Connect with us
Publicitate

Actualitate

Modificări legislative din luna MAI. Reguli noi pentru plăţi în numerar, bacşiş, comerţ în pieţe şi servicii medicale

Publicat

contabilitateDe la începutul lunii mai, au intrat în vigoare mai multe modificări legislative de impact în mediul economic şi social. Plăţile în numerar au fost plafonate, activitatea comercianţilor în pieţe este condiţionată de atestatul de producător, iar pentru serviciile medicale este nevoie de cardul de sănătate. Noile reguli de aplică de la 1 mai, respectiv din 9 mai.

De la 1 mai, comercianții vor avea nevoie de atestate de producător şi carnete de comercializare a produselor agricole dacă vor să își mai vândă produsele pe tarabele din piață. Ambele documente sunt eliberate, la cerere, de către primării, în termen de cinci zile de la data solicitării, după efecturarea mai multor verificări.

Agricultorii persoane fizice care vor deține un atestat de producător vor putea să vândă produsele obținute în ferma/gospodăria proprie fie în piață, fie altor comercianți, însă vor trebui să aibă și un carnet de comercializare a produselor din sectorul agricol.

Conform Legii nr. 145/2014, producătorii agricoli persoane fizice care vor deține un atestat de producător și un carnet de comercializare vor putea să-și vândă produsele în spații distincte, care vor fi amenajate în acest sens în piețe.

Procentul de alocare a spațiilor de vânzare distincte va fi de minimum 40% din totalul spațiilor de vânzare existente.

De asemenea, același act normativ stabilește ca producătorii agricoli vor fi obligați să afișeze la locul de vânzare eticheta de produs, care va conține informații cu privire la denumirea produsului, localitatea de origine, data obținerii produsului și prețul de vânzare.

Pentru obţinerea atestatului de producător, este nevoie şi de avizul consultativ, după caz, de la asociaţiile judeţene de producători. În judeţul Alba, sunt 13 asociaţii de producători care pot da un asemenea aviz.

Citeşte şi De la 1 mai, atestat de producător și carnet de comercializare OBLIGATORII pentru comercianții din piețe. CUM se pot obține documentele

Legea nr. 70/2015 privind stabilirea unor plafoane la plăţile şi încasările în numerar a fost publicată în Monitorul Oficial şi intră în vigoare din 9 mai. Potrivit acesteia, persoanele fizice nu vor putea efectua tranzacţii cash mai mari de 50.000 de lei (aproximativ 11.300 euro). Peste această limită, plata se face prin bancă. Astfel, în mediul rural spre exemplu, dacă un proprietar doreşte să vândă un teren sau alt bun, va fi obligat să respecte noile reguli.

Limitarea plăţilor în numerar include şi persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, familiale, liber profesioniştii, persoanele fizice care desfăşoară activităţi în mod independent, asocieri şi alte entităţi cu sau fara personalitate juridică.

Prin excepţie, se pot efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în numerar, în mai multe condiţii.

Citeşte şi Plăţile şi încasările în NUMERAR efectuate de către persoane fizice sau juridice, LIMITATE din luna mai. Condiţii şi sancţiuni

Tot din 9 mai, se impozitează bacşişul. Clienţii care vor să lase bacşiş la restaurante sau cafenele vor primi pe lângă nota de plată, încă un bon. Ordonanța de Urgență care definește bacșișul și stabilește evidențierea acestui tip de venit pe bonul fiscal a fost publicată în Monitorul Oficial. Bacşişul va fi impozitat cu 16%.

Sumele provenite din încasarea bacșișului vor fi înregistrate în contabilitate la „alte venituri”, iar sumele distribuite salariaților se înregistrează pe seama cheltuielilor, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.

Operatorii economici pot să stabilească, printr-un regulament de ordine interioară, dacă veniturile provenite din încasarea bacșișurilor rămân la dispoziția lor ori constituie o sursă de alte venituri care se distribuie salariaților.

În cazul defectării aparatelor de marcat electronice fiscale, până la repunerea în funcțiune a acestora, operatorii economici utilizatori sunt obligați să înregistreze într-un registru special, întocmit în acest sens, toate operațiunile efectuate și să emită chitanțe, în condițiile legii, pentru respectivele operațiuni și facturi, la cererea clientului.

„Obligația privind înregistrarea operațiunilor efectuate într-un registru special nu se aplică operatorilor economici care își desfășoară activitatea de transport în regim de taxi”, se mai precizează în document.

Amenzile pornesc de la 3.200 de lei, dacă suma nejustificată rezultată din săvârșirea contravenției este de până la 300 lei inclusiv, dar mai mare de 3% din valoarea înregistrată în casa de marcat până la data și ora controlului, ori la sfârșitul zilei, dacă fapta a fost săvârșită anterior datei controlului, și pot ajunge la 27.500 lei în cazul în care suma nejustificată care rezultă din săvârșirea contravenției este mai mare de 1.000 lei și depășește 3% din valoarea înregistrată în casa de marcat.

Mai mult, activitatea unei companii poate fi suspendată pentru 30 de zile în cazul în care, într-un interval de 24 de luni de la constatarea neregulilor, se constată o a doua abatere. În alte situații, dacă operatorul economic achită amenda, dar și o sumă egală cu de zece ori amenda aplicată, sancțiunea complementară, care constă în suspendarea pentru 30 de zile a activității operatorului economic pentru unitatea în care s-a constatat contravenția, încetează de drept în termen de 24 de ore de la prezentarea dovezii achitării la organul constatator.

Citeşte şi Bacşişul, trecut pe bon fiscal distinct şi impozitat cu 16%, pentru a fi delimitat de veniturile încasate de agenţii economici

Serviciile medicale sunt prestate, din 1 mai, pe baza cardului de sănătate, în cazul persoanelor asigurate. Însă unii medici de familie nu au încă internet, pentru funcţionarea sistemului informatic şi unii dintre ei se plâng că acesta este greoi şi că pacienţii au de aşteptat până să treacă de acest pas.

De la 1 mai 2015, cardul naţional de sănătate a devenit unicul instrument de decontare şi validare a serviciilor medicale. Obligatoriu pentru asiguraţi, cardul de sănătate va trebui prezentat atât la internare, cât şi la externare. Spitalele au făcut internări validate cu cardul, dar şi pentru pacienţii care nu aveau card. În primele ore de funcţionare a sistemului nu au fost semnalate probleme, a anunţat, vineri, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS).

Cardul este obligatoriu ca să beneficiaţi de medicamente decontate de CAS, cu şi fără contribuție personală, şi va fi prezentat de beneficiarul reţetei la momentul ridicării medicamentelor din farmacie. În cazul în care medicamentele sunt ridicate de la farmacie de către un împuternicit, acesta va prezenta cardul său, dacă are, sau cartea de identitate/buletinul de identitate/paşaportul, ca să poată lua de la farmacie medicamentele decontate de CAS.

Pentru consultaţii şi proceduri în cabinetul de reabilitare medicală va fi, de asemenea, obligatorie prezentarea cardului, la fel şi pentru analize de laborator decontate de CAS.

Citeşte şi În 1 mai, spitalele au făcut internări validate cu cardul de sănătate. Pacienții care nu l-au putut prezenta au fost verificați în sistem

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate