Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

TITULARIZARE 2021: Toate detaliile pentru candidați. Reguli la proba scrisă de miercuri, 21 iulie, modele de subiecte, calendar


Publicat

examen profesor

Concursul național de Titularizare 2021 continuă cu proba scrisă, programată pentru data de 21 iulie. Prin promovarea acesteia, candidații au acces la angajare în învățământ. Cei care iau medii peste 7 se pot angaja pe perioadă nedeterminată și cei care iau peste media 5, pe perioadă determinată, dacă există posturi disponibile, scoase la concurs.

Peste 500 de candidați din județul Alba s-au înscris la concursul din acest an.

Vezi LISTA candidaților înscriși la Titularizare 2021 în ALBA

În județul Alba sunt în total 789 de posturi, din care 693 sunt vacante, 225 cu normă întreagă și 122 titularizabile, potrivit datelor transmise pentru alba24.ro de către IȘJ Alba.

Vezi LISTA posturi ALBA actualizată sau AICI

În județul Alba, vor fi două centre de concurs pentru proba scrisă din 21 iulie:

  • Colegiul Național ”Horea, Cloșca și Crișan” Alba Iulia, pentru 22 de discipline de concurs (300 candidați) – AICI detalii
  • Colegiul Tehnic ”Apulum” Alba Iulia (270 candidați) – AICI detalii

Validarea fișelor de înscriere se face în perioada 13-16 iulie. AICI, detalii din Alba.

Potrivit celor mai recente modificări, Matematica a fost introdusă ca subiect pentru învățători.

De asemenea, la Română sunt autori noi și sunt incluse curentele literare și culturale.

Citește și TITULARIZARE 2021: Matematică pentru învățători și noi competențe la Română. Programele modificate pentru concurs

Metodologia de concurs – Titularizare 2021

Inspecțiile la clasă

Candidaţii care nu obţin la inspecţia specială la clasă sau la proba practică minimum nota 5 (cinci) nu pot participa la proba scrisă.

Candidaţii care nu obţin la inspecţia specială la clasă în profilul postuluisau la proba practică în profilul postului minimum nota 7 (şapte) nu pot ocupa posturi didactice/catedre vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată.

Cadrul didactic care a obținut cel puțin media 8 (opt) la inspecțiile la clasă în profilul postului, dar nu mai puţin de 7 (şapte) la fiecare dintre acestea, în cadrul examenului național de definitivare în învățământ, sesiunea 2021, pe parcursul anului şcolar 2020-2021, poate folosi acest rezultat și în cadrul concursului naţional, sesiunea 2021, pentru angajare pe perioadă nedeterminată sau determinată.

Cadrul didactic care a obținut cel puțin media 5 (cinci) la inspecțiile la clasă în profilul postului, în cadrul examenului național de definitivare în învățământ, sesiunea 2021, pe parcursul anului şcolar 2020-2021, poate folosi acest rezultat și în cadrul concursului naţional, sesiunea 2021, pentru angajare pe perioadă determinată, pentru posturile didactice/catedrele care nu necesită probă practică/orală.

În situația în care candidatul optează și pentru susținerea inspecției speciale la clasă în cadrul concursului naţional, sesiunea 2021, la media finală a concursului se ia în calcul nota obținută la inspecția specială la clasă în cadrul concursului.

Media obţinută la inspecțiilela clasă în profilul postului, în cadrul examenului național de definitivare în învățământ, sesiunea 2021, pe parcursul anului şcolar 2020-2021, se poate folosi numai pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor în unităţile de învăţământ din judeţul/municipiul Bucureşti în care candidatul este înscris la examenul național de definitivare în învățământ.

Proba scrisă – 21 iulie – Titularizare 2021

Proba scrisă se susţine pe baza subiectelor elaborate de Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, în concordanţă cu programele specifice pentru concurs, în specialitatea postului didactic, aprobate prin ordin al ministrului educației şi cercetării. Proba scrisă se evaluează prin note de la 10 la 1.

Nota obţinută la proba scrisă are o pondere de 75% în media de repartizare.

Lucrarea scrisă se desfăşoară începând cu ora 9.00. Candidaţii vor fi prezenţi în sala de concurs, cel mai devreme la orele 7.00 şi cel mai târziu la orele 8.15.

Candidaţii care nu sunt prezenţi în sală înainte de a fi deschis plicul cu subiecte nu mai pot susţine proba scrisă.

După primirea subiectelor de concurs de către candidaţi, durata de redactare a lucrărilor este de 4 (patru) ore, timp ce poate fi depăşit cu 1-2 ore numai de către candidaţii cu deficienţe grave.

Pentru redactarea lucrărilor se folosește cerneală sau pix cu pastă de culoare albastră; desenele/graficele se pot executa şi cu creionul negru.

Candidaţii pot avea dicționare pentru disciplinele latină sau greacă veche şi planurile de conturi pentru disciplina „economic, administrativ, poştă”.

În vederea desfăşurării probelor scrise, se asigură supravegherea fiecărei săli de către asistenți supraveghetori, care verifică identitatea candidaţilor, prin buletin/carte/adeverinţă de identitate sau paşaport. În toate sălile de concurs vor fi instalate camere audio-video de supraveghere.

Candidaţii şi asistenții supraveghetori nu pot avea asupra lor, în sala de examen, obiecte sau materiale din următoarele categorii: genţi, poşete, ziare, reviste, cărţi, caiete, mijloace electronice de calcul, telefoane mobile sau orice alte mijloace care intermediază/facilitează comunicarea la distanţă, precum şi alte obiecte/materiale a căror utilizare afectează desfăşurarea examenului în condiţii de legalitate, echitate şi obiectivitate.

Materialele şi/sau obiectele nepermise vor fi depuse în sala de depozitare a obiectelor personale, înainte de intrarea în sala de examen.

Candidaţii care introduc în sala de examen materiale nepermise, din categoria acelora menţionate sau compatibile cu acelea, chiar dacă nu le utilizează în momentul în care sunt depistaţi, sunt eliminaţi din examen pentru tentativă de fraudă, prin decizie motivată a preşedintelui comisiei din centrul de concurs, situaţie în care asistenţii supraveghetori sau membrii comisiei din centrul de concurs încheie un proces-verbal.

Candidații eliminați din concurs pentru fraudă sau tentativă de fraudă nu sunt repartizați pe posturi didactice/catedre în anul școlar 2021-2022.

Candidaţii sunt informați de către asistenţii supraveghetori responsabili de săli, la intrarea în sala de examen, cu privire la prevederile metodologice şi procedurale referitoare la desfăşurarea probei scrise şi semnează procese-verbale care să ateste informarea.

Asistenții supraveghetori care furnizează soluţii ale subiectelor de examen, falsifică lucrări, tolerează acţiuni sau intenţii de fraudă ale candidaţilor ori manifestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor răspund disciplinar, în conformitate cu art. 280 – 282 din Legea nr. 1/2011cu modificările şi completările ulterioare, civil sau penal, după caz.

TITULARIZARE 2021 – Modele de subiecte și bareme

Limba şi literatura ROMÂNĂ, pedagogie/metodică – educatori:

Model subiect română_educatori_Titularizare 2021

Model barem română_educatori_Titularizare 2021

Limba și literatura ROMÂNĂ, pedagogie/didactică – învățământul primar:

Model subiect română_învățători_Titularizare 2021

Model barem română_învățători_Titularizare 2021

Limba şi literatura ROMÂNĂ – profesori:

Model subiect română_profesori_Titularizare 2021

Model barem română_profesori_Titularizare 2021

MATEMATICĂ:

Model subiect Matematică_Titularizare 2021

Model barem Matematică_Titularizare 2021

ISTORIE:

Model subiect Istorie_Titularizare 2021

Model barem Istorie_Titularizare 2021

BIOLOGIE:

Model subiect Biologie_Titularizare 2021

Model barem Biologie_Titularizare 2021

CHIMIE:

Model subiect Chimie_Titularizare 2021

Model barem Chimie_Titularizare 2021

GEOGRAFIE:

Model subiect Geografie_Titularizare 2021

Model barem Geografie_Titularizare 2021

FIZICĂ:

Model subiect Fizică_Titularizare 2021

Model barem Fizică_Titularizare 2021

Limba și literatura ENGLEZĂ:

Model subiect Engleză_Titularizare 2021

Model barem Engleză_Titularizare 2021

Limba și literatura FRANCEZĂ:

Model subiect Franceză_Titularizare 2021

Model barem Franceză_Titularizare 2021

Evaluarea lucrărilor – Titularizare 2021

Fiecare evaluator stabileşte, prin raportare la baremul de evaluare şi notare, nota lucrării scrise. Pentru validarea evaluărilor, diferenţa dintre notele acordate de cei doi evaluatori nu trebuie să fie mai mare de 1 punct.

Dacă diferenţa dintre notele acordate de cei doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, notele sunt trecute pe teze de cei doi evaluatori, care semnează fiecare în dreptul notei acordate. Preşedintele comisiei de evaluare calculează şi scrie, în borderoul centralizator şi pe fiecare lucrare, media aritmetică a celor două note, cu două zecimale, fără rotunjire, aceasta reprezentând nota obţinută de candidat la proba scrisă.

În cazul în care diferența dintre notele acordate de cei doi evaluatori este mai mare de 1 punct, președintele comisiei de evaluare dispune reverificarea lucrării respective, în prezența sa, asigurându-se respectarea baremului, în conformitate cu Procedura specifică privind desfășurarea activităților din centrele de evaluare/contestații. În funcție de rezultatele reverificării se decide, prin consens, nota lucrării.

Contestații

Contestațiile la proba scrisă se depun la inspectoratele școlare, în perioada prevăzută de Calendar. Contestația la proba scrisă se depune personal de către candidat sau prin împuternicit, acesta din urmă prezentând procura notarială în original. Contestația la proba scrisă poate fi transmisă și prin poștă electronică, situație în care candidatul anexează la contestația transmisă și cartea/buletinul/adeverința de identitate. Nu pot fi contestate lucrările scrise ale altor candidați.

În cazul în care diferența -în plus sau în minus -dintre nota acordată de comisia de soluţionare a contestaţiilor şi nota acordată de comisia de evaluare este mai mică de 1,5 puncte sau egală cu 1,5 puncte, rămâne definitivă nota acordată de comisia de contestaţii. (6) Dacă diferența între nota finală stabilită de comisia de evaluare a lucrărilor scrise şi nota finală stabilită de comisiade soluţionare a contestaţiilor este mai mare de 1,5 puncte, diferenţă care poate fi în plus sau în minus, lucrarea scrisă este recorectată de o comisie de recorectare numită prin decizie de inspectorul şcolar general, formată din alte persoane decât cele care au evaluat iniţial/reevaluat lucrarea scrisă. Rezultatul stabilit de comisia de recorectare, conform prevederilor art. 70 şi Procedurii specifice privind desfăşurarea activităţilor din centrele de evaluare/contestaţii, este definitiv. Inspectorul şcolar general dispune aplicarea măsurilor legale asupra persoanelor care nu şi-auîndeplinit atribuţiile în cadrul concursului.

După afişarea rezultatelor finale, candidaţii pot solicita comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a concursului să îşi vadă lucrarea, fără ca, în urma vizualizării, să obţină reevaluarea lucrării şi/sau modificarea notelor acordate.

Condiții pentru Titularizare 2021 – repartizări pe posturi

Pentru angajarea pe perioadă nedeterminată, candidații trebuie să obțină minimum nota 7 (șapte) atât la proba scrisă, cât și la proba practică/ inspecția specială la clasă în profilul postului sau cel puțin media 8 (opt) la inspecțiile la clasă în profilul postului, în cadrul examenului național de definitivare în învățământ, sesiunea 2021, pe parcursul anului şcolar 2020-2021.

Media de repartizare se calculează astfel: [(nota obținută la proba scrisa)*3+(nota obținută la proba practică/inspecția specială la clasă)]/4.

Pentru angajarea pe perioadă determinată, candidații trebuie săobțină minimum nota 5 (cinci) atât la proba scrisă, cât și la proba practică/inspecția specială în profilul postului sau cel puțin media 5 (cinci) la inspecțiile la clasă în profilul postului sau în cadrul examenului național de definitivare în învățământ, sesiunea 2020, pe parcursul anului şcolar 2020-2021.

Media de repartizare se calculează astfel: [(nota obținută la proba scrisă)*3+(nota obținută la proba practică/inspecția specială la clasă)]/4.

Pentru proba scrisă, Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie stabileşte 3 (trei) variante de subiecte şi baremele de evaluare aferente.

Cadrul didactic titular în învăţământul preuniversitar anterior înscrierii la concurs, care se prezintă la concursul naţional pentru ocuparea unui alt post didactic/unei alte catedre declarat(e) vacant(e)/rezervat(e) în învăţământ preuniversitar şi nu ocupă post/catedră sau obţine o notă mai mică de 5 (cinci), îşi păstrează calitatea de titular în unitatea/unităţile de învăţământ din care provine.

Cadrul didactic angajat cu contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei care participă la concursul naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar, sesiunea 2021 şi obţine media de repartizare minimum 7 (şapte) poate solicita repartizarea pe perioadă nedeterminată pe postul didactic/catedra pe care este angajat, în condiţiile în care consiliul de administraţie/consiliile de administraţie al/ale unităţilor de învăţământ confirmă, prin adresă scrisă, că postul didactic/catedra respectiv(ă) are o viabilitate estimată de cel puţin 4 (patru) ani şcolari şi poate fi ocupat(ă) pe perioadă nedeterminată. Adresa se depune la dosarul de înscriere la concursul naţional de către candidat.

În situaţia în care cadrul didactic angajat pe durata de viabilitate a postului/catedrei nu obţine media de repartizare minimum 7 (şapte), dar obţine cel puţin media de repartizare minimum 5 (cinci), rămâne angajat pe durata de viabilitate a postului/catedrei, conform deciziei de repartizare pe post/catedră.

Cadrul didactic angajat cu contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei care participă la concursul naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar pierde această calitate în situaţia în care obţine o notă mai mică de 5 (cinci) la proba scrisă din cadrul concursului naţional, sesiunea 2021, la disciplina/una dintre disciplinele corespunzătoare postului didactic/catedrei pe care este angajat, conform deciziei de repartizare.

Posturile didactice/catedrele eliberate, inclusiv posturile didactice/catedrele vacante propuse pentru a fi ocupate pe perioadă nedeterminată, care se includ în listă sub un singur cod, se ocupă în şedinţele de repartizare ulterioare.

În cazul mediilor de repartizare egale obţinute la concurs, prioritate la ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate au, în ordine:

a) candidaţii cuprinşi în programe recunoscute de Ministerul Educației și Cercetării, prin care se recrutează, se selectează, se pregătește și se sprijină personalul didactic de predare pentru a desfăşura activităţi didactice în unităţi de învăţământ preuniversitar situate în medii dezavantajate;

b) candidaţii cu domiciliul în localitatea în care se află postul didactic/catedra solicitat(ă);

c) candidaţii care au dobândit gradul didactic I;

d) candidaţii care au dobândit gradul didactic II;

e) candidaţii care au dobândit definitivarea în învăţământ;

f) candidaţii cu media de departajare cea mai mare

g) candidaţii cu media cea mai mare obţinută la examenul de licenţă/absolvire a studiilor, respectiv media cea mai mare obţinută la examenul de bacalaureat pentru absolvenţii liceelor pedagogice.

Vezi integral Extras Metodologie Titularizare 2021

CALENDAR TITULARIZARE 2021:

21 iulie 2021desfășurarea probei scrise

Termen: 27 iulie 2021 – comunicarea rezultatelor iniţiale

Perioada: 27-28 iulie 2021 – înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora la centrele de evaluare

Perioada: 29 iulie-2 august 2021 – soluţionarea contestațiilor

Termen: 3 august 2021 –  comunicarea rezultatelor finale

Termen: 4 august 2021 – repartizarea cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei care au participat la concursul naţional, sesiunea 2021, conform prevederilor art. 74alin. (3), lit. a) sau 80 alin. (9), după caz; repartizarea candidaţilor conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. b) sau 80 alin. (9), după caz;

Termen: 5 august 2021 – ședință de repartizare, în ordine, a: (i) cadrelor didactice titulare, conform prevederilor 74 alin. (3), lit. c); (ii) cadrelor didactice titulare, conform prevederilor 74 alin. (3), lit. d); (iii)cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei rămase cu norma didactică de predare incompletă, conform prevederilor 74 alin. (3), lit. e); (iv)cadrelor didactice titulare, conform prevederilor 74 alin. (3), lit. f) sau 80 alin. (9), după caz

Termen: 6 august 2021 – reactualizarea listei posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate

Perioada: 9-23 august 2021 – emiterea și comunicarea deciziilor de repartizare pe post/catedră



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

CNN: Varianta Delta se răspândește ca pojarul și varicela. Oamenii vaccinați transmit virusul la fel de repede ca nevaccinații

Publicat

Cazurile cu varianta Delta a coronavirusului se înmulțesc pe zi ce trece. Varianta indiană a coronavirusului determină cazuri grave de COVID-19, care de cele mai multe ori sfârșesc în secțiile de terapie intensivă.

Conform CNN, Centrul de Control și Prevenție al Bolilor din SUA (CDC) a remis un document care atestă faptul că varianta Delta a coronavirusului este la fel de transmisibilă ca varicela, scrie CNN.

Potrivit DCNews, documentul, ce reprezintă o prezentare cu slide-uri, scoate la înaintare date care arată faptul că persoanele vaccinate complet pot răspândi varianta indiană a virusului la fel de repede ca cei nevaccinați. Dr. Rochelle Walensky, director al CDC a confirmat autenticitatea documentului, publicat inițial de Washington Post.

„Cred că oamenii ar trebui să înțeleagă faptul că noi nu suntem cei care strigă – lupul! Acest lucru este serios. Este unul dintre cei mai transmisibili viruși pe care îi cunoaștem. Rujeola, varicela, este pe aici”, a spus Walensky.

Persoanele vaccinate trebuie să poarte mască

CDC va publica vineri, 30 iulie, mai multe date care să susțină decizia controversată a Dr. Walensky de a schimba regulile aplicabile persoanelor vaccinate cu schema completă.

Aceasta a spus marți că CDC recomandă purtarea măștii chiar și la persoanele vaccinate complet.

„Sper ca toţi americanii care trăiesc în zone cu grad mare de transmitere a coronavirusului să poarte iar masca în spaţiile închise şi să respecte recomandările CDC. Eu sigur voi face asta când voi călători în acele zone.

În zone cu grad mare de transmitere, CDC recomandă persoanelor vaccinate să poarte măşti în spaţii publice închise pentru a ajuta la prevenirea răspândirii variantei DELTA şi la protejarea celor din jur.

Asta include şi şcolile”, a transmis Rochelle Walensky, directorul CDC, pentru sursa citată. În ceea ce priveşte şcolile, măsura include „profesori, angajaţi, elevi, vizitatori, indiferent dacă au fost sau nu vaccinaţi”, a declarat Joe Biden, conform cnbc.com.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Zile libere pentru românii care se vaccinează anti-COVID. Legea, în vigoare de astăzi. În ce condiții se aplică

Publicat

Începând de astăzi, 30 iulie, românii care se vaccinează primesc zile libere. Legea care le dă dreptul celor care se vaccinează împotriva COVID-19 să beneficieze, la cerere, de câte o zi liberă plătită pentru fiecare doză de vaccin făcută a intrat în vigoare de vineri, 30 iulie, iar românii își pot cere de astăzi drepturile prevăzute de actul normativ.

Legea 221/202 menţionează că persoanele care se vaccinează împotriva COVID-19 – și care solicită acest lucru – vor primi o zi liberă plătită, care nu se include în durata concediului de odihnă, în cazul angajaţilor din sistemul public şi privat, respectiv de o zi în care sunt scutiţi de frecventarea cursurilor şcolare, în cazul elevilor şi studenţilor.

Și părinții copiilor care se vaccineză primesc zile libere plătite

De asemenea, pot beneficia de o zi liberă plătită, care nu se include în durata concediului de odihnă, şi unul dintre părinţi în ziua vaccinării copilului cu vârsta de până la 14 ani sau a copilului cu dizabilităţi cu vârsta de până la 26 de ani.

Ziua liberă trebuie justificată cu adeverința de vaccinare și în cazul însoțirii copiilor și cu o declarație pe proprie răspundere de la celălalt părinte că doar unul dintre părinți a cerut ziua liberă.

Inițiativa a fost coinițiată de deputații Radu Molnar și Oana Țoiu și susținută de grupul USR PLUS.

„Le suntem recunoscători celor care s-au vaccinat deja și angajatorilor care au încurajat asta.

Dat fiind că în anul 2021 din cele 15 zile libere naționale, 8 sunt pe durata weekendului, chiar și cu ziua liberă de vaccinare în acest an angajatorii vor avea angajații prezenți constant la muncă mai mult decât în ultimii 4 ani de zile și intenția noastră este să devină o măsură de încurajare, fără a implica restricții sau costuri suplimentare pentru angajatori comparativ cu alți ani”, deputatul USR PLUS Oana Toiu, co-inițiator al legii.

În cazul companiilor mari, acestea au opțiunea de a alege între ziua liberă de vaccinare și facilitarea alături de DSP a unor centre de vaccinare în unitatea de producție.

Ce prevede documentul

1. câte o zi liberă plătită, care nu se include în durata concediului de odihnă, pentru fiecare doză de vaccin efectuată, în cazul angajaților din sistemul public și privat.

2. câte o zi de scutire pentru frecventarea cursurilor, pentru fiecare doză de vaccin efectuată, în cazul elevilor și studenților;

3. câte o zi de permisie, pentru fiecare doză de vaccin efectuată, în cazul cadrelor militare în activitate și al soldaților și gradaților profesioniști.

*se acordă la cerere, bineînțeles

*nu se aplică pentru persoanele de la punctele 1 și 3 dacă sunt vaccinate la locul de muncă prin grija angajatorului.

De ce au nevoie angajații care se vaccinează pentru a beneficia de ziua liberă

Ziua liberă se acordă în baza adeverinței de vaccinare eliberate. Dacă ziua liberă coincide cu cea a vaccinării, persoanele au obligația depunerii adeverinței de vaccinare în prima zi lucrătoare de la vaccinare.

Beneficiază și unul dintre părinți sau reprezentantul legal al copilului cu vârsta de până la 18 ani, precum și al persoanei cu dizabilități cu vârsta de până la 26 de ani, în ziua vaccinării copilului, respectiv a persoanei cu dizabilități.

În acest caz, drepturile se acordă pe baza adeverinței de vaccinare și a declarației pe propria răspundere a celuilalt părinte sau a reprezentantului legal, potrivit căreia acesta nu a solicitat și nu va solicita zile libere pentru însoțirea la efectuarea vaccinului a copilului cu vârsta sub 18 ani, respectiv a persoanei cu dizabilități cu vârsta de până la 26 de ani.

În cazul familiilor monoparentale, în declarația pe propria răspundere se va menționa faptul că părintele se află în una dintre situațiile prevăzute la art. 3 din Legea nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Angajații sunt obligați să informeze angajatorul

Pentru a nu afecta semnificativ activitatea angajatorului, angajații trebuie să informeze angajatorul cu privire la opțiunile de programare a zilelor libere pe care urmează să le solicite, în vederea asigurării în condiții optime a funcționării activității.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

UPDATE INCENDIU într-un sat din comuna Ceru Băcăinți: O bucătorie de vară a luat foc. Pericol de propagare

Publicat

Un incendiu a izbucnit vineri seara, în localitatea Curpeni din comuna Ceru Băcăinți. Potrivit reprezentanților ISU Alba, o bucătărie de vară a fost cuprinsă de flăcări, în jurul orei 20.00. 

Pompierii care intervin la fața locului au transmis că există pericolul de propagare și la clădirile aflate în jurul bucătăriei de vară. Se intervine cu trei autospeciale de stingere cu apa și spumă și o ambulanță de tipul SMURD B2.

UPDATE 20.40: Potrivit ISU Alba, ăncendiul a fost localizat, acesta se manifesta generalizat la nivelul bucătărie de vară. A fost evacuată o butelie de gaz și datorită intervenției prompte a pompierilor, incendiul nu s-a propagat la casa de locuit.

Știre în curs de actualizare.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Cea mai mare spargere din Alba, din ultimii 10 ani: Filmul furtului de 600.000 de lei din casa patronilor companiei Elis Pavaje

Publicat

Probabil cea mai mare lovitură dată de spărgătorii de case, în ultimii zece ani în județul Alba, este furtul din casa patronului firmei Elis Pavaje, Elisiu Goța, supranumit ”regele pavelelor”.

Modul de operare al bărbaților din noaptea de 25 ianuarie 2015, care au reușit spargerea, pare desprins din filme, însă nu a fost vorba despre un scenariu de Hollywood, ci de pură realitate. 

La fel de reale au fost și sumele imense de bani pe care bărbații le-au găsit în casă, depozitate prin diverse locuri. În total, prejudiciul cauzat a fost de aproximativ 600.000 de lei. 

În luna martie a anului 2021, bărbații care au dat spargerea au fost condamnați în primă instanță de magistrații Tribunalului Alba. Pe 29 iulie, pe rolul Curții de Apel Alba Iulia a fost înregistrat apelul bărbaților, dar și al procurorilor Parchetului de pe lângă Tribunalul Alba.

CITEȘTE ȘI: Au furat 600.000 lei din casa familiei Goţa, proprietarii companiei Elis Pavaje. CINCI persoane REŢINUTE după PERCHEZIŢII

De asemenea, a fost făcută publică și motivarea Tribunalului Alba, motivare în care este descris, pas cu pas, modul de operare al bărbaților.

Cum a decurs spargerea

Bărbații au primit un pont, de la o persoană, că în casa familiei Goța se află sume mari de bani și bijuterii. Cei doi soți erau plecați în acel moment din țară, pentru 19 zile.

Toată acțiunea a fost planificată de către spărgători pas cu pas. Aceștia s-au deplasat cu o mașină, pe raza localității Petrești (Sebeș). Un bărbat, șoferul desemnat, a rămas în mașină pentru a asigura scăparea.

Unul dintre bărbați s-a urcat pe un stâlp de curent din zona casei și a tăiat un fir care ducea la locuință. Apoi, au dat jos sirena de la sistemul de alarmă, sirenă care era plasată pe zidul exterior al locuinței și pe care au aruncat-o în piscina imobilului.

După escaladarea gardului au pătruns pe proprietatea familiei. În acel moment au început să se activeze și senzorii de mișcare.

Bărbații s-au mișcat rapid: au intrat în locuință, prin punctul cel mai vulnerabil, o ușă de termopan din spatele casei, pe care au forțat-o cu un levier. Imediat după ce au intrat în casă, au distrus sistemul de alarmă din interior.

Cu sistemul de alarmare distrus, aceștia au început să caute bunurile.

Unde erau ascunși banii și cât au reușit să fure

Potrivit motivării instanței, bărbații au furat următoarele:

”- din dresingul dormitorului, dintr-un dulap, suma de 30.000 euro, legați cu elastic, sumă compusă din bancnote cu cupiura de 500, 200, 100 și 50 euro;

– dintr-o cutie de carton pentru pantofi, aflată în zona inferioară a aceluiași dulap (dresing), suma de 100.000 lei, banii care au aparținut nepoților lor, de la nunta acestora;

CITEȘTE ȘI: Hoții care au spart casa patronilor companiei Elis Pavaje, trimiși în judecată pentru spălare de bani

– dintr-un sertar al noptierei aceluiași dormitor suma de 40.000 lei, compusă din bancnote cu cupiura de 200 lei;

– dintr-o cutie metalică aflată în coșul de rufe (într-un săculeț de pânză) din baia aceluiași dormitor, suma de 200.000 lei, compusă din bancnote cu cupiura de 500 lei și suma de 20.000 lei, compusă din bancnote cu cupiura de 100 lei, precum și aproximativ suma de 5.000 euro;

– din seiful situat în dulapul din același dormitor, suma de 1.000 euro. Despre acest seif persoanele vătămate declară că seiful se afla în dulapul dormitorului lor, nu era fixat de dulap, iar cheile acestui seif se aflau în interiorul aceluiași dulap, într-o cutie, puse într-un plic, declarând totodată că pe lângă aceea sumă de bani în acel seif se mai aflau carduri bancare – cu codurile pin aferente, acestea fiind găsite în seif împreună cu suma de 300 euro;

– din interiorul living-ului, dintr-un dulăpior, mai multe bijuterii din aur care se aflau depozitate în cutiile speciale ale acestora, bijuteriile sustrase cântărind aproximativ 300 grame. Aceste bijuterii sustrase sunt: 4 brățări din aur, 5 inele de damă, 3 perechi de cercei cu pietre semiprețioase și patru lănțișoare din aur;

– 2 ceasuri de mână, de damă, care nu erau de valoare și care erau prevăzute cu brățări metalice, unul auriu, iar celălalt argintiu, unul dintrea aceste ceasuri fiind marca „GUESS”. Aceste ceasuri se aflau la un loc cu bijuteriile sustrase;

– un binoclu marca TROPHY XLT.

Astfel prejudiciul inițial a fost stabilit la o valoare de aproximativ 569.000 lei, calculându-se gramul de aur la 160 lei/1gram (an 2015 – 300gr. X 160Lei=48.000Lei), 1 euro la 4,48 lei (curs BNR la 26.01.2015 – 36.000 euro x 4,48=161.280 lei) și fără a fi evaluate cele două ceasuri și binoclul sustrase”, se arată în motivarea instanței.

Anchetă complexă

Imediat după spargere, suma imensă de bani a fost împărțită între bărbații care au dat spargerea. De asemenea, bani a primit și cel care le dăduse pontul.

Pentru a nu ridica bănuieli, cei implicați au investit banii în case, mașini, sau i-au pus la păstrare pe la diverse rude; în acest fel, ancheta polițiștilor a devenit mult mai complicată.

Pentru a-i prinde pe bărbați și a-i trimite în judecată, anchetatorii au avut declarațiile a doi martori cu identitate protejată, dar au și apelat la ascultatea telefonului unuia dintre bărbați.

Mai mult de atât, au reușit să îi localizeze pe baza telefoanelor mobile, în zona producerii spargerii și în perioada acesteia.

De asemenea, relevante au fost și documentele care atestau situația financiară a acestora, documente din care reieșea că bărbații nu puteau dovedi de unde au sumele de bani pe care le-au investit în mașini sau clădiri.

Obiectul dosarului de trimitere în judecată a fost cel al infracțiunii de spalare de bani, din cauza modului în care aceștia au investit banii obținuți din spargere.

De la spargerea din 2015, bărbații au fost trimiși în judecată abia trei ani mai târziu în 2018. Peste încă trei ani a venit și prima condamnare în instanță la Tribunalul Alba.

Pedepsele

Doi au fost condamnați la închisoare cu suspendare, iar alți doi bărbați la închisoare cu executare, dar aceștia erau recidiviști.

F. I. a fost condamnat la 3 ani de închisoare cu suspendare sub supraveghere pe un termen de 4 ani. R. C. a primit 2 ani şi 8 luni, tot cu suspendare sub supraveghere pe un termen de trei ani.

CITEȘTE ȘI: Prima condamnare în cazul jafului de la casa patronului de la ”Elis Pavaje”. Patru persoane, condamnate la Tribunalul Alba

Alţi doi bărbaţi au fost condamnaţi cu executare, motivul principal fiind acela că sunt recidivişti.

H. D. a fost condamnat la pedeapsa rezultantă de 7 ani şi 5 luni de închisoare, în acest dosar el primind 4 ani şi 9 luni după gratii. A. M., cel de-al patrulea bărbat implicat, a primit 3 ani şi 10 luni, tot în regim de detenţie.

Instanţa a admis acţiunea civilă exercitată de părţile civile şi a obligat inculpaţii în solidar să plătească suma de 462.800 lei cu titlu daune materiale.

În urma apelului, dosarul a ajuns pe rolul instanței superioare, la Curtea de Apel Alba Iulia. Un prim termen de judecată a fost fixat pentru data de 10 noiembrie 2021.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate