Educație
Început de an școlar: GHIDURI pe discipline. Cum se va recupera materia și ce se va preda la clase, pe niveluri de studii
Ministerul Educației a publicat pe platforma educatiacontinuă.edu.ro și ghiduri pentru profesori. Este vorba despre documente de îndrumare în ceea ce privește modul și structura materiei ce trebuie predată în noile condiții, la începutul anului școlar 2020-2021.
Având în vedere că începutul anului școlar 2020-2021 va fi în condiții speciale cauzate de pandemia de coronavirus, iar cursurile au fost suspendate din 11 martie 2020 până la finalizarea anului școlar 2019 – 2020, iar materia din semestrul al doilea a fost parcursă, în unele cazuri, doar parțial, prin școală online, ministerul vine în sprijinul cadrelor didactice cu repere metodologice.
A fost luată în calcul și experiența redusă a profesorilor în ceea ce privește predarea online, folosirea resurselor digitale și alegerea platformelor de lucru.
Documentele recomandă modalități prin care profesorii pot realiza, în anul școlar 2020 – 2021, reducerea decalajelor între ceea ce trebuia să fie predat conform planificării calendaristice, ceea ce s-a predat efectiv și ceea ce elevii au reusit, de fapt, să învețe, potrivit platformei educatiacontinuă.edu.ro.
Fiecare profesor va reflecta asupra propriului demers, în vederea stabilirii acțiunilor necesare pentru planificarea, proiectarea și desfășurarea procesului didactic în anul școlar 2020 – 2021, cu asumarea unui parcurs eficient care să permită remedierea/recuperarea decalajelor în raport cu programa școlară a anului 2019 – 2020 și fără prejudicierea țintelor anului școlar 2020 – 2021, potrivit sursei citate.
Este posibil ca, la începutul anului școlar, elevii să primească teste de evaluare, astfel încât profesorii să vadă care este nivelul de cunoștințe de până acum, pentru a vedea cum vor proceda în continuare.
Ghidurile sunt structurate pe trei secțiuni:
1. Repere pentru realizarea planificării calendaristice pentru anul școlar 2020 – 2021
În scopul realizării planificării calendaristice pentru anul școlar 2020-2021, profesorul va ține seama de următoarele:
- aprecierea unor eventuale probleme de învățare în contextul întreruperii cursurilor „față în față” în martie 2020;
- consultarea planificării calendaristice anterioare și sesizarea elementelor insuficient structurate în perioada de cursuri online sau neconsolidate după martie 2020;
- realizarea de conexiuni între componentele estimate a fi insuficient asimilate și programa aferentă anului școlar 2020 – 2021.
2. Evaluarea gradului de formare a competențelor din anul anterior
Această secțiune are rolul de a sprijini profesorii cu repere pentru elaborarea unor seturi de sarcini de evaluare, astfel încât să poată identifica măsura în care s-au structurat competențele specifice ale programei școlare din anul școlar 2019 – 2020. Vor fi puse la dispoziție sarcini de evaluare, pe niveluri, centrate pe competențe și care vor fundamenta construirea activităților de învățare cu caracter remedial/de recuperare, contextualizate și centrate pe competențe.
3. Recomandări pentru construirea noilor achiziții. Exemple de activități de învățare
Rezultatele evaluărilor inițiale vor sta la baza proiectării demersurilor didactice ulterioare. În plus, vor fi prezentate exemple care să faciliteze utilizarea în predare-învățare-evaluare a instrumentarului noilor tehnologii. Sunt promovate exemple de activități de învățare și pentru elevii din medii și grupuri dezavantajate, cu statut socio-economic scăzut sau cu nivel educațional al părinților scăzut, care nu au au fost beneficiarii învățării la distanță.
GHIDURI:
Nivel primar – Ghid Consiliere și dezvoltare personală
Nivel gimnaziu:
Pentru fiecare clasă, se recomandă parcurgerea următorilor pași în scopul proiectării unui parcurs educațional țintit pe nevoile de învățare ale elevilor.
1.. Lectura comparată a programelor școlare pentru anul de studiu anterior și anul de studiu curent
– studiul planificărilor calendaristice utilizate în anul școlar 2019-2020
– identificarea – din lectura planificării și, după caz, prin discuțiile cu profesorul care a predat disciplina în anul școlar 2019-2020 –a competențelor specifice deloc/ parțial/ total structurate
– asocierea competențelor specifice identificate anterior cu elementele de conținut corespunzătoare unităților de învățare planificate în perioada martie – iunie 2020, precum și cu acele competențe specifice ce vor fi formate în anul școlar 2020 – 2021; definirea posibilelor pierderi
2. Proiectarea și aplicarea instrumentelor de evaluare cu scop de diagnoză a nivelului achizițiilor învățării anterioare
– analiza rezultatelor obținute de elevi din perspectiva stabilirii nivelului de structurare a competențelor specifice și a greșelilor tipice/erorilor în învățare
– determinarea specificului colectivului de elevi și a nevoilor individuale de învățare din perspectiva rezultatelor învățării, inclusiv din perspectiva accesului la mediul online (sincron/asincron) și la noile tehnologii
3. Planificarea activităților didactice, funcție de concluziile de la pasul precedent dar și de legăturile intradisciplinare care asigură structurarea competențelor specifice din anul școlar anterior în relație cu cele din anul școlar curent, atât la începutul semestrului I al anului școlar 2020-2021 cât și pe parcursul întregului an școlar, după caz
– proiectarea activităților de învățare prin care se va facilita recuperarea sau remedierea conținuturilor învățării în termeni de competențe și conținuturi
– diferențierea activităților de învățare, atât în funcție de rezultatele învățării relevate de evaluarea inițială cât și din perspectiva soluțiilor alternative reprezentate de mediul on-line de învățare
AICI, model testare inițială clasa a V-a.
GHID Consiliere și dezvoltare personală Gimnaziu
Nivel liceal:
Până la ora publicării acestui material, doar aceste ghiduri au fost încărcate pe platforma educatiacontinua.edu.ro.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News