Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

ALEGERI PARLAMENTARE 2016. Toate informaţiile pentru VOTUL din 11 decembrie. GHIDUL alegătorului


Publicat

alegeri, stampila, votÎn 11 decembrie, cetăţenii români cu drept de vot sunt chemaţi să-şi aleagă reprezentanții în Senat și Camera Deputaților, pentru următorii patru ani. Urnele s-au deschis la ora 7.00 și se vor închide la ora 21.00. La alegerile parlamentare, votul este universal, egal, direct, secret şi liber exprimat. În judeţul Alba, sunt 316.279 cetăţeni cu drept de vot şi sunt organizate 440 de secţii de votare.

Așa cum este prevăzut în Constituție, Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării. Astfel, Parlamenul reprezintă puterea legislativă și este una dintre cele trei puteri fundamentale din stat, alături de puterea judecătorească (instanțele judecătorești) și puterea executivă (Guvernul). În exercitarea mandatului, deputaţii şi senatorii sunt în serviciul poporului, având atribuția de a adopta legi, hotărâri și moțiuni. Inițiativa legislativă poate aparține și Guvernului sau cetățenilor.

La nivel naţional, 6.477 de candidați cer, duminică, votul a peste 18 milioane de alegători, pentru 448 de fotolii parlamentare, în 43 de circumscripții electorale. Sunt 4.251 de candidați pentru Camera Deputaților și 2.226 pentru Senat.

La alegerile parlamentare de duminică procesul de numărare a voturilor va fi, în premieră, înregistrat video și va fi folosit în continuare sistemul informatic de monitorizare a prezenței la urne, care a fost implementat la scrutinul local din iunie.

Cine are drept de vot şi documente necesare

La alegeri au drept de vot cetăţenii români care au împlinit 18 ani, inclusiv în ziua alegerilor. În schimb, nu pot vota debilii sau alienaţii mintal, puşi sub interdicţie și nici persoanele cărora li s-a interzis exercitarea dreptului de a alege. În ceea ce privește actele necesare, se poate vota în baza oricărui document dintre următoarele: cartea de identitate; cartea electronică de identitate; cartea de identitate provizorie; buletinul de identitate; paşaportul diplomatic sau paşaportul diplomatic electronic; paşaportul de serviciu sau paşaportul de serviciu electronic; carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor din şcolile militare.

La alegerile parlamentare din 11 decembrie 2016 nu se utilizează cartea de alegător.

Sâmbătă, 10 decembrie şi duminică, 11 decembrie, Serviciul de Evidenţă a Persoanelor din Alba Iulia va avea program prelungit, pentru eliberarea documentelor de identitate valabile.

Vezi Program special la Serviciul de Evidență a Persoanelor din municipiul Alba Iulia, cu ocazia alegerilor parlamentare

În judeţul Alba, duminică, sunt aşteptaţi la vot 316.279 cetăţeni cu drept de vot. Comparativ, acum patru ani, prezenţa la vot a fost de 41,57%. La nivel naţional, au fost înscrişi pe liste 18.423.066 de alegători şi s-au prezentat la urne 7.694.180 de persoane (41,76%).

Vezi şi CFR Călători: Elevii și studenții cu drept de vot pot circula gratis cu trenul în perioada 8-12 decembrie, către localităţile de domiciliu şi retur

Unde se votează

Alegătorii trebuie să voteze numai la secţia de votare la care este arondată strada sau localitatea unde îşi au domiciliul ori reşedinţa. Totuşi, dacă în ziua votării se află în altă localitate din cadrul aceleiaşi circumscripţii electorale, aceştia pot vota la orice secţie de votare din cadrul circumscripţiei electorale unde îşi au domiciliul sau reşedinţa. Adică, pot vota în orice secţie din judeţul de reşedinţă ori domiciliu. În acest caz, vor fi înscriși pe listele electorale suplimentare.

Circumscripţiile electorale sunt constituite la nivelul celor 41 de judeţe. Numărul total al circumscripţiilor electorale este de 43, aşa cum se stabileşte prin Legea nr. 208/2015. AICI, date despre cele 440 de secţii de votare din judeţul Alba.

Vezi şi ALEGERI PARLAMENTARE 2016: Lista secțiilor de votare din Alba Iulia. Locaţiile în care sunt așteptați cetățenii, în 11 decembrie

Votarea se desfășoară duminică, 11 decembrie 2016, între orele 7.00 şi 21.00.

Alegătorilor care la ora 21.00 se află în sala unde se votează li se permite să îşi exercite dreptul de vot.

Cum se exercită dreptul de vot

Fiecare alegător va primi, în secţia de votare, două buletine de vot: unul pentru Camera Deputaţilor, altul pentru Senat.

Conform legislației electorale, fiecare alegător are dreptul la un singur vot pentru alegerea Senatului şi la un singur vot pentru alegerea Camerei Deputaţilor. Votul este secret și personal, fiind interzisă votarea în numele altei persoane. De asemenea, este interzisă părăsirea secției de vot cu ştampile sau buletine de vot.

Tocmai pentru a se garanta respectarea acestor reguli și a evita cât mai mult posibil fraudarea, și de data aceasta alegătorii vor fi verificaţi electronic înainte de a-şi exercita dreptul de vot. În acest scop, se va folosi Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal, care are un rol important în asigurarea corectitudinii procesului electoral, precum și Aplicația informatică pentru verificarea dreptului de vot, care asigură prelucrarea datelor de identificare ale alegătorilor și compararea acestora cu datele deja înregistrate.

Accesul alegătorilor în sala de votare are loc în serii corespunzătoare numărului cabinelor. Înainte de a vota, se va prezenta actul de identitate unei persoane din cadrul secţiei de votare, care se va ocupa de înscrierea CNP-ului în sistemul informatic. Alegătorii votează separat, în cabine închise, aplicând ştampila cu menţiunea „VOTAT” în patrulaterul care cuprinde opțiunea lor. Apoi, buletinul de vot trebuie îndoit și introdus în urnă în așa fel încât să nu fie vizibilă alegerea făcută. În caz contrar, acesta se anulează şi se dă alegătorului, numai o singură dată, un nou buletin de vot.

Vezi şi VIDEO: ALEGERI PARLAMENTARE 2016. Cum se va desfăşura scrutinul din 11 decembrie. Noutăţi şi detalii oferite de MAI

În cabina de vot nu pot intra în același timp două persoane. În principiu, este interzisă prezenţa oricărei alte persoane în cabina de vot, dar, dacă din motive temeinice un alegător nu poate vota singur, acesta poate alege un însoțitor pentru a-l ajuta. Totuşi, persoana aleasă nu poate fi observator sau membru al biroului electoral.

Un buletin de vot valabil este cel ce poartă ștampila de control a biroului electoral al secției de votare, model legal aprobat şi are ştampila aplicată de alegător în interiorul patrulaterului (lista de partid aleasă).

În cazul în care apar probleme de funcţionare ale sistemului informatic, votarea nu este suspendată sau întreruptă. În această situaţie, se prezintă actul de identitate (şi, respectiv, la alegerile locale, documentul de identitate), iar operatorul de calculator sau membrul biroului electoral al secţiei de votare desemnat de preşedintele acestuia consemnează electronic sau pe hârtie, după caz, CNP-urile alegătorilor şi ora prezentării la vot. Apoi, CNP-urile sunt introduse în sistem după rezolvarea problemelor tehnice.

De implementarea şi gestionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal se ocupă AEP, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi al Institutului Naţional de Statistică.

Vezi şi ANI a lansat ghid pentru alegerile parlamentare din decembrie. Informaţii pentru alegători, înainte de vot. Ce pot verifica

Cum se poate verifica unde trebuie să votaţi

Dacă un alegător nu știe unde ar trebui să voteze, cea mai simplă metodă de a afla care este secția de votare la care e arondat este să acceseze RegistrulElectoral.ro și să introducă datele personale cerute. Mai exact, în formularul online este nevoie de CNP, numele de familie și un cod aleatoriu de verificare generat automat de sistem.

După apăsarea butonului „Caută”, sistemul va afișa mesajul „Sunteți înscris/ă pe listele permanente ale secției de votare nr. …”. Concret, se indică numărul secției de votare, adresa acesteia, dar și dotările disponibile, precum rampa de acces sau urnă mobilă. De asemenea, există și o hartă unde secția respectivă este marcată.

În cazul în care alegătorul constată că nu este înscris în Registrul electoral sau că este înscris cu date eronate, poate sesiza birourile judeţene sau filialele Autorității Electorale Permanente.

AICI, GHIDUL alegătorului la alegerile parlamentare 2016, integral (sursa: roaep.ro)

Cine poate vota prin utilizarea urnei speciale (mobile)

Cetăţenii cu drept de vot din circumscripţia electorală care nu se pot deplasa la sediul secţiei de votare din cauză de boală sau invaliditate. Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare poate aproba, la cererea scrisă a acestora, însoţită de copii ale actelor din care rezultă starea de sănătate ori de invaliditate, înregistrată la cea mai apropiată secţie de votare de locul în care se află în ziua votării, ca o echipă formată din cel puţin 2 membri ai biroului electoral să se deplaseze cu o urnă specială şi cu materialul necesar votării – ştampilă cu menţiunea „VOTAT” şi buletine de vot – la locul unde se află alegătorul, pentru a se efectua votarea. În cazul cetăţenilor care nu se pot deplasa la sediul secţiei de votare, cererile scrise se pot transmite prin intermediul altor persoane sau prin intermediul personalului de specialitate din unităţile medicale unde se află internaţi, după caz.

Persoanele reţinute, deţinute în baza unui mandat de arestare preventivă ori asupra cărora s-a dispus măsura preventivă a arestului la domiciliu sau persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate, dar care nu şi-au pierdut drepturile electorale. Procedura de exercitare a dreptului de vot de către această categorie de alegători este stabilită prin decizie a Biroului Electoral Central.

În aceste condiții pot vota numai persoanele care sunt înscrise în listele electorale permanente ale circumscripţiei electorale în care au loc alegeri.

Votul prin corespondenţă pentru cetăţenii români din străinătate

La aceste alegeri parlamentare, pentru prima oară, românii care locuiesc în străinătate vor putea să voteze prin corespondenţă, dar pentru asta trebuie să fie înscriși în Registrul electoral. Perioada de înscriere în acest registru s-a încheiat pe 14 septembrie, iar cei care n-au apucat să opteze pentru votul prin corespondență urmează să voteze direct la secție.

Cei care au ales să voteze prin corespondență vor primi la adresa indicată toate materialele necesare votării, inclusiv instrucțiuni, așa cum se arată în Legea nr. 288/2015 privind votul prin corespondență.

În ceea ce privește votarea la secțiile de votare, se vor înființa 417 astfel de secții, așa cum este prevăzut în Hotărârea AEP privind stabilirea secțiilor de votare din străinătate la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2016. Cele mai multe sunt în Italia (73), Spania (53) și Republica Moldova (35). Aceste secţii nu vor utiliza urne mobile.

Deci, la alegerile parlamentare din acest an, românii din străinătate au mai multe variante de vot: prin corespondență, la o secție de votare din apropierea locuinței sau la secțiile de votare organizate pe lângă ambasadele, consulatele, oficiile consulare și institutele culturale ale României în străinătate.

Vezi şi Ministerul Afacerilor Externe a lansat „Ghidul alegătorului român din străinătate”. Detalii pentru cei care votează în 11 decembrie

AICI, Ghidul alegătorului român din străinătate (sursa: mae.ro)

Pedepse pentru vot multiplu sau fără drept

Codul Penal prevede, în prezent, că persoanele care votează de două sau mai multe ori riscă sa fie pedepsite cu închisoare de la şase luni la trei ani sau cu amendă şi interzicerea unor drepturi. La fel pot fi pedepsiţi şi cei care votează deşi nu au acest drept sau care introduc în urnă mai multe buletine de vot decât au dreptul. De asemenea, autorităţile pedepsesc şi tentativa de fraudă.

Infracţiuni electorale – conform Codului Penal

ART. 385 – Împiedicarea exercitării drepturilor electorale

(1) Împiedicarea, prin orice mijloace, a liberului exerciţiu al dreptului de a alege sau de a fi ales se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani.

(2) Atacul, prin orice mijloace, asupra localului secţiei de votare se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

ART. 386 – Coruperea alegătorilor

(1) Oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidaţi ori un anumit candidat se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

(2) Nu intră în categoria bunurilor prevăzute în alin. (1) bunurile cu valoare simbolică, inscripţionate cu însemnele unei formaţiuni politice.

ART. 387 – Frauda la vot

(1) Fapta persoanei care votează:

a)fără a avea acest drept;

b)de două sau mai multe ori;

c)prin introducerea în urnă a mai multor buletine de vot decât are dreptul un alegător

se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi.

(2) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează utilizarea unei cărţi de alegător sau a unui act de identitate nul ori fals sau a unui buletin de vot fals.

ART. 389 – Violarea confidenţialităţii votului

(1)Violarea prin orice mijloace a secretului votului se pedepseşte cu amendă.

(2)Dacă fapta a fost comisă de un membru al biroului electoral al secţiei de votare, pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi.

ART. 390 – Nerespectarea regimului urnei de vot

(1)Deschiderea urnelor, înainte de ora stabilită pentru închiderea votării, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 3 ani sau cu amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi.

(2)Încredinţarea urnei speciale altor persoane decât membrilor biroului electoral al secţiei de votare ori transportarea acesteia de către alte persoane sau în alte condiţii decât cele prevăzute de lege se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi.

ART. 391 – Falsificarea documentelor şi evidenţelor electorale

(1)Falsificarea prin orice mijloace a înscrisurilor de la birourile electorale se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

(2)Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi înscrierea în copia de pe lista electorală permanentă ori de pe lista electorală complementară a unor persoane care nu figurează în această listă.

(3)Introducerea în uz sau folosirea unui program informatic cu vicii care alterează înregistrarea ori însumarea rezultatelor obţinute în secţiile de votare sau determină repartizarea mandatelor în afara prevederilor legii se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

(4)Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează introducerea de date, informaţii sau proceduri care duc la alterarea sistemului informaţional naţional necesar stabilirii rezultatelor alegerilor.

ART. 393 – Sancţionarea tentativei. Tentativa la infracţiunile prevăzute în art. 385 şi art. 387 – 391 se pedepseşte.

Contravenţii prevăzute de Legea 208/2015 (exemple)

Înmânarea buletinului de vot unui alegător care nu prezintă actul de identitate ori care refuză să semneze în lista electorală în care este înscris pentru primirea buletinului de vot şi a ştampilei de votare – amendă de la 4.500 lei la 10.000 lei

Neaplicarea pe actul de identitate a ştampilei cu menţiunea „VOTAT” sau a timbrului autocolant, precum şi reţinerea actului de identitate, fără motive întemeiate, de către membrii biroului electoral al secţiei de votare – amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei

Purtarea, pe durata votării, de către membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare sau de către persoanele acreditate de ecusoane, insigne sau alte însemne de propagandă electorală – amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei

Contravenţiile sunt constatate de ofiţerii şi agenţii de poliţie din cadrul Poliţiei Române şi ofiţerii şi subofiţerii din cadrul Jandarmeriei Române.

Alegeri parlamentare 2016. Scrutin pe liste

Alegerea senatorilor şi deputaţilor se face prin scrutin de listă şi pe bază de candidaturi independente. Listele de candidați sunt propuse de partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale sau de organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri. Sistemul electoral este bazat pe reprezentarea proporțională. Astfel, conform Legii nr. 208/2015, norma de reprezentare pentru alegerea Camerei Deputaţilor este de un deputat la 73.000 de locuitori, iar pentru alegerea Senatului este de un senator la 168.000 de locuitori.

În circumscripțiile electorale din țară vor fi aleși 308 deputați și 134 de senatori.

În Circumscripția electorală nr. 43 pentru cetăţenii români cu domiciliul în afara ţării vor fi aleși 2 senatori și 4 deputați.

Candidații trebuie să fi împlinit, până în ziua alegerilor inclusiv, vârsta de cel puțin 23 de ani pentru a fi aleși în Camera Deputaților și de cel puțin 33 de ani pentru a fi aleși în Senat.

Citeşte şi Parlamentare 2016: Număr fix de senatori şi deputaţi şi alegeri pe liste. Noutăţile din viitoarea legislatură şi ce s-a întâmplat până acum

Vezi şi VIDEO: ORDINEA partidelor pe buletinele de vot din Alba, pentru alegerile parlamentare, stabilită prin tragere la sorți de Biroul Electoral Judeţean

Pragul electoral al circumscripției –reprezintă numărul minim necesar de voturi valabil exprimate pentru reprezentarea parlamentară, calculat după cum urmează:

– 5% din totalul voturilor valabil exprimate la nivel naţional sau 20% din totalul voturilor valabil exprimate în cel puţin 4 circumscripţii electorale pentru toţi competitorii electorali;

– în cazul alianţelor politice şi alianţelor electorale, la pragul de 5% se adaugă, pentru al doilea membru al alianţei, 3% din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară şi, pentru fiecare membru al alianţei, începând cu al treilea, câte un singur procent din voturile valabil exprimate în toate circumscripţiile electorale, fără a se putea depăşi 10% din aceste voturi. (Art. 94 alin. (2) din Legea nr. 208/2015)

surse: Biroul Electoral Central, Biroul Electoral Judeţean Alba, Autoritatea Electorală Permanentă, realitatea.net



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ADMINISTRATIE

Sporuri ILEGALE la IPJ Alba: Mai mulți polițiști aveau licențe obținute la o ”fabrică de diplome”. Cum au fost descoperiți

Publicat

sediu ipj

Patru polițiști ai Inspectoratului Județean de Poliție Alba au primit ani de zile sporuri salariale pentru studii superioare, deși nu aveau o diplomă de licență valabilă. 

Diplomele prezentate de către cei patru ar fi trebuit să fie verificate de către colegii lor, însă acest lucru nu s-a întâmplat. Din cauza faptului că diplomele nu au fost verificate, cei patru au primit timp de mai bine de 13 ani sporuri pentru care nu se calificau. 

Problemele au fost descoperite abia după ce un fost polițist, Viorel Rașcovici, a fost propus de USR pentru funcția de subprefect de Alba. La scurt timp după propunere au apărut primele speculații că diploma acestuia obținută la Universitatea Internațională Deschisă „Tehnoeconomia Europeană”, Academia de Tehnoeconomie și Cooperare Româno-Americană, nu ar fi valabilă. 

Tribunalul Alba a stabilit că diploma de licență nu este valabilă deoarece facultatea nu este acreditată.

Șeful IPJ Alba a cerut un control intern și abia atunci au fost descoperiți încă trei polițiști care au prezentat o diplomă de licență de la universitatea în cauză și care au beneficiat de sporuri pentru studii superioare. 

Între timp Viorel Rașcovici a fost numit subprefect, dar la scurt timp și-a dat demisia, iar apoi a fost scos afară din partid. De asemenea, în urma anchetei interne, IPJ Alba a anulat sporul de 25% din salariu, primit în perioada 1 iunie 2005 și 9 decembrie 2016, potrivit unei motivări a Tribunalului Alba.

CITEȘTE ȘI: Fostul subprefect de Alba, Rașcovici, NU are diplomă de licență acreditată. Spor din salariul de polițist, primit pe nedrept

Însă, sursele alba24.ro au precizat că Viorel Rașcovici nu ar fi singurul polițist care a prezentat o diplomă de licență de la universitatea din București, fapt care s-a adeverit.

Patru polițiști descoperiți în urma controlului intern

La solicitarea reporterilor alba24.ro, reprezentanții IPJ Alba au transmis că în urma controlului intern au fost descoperite patru situații în care polițiști ai inspectoratului au depus diplome de licență obținute la  Universitatea Internațională Deschisă „Tehnoeconomia Europeană”, Academia de Tehnoeconomie și Cooperare Româno-Americană.

Mai exact, pe lângă Rașcovici au mai adus diplome similare încă trei polițiști.

Reprezentații IPJ Alba au precizat pentru alba24.ro că este vorba despre ”doi polițiști care ocupă funcții de șef de post, unul de ajutor șef de post, iar unul își desfășoară activitatea, în prezent, în cadrul altei unități din cadrul MAI.

Trei dintre ei au beneficiat de spor între anii 2009 și 2021, iar unul în perioada 2017 – 2019 (dată de la care nu mai activează la IPJ Alba)”, au transmis aceștia.

Prejudiciul total cauzat de cei patru a fost stabilit la 15.381 lei. După controlul intern, oferirea sporurilor a fost sistată și IPJ Alba a demarat procedurile pentru recuperarea banilor acordați pe nedrept.

Cum s-a ajuns în această situație

După ce Rașcovici a fost propus pentru funcția de subprefect din partea USR Alba, au apărut primele semne de întrebare referitoare la diploma sa de licență, obținută în 2005 la Universitatea Internațională Deschisă „Tehnoeconomia Europeană”, Academia de Tehnoeconomie și Cooperare Româno-Americană, Facultatea de Drept.

În urma mediatizării cazului, șeful IPJ Alba, Florin Dogaru, a ordonat un control intern și a solicitat informații de la Ministerul Educației. În urma anchetei interne, IPJ Alba a anulat sporul de 25% din salariu, primit în perioada 1 iunie 2005 și 9 decembrie 2016.

Între timp, Rașcovici a fost demis din USR, dar a fost numit consilier județean, unde și pentru postul respectiv a avut un proces cu partidul.

CITEȘTE ȘI: Viorel Rașcovici, numit subprefect de Alba din partea USR. Guvernul a ignorat neclaritățile din CV-ul acestuia

Toate detaliile despre cum a obținut fostul subprefect de Alba și actual consilier județean, timp de 11 ani, sporuri pentru studii superioare sunt detaliate într-o motivare a Tribunalului Alba.

Este vorba despre decizia instanței, după ce Viorel Rașcovici a dat în judecată IPJ Alba și Ministerul Educației. Motivul: IPJ i-a retras sporul de 25% din salariu.

Ce s-a întâmplat

Viorel Rașcovici a fost, timp de 25 de ani, polițist în cadrul IPJ Alba, din 1991 până în 2016, când s-a pensionat. Acesta a ocupat funcții precum agent șef principal în cadrul Secției nr. 5 Poliţie Rurală Blaj și organ de cercetare penală al poliției judiciare, în perioada 2005 – 2016.

Perioada 2005-2016 este și cea în care a primit sporuri lunare de 25% din salariu, după ce a prezentat o diplomă de licență prin care atesta că este absolvent de studii superioare.

Totul a mers bine până în primăvara anului 2021, când, din poziția de președinte USR Cergău, a fost propus pentru funcția de subprefect. Deși problemele referitoare la diploma de licență au fost mediatizate, Guvernul a ignorat cu desăvârșire detaliile și a acceptat propunerea.

CITEȘTE ȘI: Probleme în CV-ul subprefectului propus de USR în Alba. Rașcovici, fost polițist, a absolvit o ”universitate” închisă de ANPC

Despre diploma de licență, Viorel Rașcovici a declarat la momentul scandalului, pentru alba24.ro, următoarele: ”Am fost de bună credință mergând la acea facultate. Universitatea nu a fost închisă niciodată, am susținut examenele, existau profesori, nu am avut cunoștință de așa ceva. Funcționează și în prezent”.

Tot atunci, acesta a adăugat că diploma obținută la instituția respectivă de învățământ i-a fost recunoscută de Ministerul Afacerilor Interne și i-a fost acceptată la Universitatea ”Babeș-Bolyai” (UBB) din Cluj-Napoca, unde a urmat un curs postuniversitar.

Despre cursul postuniversitar de la ”Babeș-Bolyai” citiți mai jos.

Ce clarificări a cerut conducerea IPJ Alba de la Ministerul Educației

IPJ Alba a cerut ministerului să clarifice dacă universitatea în cauză este acreditată să emită diplome de licență.

”Existând anumite suspiciuni cu privire la acreditarea pentru emiterea de diplome de licență de către instituția mai sus amintită, s-au solicitat clarificări Ministerului Educației și Cercetării, care ne comunică faptul că:

”În concluzie, având în vedere cele menționate anterior, vă comunicăm faptul că înscrisul ”Diplomă de licență” cu nr. (…) a domnului Rașcovici Viorel nu este act de studii și nu este echivalent cu diplomele de licență întocmite și eliberate în conformitate cu prevederile legale în vigoare de către instituțiile de învățământ superior acreditate, parte a sistemului național de învățământ superior.

Prin urmare, acest înscris nu atestă studii de învățământ superior efectuate și titluri sau calități dobândite, întrucât nu este obținut în urma finalizării unui program de studii autorizat să funcționeze provizoriu / acreditat, organizat de o instituție de învățământ superior autorizată să funcționeze provizoriu / acreditată și nu respectă nici prevederile legale privind formatul și conținutul tipizatelor actelor de studii”, se arată în motivarea instanței.

CITEȘTE ȘI: Fost subprefect de Alba cu probleme la diploma de licență, exclus din USR PLUS. Între timp a devenit consilier județean

”În consecință, a susținut pârâtul I.P.J. Alba că Universitatea Internațională Deschisă <Tehnoeconomia Europeană>, Academia de Tehnoeconomie și Cooperare Româno-Americană nu a fost și nu este acreditată sau autorizată să funcționeze provizoriu ca instituție de învățământ superior, persoană juridică de drept privat și de utilitate publică, parte a sistemului național de învățământ, prin urmare diplomele eliberate de aceasta nu sunt recunoscute de către stat ca fiind acte de studii care atestă finalizarea de studii universitare”, mai este stipulat în motivare.

Program postuniversitar ”Psihologie judiciară” la UBB

Cu diploma de licență în cauză, Viorel Rașcovici a participat și la un program universitar, de ”Psihologie judiciară”.

Între timp, potrivit avocatului care l-a reprezentat pe Rașcovici în instanță, și diploma emisă de UBB a fost anulată de instituția de învățământ, se mai arată în motivarea instanței.

De asemenea, Rașcovici a dat în judecată și UBB și contestă anularea diplomei postuniversitare. Un dosar a fost înregistrat pe rolul Tribunalului Cluj, iar o primă ședință va avea loc în data de 12 decembrie.

”(…) în ceea ce privește diploma postuniversitară a reclamantului, care a fost și aceasta anulată de către Universitatea Babeș-Bolyai, reclamantul formulând și o contestație, care se află pe rolul Tribunalului Cluj, iar în acel dosar Ministerul Educației a depus această adresă, în care precizează că nu este competentă să analizeze daca o diplomă este sau nu valabilă, ci doar instanța de judecată este cea care poate să soluționeze această inadvertență”, se mai arată în motivarea instanței.

Cum arată diploma emisa de Universitatea Internațională Deschisă „Tehnoeconomia Europeană”, pe numele lui Viorel Rașcovici
”Analizând înscrisul anexat de dumneavoastră intitulat „Diploma de licență (…)”, se observă că acesta nu respectă modelul actelor de studii eliberate de către instituțiile de învățământ superior care fac parte din sistemul național de învățământ din următoarele motive:

– din antet lipsește denumirea Ministerului Educației

– din subsol lipsesc codul diplomei și denumirea furnizorului care a tipărit actul de studii

– din analiza Stemei României aplicată pe formular se observă că acvila desenată pe scutul mare are capul orientat spre stânga și nu spre dreapta așa cum este prevede art. 1 din Legea nr. 102/1992 privind stema țării și sigiliul statului, valabilă la momentul eliberării formularului respectiv.

CITEȘTE ȘI: Consilierul județean nedorit de USR PLUS Alba, Viorel Rașcovici, a depus jurământul. Cum a fost șicanat de conducerea partidului

În concluzie, având în vedere cele menționate anterior, vă comunicăm faptul că înscrisul „Diploma de licență” (…) a domnului Rașcovici Viorel nu este act de studii și nu este echivalent cu diplomele de licență întocmite și eliberate în conformitate cu prevederile legale în vigoare de către instituțiile de învățământ superior acreditate, parte a sistemului național de învățământ superior.

Ce a decis Tribunalul Alba

Magistrații Tribunalului Alba au precizat că ”Universitatea Internațională Deschisă Tehnoeconomia Europeană, Academia de Tehnoeconomie și Cooperare Româno-Americană nu este o instituție de învățământ superior, nu face parte din sistemul național de învățământ superior și nu are calitatea de a elibera acte de studii”, se arată în motivarea instanței.

”De asemenea, în consecință, înscrisul „Diploma de licență” emisă pe numele reclamantului Rașcovici Viorel nu este act de studii și nu este echivalent cu diplomele de licență întocmite și eliberate în conformitate cu prevederile legale în vigoare de către instituțiile de învățământ superior acreditate, parte a sistemului național de învățământ superior”, au mai precizat magistrații.

Drept urmare, magistrații au respins cererea lui Viorel Rașcovici, de anulare a dispoziției prin care i-a fost anulat sporul de polițist cu studii superioare.

Decizia din 5 noiembrie nu este definitivă și poate fi atacată în termen de 15 zile de la comunicare.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Încă un caz suspect de infectare cu Omicron în România. Precizări de la Ministerul Sănătății

Publicat

Ministerul Sănătății a anunțat că, în cazul sportivului din Baia Mare, este foarte probabil ca acesta să fie infectat cu varianta Omicron.

„În urma rezultatelor parțiale ale secvențierii tulpinii provenind de la sportivul din județul Maramureș, este foarte probabil ca aceasta să fie similară (OMICRON) cu cele identificate la alți doi pasageri din cursa din Africa de Sud”, arată ministerul.

Totuși, potrivit sursei citate, diagnosticul va fi finalizat în cursul săptămânii.

Persoana se află în izolare, cu stare de sănătate bună, au precizat reprezentanții Ministerului Sănătății.

Sportivul echipei de rugby CSM Ştiinţa Baia Mare a fost repatriat săptămâna trecută din Africa de Sud. Acesta este vaccinat și nu manifestă simptome.

Reamintim că varianta Omicron a coronavirusului a fost identificată la alți doi pasageri din cursa din Africa de Sud – o femeie în vârstă de 48 de ani din județul Brașov și un bărbat în vârstă de 59 de ani din județul Vaslui.

29 de români repatriați din Africa de Sud în 30 noiembrie

Săptămâna trecută au fost repatriați din Africa de Sud și au ajuns la Baia Mare 29 de sportivi Aceștia au fost testați și li s-au asigurat condițiile pentru carantinare. Echipa de rugby CSM Ştiinţa Baia Mare a fost repatriată din Africa de Sud, în cursul nopţii de 30 noiembrie spre 1 decembrie, cu o cursă specială TAROM şi a intrat în carantină.

Cele 29 de persoane au aterizat în noaptea de marţi spre miercuri cu o cursă TAROM pe Aeroportul Internaţional Maramureş. Ele au fost testate şi s-au recoltat probe RT-PCR în Africa de Sud, Kenya, dar şi la sosirea pe aeroport de către personal medical din cadrul Direcţiei de Sănătate Publică Maramureş.

Alți 46 de cetăţeni români şi 24 de cetăţeni străini repatriaţi din Africa de Sud au aterizat, marţi după-amiază, cu o aeronavă a companiei TAROM, la Baza Aeriană 90. Toți cetățenii români reveniți din Africa de Sud au fost testați.

Trei dintre ei – sportivul de la echipei de rugby CSM Ştiinţa Baia Mare și doi cetățeni din Brașov și Vaslui – au avut teste pozitive la întoarcerea în țară și s-a trecut la secvențiere pentru varianta Omicron.

În cazul celor doi cetățeni din Brașov și Vaslui s-a confirmat infecția cu varianta Omicron, iar în cazul sportivului de la Stiința Baia Mare se așteaptă în continuare rezultatul final al secvențierii.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Mircea Hava: Nivelul scăzut de colectare a TVA în România poate duce la amânarea sau pierderea unor proiecte de dezvoltare

Publicat

Acum câteva zile, Comisia Europeană a publicat un raport din care reiese că statele membre ale UE au înregistrat, în 2019, o pierdere de circa 134 de miliarde de euro în venituri, din taxa pe valoarea adăugată.

Experții spun că principalele cauze sunt: frauda și evaziunea, practicile de evitare și optimizare a TVA, falimenteși insolvențe financiare, dar și erori de calcul sau administrative. Din păcate, datele la nivel european ne arată că România este, și la acest capitol, pe primul loc din coada clasamentului.

Țara noastră a înregistrat cel mai mare deficit de încasare a TVA la nivel național, cu o pierdere de 34,9 % din veniturile din TVA, urmată de Grecia (25,8 %) și Lituania (23,5 %). Cele mai mici deficite au fost înregistrate în Croația (1,0 %), Suedia (1,4 %) și Cipru (2,7 %).

TVA – resursă de bază pentru obligațiile de plată ale Guvernului

Trebuie spus că TVA reprezintă și o resursă de bază pentru obligațiile de plată ale guvernului, astfel că se impune îmbunătățirea colectării acestor bani cu care, în mare măsură, se pot  finanța investiții promise și asumate. Așa se asigură contribuția României la bugetul Uniunii Europene sau partea de cofinanțare din sectoare de investiții finanțate cu bani europeni.

Un procent scăzut de colectare a TVA poate duce la amânarea sau pierderea unor proiecte de dezvoltare

Indiscutabil, un procent scăzut de colectare a TVA poate duce în derivă sau amâna, chiar pierde, multe dintre proiectele de dezvoltare la nivelul administrațiilor publice locale sau județene. Vestitele cote defalcate din TVA, sau impozit, sunt, practic, banii cu care lucrează primăriile. O slabă colectare se resimte la toate capitolele de investiții, iar sensul dezvoltării se schimbă spre bătut pasul pe loc. Chiar dacă situația s-a îmbunătățit în ultimii ani, e greu de sperat că într-o perioadă scurtă vom putea implementa măsuri care să reducă cu adevărat acest deficit.

Cum acționăm

Problema care se pune este cum acționăm. În opinia mea, cea mai mare greșeală ar fi aceea de a porni o prigoană asupra companiilor, inclusiv a bunilor platnici sau să creștem această taxă. Deși este clar că, azi, baza de impozitare și aplicare este mică – un exemplu ar fi decontarea multor cheltuieli, iar prin asta reducerea TVA de plată, ar fi imposibil ca acest fenomen să fie corectat doar de inspectorii fiscali. Sunt prea puțini iar soluția nu este să se angajeze mai mulți.

O abordare o reprezintă întărirea mecanismului de prevenire a fraudelor prin sisteme informatice interconectate. Pornind de la introducerea facturilor și până la butonul de alarmă ce s-ar aprinde în cazul unor tentative evidente de fraudă. Conectarea caselor de marcat, centralizat, la ANAF, e un prim exemplu. Să nu uităm că în economii dezvoltate, ca cea a Germaniei de exemplu, marii contribuabili au atașat un inspector fiscal care poate monitoriza în timp real fluxul tranzacțiilor financiare.

La fel de bine s-ar putea corecta și o altă realitate economică ce creează o dublă măsură: achizițiile intracomunitare ce anulează o bună parte din TVA de colectat. De foarte multe ori marfa nu pleacă din țara de unde s-a declanșat achiziția. Lucru care nu e tocmai normal, la deducerea TVA.

CE: pierderile de venituri din TVA – impact negativ

Comisia Europeană atrage atenția asupra faptului că pierderile de venituri din TVA au un impact extrem de negativ asupra cheltuielilor pe care administrațiile publice le alocă bunurilor și serviciilor publice de care depindem cu toții, cum ar fi școlile, spitalele și transporturile. Exact domeniile în care România a fost și este pe un podium negativ, dacă vreți, al Europei.

Așadar avem nevoie, cât mai repede cu putință, de o politică fiscală coerentă, o simplificare a legislației și de o colectare eficientă a banilor care trebuie să meargă în visteria statului.

Mircea Hava – eurodeputat PNL

Membru al PPE

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

LIVE VIDEO: S-a deschis Târgul de Crăciun de la Alba Iulia. Cum este atmosfera de sărbători în Cetatea Alba Carolina

Publicat

Târgul de Crăciun de la Alba Iulia s-a deschis luni seara. În șanțurile de pe Latura de Vest a Cetății Carolina, dar și în Piața Cetății au fost făcute amenajări menite să completeze atmosfera sărbătorilor de iarnă în oraș.

În deschiderea târgului, corul de copii ”Theotokos” a prezentat un mini-concert de colinde.

În șanțurile de pe Latura de Vest a Cetății se află patinoarul, căsuțe cu produse de sezon, un brad de 8 metri împodobit și locații de distracție pentru cei mici.

Târgul va fi deschis zilnic până la ora 21.00, iar accesul este liber, cu respectarea normelor de protecție sanitară, printre care portul măștii și distanțarea. Nu este necesar Certificat verde pentru că nu sunt spații amenajate pentru servirea mesei.

Patinoarul – program și închiriere patine

La patinoar, programul este de luni până duminică, de la ora 12.00 la 21.00, cu ultima intrare la 20.00.

Intrarea este gratuită de luni până vineri, de la ora 12.00 la 14.00. Tariful este de 15 lei/oră. Închirierea patinelor costă 10 lei, iar ursulețul ajutător – 15 lei.

În Piața Cetății se află bradul artificial și cupola de lumini.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate