Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Ce se schimbă de la 1 februarie. LISTA facilităţilor fiscale şi a majorărilor de venituri. Detalii despre modificările legislative pentru persoane fizice şi juridice


Publicat

baniDe la 1 februarie, se aplică o serie de schimbări fiscale și legislative cu efecte pentru buzunarul românilor şi activitatea firmelor. O parte dintre măsuri urmau să fie aplicate de la începutul anului, dar au fost amânate de Guvern, altele presupun aplicarea unor promisiuni din programul de guvernare.

Pe lista schimbărilor importante care intră în vigoare începând cu 1 februarie se numără creșterea salariului minim, eliminarea a peste 100 de taxe fiscale și parafiscale, dar și anularea plății contribuțiilor de sănătate pentru pensionari.

Salariul minim brut creşte la 1.450 lei

Salariul minim crește la 1.450 lei pe lună, aproximativ 322 euro, începând cu 1 februarie 2017. Aproximativ 1,3 milioane de români vor beneficia de această majorare care înseamnă un plus de 140 de lei la salariul net.

Astfel, valoarea salariului de baza minim brut pe ţară garantat în plată creşte cu 16% faţă de sfârşitul anului 2016. Este vorba de remuneraţia de bază, brută, garantată în plată, pentru un program complet de lucru de 166 de ore în medie pe lună, reprezentând 8,735 lei/oră.

Vezi De la 1 februarie se aplică majorarea salariului de bază minim brut pe țară de la 1.250 de lei la 1.450 de lei

Efectele majorării salariului minin: cresc amenzile de circulație

Șoferii vor plăti amenzi mai mari, începând de miercuri, sancțiunile crescând cu aproximativ 16%. Din cauza creșterii salariului minim pe economie la 1.450 de lei, începând cu 1 februarie 2017, se vor majora și amenzile de circulaţie.

Mai exact, un punct-amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut, conform Codului rutier. Așadar, din februarie 2017, un punct-amendă va reprezenta 145 de lei, față de 125 de lei, cât este acum.

Pentru șoferi, această majorare va însemna o amendă minimă de 290 de lei (față de 250 de lei, în prezent) și una maximă de 2.900 de lei (față de 2.500 de lei, în prezent).

Citeşte şi Amenzi de circulație 2017: De la 1 februarie, șoferii vor plăti aproape 300 lei pentru vorbitul la telefon în timpul conducerii

Vezi şi Veşti proaste pentru şoferi. Vor avea de plătit mai mult de la 1 februarie. Ce se schimbă

Se majorează indemnizația minimă de creștere a copilului

Odată cu creşterea salariului minim pe economie, cresc şi valorile indemnizaţiei minime de creşterea copilului, a stimulentului de inserţie pentru creşterea copilului, dar şi a sumei suplimentare plătite de stat părinţilor cu gemeni sau multipleţi.

De la 1 februarie, valoarea minimă a indemnizaţiei de creşterea copilului va fi la 1.233 lei lunar, faţă de 1.063 lei – în prezent.

De la 1 februarie, suma plătită suplimentar părinţilor cu gemeni sau multipleţi va fi 1.233 lei lunar, faţă de 1.063 lei – în prezent. De la 1 februarie, valoarea stimulentului de inserţie pentru creşterea copilului va fi de 617 lei lunar, faţă de 532 lei lunar – în prezent.

Citeşte şi INDEMNIZAŢIA de creştere a copilului: De la 1 februarie, valoarea minimă va fi majorată cu 170 de lei. Detalii pentru beneficiari

Citește și Indemnizaţia pentru creşterea copilului în 2017. Noutăţi, condiţiile de acordare şi actele necesare

Dispar plafoanele la plata contribuţiilor la sănătate

Data de 1 februarie aduce modificări în cazul contribuţiilor la pensiile publice şi la sistemul sănătate. Astfel, începând de miercuri, salariaţii vor datora contribuţiile de pensie (CAS) şi de sănătate (CASS) la tot venitul realizat, actualul plafon maxim, echivalent cu 5 salarii medii brute, fiind eliminat.

Potrivit premierului Sorin Grindeanu, eliminarea plafonului CASS (contribuţia la sănătate) pentru cei cu salarii de peste cinci ori salariul mediu, ar afecta 36.000 de salariaţi, iar măsura ar aduce la buget un plus de 500 de milioane de lei.

Pe de altă parte, salariaţii, PFA şi pensionarii care au şi venituri din dividende, dobânzi, drepturi de autor, dar şi din chirii vor fi scutiţi de CASS pentru acestea.

Astfel, este reintrodusă scutirea de CASS pentru persoanele care realizează venituri din investiţii (dividende, dobânzi) şi/sau din alte surse pentru aceste venituri dacă în cursul anului fiscal realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din pensii, venituri din activităţi independente, venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din asocierea cu o persoană juridică sau venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură.

Pensionarii nu mai plătesc CASS

O altă modificare importantă este legată de anularea CASS pentru pensii. Indiferent de valoarea pensiei, pensionarul are calitate de asigurat în sistemul public de sănătate, dar plata contribuţiei se suportă de la bugetul de stat.

Studenții călătoresc gratuit cu trenul

Studenţii de la universităţile de stat, dar şi de la cele private acreditate sau autorizate vor beneficia de gratuitate la transportul intern feroviar.

„Este vorba de 464.273 de studenţi. Sunt toţi studenţii beneficiari, nu există niciun fel de discriminare – dacă sunt la universităţi de stat sau universităţi private. Nu există niciun fel de discriminare legată de vârstă. (…) Singura condiţie este ca instituţia de învăţământ superior să fie autorizată sau acreditată, deci să fie recunoscută de minister. Impactul bugetar este undeva la aproximativ 100 de milioane de lei pe un an. Gratuitatea este valabilă pe tot anul calendaristic. Anul universitar începe la 1 octombrie şi se încheie la 30 septembrie anul următor”, a declarat luni secretarul de stat pentru învăţământ superior Gigel Paraschiv.

Guvernul a aprobat, la începutul acestei luni, o ordonanţă de urgenţă care prevede că studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă, în instituţiile de învăţământ superior acreditate, beneficiază de gratuitate la transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a.

Se anulează peste 100 de taxe nefiscale

Tot de la 1 februarie se vor anula peste 100 de taxe nefiscale. Taxa radio-tv, timbrul de mediu, taxa de înregistrare în registrul comerţului, taxa pentru acordarea cetăţeniei române şi taxa pentru eliberarea certificatelor de cazier judiciar sunt printre cele mai importante dintre cele 102 taxe care vor fi eliminate, ca urmare a aplicării proiectului de lege depus de PSD şi votat în Parlament.

Vezi LISTA completă a celor 102 de taxe ce vor fi eliminate în 2017. Care sunt gratuităţile pentru firme şi persoane fizice

Un număr de 22 de taxe nefiscale, percepute pentru diferite servicii prestate de structurile Ministerului Afacerilor Interne (MAI), inclusiv pentru cazier, pentru examinare în vederea obţinerii permisului de conducere ori pentru schimbarea numelui, vor fi eliminate începând cu data de 1 februarie, anunţă ministerul.

Astfel, se va elimina taxa de 10 lei pentru eliberarea certificatului de cazier judiciar, documentul urmând a fi eliberat gratuit solicitanţilor, atât persoane fizice, cât şi persoane juridice.

Vezi IPJ Alba: De la 1 februarie, taxa de cazier judiciar va fi eliminată. PROGRAMUL de lucru cu publicul la ghişeele de specialitate şi acte necesare

Ministerul Afacerilor Interne mai arată că vor fi eliminate opt taxe care erau necesare pentru eliberarea unor documente la ghişeele Direcţiei Regim Permise şi Înmatricularea Vehiculelor:

– Taxă pentru examinare în vederea obţinerii permisului de conducere pentru autovehicule din categoriile şi subcategoriile A, A1, B, B1 şi B+E – 6 lei;

– Taxă examinare pentru obţinerea permisului de conducere pentru autovehicule din categoriile şi subcategoriile C, C1, Tr, D, D1, CE, DE, C1E, D1E, Tb şi TV – 28 lei;

– Taxă pentru examinarea persoanelor cărora le-a fost anulat permisul de conducere, pentru categoriile cuprinse în permisul anulat, precum şi a persoanelor care au fost respinse de trei ori la examenul pentru obţinerea aceleiaşi categorii a permisului de conducere, precum şi pentru persoanele care nu au absolvit o şcoală de conducători de autovehicule, cu excepţia celor pentru categoriile B, B1, B+E – 84 lei;

– Taxă înmatriculare permanent sau temporară pentru autovehicule şi remorci cu masa totală maximă autorizată de până la 3.500 kg inclusiv – 60 lei;

– Taxă înmatriculare permanent sau temporară pentru autovehicule şi remorci cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3.500 kg – 145 lei;

– Taxă de autorizare provizorie a circulaţiei autovehiculelor şi remorcilor neînmatriculate permanent sau temporar – 9 lei;

– Taxe de autorizare a circulaţiei pentru probe a autovehiculelor şi remorcilor – 414 lei;

– Înregistrarea cererilor persoanelor fizice şi juridice privind furnizarea unor date din Registrul naţional de evidenţă a persoanelor, precum şi din Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare şi din registrele judeţene şi al municipiului Bucureşti de evidenţă a permiselor de conducere şi certificatelor de înmatriculare – 5 lei.

Pe lângă acestea, vor fi eliminate alte trei taxe: pentru aplicarea, de către instituţiile prefectului, a apostilei pe actele oficiale administrative, la solicitarea persoanelor fizice (22 lei) sau juridice (44 lei), precum şi înregistrarea cererilor pentru aplicarea apostilei (3 lei).

Totodată, de la 1 februarie din costul paşaportului vor fi eliminate taxa pentru serviciul public prestat, respectiv 22 lei, şi tariful suplimentar pentru eliberarea paşaportului simplu temporar, 100 lei.

Vezi şi Se ieftinesc paşapoartele, de la 1 februarie. Care sunt noile tarife pentru eliberarea documentelor

Potrivit noilor reglementări, taxele pe care le vor achita cetăţenii pentru eliberarea paşapoartelor, în cazul cererilor depuse în ţară, vor fi următoarele:

– Paşaportul simplu electronic (cu valabilitate 5 ani, eliberat persoanelor peste 12 ani) – 258 lei; – Paşaportul simplu electronic (cu valabilitate 3 ani, eliberat persoanelor sub 12 ani) – 234 lei;

– Paşaportul simplu temporar (cu valabilitate 1 an) – 96 lei. Tot dela 1 februarie, va fi eliminată şi taxa de 22 lei pentru furnizarea datelor din Registrul Naţional de Evidenţă a Paşapoartelor Simple şi pentru eliberarea adeverinţelor referitoare la: exercitarea dreptului la liberă circulaţie în străinătate; istoric de paşapoarte; perioada în care solicitantul a avut statutul de cetăţean roman cu domiciliul în străinătate.

Citeşte şi De la 1 februarie, românii nu vor mai avea nevoie de timbru fiscal pentru schimbarea cărţii de identitate

Alte şase taxe extrajudiciare de timbru şi două taxe consulare pentru servicii prestate în domeniul evidenţei persoanelor şi al stării civile vor fi eliminate:

– Taxa pentru eliberarea certificatelor de atestare a cetăţeniei şi a domiciliului; eliberarea copiei de pe decizia de schimbare a numelui; eliberarea şi preschimbarea actelor de identitate pentru cetăţenii români; înscrierea în actul de identitate a menţiunii privind stabilirea reşedinţei; eliberarea cărţii de identitate provizorii – 5 lei;

– Taxa pentru schimbarea numelui – 15 lei; – Taxa pentru eliberarea certificatelor de atestare a cetăţeniei şi a domiciliului – 22 lei,

– Taxa pentru identificarea unei persoane pe teritoriul României – 35 lei.

Vezi MAI: 22 de taxe nefiscale vor fi eliminate de la 1 februarie. Scutiri de la plata unor obligaţii pentru şoferi şi alte categorii

Taxa radio-TV dispare de la 1 februarie din facturile de energie electrică ale românilor. Furnizorii calculează deja preţul energiei fără această taxă, eliminată alături de alte 101, printr-o lege votată în Parlament şi promulgată de preşedintele Klaus Iohannis. Nici firmele nu vor mai plăti taxa radio-TV, nu doar persoanele fizice.

Vezi şi Veste bună pentru toţi românii: Facturi mai mici la energia electrică datorită eliminării taxei radio – TV, de la 1 februarie

Înfiinţare gratuită pentru PFA şi SRL – fără consturi la Registrul Comerţului

Începând din luna februarie, românii îşi vor putea înfiinţa gratuit o societate cu răspundere limitată (SRL) sau se vor putea constitui ca persoane fizice autorizate (PFA), tot fără costuri, la Registrul Comerţului. Eliminarea de taxe este inclusă în actul normativ publicat în Monitorul Oficial care mai elimină 102 de taxe și impozite.

Citeşte şi Înființarea unui SRL sau PFA devine GRATUITĂ din luna februarie. Taxele percepute pentru înmatricularea unei entităţi, eliminate

Schimbări pentru firme și microîntreprinderi

Tot de la 1 februarie, impozitul pe venit aplicat microîntreprinderilor cu un singur salariat va fi redus de la 2% la 1%, concomitent cu ridicarea plafonului de venituri până la care o firmă poate fi încadrată în definiţia microîntreprinderii, de la 100.000 euro la 500.000 euro.

Totuşi, cota de impunere de 3% rămâne neschimbată pentru microîntreprinderile fără niciun salariat. Anterior, cota era cuprinsă între 1% şi 3%, în funcţie de numărul de salariaţi: un procent din venituri pentru microîntreprinderile cu cel puţin doi salariaţi, 2% pentru cele cu un singur salariat şi 3% pentru cele care nu au niciun angajat.

De la 1 februarie, Agenţia Naţionala de Administrare Fiscală (ANAF) va elimina formularul 088. Prin Declaraţia 088, introdusă în februarie 2015 şi simplificată în vara lui 2016, un contribuabil este evaluat de către funcţionarii Fiscului din punct de vedere al capacităţii de a desfăşura activităţi economice în sfera TVA. Documentul a fost aspru criticat de reprezentanţii oamenilor de afaceri, din cauza creşterii birocraţiei.

Alte schimbări: deducere suplimentară la calculul impozitului pe venitul din salarii: persoanele fizice vor putea să îşi deducă abonamente medicale în sumă de 400 euro anual; firmele care se ocupă exclusiv cu activităţile de inovare şi cercetare-dezvoltare vor fi scutite de la impozitul pe profit în primii zece ani de activitate.

Începând cu 1 februarie, angajaţii operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul României în conformitate cu legislaţia în vigoare, al căror obiect de activitate include crearea de programe pentru calculator, vor beneficia de scutirea de impozit pe veniturile din salarii.

Vezi şi Programatorii vor beneficia de scutire la impozitul pe veniturile din salarii, de la 1 februarie. Condiții de acordare

De asemenea, începând cu luna februarie, persoanele angajate în baza unui contract de muncă, încheiat pe un an de zile cu firmele din sectorul turistic, restaurante şi alimentaţie publică vor fi scutite de la plata impozitului pe venit, de 16%.

Citeşte şi Salariaţii firmelor care aplică impozitul specific nu mai plătesc taxa pe venit de 16%. Măsura intră în vigoare de la 1 februarie

Programări prin telefon la Permise şi Înmatriculări Alba

Instituția Prefectului Alba a anunțat că, începând cu data de 1 februarie, înmatricularea autovehiculelor la Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Alba se va face în baza unor programări efectuate telefonic. Măsura este menită să ducă la reducerea timpului de așteptare, evitându-se astfel riscul producerii unor aglomerări la ghișee.

Citeşte Prefectura Alba: Înmatricularea autovehiculelor, pe baza unor programări prin telefon, din 1 februarie. Măsuri pentru reducerea timpului de aşteptare la ghişeu

sursă: realitatea.net



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Programul Târgului de Crăciun de la Sebeș. Două săptămâni cu concerte și alte evenimente în Parcul Tineretului

Publicat

Concert de colinde, cântece de Crăciun și spectacole pentru copii – toate se întâmpla la Sebeș, cu ocazia Târgului de Crăciun. 

Mai exact, Târgul de Crăciun ediția 2021 vă oferă colinde tradiționale în foișorul din Parcul Tineretului, dar și evenimente online pregătite de Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș și Biblioteca Municipală „Lucian Blaga” Sebeș.

Cei mai mici cetățeni ai orașului, sunt invitați pe patinoarul artificial situat în Parcul Tineretului, care este funcțional din data de 30 noiembrie și oferă acces gratuit tuturor deținătorilor de patine.

Respectând tradiția ultimilor ani, municipalitatea a achiziționat 5.500 de pachete cu dulciuri care vor fi distribuite prin intermediul școlilor și grădinițelor din Sebeș, Petrești, Răhău și Lancrăm, tuturor copiilor și tinerilor care le frecventează.

IMPORTANT: Zilnic, între orele 08.00-18.00, până în data de 23 decembrie 2021, în foaierul Centrului Cultural „Lucian Blaga” Sebeș, un petic de hârtie și creioane în culori vă așteaptă pentru a-i transmite un gând lui Moș Crăciun. Nu uitați să îl strecurați în cutia poștală magică!

Programul evenimentelor culturale din luna decembrie

EVENIMENTE CU PREZENȚĂ FIZICĂ

Marți, 7 decembrie 2021, ora 18.00, Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș

Proiecția filmului documentar „În vârf de deal”, produs de Alexandru Costea, în regia lui Răzvan Rotariu; documentarul „În vârf de deal” a câștigat două premii internaționale pentru „cel mai bun documentar”, la Wallachia International Film Festival și la Eastern Europe Film Festival.

(*Participarea impune prezentarea certificatului digital UE privind COVID-19)

Joi, 9 decembrie 2021, ora 15.00, Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș

Spectacol „World of Tales: Pinocchio, Hansel & Gretel” cu participarea copiilor care activează în cadrul Clubului de limba engleză prin lectură și joc de rol, un proiect susținut de Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș și coordonat de prof. Lavinia Kamla Donose

(*Participarea impune prezentarea certificatului digital UE privind COVID-19)

Vineri, 10 decembrie 2021, ora 18.00, Parcul Tineretului

„Colindătorii din foișor”

Cântece de Crăciun cu Școala de muzică „DoReMi” și Grupul folcloric „Felician Fărcașiu”, profesori Alexandra și Adrian Pamfilie, proiecte susținute de Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș

Luni, 13 decembrie 2021, Ora 18.00, Parcul Tineretului

„Colindătorii din foișor”

Cântece de Crăciun cu Școala de muzică „DoReMi” și Grupul folcloric „Felician Fărcașiu”, profesori Alexandra și Adrian Pamfilie, proiecte susținute de Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș

Miercuri, 15 decembrie 2021, ora 17.00

Centrul Cultural „Lucian Blaga”, sala de evenimente „Gheorghe Maniu”

Premiile Muzeului Municipal „Ioan Raica” la aniversarea a 70 de ani de activitate

(*Participarea impune prezentarea certificatului digital UE privind COVID-19)

Vineri, 17 decembrie 2021, ora 18.00, Parcul Tineretului

„Colindătorii din foișor”

Cântece de Crăciun cu Școala de muzică „DoReMi” și Grupul folcloric „Felician Fărcașiu”, profesori Alexandra și Adrian Pamfilie, proiecte susținute de Centrul Cultural „Lucian Blaga” Sebeș. Invitate: poeta Jeni Voina și cantautoarea Corina Corpodean.

Marți, 21 decembrie 2021, ora 18.00, Parcul Tineretului

„Colindătorii din foișor”

Cântece de Crăciun cu: Georgiana Petrescu, Fanfara din Petrești.

Participă Ordinul Scutierilor de Muhlbach.

EVENIMENTE ON-LINE

1 – 24 decembrie 2021

Pagina de Facebook Ateliere de Creație „Ion Kamla”

„Aripi în sufletele copiilor” – postări ale tinerilor membri ai clubului creat în memoria lui Ion Kamla. Arta povestirii. Teatru și improvizație. Artă și creație.

1 – 24 decembrie 2021

Pagina de Facebook a Bibliotecii Municipale „Lucian Blaga” Sebeș

Ora 10.00: Calendarul de advent al cărților (noi apariții editoriale în bibliotecă)

6 decembrie, 10 decembrie, 17 decembrie și 24 decembrie 2021

Pagina de Facebook a Bibliotecii Municipale „Lucian Blaga” Sebeș

Ora 17.00: „O poveste de Crăciun V.” (atelier de lectură)

14 decembrie 2021

Pagina de Facebook a Bibliotecii Municipale „Lucian Blaga” Sebeș

Ora 16.00: Serată culturală aniversară

*Creații literare tematice ale scriitorilor locali / *Expoziție online de artă plastică

24 decembrie 2021

Pagina de Facebook a Bibliotecii Municipale „Lucian Blaga” Sebeș

Ora 18.00: Mesaje pentru Moș Crăciun

20 – 30 decembrie 2021

Pagina de Facebook a Bibliotecii Municipale „Lucian Blaga” Sebeș

Ora 17.00: Lansări de carte. Cenaclul literar „Lucian Blaga”

24 decembrie 2021

Pagina de Facebook a Centrului Cultural „Lucian Blaga” Sebeș

Orele 18.00 – 19.00: Primim, cu drag, colindători! Participă copiii din cadrul Școlii de muzică „DoReMi” și Grupul folcloric „Felician Fărcașiu”, profesori Alexandra și Adrian Pamfilie

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Tragica poveste a “Apostolului Tinerilor”, Ioan Suciu din Blaj. S-a stins sub privirile lui Iuliu Hossu, într-o celulă la Sighet

Publicat

Prigoana securității comuniste a avut ca țintă eliminarea preoților greco-catolici, după ce exprimarea acestei religii a fost interzisă. Printre victimele regimului se numără și “Apostolul Tinerilor”, Ioan Suciu.

Una dintre cele mai luminate minți ale bisericii greco-catolice s-a stins în celula 44 a penitenciarului de la Sighet, trupul neînsuflețit fiind aruncat într-o groapă comună, locul acesteia nu se cunoaște nici până azi.

Cel care avea să devină ”Apostolul tinerilor”

Ioan Suciu sau “Nelucu”, precum era alintat acasă, cel ce avea să devină “Episcopul Tinerilor”, s-a născut în data de 4 decembrie 1907, la Blaj. Fiu al preotului Vasile Suciu, urmează studiile școlii primare la Blaj (cla sele I-III), iar clasa a IV-a primară a făcut-o la Beiuș, din cauza condițiilor Primului Război Mondial.

După terminarea liceului, Episcopul Suciu a fost trimis la Roma, la Colegiul Bizantin ”Sf. Atanasie”, devenind doctor în teologie, fiind coleg și prieten cu Tit Liviu Chinezu, devenit și el episcop ulterior, decedat în condiții asemănătoare în temnițele comuniste. După absolvirea Institutului “Angelicum”, la 29 noiembrie 1931, a fost hirotonit preot, la Roma.

A devenit profesor la catedra pe care în trecut a deținut-o unchiul său

În urma hirotoniei a revenit la Blaj, unde a fost profesor de religie și limba italiană la Academia de Teologie, la catedra de Morală și Pastorală, pe care, odinioară, a onorat-o și unchiul său, Ioan Coltor, rector la Institutul Vancean, fiind unul dintre cei mai buni oratori ai Bisericii, dar în special, un prieten foarte apropiat al tinerilor.

Prin învestirea în funcția de Episcop Auxiliar de Oradea al Episcopului Iuliu Hossu, 29 august 1941, Episcopul Ioan Suciu este numit Administrator Apostolic al Arhidiecezei de Alba-Iulia și Făgăraș.

Noaptea arestului

Iată ce a relatat părintele Gheorghe Radeș din Berivoi/Berivoj, Țara Făgărașului, (el însuși arestat și purtat prin vreo 12 închisori), martor al arestării episcopului Ioan Suciu:

„La 28 octombrie 1948, Episcopul Suciu a fost în vizită canonică la parohia Ileni, iar apoi a binecuvântat lăcașul bisericesc din Berivoii Mici. Anunțat de Pr. Andrei Radeș (fratele autorului relatării) că a văzut mai mulți preoți greco-catolici la Miliția din Făgăraș, Episcopul Suciu a spus:

„Aceste momente grele de persecuție, prin care trece Biserica noastră, sunt cele mai fericite momente din viața noastră creștină, dacă le vom ști folosi bine pentru apărarea credinței, sunt momente care ne vor servi sigur mai ușor la mântuirea sufletului.”

Episcopul se afla în compania preotului Gh. Radeș, unde urma să rămână peste noapte. La miezul nopții decid să facă o vizită Preasfântului Sacrament din biserică, apoi se întorc în casă.

„După 1 noaptea o ceată de securiști ne-au devastat locuința. Doi dintre ei au intrat în dormitorul unde se afla canonicul Leon Sârbu și Părintele Govoran… Între timp alți doi securiști au intrat în camera în care se odihnea Preasfințitul. L-au ridicat și, legându-l la ochi, l-au dus într-o mașină ce se afla în stradă». Astfel a început pentru el calvarul închisorilor, Ministerului de Interne, Văcărești etc., până la punctul final, temnița din Sighet”.

Nu a avut parte de proces sau condamnare-a murit sub ochii episcopului Iuliu Hossu

La 28 octombrie 1948, a fost arestat și dus la Dragoslave, ulterior la Penitenciarul din Sighetul Marmației, fără a avea parte de vreun proces sau condamnare oficială.

Din cauza condițiilor precare, al regimului de izolare, ulcerului de la stomac, frigului și al foamei, se stinge din viață la 27 iunie 1953, în celula 44, sub privirile Episcopului Iuliu Hossu.

Trupul său a fost aruncat într-o groapă comună, în Cimitirul Săracilor, necunoscându-se locul exact nici azi.

Episcopul a combătut comunismul cu toată puterea sa: «astăzi şi în zilele ce vor urma – spune el – există un singur lucru pe care nu ai voie să-l faci, să fii trădător. Există un singur drum în viaţă care te îndepărtează de trădare, cel eroic. Numai pe această cale poţi răscumpăra lumea», potrivit historia.ro

Sursă info: Historia.ro, Bru.ro, Wikipedia

sursă foto: Facebook – tudorduicatudorduic 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO REPORTAJ la Parlamentul European, cu europarlamentarul Victor Negrescu: Unde lucrează și mănâncă aleșii de la Bruxelles

Publicat

Ce face un parlamentar european, unde lucrează, unde locuiește, sau chiar unde mănâncă – sunt întrebări normale pentru cetățenii unui stat european, dar în special pentru cei din România unde rolul unui eurodeputat nu este foarte bine prezentat. 

Pentru un răspuns la întrebările de mai sus am mers la Bruxelles, la Parlamentul European, alături de eurodeputatul Victor Negrescu. 

Vezi și Salariul minim în România va ajunge la 60% din salariul mediu brut, cu 1.000 de lei mai mare. Stadiul directivei europene

În linii mari, europarlamentarii decid prin legile pe care le propun, dezbat și apoi le votează, soarta țărilor care formează Uniunea Europeană.

Mai exact, legile emise de Parlamentul European sunt aplicate în fiecare țară din UE. La cinci ani, cetățenii statelor din Uniune sunt chemați la urne pentru a-și alege eurodeputații, însă activitatea acestora este sumar explicată votanților.

Din această cauză alegerile europarlamentare sunt ținute ”pe repede înainte”, iar din partea României, din cei 33 de europarlamentari parte din ei pot fi slab pregătiți.

Ce fac europarlamentarii la Bruxelles

La Bruxelles, în funcție de nivelul de activitate pe care îl desfășoară europarlamentarii pot opta pentru apartamente, sau camere de hotel, costurile de cazare fiind suportate de UE.

Victor Negrescu este vicepreședinte în comisia pentru cultură și educație și membru în comisia pentru bugete și afaceri constituționale, dar mai face parte și din alte comisii.

În mare parte a timpului, activitatea unui eurodeputat se desfășoară în cadrul clădirii Parlamentului European, în săli de ședință, săli de comisii sau subcomisii, unde dezbat și negociază amendamente.

Însă, odată pe lună merg la Strasbourg pentru circa o săptămână, unde se votează legile.

Unde mănâncă de obicei

Mâncarea este mai ieftină, cu un euro sau doi în cantina Parlamentului European, spune Victor Negrescu. Dacă au timp, între două sesiuni de discuții și comisii, europarlamentarii pot mânca la cantina instituției.

De la supe, fripturi, mâncare vegetariană, sau deserturi, totul se găsește la cantina parlamentului. De asemenea, aceștia pot opta pentru mâncarea restaurantelor din zona instituției, însă prețurile acolo sunt mai ridicate decât la cantină.

Fiecare europarlamentar cu biroul său

Europarlamentarii pot avea consilieri, iar Negrescu are doi. Consilierii lucrează în birou cu el și se ocupă de agenda acestuia, de la programari de întâlniri și până la a-i reaminti ce mai are de făcut într-o zi de lucru.

Fiecare europarlamentar are biroul său, unde își desfășoara activitatea în afara ședințelor sau a sesiunilor de dezbatere. În mare parte activitatea se împarte fie în birou, fie în sălile de ședință.

Europarlamentarii pe care cetățenii României îi votează apoi îi trimit la Bruxelles au o singură misiune: cea de a face, dezbate și vota legi, legi care vor influența modul în care statele Uniunii Europene își continuă parcursul european.

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

BACALAUREAT 2022: Modele de subiecte la proba scrisă la alegere – geografie, logică, psihologie, economie, sociologie, filosofie

Publicat

examen

Ministerul Educației a pus la dispoziția liceenilor noi modele de subiecte pentru examenul de Bacalaureat 2022.

Proba la alegere în funcție de profil și specializare va fi în 22 iunie. Primele rezultate vor fi cunoscute în 1 iulie.

Vezi și BACALAUREAT 2022: Modele de subiecte pentru examenul de anul viitor, publicate de Ministerul Educației

Absolvenții liceelor cu profil Umanist, specializările Filologie și Științe sociale, pot alege între Geografie, Logică și argumentare, Psihologie, Economie, Sociologie și Filosofie.

MODELE de SUBIECTE BACALAUREAT 2022 – proba la alegere, pe discipline:

GEOGRAFIE

Model SUBIECT Geografie Bacalaureat 2022

Model BAREM Geografie Bacalaureat 2022

ECONOMIE

Model SUBIECT Economie Bacalaureat 2022

Model BAREM Economie Bacalaureat 2022

FILOSOFIE

Model SUBIECT Filosofie Bacalaureat 2022

Model BAREM Filosofie Bacalaureat 2022

LOGICĂ

Model SUBIECT Logică Bacalaureat 2022

Model BAREM Logică Bacalaureat 2022

PSIHOLOGIE

Model SUBIECT Psihologie Bacalaureat 2022

Model BAREM Psihologie Bacalaureat 2022

SOCIOLOGIE

Model SUBIECT Sociologie Bacalaureat 2022

Model BAREM Sociologie Bacalaureat 2022

Vezi și MODELE de SUBIECTE pentru BACALAUREAT 2021: TOATE testele de antrenament și baremele publicate de Ministerul Educației

Calendar BACALAUREAT 2022

Sesiunea iunie – iulie 2022:

23 – 27 mai 2022 – Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen

27 mai 2022 – Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a

6 – 8 iunie 2022 – Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A

8 – 9 iunie 2022 – Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B

9 – 10 iunie 2022 – Evaluarea competențelor digitale – proba D

13 – 15 iunie 2022 – Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C

20 iunie 2022 – Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă

21 iunie 2022 – Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă

22 iunie 2022 – Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă

23 iunie 2022 – Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă

27 iunie 2022 – Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12:00—18:00

28 – 30 iunie 2022 – Rezolvarea contestațiilor

1 iulie 2022 – Afișarea rezultatelor finale

Vezi BACALAUREAT 2021: Modele de subiecte publicate de Ministerul Educației. Variante de pregătire

BACALAUREAT 2022 calendar examen

Sesiunea august – septembrie 2022:

18 – 25 iulie 2022 – Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe

16 august 2022 – Limba și literatura română – proba E.a) – proba scrisă

17 august 2022 – Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – proba scrisă

18 august 2022 – Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – proba scrisă

19 august 2022 – Limba și literatura maternă – proba E.b) – proba scrisă

22 – 23 august 2022 – Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A

24 august 2022 – Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B

25 august 2022 – Evaluarea competențelor digitale – proba D

26 și 29 august 2022 – Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C

31 august 2022 – Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12,00) și depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 18:00)

1 – 2 septembrie 2022 – Rezolvarea contestațiilor

3 septembrie 2022 – Afișarea rezultatelor finale

Urmăriți știrile Alba24.ro și pe Google News.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate