sănătate sau la sediile acestora.

Cererea, completată și semnată de persoana asigurată sau, după caz, reprezentantul legal al acesteia, se depune la sediul casei de asigurări de sănătate este luat în evidență asiguratul sau se transmite pe e-mail cu semnătură electronică calificată și este însoțită, după caz, de copia actului de împuternicire.

În cazul cererilor care se depun la casele de asigurări de sănătate se verifică identitatea solicitantului.
În situația în care solicitantul optează pentru transmiterea listei prin intermediul poștei electronice, acesta va completa în cerere o parolă din 8 caractere, necesară accesării listei.

Lista cuprinde serviciile medicale, îngrijirile la domiciliu, medicamentele, materialele sanitare și dispozitivele medicale, tehnologiile și dispozitivele asistive prevăzute în pachetul de bază, precum și serviciile medicale, medicamentele, materialele sanitare specifice, dispozitivele medicale și altele asemenea acordate în cadrul programelor naționale de sănătate curative decontate din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, în ordine cronologică, cu precizarea furnizorului care le-a efectuat/eliberat, a datei efectuării/eliberării, precum și a contravalorii acestora, și are structura prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.

Verificarea decontărilor la sănătate – cum primești răspunsul

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Ministrul Finanțelor: Pensiile cresc în 2020. Punctul de pensie va avea cea mai mare creștere pe care a avut-o vreodată

Publicat

Ministrul Finanțelor, Florin Cițu, a anunțat joi seară că pensiile vor crește în 2020 „cu cea mai mare sumă pe care au văzut-o românii”, în ciuda contextului economic global dificil. Potrivit acestuia, valoarea punctului de pensie va avea cea mai mare creștere pe care a avut-o vreodată. 

„Din primul moment am spus că vom crește pensiile în 2020. Astăzi putem să venim să vă spunem că da, în România vom crește pensiile în 2020. 

Punctul de pensie, valoarea punctului de pensie va avea cea mai mare creștere, cea mai mare sumă pe care o vom vedea în plus la punctul de pensie, pe care am avut-o vreodată (…)

În aceast context economic global dificil, prin care trec toate țările, am reușit să facem acest efort și să creștem pensiile, pe lângă creșterea alocațiilor, repet, cu cea mai mare sumă pe care au văzut-o românii care se pune în plus la punctul de pensie”, a declarat ministrul Finanțelor, Florin Cîțu.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

LIVE-VIDEO Ministrul Finanțelor: Cum vor fi alocate resursele bugetare la a doua rectificare

Publicat

Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, susține joi după-amiaza o declarație de presă în care prezintă cum vor fi alocate resursele la a doua rectificare bugetară. Propunerea de rectificare bugetară va ajunge vineri, 14 august, în ședința de Guvern. 

Principalele declarații făcute de Florin Cîțu:

„Rectificarea de astăzi reprezintă un angajament al Guvernului Orban. (…) La această rectificare am luat în calcul contextul economic global, dar și evoluția economiei României din ultima perioadă. Să dau câteva elemente principale: După 7 luni de zile, suma cheltuită pentru investiții este de 20 de miliarde de lei, cea mai mare sumă cheltuită .

La această rectificare am suplimentat sumele pentru Ministerul Transporturilor, bugetul este unul record. La Sănătate am alocat mai multe resurse, față de bugetul inițial sumele au crescut cu aproximativ 45 %, și aici vorbim de decontare concedii medicale, echipamente, medicamente, sporuri pentru cei care au fost în prima linie. Am suplimentat și stocurile. La Educație resursele sunt acolo până la finalul anului.

La Ministerul Muncii, minister la care se uită toată lumea, are cel mai mare buget chiar de la începutul anului. Sumele alocate în plus în timpul acestui an și la această rectificare ajung la aproape 10 miliarde de lei. Am reușit să găsim resursele pentru a plăti la timp și salarii și pensii și ajutoare sociale.

Din primul moment am spus că o să creștem pensiile în 2020. Valoarea punctului de pensie va avea cea mai mare sumă pe care am văzut-o vreodată. În acest context economic global dificil am reușit să creștem pensiile, pe lângă creșterea alocațiilor. (…)

La această rectificare, comisia națională de prognoză a reestimat dinamica economiei în 2020. Contracția este de 3,8%, față de 1,9%. Cele 2 puncte fiind exact cele două luni în care economia a fost închisă. Asta înseamnă că există un impact asupra veniturilor. De aici pornim cu rectificarea bugetară. (…) Referitor la deficitul bugetar este estimat să crească de la 6,7% din PIB la 8,6% din PIB, o majorare de 5 puncte procentuale față de deficitul inițial de 3,6% din PIB. 

Avem o scădere a veniturilor în buget, față de estimat, de aproape 31 de miliarde de lei, asta înseamnă aproape 3 puncte procentuale. Din cele 5 puncte, 3 puncte vin din efectul crizei, de faptul că economia trece printr-o perioadă de criză. Cheltuielile sunt în jur de două puncte procentuale. Deci cele 5 puncte sunt legate direct de perioada de criză prin care trece România astăzi. (…)

În Europa, media este de aproximativ 8 puncte procetuale (…) Am reușit în această perioadă să alocăm resurse către sectoare cu valoare adăugată mare, pentru a ne asigura că economia își va reveni rapid”, a explicat Florin Cîțu.

Conferința de presa a ministrului Finanțelor s-a întrerupt înainte de întrebările presei din motive tehnice. Întrebarea principală fiind procentul de majorare a pensiilor. „Sunt întrebări? Nu? Mulțumesc!”, a zis ministrul înainte să se intrerupă transmisia.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate