Connect with us
Publicitate

EDUCAȚIE

Elevii de clasa a VIII-a încheie cursurile vineri. Prima probă de Evaluare Națională, în 14 iunie. Detalii despre examen

Publicat

Elevii de clasa a VIII-a încheie cursurile vineri, 3 iunie și se pregătesc în continuare pentru examenul de Evaluare Națională și admiterea la liceu. Prima probă de examen este în 14 iunie, la Română. Cea la Matematică este în 16 iunie.

Examenul de Evaluare Națională 2022 se desfășoară în perioada 14-17 iunie (probele scrise de Română, Matematică, limba maternă). Primele rezultate vor fi comunicate în 23 iunie 2022 (până la ora 14.00), iar cele finale în 30 iunie. Media la Evaluare Națională contează în proporție de 80% pentru admiterea la liceu.

Vezi Evaluare Națională 2022: Toate TESTELE de ANTRENAMENT publicate de Ministerul Educației. Alte MODELE de SUBIECTE pentru examen

Înscrierile (completarea opțiunilor în fișele de înscriere) pentru admitere liceu 2022 încep în 4 iulie. Repartizarea computerizată va fi în 14 iulie.

Calendar an școlar. Când termină școala ceilalți elevi

Ceilalți elevi termină școala în 10 iunie.

  • Elevii din clasa a XII-a/a XIII-a au încheiat cursurile pe 27 mai – probele de Bacalaureat 2022 au loc în perioada 6-23 iunie
  • Elevii din clasa a VIII-a încheie cursurile pe 3 iunie – Evaluarea Națională 2022 se desfășoară în 14-17 iunie
  • Grupele de grădiniță și celelalte clase (școala primară, clasele a V-a – a VII-a și a IX-a – a XI-a) au activitate până în 10 iunie
  • Clasa a X-a – Învățământ liceal – filiera tehnologică – cursuri până în 17 iunie
  • Clasa a IX-a – Învățământ liceal – filiera tehnologică – cursuri până în 24 iunie

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2022

  • 30 mai – 3 iunie 2022: Înscrierea la evaluarea națională
  • 3 iunie 2022: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 14 iunie 2022 Limba și literatura română — probă scrisă
  • 16 iunie 2022 Matematica — probă scrisă
  • 17 iunie 2022 Limba și literatura maternă — probă scrisă
  • 23 iunie 2022 (până la ora 14.00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 23 iunie 2022 (ora 16:00 – ora 19.00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie 2022 (ora 8:00 – ora 12.00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie – 29 iunie 2022: Soluționarea contestațiilor
  • 30 iunie 2022: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

TESTE de ANTRENAMENT  setul 6 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 30 mai

TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 5 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 23/27 mai

TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 4 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 16/20 mai

Vezi Evaluare Națională 2022: Toate TESTELE de ANTRENAMENT publicate de Ministerul Educației. Alte MODELE de SUBIECTE pentru examen

TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 2 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 2/6 mai

TESTE de ANTRENAMENT  și BAREME setul 3 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 9/13 mai

TESTE de ANTRENAMENT și BAREME setul 1 – modele de subiecte – EVALUARE NAȚIONALĂ 2022 – 18 aprilie

SUBIECTE și BAREME – SIMULARE Evaluare Națională 2022 clasa a VIII-a – proba de Limba și literatura Română

SUBIECTE și BAREME – MATEMATICĂ – Simulare Evaluare Națională 2022 – clasa a VIII-a

 

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2022

  • 30 mai – 3 iunie 2022: Înscrierea la evaluarea națională
  • 3 iunie 2022: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 14 iunie 2022 Limba și literatura română — probă scrisă
  • 16 iunie 2022 Matematica — probă scrisă
  • 17 iunie 2022 Limba și literatura maternă — probă scrisă
  • 23 iunie 2022 (până la ora 14.00): Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 23 iunie 2022 (ora 16:00 – ora 19.00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie 2022 (ora 8:00 – ora 12.00): Depunerea contestațiilor
  • 24 iunie – 29 iunie 2022: Soluționarea contestațiilor
  • 30 iunie 2022: Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Evaluare Națională 2022 – structura subiectelor

În evaluarea competențelor și a conţinuturilor se vor urmări permanent aspectele normative ortoepice, ortografice, morfologice şi de punctuaţie, utilizându-se constant Dicționarul ortografic, ortoepic şi morfologic al limbii române (DOOM 2), Dicţionarul explicativ al limbii române și alte tipuri de dicționare şi îndreptare publicat în 2005, dar și DOOM 3, publicat în 2022, fără a fi vizate elemente tratate distinct.

Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație, care se ocupă de elaborarea subiectelor pentru examen, a publicat precizări privind Evaluarea Națională 2022 la clasa a VIII-a.

La proba de Română

  • la proba de limba română și/sau maternă, un răspuns completat în căsuța de răspuns poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontala a literei scrise în căsuță și scrierea în dreapta căsuței a literei asociate răspunsului considerat corect

”În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat”, se arată în document.

La redactarea textului de opinie, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul ”în primul rând”, ”în al doilea rând”, ”în concluzie”, accentul fiind pus pe gândirea critic, potrivit sursei citate.

De asemenea, în compararea unor texte literare, elevii nu trebuie să memoreze citate:

„Subliniem că pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală”.

La redactarea lucrărilor, elevii trebuie să evite elemente ce nu vor putea fi punctate sau nu se vor puncta:

  • truismele
  • utilizarea unor idei cu caracter general
  • folosirea nejustificată a conceptelor de teorie literară
  • folosirea nejustificată a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus
  • folosirea nejustificată a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării
  • utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice.

Variantele de subiect sunt construite astfel încât itemii să măsoare gradul de formare / dezvoltare a competențelor prevăzute în programa de examen.

Textele-suport sunt alese, preponderent, din patrimoniul cultural (național și universal) și respectă temele precizate în programă: Eu și universul familiar; Eu și lumea din jurul meu; Orizonturile lumii și ale cunoașterii; Reflecții asupra lumii.

Este esențial ca absolventul de clasa a VIII-a să citească atent cerințele și să respecte prevederile acestora.

În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, absolventul de clasa a VIII-a poate răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat.

Pentru verificarea respectării limitei de cuvinte, se vor lua în calcul toate cuvintele scrise de elev (inclusiv conjuncții, prepoziții, articole etc.).

Subiectul I – cuprinde itemi obiectivi și semiobiectivi, de tip întrebare structurată, care vizează:

  • A – preponderent, evaluarea competentei de lectură, a competențe intelectuale
  • B – preponderent, evaluarea competențelor lingvistice.

Itemul care evaluează competența de recunoaștere a modurilor în care sunt organizate informațiile în texte literare și nonliterare, continue, discontinue și multimodale sau pe cea de evaluare a informațiilor și a intențiilor de comunicare din texte literare, nonliterare, continue, discontinue și multimodale poate avea în vedere:

  • identificarea a structurii / a tiparului textual, a mijloacelor de caracterizare
  • rolul textului descriptiv / dialogat / narativ în textul literar,
  • relația dintre imagine și cuvânt în textul multimodal
  • valoarea stilistică a diminutivelor
  • identificarea / interpretarea unor figuri de stil etc.

Pentru evaluarea competenței de prezentare a unor răspunsuri personale pe marginea unor texte diverse, se solicită absolventului de clasa a VIII-a redactarea unui text de opinie.

Astfel, nu este obligatorie utilizarea unor conectori lingvistici de tipul: în primul rând, în al doilea rând, în concluzie etc., accentul fiind pus pe gândirea critică.

În ceea ce privește itemii care urmăresc evaluarea competențelor de comparare din programa de examen:

  • compararea diferitelor puncte de vedere exprimate pe marginea unor texte diverse
  • compararea a cel puțin două texte sub aspectul temei, al ideilor și al structurii
  • compararea unor elemente comune identificate în cultura proprie și în cultura altor popoare sau a unor tradiții românești cu tradiții din alte culturi

(așa cum este, de exemplu, cerința A9 din modelul oficial, publicat în noiembrie 2021: Asociază fragmentul din „Croitorul de cărți” de Monica Pillat cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text)

compararea se poate realiza, conform competențelor, după o serie de criterii date, prevăzute de acestea și de conținuturile asociate:

  • tema, valoare (culturală / morală), personaj, idei, punct de vedere, structură etc.

Pentru rezolvarea cu succes acestor cerințe nu este necesară memorarea unor citate / fragmente, în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte, iar textele pot fi alese din literatura națională sau universală.

Subiectul I.B are în vedere, preponderent, evaluarea competențelor lingvistice, cu accent pe caracterul comunicativ-funcțional.

Subiectul al II-lea constă într-un item subiectiv, de tip eseu structurat, prin care se evaluează scrierea din textul literar (metatext) sau scrierea creativă.

Pentru itemii care vizează redactarea unui tip de text studiat (rezumat, text argumentativ etc.), reperele nu vor fi precizate în cerință, întrucât ele se suprapun cu achizițiile elevului.

În cazul rezumatului, de exemplu, evaluarea vizează în ce măsură elevii cunosc regulile de alcătuire a acestuia, deosebindu-se de planul simplu / dezvoltat de idei sau de simplă relatare a evenimentelor.

Un alt item care vizează scrierea despre text ar putea solicita caracterizarea personajului, pe baza unor repere ca:

  • precizarea identității, a statutului personajului, prezentarea trăsăturilor morale și fizice
  • recizarea unor mijloace de caracterizare identificate în text
  • comentarea unor secvențe relevante
  • asocierea personajului din textul-suport cu un personaj dintr-un alt text literar (din perspectiva valorii, a unor trăsături comune etc.) / asocierea din perspectiva unor valori comune (o valoare personală și o valoare a personajului)

În cazul unui itemi care vizează prezentarea temei sau a semnificației / unei semnificații din textul liric (de asemenea, un item posibil ce vizează scrierea după text), reperele poți avea în vedere:

  • descrierea în cuvinte proprii al lumii textului (redare parafrastică)
  • prezentarea unor semnificații ale textului dat
  • interpretarea unor figuri de stil
  • corelarea unor idei cu o idee dintr-o altă operă artistică etc.

În cazul scrierii creative, itemul permite adaptarea reperelor date la secvențele prototipice / structurile textului prevăzute în programă.

Absolvenții de clasa a VIII-a vor redacta lucrurile astfel încât să evite o serie de elemente care nu vor putea fi punctate sau care nu se vor puncta precum: truismele, utilizarea unor idei cu caracter general, folosirea nejustificat a conceptelor de teorie literară, a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus, a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării, utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice”.

La proba de Matematică

  • un răspuns de la Subiectul I sau de la Subiectul al II-lea poate fi corectat prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea altui răspuns considerat corect
  • sunt permise marcajele pe figură și completarea figurilor cu creion sau stilou/pix de culoare albastră
  • este permisă realizarea unor figuri geometrice (cu creion sau stilou/pix de culoare albastră) în spațiul pus la dispoziție pentru rezolvarea problemelor

Reguli la examenul de Evaluare Națională 2022

Accesul elevilor este permis în intervalul orar 8.00 – 8.30.

La ora 9.00, candidații vor primi broșura cu subiectele și hârtie ștampilată pentru ciorne.

Subiectele sunt primite sub formă de broșură, dar elevii pot să solicite și pagini suplimentare, dacă este cazul.

Timpul de redactare a subiectelor este de 120 de minute (două ore) calculate după cele 15 minute alocate pentru completarea casetei de identificare. Asistenții vor verifica datele înscrise de candidați și vor secretiza caseta.

Supravegherea probelor scrise este asigurată, pentru fiecare sală de examen, de cel puțin un asistent, cadru didactic de altă specialitate decât cea corespunzătoare disciplinei la care se susține proba.

Reguli pentru elevi la Evaluare Națională 2022 – obiecte interzise în sălile de examen

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să introducă în sălile de examen ghiozdane, rucsacuri, sacoşe, poşete şi alte asemenea obiecte. Candidaţii au obligaţia de a lăsa obiectele menţionate în sala de depozitare a obiectelor personale, stabilită de comisia din unitatea de învăţământ – centru de examen în acest scop.

Candidaţii care refuză depozitarea obiectelor menţionate în sala stabilită de comisie în acest scop nu sunt primiţi în examen.

Se interzice candidaţilor la evaluarea naţională să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălţăminte, în penare şi alte asemenea obiecte ori în băncile în care sunt aşezaţi în sălile de examen

  • orice fel de lucrări: manuale, cărţi, dicţionare, culegeri, formulare, memoratoare, notiţe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidaţi etc., care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.
  • telefoane mobile, căşti audio, precum şi orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare/care permite conectarea la internet/la reţele de socializare, care ar putea fi utilizate în rezolvarea subiectelor, pentru efectuarea calculelor, pentru comunicare cu alţi candidaţi/ asistenţi din unitatea/unităţile de învăţământ/centrul/centrele de examen sau cu exteriorul.

Se interzice candidaţilor să comunice între ei sau cu exteriorul, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notiţe sau alte materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor.

Încălcarea regulilor menţionate va fi considerată fraudă/tentativă de fraudă, iar candidaţii respectivi sunt eliminaţi de la proba respectivă, indiferent dacă materialele/ obiectele interzise au fost folosite sau nu, indiferent dacă au fost introduse de aceştia ori de alţi candidaţi, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane şi indiferent dacă ei au primit ori au transmis materiale interzise/ ciorne/ foi din lucrările scrise etc.

Candidaţii eliminaţi de la o probă pentru fraudă sau tentativă de fraudă primesc nota 1 (unu) pe lucrarea scrisă.

Înainte de începerea probelor, asistenţii prezintă candidaţilor prevederile metodologice legate de organizarea şi desfăşurarea corectă a evaluării naţionale şi prevederile menționate şi le solicită să predea toate eventualele materiale şi obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen.

Apoi, candidaţii vor semna un proces-verbal în care se regăsesc prevederile amintite şi menţiunea că ştiu că nerespectarea regulilor are drept consecinţă măsurile menţionate.

Candidaţii care doresc să predea lucrările înainte de expirarea timpului maxim prevăzut pentru rezolvarea subiectelor pot părăsi sala de examen cel mai devreme după o oră de la începerea probei scrise.

La părăsirea sălii de examen, candidaţii nu primesc subiectele.

Comisia naţională de organizare a evaluării naţionale poate decide ca activităţile din cadrul evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a să se realizeze utilizând aplicaţia informatică dedicată examenelor naţionale.

Reguli Evaluare Națională 2022 – corectarea lucrărilor și contestații

În procesul de evaluare iniţială a lucrărilor scrise şi de rezolvare a contestaţiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul evaluării naţionale.

În cazul în care diferenţa între notele acordate de cei doi profesori evaluator este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alţi doi profesori evaluatori.

După validarea finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în considerare cele 4 (patru) note. După eliminarea celor două note/valori extreme, nota finală se calculează ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală şi este înregistrată în catalogul evaluării naţionale.

În cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare iniţială. În situaţia în care se constată o diferenţă de notare mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea este reevaluată de alţi doi profesori evaluatori. Reevaluarea se face respectând cu stricteţe baremul de evaluare şi notare şi toate procedurile de evaluare. Nota acordată de cea de-a doua comisie de contestaţii este nota finală obţinută de candidat.

Nota obţinută în etapa de soluţionare a contestaţiilor este nota definitivă, indiferent de punctajul obţinut, în plus sau în minus, faţă de nota acordată în etapa de evaluare iniţială a lucrării. Această notă nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă

Candidaţii care depun contestaţii completează şi semnează o declaraţie-tip în care se menţionează faptul că au luat cunoştinţă că nota acordată ca urmare a soluţionării contestaţiei poate modifica, după caz, nota iniţială, prin creştere sau descreştere. În cazul candidatului minor, declaraţia-tip este semnată şi de către părinţii/reprezentanţii legali ai acestuia.

Reguli Evaluare Națională 2022 – supraveghere audio-video

Sălile de clasă din unităţile de învăţământ – centre de examen în care se desfăşoară probele pentru evaluarea naţională pentru absolvenţii clasei a VIII-a, sălile în care se descarcă şi se multiplică subiectele, precum şi sălile în care se predau/ se preiau, se evaluează şi se depozitează lucrările scrise ale candidaţilor sunt supravegheate audio-video.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen şi comisiile judeţene/ Comisia municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a verifică, prin sondaj, înregistrările audiovideo din sălile de examen, după încheierea probei scrise. În cazul în care, la verificarea prin sondaj, se constată nereguli, fraude sau tentative de fraudă ori în cazul în care există sesizări privitoare la nereguli, fraude sau tentative de fraudă, verificarea se face pentru înregistrările din toate sălile menţionate din unitatea de învăţământ respectivă.

Dacă, în urma verificărilor se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de către candidaţi, comisia din unitatea de învăţământ – centru de examen ia măsurile care se impun, în conformitate cu prevederile metodologiei, care pot merge până la acordarea notei 1 (unu) pentru fraudă sau tentativă de fraudă.

În cazul în care verificările sunt făcute de către comisia din unitatea de învăţământ-centru de examen şi se constată existenţa unor nereguli, fraude sau tentative de fraudă, respectiv nerespectarea reglementărilor în vigoare de către cadrele didactice implicate în organizarea şi desfăşurarea examenului, aceasta anunţă comisia judeţeană/Comisia municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a, care ia măsuri de sancţionare şi anunţă, în scris, Comisia naţională de organizare a evaluării naţionale.

Comunicarea rezultatelor obţinute la examenul de evaluare naţională se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele şi prenumele candidaţilor şi care au fost distribuite candidaţilor, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susţinută de aceştia.

Pentru comunicarea notelor obţinute la examenul de evaluare naţională, înainte de etapa de depunere şi soluţionare a contestaţiilor, comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de evaluare naţională, care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învăţământ de provenienţă, notele obţinute la fiecare probă scrisă, media sau menţiunile „absent”/”eliminat din examen”, după caz.

Comisiile din unităţile de învăţământ – centre de examen:

  • afişează/postează, utilizând codurile individuale ale candidaţilor care au depus contestaţii, notele obţinute în urma rezolvării contestaţiilor, la loc vizibil, la avizier şi pe website-ul unităţii de învăţământ.
  • tipăresc lista rezultatelor finale după contestaţii ale candidaţilor anonimizaţi şi o afişează, conform calendarului, cu semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei din centrul de examen, la avizierul unităţii de învăţământ şi pe website-ul acesteia.

Reguli Evaluare Națională 2022 – afișarea rezultatelor

Rezultatele examenului de evaluare naţională ale candidaţilor anonimizaţi sunt afişate şi pe pagina de internet a Ministerului Educaţiei şi a inspectoratelor şcolare.

Candidatul major şi părinţii/ reprezentanţii legali ai candidatului minor pot solicita comisiei judeţene/ Comisiei municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale vizualizarea lucrării/lucrărilor propriului copil numai după afişarea rezultatelor finale, după etapa de soluţionare a contestaţiilor. La vizualizarea lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoţit obligatoriu de un părinte/reprezentant legal.

Solicitarea de vizualizare nu poate conduce la reevaluarea şi/sau modificarea notelor acordate lucrării/lucrărilor.

Membrii comisiei judeţene/ Comisiei municipiului Bucureşti de organizare a evaluării naţionale sau cei ai Comisiei naţionale de organizare a evaluării naţionale pot solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor şi a borderourilor de evaluare în scopul verificării/ reevaluării acesteia/ acestora.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

EVENIMENT

Devotament până dincolo de moarte: Linda, câinele jandarm din Alba și-a condus pe ultimul drum cel mai bun prieten

Publicat

Linda, un câine loial al Jandarmeriei Alba și-a condus pe ultimul drum, stăpânul și camaradul cu care mai bine de 11 ani a servit în misiuni: pe jandarmul plutonier adjutant Ioan Haiduc, care în urmă cu câteva zile a decedat. 

Ioan Haiduc a fost timp de 15 ani jandarm, încadrat la Inspectoratul de Jandarmi Alba. Din cei 15 ani, aproape 11 a avut-o ca și camarad pe Linda. 

Câinele jandarm a avut cea mai grea misiune, să își ducă pe ultimul drum, pe cel care a avut grijă de ea și a condus-o în misiuni.

O poză care nu mai are nevoie de nici o descriere a fost postată pe Facebook de Jandarmeria Română, alături de următorul mesaj.

CITEȘTE ȘI: DOLIU la Jandarmeria Alba: a murit un jandarm în vârstă de 45 de ani

”Până unde poate duce devotamentul oamenilor? Dar al animalelor? Cu siguranță până la final și dincolo de el. Chiar dacă este o poveste tragică despre prietenia dintre un om și un animal, ea trebuie spusă. De curând, l-am pierdut pe Ioan, unul dintre cei mai buni conductori câini ai Jandarmeriei.

Linda, cel mai loial prieten a lui Ioan de aproape 11 ani, și-a condus camaradul în călătoria fără sfârșit. Poate, cea mai grea misiune de până acum. Dar unele lucruri nu cunosc sfârșitul. Așa cum prietenia dintre Ioan și Linda va merge acolo unde timpul nu mai există: în veșnicie.

Suntem alături de familia colegului nostru, plutonier adjutant Ioan Haiduc, care timp de 15 ani a servit cu onoare și demnitate Jandarmeria Alba”, au scris reprezentații Jandarmeriei Române, pe Facebook.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Un tânăr condamnat de judecătorii din Alba, pentru câteva grame de canabis. Ce pedeapsa i-au dat pentru consum de marijuana

Publicat

Un tânăr care a fost depistat cu câteva grame de cannabis asupra sa, de poliștiștii din Alba, a fost condamnat de către judecătorii Tribunalului Alba pentru consum ilicit de droguri. 

În motivarea instanței magistrații au notat că marijuana are un nivel mare de toxicitate, care poate afecta sănătatea consumatorului. Însă, mai mult de atât, aceștia au ținut cont că tânărul în cauză este integrat în societate, are o situație bună și o familie. 

De asemenea, acesta a fost condamnat pentru că a condus sub influența drogurilor. Mai exact, când polițiștii au găsit droguri la el l-au și testat pentru droguri și a ieșit pozitiv. Pentru fapta respectivă a primit 8 luni de închisoare cu amânare, în urma unei decizii a Judecătoriei Sebeș din luna aprilie, a anului 2022.

Acum, pe Tribunalul Alba, acesta a fost judecat și condamnat pentru deținerea a 9 grame de canabis. În data de 23 iunie magistrații Tribunalului Alba l-au condamnat pe acesta, iar motivarea a fost făcută public pe rejust.ro.

Mai exact, tânărul a plecat cu prietena sa, din București, iar înainte de a pleca și-a făcut un joint, l-a fumat, iar mai târziu s-a urcat la volanul mașinii Jaguar pe care o deține și a condus spre Cluj.

Pe teritoriul județului Alba a fost oprit de polițiștii de la rutieră, a fost testat pentru droguri, a ieșit pozitiv la cannabis, dar i-a fost perceziționată și mașina. În timpul percheziției polițiștii au descoperit un borcan pe care scria ”dulceață de nuci verzi”, în care se aflau în jur de 9 grame de canabis.

Tânărul și-a recunoscut vina. Drept urmare, magistrații l-au condamnat pentru consum ilicit de droguri la pedeapsa de 6 luni, dar pentru că avea și pedeapsa pentru condus, prin calcul judecătoresc s-a ajuns la pedeapsa finală de 10 luni de închisoare cu suspendare.

Pe lângă închisoarea cu suspendare trebuie să facă voluntariat la Asociaţia Filantropice Medical-Creştină Cluj Napoca, sau la Primăria Creștină, timp de 60 de zile.

Sentința nu este definitivă și poate fi atacată în apel, în termen de 10 zile de la comunicare.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Mașină făcută scrum, pe autostrada A1, Deva-Sebeș. Pompierii nu au mai putut salva nimic

Publicat

O mașină s-a făcut scrum, pe autostrada A1, sensul Deva – Sebeș, în seara zilei de 25 iunie 2022. La kilometrul 395 unde s-a produs incendiul au intervenit pompierii din Dobra. 

Potrivit ISU Evenimentul a fost anunțat printr-un apel la numărul unic de urgență 112, la fața locului ajungând un echipaj cu o autospecială de stingere cu apă și spumă.

La sosirea echipajului de intervenție, mașina era afectată în proporție de 80%, însă în scurt timp, pompierii au lichidat incendiul, fără a fi puși în pericol alți participanți la trafic.

Cele trei persoane care se aflau în autoturism în momentul declanșarii incendiului s-au autoevacuat și nu au necesitat îngrijiri medicale.

Cauza probabilă a incendiului este în curs de stabilire.

sursă foto: ISU Hunedoara.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Un bărbat din Teiuș a luat un topor și s-a dus să amenințe cu moarte și cu violul o familie. Ce a urmat

Publicat

Un bărbat din Teiuș a fost trimis în judecată pentru amenințare și deranjarea liniștii publice, după ce a amenințat cu moartea și cu violul o familie pe care o cunoștea. Între timp, cei care au fost amenințati de bărbat și-au retras plângerea, iar acesta a fost condamnat doar pentru tulburarea liniștii publice.

În data de 22 iunie 2022, acesta a fost condamnat de magistrații Judecătoriei Aiud, iar motivarea a fost făcută public. 

Potrivit motivării instanței, motivare disponibilă pe rejust.ro, ”în data de 12.01.2022, în jurul orei 21:30, pe fondul unor neînţelegeri referitoare la locul de muncă, la locuinţa persoanelor vătămate din oraşul Teiuş, s-a prezentat inculpatul  care, având o secure în mână, a încercat să sară gardul de acces şi striga ameninţător ,,ieşi afară, că te omor, îţi dau cu securea în cap că mi-ai stricat treaba cu abatorul, mi-ai adus acolo duşmanii să se angajeze şi te omor pentru asta”.

În acest context, persoana vătămată a precizat că îi era foarte teamă că inculpatul îl va lovi cu securea în cap, iar soţia sa a apelat SNUAU 112. Mai departe, inculpatul , văzând că persoana vătămată  apelează serviciul unic de urgenţă, a strigat la adresa acesteia ,,***** *****, tu suni la poliţie? Lasă că te prind eu fără el, te bag în casă şi te violez”, se arată în documentul citat.

Vecinii de pe stradă s-au speriat și ei la momentul respectiv și au declarat că le-a creat o stare de temere, manifestarea bărbatului, acesta fiind cunoscut ca o persoană violentă.

”Totodată, probatoriul testimonial administrat în cauză relevă faptul că inculpatul este cunoscut în comunitate drept o persoană violentă, motiv pentru care majoritatea locuitorilor din zonă se tem de el, acesta fiind şi motivul pentru care martorii oculari nu au intervenit pentru a stopa acţiunile sale din seara zilei de 12.01.2022”, se arată în motivarea instanței.

Drept urmare, deoarece familia și-a retras plangerea pentru amenințare, bărbatul a fost condamnat doar pentru tulburarea liniștii publice. Acesta a fost condamnat de magistrații Judecătoriei Aiud, la 6 luni de închisoare.

Decizia magistraților din data de 22 iunie 2022 nu este definitivă și poate fi atacată în apel, în termen de 10 zile de la comunicare.

 Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax