Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

EVENIMENTE 2017 în Alba. Distracţia de vară pe ultima sută de metri, dar şi cea de la începutul toamnei. Detalii de la organizatori


Publicat

piata cetatii, oameni, holografDacă v-aţi întors din concedii „obositoare” la mare sau în străinătate ori poate încă nu aţi ales o destinaţie şi vreţi să vă destindeţi în zilele care au mai rămas din sezonul estival, aveţi opţiunea să alegeţi locaţii din judeţul Alba. Sunt locuri frumoase, mai mult sau mai puţin cunoscute, pe care le puteţi descoperi sau redescoperi prin intermediul unor evenimente organizate în această perioadă.

Sunteţi invitaţi la vizionări de filme şi discuţii pe teme culturale, în inima Cetăţii Alba Carolina, la spectacole cu tradiţii în Munţii Apuseni, dar şi la competiţii sportive. Şi sunt doar câteva exemple.

 

25-27 august: Festivalul DILEMA VECHE

dilematiciÎn ultimul weekend din august, Festivalul Dilema veche vă așteaptă la Alba Iulia. Ca de fiecare dată, Cetatea Alba Carolina este cadrul generos al reuniunii festivaliere.

La Festivalul “Dilema veche” poţi trăi o experienţă memorabilă, într-un week-end cultural care aduce la un loc scriitori, artişti şi muzicieni invitaţi să ne lămurească dilemele, în spaţiul unic al Cetăţii Alba Carolina.

Este unul dintre cele mai aşteptate evenimente ale lunii august, la Alba Iulia. Pe lângă filme, dezbateri în aer liber şi alte „provocări” culturale, veţi avea ocazia să vă întâlniţi cu personalităţi ale vieţii culturale româneşti.

Vezi şi 25-27 august: Festivalul Dilema Veche, la Alba Iulia. Concerte, conferințe, lansări de carte și dezbateri. PROGRAMUL

Citeşte şi Jurnal de mijloc de festival. În plină „Dilemă Veche”, totul e altfel prin Cetatea Alba Carolina

Vezi şi Jurnal de festival „Dilema Veche” la Alba Iulia. Cu rezervorul cultural plin, am încheiat ediția 2016 a evenimentului

FOTO-VIDEO: Seară de muzică italiană folk la Festivalul „Dilema Veche” din Alba Iulia. Concert „Bella Ciao” în Piaţa Cetăţii

Citeşte şi FOTO-VIDEO: Festivalul „Dilema Veche” 2016 de la Alba Iulia. „La nuit americaine”. Jazz, blues şi country, în curtea unităţii militare

Vezi şi FOTO-VIDEO: Festivalul „Dilema Veche” 2016 la Alba Iulia. Piaţa Cetăţii a răsunat în acordurile „orchestrei celor 100 de viori”

26-27 august: Târgul Lemnarului – Mătişeşti / Horea

targul lemnarilorLa Horea, se va desfăşura ediția 21 a sărbătorii tradiționale ,,Ziua lemnarului din Munții Apuseni”.

Vor fi concursuri de meșteșuguri în arta lemnului, expoziții ale meșterilor populari, expoziții de gastronomie, spectacole folclorice, paradă portului tradițional românesc, hora moțească și multe alte surprize.

Unul dintre cele mai interesante momente va fi cel al întrecerilor lemnarilor.

Evenimentul este organizat de către Primăria şi Consiliul local al comunei Horea și Consiliul Județean Alba, prin Centrul de Cultură ,,Augustin Bena” Alba.

În aceeaşi perioadă, se desfăşoară Tabăra Naţională de Sculptură “Dâmbul lui Gâf” la Horea, cu sesiuni de sculptură piatră sau lemn, pe tema “Eros”.

Vezi 26-27 august, la Horea: Târgul Lemnarilor din Munții Apuseni. Spectacole, mâncare, tulnicărese și tradiții. PROGRAMUL

Tot în perioada 26-27 august, va fi Conferinţa Naţională a Artiştilor Interpreţi de Folclor Muzical din România, la Casa Artelor din Deal, Castelul Sâncrai.

Dar distracţia nu se încheie în luna august. În primele zile din septembrie vor fi Alba Iulia Music and Film Festival, Mamut Bike Race şi alte evenimente.

2 septembrie: Mamut Bike Race

start doi mamut bike raceMBR2017 propune 2 trasee de concurs provocatoare, pe care fiecare dintre participanți își poate testa condiția fizică și nivelul de pregătire. Competiția este de tipul mountain-bike XC, destinată în principal sportivilor amatori (începători, intermediari și avansați), precum și sportivilor legitimați la cluburi sportive.

Mamut Bike Race este un nou mod de a împrieteni mișcarea cu explorarea unei piste numită de pasionați Transalpina bicicliștilor, de a îmbina distracția cu protejarea mediului înconjurător și de a contopi aventura cu autodepășirea.

Evenimentul este o competiție outdoor desfășurată în mare parte prin pădurea din apropierea municipiului Alba Iulia. Traseele propuse în acest an vor include zone de asfalt (pista de biciclete și șosea), pământ, pietriș, bolovăniș și iarbă (drumuri secundare, drumuri forestiere și poteci turistice). Cele 2 trasee sunt adaptate cerințelor sportivilor amatori și profesioniști, fiecare dintre participanți putând alege în funcție de condiția fizică și nivelul propriu de pregătire.

Parcurgând traseele vei ajunge în zone de belvedere asupra orașului, cât și pe vârful Mamut (altitudine 765m), cu o excelentă panoramă înspre Pietrele Ampoiței și Piatra Craivii. Traseul scurt propus în acest an este mai provocator, trece prin cătune izolate, ambele trasee ajungând pe Dealul Stânii (altitudine 920m). În zilele senine de toamnă se deschid privirii perspective de neuitat înspre Valea Mureșului și Carpații Meridionali.

Desfășurarea evenimentului are loc cu plecare de la baza de agrement din zona Mamut, construită pentru a oferi albaiulienilor şi turiştilor un spaţiu amenajat pentru picnic şi recreere. Baza de agrement cuprinde locuri de parcare, locuri destinate desfăşurării unor activităţi de picnic, loc de joacă pentru copii și un pavilion central destinat desfăşurării de activităţi de alimentaţie publică.

AICI şi AICI, detalii despre trasee.

8-10 septembrie: Alba Iulia Music and Film Festival

19702193_1423320997781604_1324548833844731983_nMuzica și filmul vor străluci din nou în cadrul istoric al cetății Alba Carolina, unde timp de trei zile, între 8 și 10 septembrie, are loc a cincea ediție a Alba Iulia Music & Film Festival. Ca în fiecare an, intrarea este gratuită la toate proiecțiile și concertele din cadrul festivalului.

La primele patru ediții ale Alba Iulia Music & Film Festival au participat atât actori din peliculele proiectate, cât și artiști precum Grigore Leșe, Tudor Chirilă, Puya și alții.

Evenimentul a fost lansat în anul 2012 în prezența directorului festivalului, Tudor Giurgiu, care spunea atunci că ”locul acesta (Alba Iulia – n.r.) merită mult mai mut. Este un loc mult prea generos şi nu cred că există în ţară un complex de genul acesta care să îţi ofere şansa de a crea unu eveniment mare în aer liber”.

Anul trecut evenimentul a fost anulat pentru a redefini conceptul evenimentului.

22-24 septembrie: Festivalul Internaţional de Film Etnografic – FIFE Zlatna

ZlatnaEdiţia a V-a a Festivalului Internaţional de Film Etnografic (FIFE) Zlatna îşi va deschide porţile către toţi cinefilii. Timp de trei zile, cei prezenți vor putea participa la proiecții de filme, lansări de carte, evenimente sportive, spectacole folclorice și concerte de muzică ușoară.

Festivalul Internațional de Film Etnografic – FIFE – Zlatna, singurul festival etnografic din România, are ca scop formarea și educarea cineaștilor independenți, precum și promovarea culturii și tradițiilor naționale.

Evenimentul este organizat de Centrul de Cultură “Augustin Bena” şi Primăria Zlatna.

Vezi 22-25 septembrie, Festivalul Internațional de Film Etnografic (FIFE) Zlatna 2017. Înscrierile pentru marele premiu de 500 de dolari se fac până la 1 septembrie

Vezi şi FIFE Zlatna 2016: Două producţii realizate de albaiulieni, premiate la Festivalul Internațional de Film Etnografic

12 septembrie: Vioara lui Enescu

Alba Iulia cetate catedrala Poarta IVVioara Guarneri, numită și “Catedrala”, își va etala acordurile impunătoare într-un spectacol care a depășit deja ca faimă granițele României. Gabriel Croitoru alături de pianistul Horia Mihail, traduc sunetul viorii lui Enescu la Alba Iulia în acorduri seducătoare și emoționante.

Vezi şi FOTO-VIDEO: Vioara lui Enescu, la Alba Iulia. Acorduri emoţionante, la Catedrala Romano-Catolică „Sfântul Mihail”

23 septembrie: Alba Iulia City Race

Proiectul își propune organizarea unui eveniment atletic de anvergură internațională, sub titulatura “ALBA IULIA CITY RACE” cuprinzând trei curse atletice, cu start în bloc, care combină alergarea pe șosea cu alergarea în teren variat. Participanții se vor putea înscrie la una dintre cele 4 curse programate în cadrul acestui eveniment, respectiv Semimaraton 21 km, Cros 10 km, Crosul Cetății – cursa populară și Kids Race.

Proiectul a fost astfel conceput pentru a atrage un număr cât mai mare de oameni în Alba Iulia pe de o parte, cât și pentru a atrage un număr cât mai mare de practicanți ai sportului în aer liber și pentru stabilirea unei cooperări între atleți, autorități publice locale, media, sponsori în vederea promovării unui stil de viață sănătos, pe de altă parte.

Vezi şi FOTO: Peste 20 de sportivi amatori au alergat din Piaţa Cetăţii, pe traseul competiţiei „Alba Iulia City Race”

15 octombrie: Sărbătoarea Încoronării. VĂ PLACE BEETHOVEN?

Alba Iulia a fost, este şi va continua să fie un partener apropiat al Familiei Regale de care ne leagă, pe lângă conştiinţa unui trecut comun şi dorinţa unui viitor construit pe elemente fundamentale redutabile.

Citeşte şi Povestea Încoronării Regilor Ferdinand şi Maria: Retrăieşte unul din cele mai importante momente ale istoriei aşa cum a fost acum 9 decenii



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

Ministerul Sănătății: Lămpile UV nu sunt recomandate pentru dezinfecția în școli sau pentru uz casnic

Publicat

Ministerul Sănătății atrage atenția că lămpile cu ultraviolete nu sunt recomandate pentru dezinfecția în școli și nici pentru locuințe. Mai mult, radiațiile UV sunt cancerigene și pot produce și alte afecțiuni.

Potrivit specialiștilor Ministerului Sănătății nu este recomandată folosirea lămpilor UV pentru efectuarea dezinfecției în școli sau acasă.

Pe lângă cancerul de piele, radiațiile ultraviolete pot produce cataractă, conjuctivite sau alte reacții la nivelul ochilor, motiv pentru care este contraindicat să fie folosite în încăperi în care sunt persoane și este contraindicat să fie folosite pentru dezinfecția mâinilor, arată specialiștii într-o postare pe Facebook.

„De asemenea, ozonul produs de lămpile UV este dăunător pentru căile respiratorii, fiind un puternic iritant, și poate produce crize de astm la persoanele astmatice. Din aceste motive, nu se recomandă folosirea lor de utilizatori casnici, ci doar de personal calificat și instruit în acest sens”, au mai arătat aceștia.

De asemenea, și Institutului Național de Sănătate Publică (INSP) a arătat că lămpile UV nu sunt recomandate a fi utilizate decât de personalul calificat și nu reprezintă o opțiune pentru sălile de clasă.

„Lămpile UV sunt, în esență, becuri speciale pline cu vapori de mercur care, odată expuși unui curent electric, produc radiație ultravioletă care distruge germenii direct, prin distrugerea ADN-ului și a ARN-ului acestora, și indirect, prin producerea de ozon„, arată specialiștii.

Astfel de lămpi sunt folosite în spitale și în laboratoarele medicale pentru a steriliza anumite încăperi sau zone, însă nu trebuie utilizate ca unică metodă de dezinfecție.

În ceea ce privește activitatea radiației UV față de virusuri, mai multe studii au demonstrat că aceasta poate distruge virusuri gripale, adenovirusuri sau coronavirusuri atât de pe suprafețe, cât și din aer, atât prin alterarea materialului lor genetic, cât și prin alterarea proteinelor de suprafață, virusurile fiind astfel inactivate.

Foto: Arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Incidența COVID în fiecare localitate din județul Alba și situația internărilor. Ministerul Sănătății publică datele în premieră

Publicat

La mai bine de un an de la debutul pandemiei de coronavirus, Ministerul Sănătății a publicat toate datele legate de testarea COVID-19 pe județe și incidența în fiecare localitate din țară.

Datele au fost publicate pe portalul Guvernului pentru seturile de date deschise livrate de autoritățile și instituțiile administrației publice și pot fi consultate și descărcate de orice persoană.

Documentul poate fi descărcat de AICI: transparenta COVID_martie_2021

„Datele actualizate zilnic în acest format sunt extrase din aplicațiile Corona Forms, Alerte MS și RENV și publicate automat în format brut. Din acest motiv ele pot conține inadvertențe”, se precizează pe portalul guvernului.

Informațiile sunt actualizate zilnic, începând cu 1 martie.

Incidenta la 14 zile la nivel de UAT
UAT01-03-202102-03-202103-03-2021
ALBAC0,500,500,50
ALMAŞU MARE000
ARIEŞENI000
AVRAM IANCU000
BERGHIN3,642,603,12
BISTRA0,870,870,87
BLANDIANA1,081,091,09
BUCERDEA GRÂNOASĂ0,870,430,43
BUCIUM000
CÂLNIC0,490,490,49
CENADE000
CERGĂU1,221,221,22
CERU-BĂCĂINŢI7,097,270
CETATEA DE BALTĂ000
CIUGUD3,062,752,44
CIURULEASA000
CRĂCIUNELU DE JOS2,792,802,80
CRICĂU3,492,992,49
CUT1,561,561,56
DAIA ROMÂNĂ1,591,591,27
DOŞTAT2,933,913,91
FĂRĂU000
GALDA DE JOS1,111,111,11
GÂRBOVA0,930,930,93
GÂRDA DE SUS1,301,301,30
HOPÂRTA000
HOREA000,51
IGHIU1,131,561,56
ÎNTREGALDE000
JIDVEI0,180,370,56
LIVEZILE2,462,462,46
LOPADEA NOUĂ2,292,301,92
LUNCA MUREŞULUI1,932,703,09
LUPŞA0,670,680,34
METEŞ1,051,071,07
MIHALŢ6,107,067,36
MIRĂSLĂU0,500,501,51
MOGOŞ000
MUNICIPIUL AIUD1,651,651,77
MUNICIPIUL ALBA IULIA5,925,835,86
MUNICIPIUL BLAJ1,391,491,25
MUNICIPIUL SEBEŞ3,463,223,12
NOŞLAC1,091,091,09
OCOLIŞ1,781,791,79
OHABA000
ORAŞ ABRUD0,940,950,95
ORAŞ BAIA DE ARIEŞ0,520,260,26
ORAŞ CÂMPENI0,670,670,67
ORAŞ CUGIR1,321,361,32
ORAŞ OCNA MUREŞ1,351,351,42
ORAŞ TEIUŞ3,573,162,47
ORAŞ ZLATNA0,370,370,50
PIANU2,502,232,50
POIANA VADULUI000
PONOR5,855,915,91
POŞAGA000
RĂDEŞTI2,302,312,31
RÂMEŢ000
RIMETEA0,990,991,99
ROŞIA DE SECAŞ0,610,610,61
ROŞIA MONTANĂ000
SĂLCIUA0,690,690
SĂLIŞTEA0,830,840,84
SÂNCEL0,380,761,14
SÂNTIMBRU1,971,641,31
SĂSCIORI1,381,221,22
SCĂRIŞOARA000
ŞIBOT2,052,462,46
SOHODOL000,59
ŞONA1,832,283,43
ŞPRING11,3811,4411,44
STREMŢ0,810,810,81
ŞUGAG1,041,041,04
UNIREA2,222,833,43
VADU MOŢILOR0,740,740,74
VALEA LUNGĂ1,892,532,53
VIDRA0,640,640,64
VINŢU DE JOS0,720,900,54

Situația internărilor în spitale

Număr persoane spitalizate / spital / zi
Spital01-03-202102-03-202103-03-2021
Spital Orasenesc Cugir121415
Spitalul Municipal Sebeș141415
Spitalul Municipal Blaj192017
Spitalul Judetean de Urgenta Alba Iulia393639
Spitalul de Pneumoftiziologie Aiud272729

Pe 21 februarie, ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu, a anunţat că a pornit deja demersurile pentru transparentizarea datelor despre evoluţia pandemiei de COVID-19, solicitată de mai multe organizaţii din societatea civilă potrivit libertatea.ro

Ce solicitau organizaţiile din societatea civilă:

  • Incidența la 14 zile la nivel de UAT;
  • Numărul de persoane externate vindecate/județ/zi;
  • Numărul de persoane externate/județ/zi;
  • Numărul de persoane decedate/județ/zi;
  • Numărul de persoane COVID-19 spitalizate în secțiile ATI/județ/zi și numărul total de pacienți ATI/județ/zi;
  • Numărul de cazuri active/județ/zi; Numărul de persoane aflate în carantină instituționalizată/județ/zi;
  • Numărul de persoane aflate în autoizolare/județ/zi;
  • Numărul de persoane testate/județ/zi;
  • Tipul de teste utilizate (RT-PCR, teste rapide) – proporție din pacienții testați județ/zi;
  • Durata de timp între recoltarea de probe biologice-rezultat (zile) – exprimată ca mediană dacă nu se poate mai detaliat;
  • Proveniența persoanelor testate (autoizolare, carantină, testare voluntară, testare la prezentarea la spital pentru acordarea de îngrijiri medicale, testare de rutină la locul de muncă) – exprimată în numere absolute, defalcate pe județ;
  • Raportul dintre numărul de persoane testate pozitiv/numărul de persoane testate/zi;
  • Numărul de pacienți confirmați, dar asimptomatici sau cu forme foarte ușoare;
  • Proveniența persoanelor testate pozitiv (autoizolare, carantină, testare voluntară, testare la prezentarea la spital pentru acordarea de îngrijiri medicale, testare de rutină la locul de muncă) – exprimată în numere absolute;
  • Perioada între rezultatul pozitiv și spitalizare (ore) – exprimată ca mediană, dacă nu se poate mai detaliat; Numărul de persoane spitalizate/județ/zi(ideal pe spital);
  • Tipul de transmitere pentru fiecare caz (comunitar/instituțional/focar cunoscut sau nou/internațional/etc.);
  • Caracteristici ale persoanelor spitalizate/decedate (grupa de vârstă/vârsta, sex, afecțiuni preexistente/tipul afecțiunilor – cu asigurarea faptului că pacienții nu pot fi identificați pe baza acestor informații) Numărul de persoane reinfectate/județ/zi;
  • Informații cu privire la focare (județ, locație, tip focar, număr de persoane confirmate, numărul potențial de persoane ce pot fi afectate);
  • Informații cu privire la centrele rezidențiale (informații la nivel de centru: total rezidenți, infectați, vindecați, decedați);
  • Raportarea corecțiilor efectuate la nivel de număr de cazuri/decese pe județe/zi;
  • Numărul de persoane testate/județ/zi, defalcate pe persoane vaccinate/persoane vaccinate cu rapel și tip de vaccin; Numărul de persoane programate pentru vaccinare și care nu se prezintă la centrul de vaccinare/județ/zi;
  • Numărul de persoane adăugate ad-hoc pentru că au mai rămas doze/județ/zi; Numărul total de reacții adverse înregistrate la nivelul centrelor de vaccinare/județ/zi, defalcate pe reacții comune/minore și reacții majore;
  • Numărul de doze de vaccinuri livrate/județ, defalcate pe tip de vaccin.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

REPORTAJ Castelul Wesselényi din Obreja. Cum a ajuns să fie casă pentru sufletele rămase orfane, după primul război mondial

Publicat

Pe malul stâng al râului Târnava Mare se găsește Castelul Wesselényi. Între zidurile sale se ascund povești legate de istoria sa, unele chiar tragice. Se spune că familia Wesselényi ar fi părăsit proprietatea la începutul primului război mondial, după ce unica fiică a baronului Wesselényi s-ar fi spânzurat într-una din încăperile castelului.

Poveștile tragice nu se sfârșesc aici, din anul 1921 proprietatea a fost transformată în casă de copii pentru fetele rămase fără tați după primul război mondial. 

Am stat de vorbă cu Sora Coca, singura care mai locuiește în Castelul Wesselényi aflat în Obreja, comuna Mihalț.

Sora Coca a venit tocmai din București în anul 2006. Măicuța greco-catolică este de profesie medic și se bucură că poate fi un ajutor pentru săteni ori de câte ori este nevoie.

Spune că dorința de a dărui și de a fi alături de oameni, dar și cunoștințele medicale au ajutat-o să ajungă aici.

Istoria castelului

Domeniul, pe care a fost ulterior construit castelul, a fost vândut de către contele Denner Eszterházy în a doua jumătate a secolului XVIII-lea, baronului Mihail Wesselényi.

Lucrările au început abia după ce baronul Wesselényi, i-a lăsat moștenire terenul, fiului său. Anul finalizării construcției nu se cunoaște exact, deoarece la Obreja nu a mai rămas nici un document oficial care să ateste asta.

Singurul indiciu se găsește pe fațada principală a clădirii, unde este ușor vizibil: anul 1901.

Grânarul, aflat în proprietatea castelului, a fost construit în anul 1778, dar din păcate astăzi a ajuns o ruină. Acesta se află în partea stângă a castelului.

O altă dependință caree aparținea domeniului a fost dărâmată în anul 1996. Aceasta ținea loc de pivniță, iar mai mulți săteni își depozitau aici alimentele.

Familia Wesselényi a părăsit proprietatea 

Familia Wesselényi a părăsit proprietatea la începutul primului război mondial, în urma unei tragedii.

Se spune că proprietarul și-ar fi pierdut unica fiică, după ce aceasta a decis să își pună capăt zilelor într-una din încăperile castelului.

După plecarea familiei în anul 1914, castelul a început să se degradeze. Wesselényi a vândut proprietatea în anul 1918, Băncii Germane din Sibiu.

În județul Alba, după primul război mondial erau 2064 de văduve de război și 4694 orfani

Încă din timpul primului război mondial, regina Maria a inițiat la Iași, Societatea Ocrotirii Orfanilor de război, deoarece acolo se afla la acea vreme frontul de luptă. Ideea a prins contur și în celelalte zone ale țării, mai ales după implicarea reginei.

Societatea Ocrotirii Orfanilor de război era împărțită pe regiuni.

Biserica Ortodoxă și Greco Catolică au înțeles nevoia de a ajuta copiii rămași fără părinți și au inițiat primele orfelinate și școli pentru a-i ajuta pe aceștia.

În Alba, Mitropolitul Victor Mihaly de Apșa, s-a străduit atât să adune bani, cât și să reușească să îi implice și pe alți oameni, pentru a putea oferi ajutor copiilor orfani.

Episcopul de Lugoj și de Oradea, Demetriu Radu a donat o sumă de 40.000 de coroane.

Nu numai oamenii bisericii au fost cei care au donat sume de bani, sau care s-au implicat îndeaproape pentru ca acești copii să aibă un viitor. Și oamenii simpli au dat din puținul pe care l-au avut.

După sfârșitul primului război mondial, în județul Alba erau peste 2000 de văduve de război și peste 4000 de copii orfani.

Vasile Suciu, Mitropolitul de Blaj a cumpărat Castelul Wesselényi și l-a transformat în orfelinat

Mitropolitul de Blaj, Vasile Suciu, a cumpărat de la Banca Germană din Sibiu, domeniul familiei Wesselényi în anul 1921 și a întemeiat aici, prima instituție greco-catolică pentru copiii orfani.

Primele demersuri pentru copiii rămași fără părinți, le-a făcut în anul 1916, la Blaj. Mitropolitul a apelat la mai multe călugărițe pentru a deveni mamele și educatoarele acestor copii.

Astfel, la Obreja s-a înființat în anul 1921, prima Congregație greco-catolică de femei, care la acea vreme se numea „Congregația Născătoare de Dumnezeu şi pururea vergura Maria.” Astăzi se numește „Congregația Surorilor Maicii Domnului.”

Mitropolitul de Blaj, Vasile Suciu, a cumpărat proprietatea cu 150.000 de lire italiene, bani pe care i-a primit de la Papa Benedict al XV-lea. După ce bunurile s-au aflat în proprietatea lui, la castel au fost începute renovările.

Castelul din Obreja, casă atât pentru băieți, cât și pentru fete

Încă de la debutul orfelinatului, din anul 1921, călugărițele, dar și câteva învățătoare, aveau în grijă peste 100 de suflete, atât băieți, cât și fete. Copiii urmau cursurile școlii primare și secundare.

Mitropolitul Vasile Suciu, a început în anul 1925 demersurile construirii Institului Recunoștinței la Blaj, iar clădirea a fost finalizată în jurul anilor 1930-1932.

La Obreja, copiii aveau posibilitatea să aleagă ce fel de activitate e pe placul lor. Astfel fetele, puteau să aleagă între un atelier de croitorie sau de țesut, iar pentru băieți era pus la dispoziție un atelier de cizmărie.

Din anul 1923, băieții au fost repartizați la Blaj. Acolo erau mai multe ateliere cu cinci secții, atelier de tâmplărie, atelier de fierărie, atelier de croitorie, atelier de cizmărie, atelier de rotărie.

Fetele care depuneau cel mai mult efort la atelierele de croitorie erau primite la București cu bursă. Iar băieții erau primiți la Odorheiu Secuiesc pentru a învăța tehnici noi la atelierul de cizmărie.

La Obreja s-a înființat prima școală de Menaj din țară

La Obreja s-a înființat prima școală de menaj din țară, iar ideea a fost propusă de către Mitropolitul de Blaj, Vasile Suciu. Motivul a fost relativ simplu. Fetele trebuiau să își câștige într-un fel sau altul existența.

Atelierile de croitorie le-au fost de mare ajutor fetelor, iar după un timp s-au înființat și ateliere pentru gătit. Mai mult de atât, fetele învățau lucruri despre alimentația copilului, despre cum ar trebui să îl crească.

1948, copiii au fost mutați la Turda, la ordinul comuniștilor

Din anul 1937, castelul a fost locuit de călugării bazilieni, care aveau și ei în grijă, un număr mai mic de copii. Copiii au locuit la Obreja timp de aproape zece ani, după care au fost mutați la Turda.

După sfârșitul celui de-al doilea război mondial, comuniștii i-au închis pe preoți în închisoare și au pus lacăt pe mănăstiri.

Călugărițele de la Obreja au fost trimise de autoritățile comuniste la Mănăstirea Bistrița din județul Vâlcea.

Casa de copii de la Obreja aflată în incinta Castelului Wesselényi a fost și ea închisă la rândul ei, iar copiii au fost mutați la Turda în anul 1948.

Clădirea a fost donată în anul 2005, de către Arhiepiscopul și Mitropolitul Lucian Mureșan, „Congregației Inimii Prihănite”, aceasta a fost fondată în anul 1950.

În prezent, clădirea aparține Bisericii Greco-Catolice.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

CJSU Alba: Municipiul Sebeș și comunele Doștat, Șona și Unirea, în scenariul „ROȘU”. Alte măsuri luate la Teiuș și Rimetea

Publicat

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Alba a emis joi o nouă decizie pentru stabilirea unor măsuri de limitare și prevenire a răspândirii virusului SARS-COV-2 pe raza municipiului Sebeș, o orașului Teiuș și a comunelor Doștat, Rimetea, Șona și Unirea. 

Hotărârea nr. 49 din 04.03.2021 privind stabilirea unor măsuri de limitare și prevenire a răspândirii virusului SARS-COV-2 pe raza unităților administrativ-teritoriale Sebeș, Teiuș, Doștat, Rimetea, Șona și Unirea

Art. 1 (1) La nivelul municipiului Sebeș, comunelor Doștat, Șona și Unirea unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS–CoV-2 este de peste 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 05.03.2021, ora 0000, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

Organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este interzisă;
Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;
Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);
Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;
Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;
Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2300-0500, cu următoarele excepții:
deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
deplasarea pentru asistență medicală care nu poate și amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistență persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie;

Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este interzisă;

Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă doar pentru persoanele cazate în cadrul acestor unități;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

m) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este interzisă;

n) Instituțiile cu atribuții în domeniu, reprezentate în Grupa de coordonare și a comisiilor mixte de verificare a modului de respectare a măsurilor de limitare a răspândirii COVID-19, vor intensifica activitățile de verificare a respectării măsurilor de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 în zonele de risc.

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia, sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență.

Art. 2 (1) La nivelul orașului Teiuș și comunei Rimetea unde rata de incidență cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 este între 1,5 și 3/1.000 de locuitori, începând cu data de 05.03.2021, ora 0000, se instituie măsuri pentru diminuarea impactului riscului, astfel:

a) Organizarea și desfășurarea activității în cadrul cinematografelor, instituțiilor de spectacole și/sau concerte este permisă, cu participarea publicului până la 30% din capacitatea maximă a spațiului;

b) Se interzice organizarea și desfășurarea în aer liber a spectacolelor, concertelor, festivalurilor publice și private, sau a altor evenimente culturale;

c) Se interzice organizarea de evenimente private (nunți, botezuri, mese festive, etc.) atât în spații deschise cât și închise (saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase, etc.);

d) Se interzice desfășurarea de reuniuni cu prilejul unor sărbători, aniversări, petreceri în spații închise și/sau deschise, publice și/sau private;

e) Se interzice circulația în interiorul localităților pentru persoanele aflate în grupuri pietonale mai mari de 6 persoane care nu aparțin aceleiași familii, precum și formarea unor asemenea grupuri;

f) Se interzice circulația persoanelor în afara locuinței/gospodăriei în intervalul orar 2300-0500, cu următoarele excepții:

deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță, precum și pentru achiziționarea de medicamente;
deplasarea în afara localităților ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicției, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane și care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, ori decesul unui membru de familie;

g) Activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfășoară activități de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice, de tipul restaurantelor și cafenelelor în interiorul clădirilor, este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

h) Activitatea restaurantelor și a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unități de cazare este permisă în intervalul orar 0600-2300, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului;

i) Măsurile stabilite la lit. g) și lit. h) se aplică și operatorilor economici care desfășoară activități în spațiile publice închise care au un acoperiș, plafon sau tavan și care sunt delimitate de cel puțin 2 pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

j) Pe perioada în care activitatea operatorilor economici menționați anterior este restricționată sau închisă, este permisă prepararea hranei și comercializarea produselor alimentare și a băuturilor alcoolice și nealcoolice care nu se consumă în spațiile respective;

k) Prepararea, comercializarea și consumul produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice sunt permise în spațiile special destinate dispuse în exteriorul clădirilor, în aer liber, cu excepția celor prevăzute la lit. i), cu asigurarea unei distanțe de minimum 2 m între mese și participarea a maximum 6 persoane la o masă, dacă sunt din familii diferite, și cu respectarea măsurilor de protecție sanitară stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății, ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor;

l) Nu este permisă activitatea în baruri, cluburi și discoteci;

m) Activitatea cu publicul a operatorilor economici licențiați în domeniul jocurilor de noroc este permisă, fără a depăși 30% din capacitatea maximă a spațiului, cu obligația respectării orarului de lucru cu publicul între orele 0600-2300;

(2) Măsurile dispuse la aliniatul (1) se aplică operatorilor economici/instituțiilor menționate, acolo unde acestea există.

(3) Măsurile stabilite la aliniatul (1) se aplică pentru o perioadă de 14 zile, urmând a fi reevaluate la finalul acesteia, sau în funcție de modificările intervenite la nivelul unităților administrativ–teritoriale în ceea ce privește rata de incidență.

Art. 3 Hotărârile adoptate de CJSU Alba până la data adoptării prezentei hotărâri își mențin aplicabilitatea în măsura în care prevederile acestora nu contravin măsurilor stabilite în prezenta hotărâre.

Art. 4 Prezenta hotărâre se transmite membrilor Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Alba, U.A.T.-urilor menționate la art. 1-2, în vederea aducerii la cunoștința populației, operatorilor economici și instituțiilor publice, prin toate mijloacele de comunicare avute la dispoziție. De asemenea, prezenta hotărâre se transmite la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și la Departamentul pentru Situații de Urgență de către Inspectoratul pentru Situații de Urgență „UNIREA” al județului Alba. Totodată, hotărârea se va afișa pe site-ul Instituției Prefectului – Județul Alba.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate