Eveniment
11-20 martie: CONCURS pentru postul de inspector şcolar general la IŞJ ALBA. Înscrieri din 18 februarie. Vezi CINE vizează funcţia
Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba a publicat luni anunţul privind organizarea concursului pentru ocuparea funcţiei de inspector şcolar general, despre care ministrul Educaţiei a făcut declaraţii săptămâna trecută. Acesta se desfăşoară în perioada 9 februarie – 10 aprilie, cuprinde trei etape şi candidaţii trebuie să îndeplinească mai multe condiţii. Înscrierile se fac în perioada 18-23 februarie.
Probele de concurs se desfăşoară în perioada 11-20 martie, la sediul Ministerului Educaţiei, pentru cele 42 de funcţii de inspector şcolar general de la nivel naţional.
Citește și Ministrul Educaţiei: Din 9 februarie încep CONCURSURILE pentru funcţiile de inspectori şcolari generali. Detalii şi pentru directori de şcoli
Reamintim că funcţia de inspector şcolar general la IŞJ Alba este ocupată, deocamdată, de Dorin Sandea (PSD), care a împlinit anul acesta 65 de ani, vârsta de pensionare. Una dintre condiţiile pentru participarea la concurs este să nu fi împlinit „la data susţinerii concursului”, vârsta de pensionare.
Sandea a promovat în 2012 concursul de selecție a cadrelor didactice în vederea constituirii Corpului Național de Experți în Management Educațional (CNEME), doar la a treia încercare. Iniţial, acesta a fost „respins de evaluator”, pe motiv că nu deținea suficiente credite transferabile în cadrul unor programe acreditate de formare în domeniul managementului educațional. Condiţia de membru al CNEME este necesară pentru ocuparea funcţiei de inspector şcolar general IŞJ.
Citeşte şi A treia încercare, cu noroc: Șeful IȘJ Alba, Dorin Sandea, a promovat concursul pentru Corpul Național de Experți în Management
Funcţia este vizată însă de Marcela Dărămuş (47 de ani), actualul adjunct al IŞJ Alba, din iulie 2012. Profesor de economie, Dărămuş este membru CNEME, inspector şcolar din iulie 2012 şi a fost, în 2009 director la Casa Corpului Didactic. A mai ocupat funcţia de director la şcoala postliceală. Este reprezentant PSD Alba şi consilier judeţean.
Potrivit celei mai recente declaraţii de avere (2014) Marcela Eugenia Dărămuş are un teren arabil de 664 mp în Cluj Napoca, un teren intravilan de 1.800 mp în Alba Iulia şi un apartament în Alba Iulia, cumpărat în 1991, de 64 mp, bunuri deţinute împreună cu familia. Are un împrumut bancar din 2005, cu o valoare de 8000 de euro și două împrumuturi la CAR, în valoare de 20.000 lei.
De la Colegiul Economic „Dionisie Pop Marțian” din Alba Iulia a câștigat în 2013 venituri 3.014 lei, iar de pe urma funcţiei de la IŞJ Alba, veniturile au fost de 31.729 lei. Din indemnizaţia de consilier judeţean, veniturile au fost întregite cu 6.264 lei, iar din plata cu ora la FEG Alba Iulia, cu alţi 2.340 lei. Soțul a primit de la SC „Ion Moș” SRL un salariu pe an de 19.200 lei.
Marcela Dărămuş este asociat-administrator la SC „Dalimar” SRL, președinta Organizației de Femei a PSD Alba și vicepreședinte la PSD Alba.
Condiţii de participare la concurs şi criterii de evaluare
Potrivit documentaţiei puse la dispoziţie de IŞJ Alba, la concursul pentru ocuparea funcţiei de inspector şcolar general poate candida personalul didactic care îndeplineşte, cumulativ, următoarele condiţii:
– este membru al corpului naţional de experţi în managementul educaţional;
– este absolvent al unei instituţii de învăţământ superior, cu diplomă de licenţă;
– este personal didactic titular în învăţământ/într-o unitate de învăţământ şi are gradul didactic I sau titlul ştiinţific de doctor;
– are o vechime în învăţământul preuniversitar de cel puţin 8 ani, dintre care cel puţin 5 în ultimii 10 ani;
– a obţinut calificativul „foarte bine” în ultimii 5 ani şi nu a fost sancţionat disciplinar în anul şcolar curent;
-are recomandare/caracterizare vizând calităţile profesionale, manageriale şi morale din partea consiliului profesoral al unităţii de învăţământ sau din partea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar ori recomandarea senatului universităţii sau a organului de conducere al instituţiei în care candidatul îşi desfăşoară activitatea la data înscrierii la concurs;
– nu a desfăşurat poliţie politică şi nu a fost lipsit de dreptul de a ocupa o funcţie de conducere în învăţământ prin hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală;
– este apt din punct de vedere medical pentru îndeplinirea funcţiei, conform prevederilor art. 234 alin. (1) din Legea nr. 1/2011;
– la data susţinerii concursului nu a împlinit vârsta standard de pensionare.
Probele de concurs se desfăşoară în perioada 11-20 martie, la sediul Ministerului Educaţiei.
Testul grilă reprezintă rezolvarea a 10 itemi de management educaţional şi administrativ, dintre care 2 itemi vor fi formulaţi în limba străină aleasă de candidat. Fiecare item este punctat cu 0,85 puncte. Acest test se rezolvă pe calculator şi se trimite pe adresă de e-mail la comisia de concurs (1,50 puncte).
Punctajul maxim pentru fiecare probă de concurs este de 50 de puncte. Punctajul minim de promovare a fiecărei probe de concurs este de 35 de puncte.
Criterii şi punctaje de evaluare Curriculum vitae:
a) Studii: – studii aprofundate, masterat, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare şi cursuri de perfecţionare postuniversitare în specialitate sau în management educaţional şi finanţare – 0,5 puncte
– doctorat în specialitate sau în management educaţional şi finanţare: 1 punct
b) Participarea la stagii de formare/de perfecţionare în specialitate şi/sau în management educaţional: în ţară (1 punct), în străinătate (1 punct)
c) Experienţa în activitatea de:
– responsabil de comisie metodică, de şef catedră, profesor metodist, profesor formator, director/director adjunct, responsabil de cerc pedagogic (1 punct)
– funcţii de conducere, îndrumare şi control în inspectoratul şcolar sau în Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, membru în consiliul consultativ al specialităţii/al inspectoratului şcolar, membru în consiliul de administraţie etc. (1 punct)
d) Lucrări de management educaţional sau de specialitate publicate cu ISBN/ISSN; articole de management educaţional sau de specialitate publicate (1,5 puncte)
e) Iniţiere, coordonare, participare la proiecte-pilot, la proiecte de reformă a învăţământului, la proiecte comunitare, la proiecte de integrare europeană, la alte proiecte internaţionale (1,5 puncte)
f) Cunoaşterea unei/unor limbi străine de circulaţie internaţională dovedită prin documente emise de o autoritate în materie (pentru cei care au pe diplomă, ca specializare, o limbă străină, este suficientă prezentarea copiei legalizate de pe diplomă) 0.75 puncte
g) Cunoştinţe de operare pe calculator, evaluabile pe baza documentelor prezentate (0.75 puncte)
Criteriile de evaluare a interviului și ofertei manageriale:
– aspecte organizatorice: proiectarea, monitorizarea, evaluarea activităţii instituţiei/instituţiilor din subordine (inspectoratului şcolar, unităţilor conexe, unităţii de învăţământ, activităţii extraşcolare etc.), inspecţia şcolară, participare şi implicare organizaţională, formarea şi conducerea echipelor, managementul reuniunilor de lucru (1 punct)
– aspecte financiar-juridice: cunoaşterea legislaţiei generale şi a legislaţiei din domeniul învăţământului; metode şi mijloace de atragere a resurselor extrabugetare şi de finanţare (noţiuni privind încheierea contractului de sponsorizare, de donație, etc. (1 punct)
– trăsături de personalitate relevate pentru interviu: capacitate de percepţie globală şi sinteză creativă, capacitate de adaptare, de relaţionare şi comunicare, perspicacitate, prezenţă de spirit, capacitate de negociere, de argumentare, de convingere, empatie, energie, disponibilitate şi rezistenţă la efort şi stres, respectarea deontologiei profesionale (1 punct)
– competenţe personale în: identificarea activităţilor/acţiunilor concrete necesare atingerii obiectivelor stabilite, alocarea resurselor umane şi non-umane pentru realizarea activităţilor, alegerea, desemnarea/ delegarea persoanelor/echipelor care vor conduce activităţile stabilite, eficienţa comunicării formale şi informale, manifestarea selectivă a puterii (1 punct)
– viziunea, concepţia şi redactarea ofertei manageriale; se va avea în vedere dacă oferta managerială respectă principiile generale ale proiectării, este adaptată culturii organizaţionale, aplică metodele şi tehnicile de marketing, este realizată pe baza unei diagnoze şi a analizei de nevoi educaţionale şi de formare (6 puncte)
Dosarele de înscriere la concurs se depun la Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba, zilnic între orele 8.00-16.00, în zilele lucrătoare din perioada de înscriere 18 – 23 februarie 2015.
Lista documentelor necesare înscrierii la concursul pentru ocuparea funcției de inspector școlar general:
– cerere de înscriere;
– curriculum vitae, redactat după modelul comun european, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 1.021/2004 pentru aprobarea modelului comun european de curriculum vitae, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2 la metodologia aprobată prin OMECTS nr. 5557/2011 (cu modificările ulterioare), la care se anexează documente doveditoare;
– certificat de naştere şi, după caz, certificat de căsătorie;
– act de titularizare în învăţământ;
– document care atestă calitatea de membru al corpului naţional de experţi în managementul educaţional;
– adeverinţe/certificate/diplome de acordare a gradelor didactice/titlului ştiinţific de doctor;
– carnet de muncă sau document echivalent, completat la zi, eliberat de unitatea de învăţământ/instituţia de la care provine candidatul, în conformitate cu art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
– hotărâri judecătoreşti, pentru persoanele care şi-au schimbat numele din diferite motive;
– copii legalizate la notariat sau la alte autorităţi învestite cu acest drept ale actelor de studii: diplomă de licenţă/diplomă de absolvire;
– adeverinţă, în original, de vechime efectivă în învăţământul preuniversitar care să ateste îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 2 lit. d) din metodologia aprobată prin OMECTS nr. 5557/2011 (cu modificările ulterioare);
– adeverinţă care cuprinde calificativele pentru ultimii 5 ani, în original;
– recomandare/caracterizare de la consiliul profesoral al unităţii de învăţământ sau de la consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar ori recomandarea senatului universităţii sau a organului de conducere al instituţiei în care candidatul îşi desfăşoară activitatea la data înscrierii la concurs, în original;
– certificat medical, în original;
– declaraţie pe propria răspundere a candidatului sau adeverinţă, în original, care să ateste faptul că nu a desfăşurat activitate de poliţie politică;
– declaraţie pe propria răspundere a candidatului din care să rezulte că nu se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 234 alin. (3) şi (5) din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;
– cazier judiciar, în original;
– cerere scrisă privind limba străină de circulaţie internaţională în care candidatul doreşte să susţină proba de concurs prevăzută la art. 11 alin. (1) lit. b) din metodologia aprobată prin OMECTS nr. 5557/2011 (cu modificările ulterioare);
– oferta managerială a candidatului pentru postul pentru care candidează, depusă în plic sigilat;
– declaraţie pe propria răspundere a candidatului prin care să confirme că documentele depuse la dosar îi aparţin şi că prin acestea sunt certificate activităţile desfăşurate, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la metodologia aprobată prin OMECTS nr. 5557/2011 (cu modificările ulterioare);
– opisul dosarului, în dublu exemplar; fiecare filă din dosar se numerotează, iar numărul total de file se consemnează în opis.
După promovarea concursului, inspectorul şcolar general încheie cu Ministerul Educaţiei contract de management pe o perioadă determinată de 4 ani, începând cu data emiterii ordinului ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice de numire în funcţie a managerului.
Potrivit contractului, inspectorul şcolar general are mai multe obligaţii, printre care: să selecteze, să angajeze/să numească, să promoveze, să sancţioneze şi să elibereze personalul inspectoratului şcolar, cu respectarea dispoziţiilor legale; să stabilească şi să urmărească realizarea atribuţiilor de serviciu, pe domenii, ale personalului angajat, conform regulamentului de organizare şi funcţionare al inspectoratului şcolar, precum şi obligaţiile profesionale individuale de muncă ale personalului de specialitate; să răspundă de organizarea şi realizarea dezvoltării profesionale şi a evoluţiei în carieră a personalului din inspectoratul şcolar, din unităţile de învăţământ şi din celelalte unităţi din subordine; să coordoneze şi să controleze activitatea casei corpului didactic, a palatului, cluburilor elevilor şi cluburilor sportive şcolare
În județul Alba, anul trecut, șapte inspectori școlari și zeci de directori de școli și grădinițe și-au pierdut funcțiile după ce conducerea IȘJ Alba a hotărât să nu le mai prelungească detașările, fapt ce a generat nemulțumiri atât în rândul acestora, cât și ale părinților elevilor.
Citește și Manevre înainte de ”prezidențiale”: Inspectori școlari și directori de școli, SCHIMBAŢI de conducerea IŞJ Alba. LISTA modificărilor în funcţii
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News